Rychlé nabíjení li-ion
Baterie a bateriová úložiště založená na článcích Li-ion 18650, zkušenosti, praxe, dobíjení, batery management, výroba bateriových úložišť, bezpečnost.
-
- Příspěvky: 930
- Registrován: sob úno 18, 2012 3:59 pm
Rychlé nabíjení li-ion
Zdravím. Je tu někdo modelář, který využívá baterie s vysokými nabíjecími proudy? Podle nových zjištění by mělo být možné všechny typy Li-ion (pol) baterií nabíjet vysokými proudy až 6C. A to bez praktické ztráty životnosti a cyklů. Stačí jediné. Baterii před nabíjením rychle ohřát na 60–65 °C a po nabíjení ji zase rychle ochladit zpět na pokojovou teplotu. Není to z mé hlavy, je to podložené studií: https://www.cell.com/joule/fulltext/S25 ... back-bib29
-
- Příspěvky: 550
- Registrován: stř srp 03, 2011 5:42 pm
- Lokalita: Praha
- Systémové napětí: 24V
- Výkon panelů [Wp]: 1160
- Kapacita baterie [kWh]: 12
- Chci prodávat energii: NE
- Chci/Mám dotaci: NE
Re: Rychlé nabíjení li-ion
Co vím, tak se všude spíš tvrdí, že se s takto vysokým zahřátím spíše degradují. Zvlášť když do ní navíc ještě pustíš 6C, to mi přijde spíš jako spolehlivý návod ke zničení (odpálení) té baterie.. Moje kvalitní Li-polce Hyperionce úplně stačil krátký pobyt na sluníčku na palubce auta k pořádnému nafouknutí. Jsou asi dneska už články, které můžeš takto rychle nabíjet, ale spíš bych si tipnul, že je bude potřeba chladit v průběhu nabíjení.
(polo) ostrov 1160Wp monokrystal, Midnite Classic 150 + WB Jr, 8S3P (24V) ~540Ah LiFePO (14kWh), HF čína KS-6000p 6kW / 24V čistý sinus
P106 Electric, Samsung SDI 40s3p 148V/180Ah (27kWh) + 9kW fastcharger
P106 Electric, Samsung SDI 40s3p 148V/180Ah (27kWh) + 9kW fastcharger
-
- Příspěvky: 1938
- Registrován: čtv zář 13, 2012 4:35 pm
Re: Rychlé nabíjení li-ion
Podle mě, pokud by něco takového bylo možné, proč by toho automobilky nevyužívali? Ty co nemají aktivní chlazení kapalinou naopak trpí tím, že třeba po 3 nabíjení na rychlonabíječce mají baterie přehřáté a snižují nabíjecí proud.
-
- Příspěvky: 930
- Registrován: sob úno 18, 2012 3:59 pm
Re: Rychlé nabíjení li-ion
Je to zcela nová informace. A mimochodem, Tesla Model 3 to dělá. Při rychlonabíjení ohřívá baterie na 60–65 °C. Bateriím škodí dvě věci. Vysoké teploty je likvidují pouze z dlouhodobého hlediska, takže krátké zahřátí na 60 °C na 20 minut obden vůbec ničemu nevadí. Naopak zvýšení teploty zabraňuje vysrážení lithia při rychlém nabíjení v podobě kovových šupinek, ke kterému by došlo při stejně rychlém nabíjení při nižší teplotě.
Ideální by bylo, kdyby tu někdo byl schopen sestrojit testovací systém, který by tuto teorii ověřil. Tedy zařízení, které bude baterii cyklovat stylem 6C nabíjení při teplotě 60 °C a následně vybíjení 1,5 C při teplotě 25 °C.
Ideální by bylo, kdyby tu někdo byl schopen sestrojit testovací systém, který by tuto teorii ověřil. Tedy zařízení, které bude baterii cyklovat stylem 6C nabíjení při teplotě 60 °C a následně vybíjení 1,5 C při teplotě 25 °C.
-
- Příspěvky: 1938
- Registrován: čtv zář 13, 2012 4:35 pm
Re: Rychlé nabíjení li-ion
Což toby asi takový problém nebyl.
Ale už nemám solár a platit se mi za tu elektriku spálenou při testech nechce
Ale už nemám solár a platit se mi za tu elektriku spálenou při testech nechce
-
- Příspěvky: 158
- Registrován: úte zář 17, 2019 1:37 pm
- Lokalita: JV od Brna
Re: Rychlé nabíjení li-ion
Aku Li-Ion používané v nejčastěji v modelech:
http://www.jetimodel.com/cs/katalog/Dop ... ory-LiIon/
Doposud převládá názor, že teplota při nabíjení nemá překročit cca 45°C. Při nabíjení doporučeným proudem se Li-Ion zahřívá až na konci nabíjení. Při vybíjení se při vyšších teplotách snižuje vnitřní odpor a proto ve výkonných aplikacích se připouštělo oteplem i na cca 60°C. Neznám osobně nikoho, kdo by před nabíjením aku ohříval. Po vybití většina uživatelů nechává aku vychladit na "pokojovou" teplotu. Teprve potom znovu nabíjí.
V zimě se doporučuje ohřát aku na teplotu kolem 20°C, jinak se rapidně snižuje výkon.
Doporučený nabíjecí proud Li-Ion z odkazu nahoře většina modelářů dodržuje.
U Life A123 dříve často používaných v modelech se běžně nabíjelo proudem 4C a znal jsem i odvážlivce nabíjejícího proudem 8C. Běžná zátěž byla okolo 20C. Našli se i tací co zatěžovali proudy 30C. Nutno dodat, že ne trvale, ale řádově nejvýše desítky sekund.
http://www.jetimodel.com/cs/katalog/Dop ... ory-LiIon/
Doposud převládá názor, že teplota při nabíjení nemá překročit cca 45°C. Při nabíjení doporučeným proudem se Li-Ion zahřívá až na konci nabíjení. Při vybíjení se při vyšších teplotách snižuje vnitřní odpor a proto ve výkonných aplikacích se připouštělo oteplem i na cca 60°C. Neznám osobně nikoho, kdo by před nabíjením aku ohříval. Po vybití většina uživatelů nechává aku vychladit na "pokojovou" teplotu. Teprve potom znovu nabíjí.
V zimě se doporučuje ohřát aku na teplotu kolem 20°C, jinak se rapidně snižuje výkon.
Doporučený nabíjecí proud Li-Ion z odkazu nahoře většina modelářů dodržuje.
U Life A123 dříve často používaných v modelech se běžně nabíjelo proudem 4C a znal jsem i odvážlivce nabíjejícího proudem 8C. Běžná zátěž byla okolo 20C. Našli se i tací co zatěžovali proudy 30C. Nutno dodat, že ne trvale, ale řádově nejvýše desítky sekund.
-
- Příspěvky: 930
- Registrován: sob úno 18, 2012 3:59 pm
Re: Rychlé nabíjení li-ion
Ano, ale kolik vydržely cyklů? Zde používají standardní chemii, kterou má třeba Nissan Leaf, a po 2500 cyklech při nabíjení 6C při 60 °C měl článek stále kapacitu 91 %. Naopak při vybíjení a nepoužívání bylo nutné udržovat teplotu pod 35 °C.
-
- Příspěvky: 396
- Registrován: pát zář 01, 2017 8:54 am
Re: Rychlé nabíjení li-ion
Neviem ci toto plati aj pre Li-Pol, alebo iba pre Li-Ion, ale modelarske Li-Pol baterie aj baterie z telefonu sa po zahriati nad 60°C az 65°C nafuknu, podobne ako ked ostanu dlhsie hlboko vybite. Som prilezitostny modelar a nakupujem takmer vsetky baterie z Hobbyking-u. Co sa tyka zivotnosti, tak bateria mi vydrzi jednu sezonu, potom uz zacne klesat kapacita a hlavne sa citelne zvysuje vnutorny odpor. Pre modelarske pouzitie sa baterie zatazuju prudmi niekolko C a narazovo pri rozbehu motora aj niekolko desiatok C, comu zodpoveda aj zivotnost.
Myslim, ze prave Nissan Leaf mal problem zo zivotnostou niektorych baterii
https://insideevs.com/news/337439/nissa ... gradation/
Myslim, ze prave Nissan Leaf mal problem zo zivotnostou niektorych baterii
https://insideevs.com/news/337439/nissa ... gradation/
-
- Příspěvky: 158
- Registrován: úte zář 17, 2019 1:37 pm
- Lokalita: JV od Brna
Re: Rychlé nabíjení li-ion
Myslím, že počty cyklů modeláři moc neřeší. Rozhodující je poměr výkonu, energie vůči hmotnosti a rozměrům. Jinak jsou to nejvýše stovky cyklů. U Li-Poly někdy i pouhý jeden cyklus.brin píše:Ano, ale kolik vydržely cyklů? ....
Li-Poly aku jsem poněkud opomněl, přestože jsou v modelařině používány nejvíce. Jejich zatížitelnost při nabíjení i vybíjení je vysoká, ale životnost přímo jepičí. Ve vztahu k FV nemá vůbec význam se o Li-Poly aku bavit.brin píše:.... by mělo být možné všechny typy Li-ion (pol) baterií nabíjet vysokými proudy až 6C.
-
- Příspěvky: 445
- Registrován: ned bře 31, 2019 1:49 pm
Re: Rychlé nabíjení li-ion
počty cyklu se fakt neřeši . životnost lipol je u mne max rok . lion je na tom lepe ,ale neda takove proudy zatim podle mne jedina lion co se da rozumně použit za dobry peniz je VTC5A ted asi VTC6A ty jsem ale nenašel v duvěry hodnem zdroji tak zustavam u VTC5A a některy mam po dvou letech utahaný . Modelaři řeši vahu a max vykon . Většinou nabijim 2C vic je zbytečný u mne mam vic baterek tak je točím
FV 3,57 Kwp měnič GW3648D-ES bat 4x pylontech us2000 .FV 2 Kwp měnič GW5048 D-ES bat 3x pylontech us2000
-
- Příspěvky: 930
- Registrován: sob úno 18, 2012 3:59 pm
Re: Rychlé nabíjení li-ion
Jasně. Jen jsem to sem dával jako zajímavý poznatek. Ve FVE nebo v modelařině to asi nijak zásadně využitelné nebude, ale třeba pro EV je to docela zásadní informace...
-
- Příspěvky: 930
- Registrován: sob úno 18, 2012 3:59 pm
Re: Rychlé nabíjení li-ion
Ano, Nissan měl problém se životností baterií v Kalifornii, kdy byly dlouhodobě vystavované vysokým teplotám kolem 60 °C. To je pravda. Rozdíl oproti této situaci je ovšem v tom, že na 60 °C se v tomto případě baterie má dostat jen na 20 minut za několik dní. Doporučuji vám přečíst si tu studii, na kterou jsem dával odkaz. Je to studie pro americké ministerstvo průmyslu.dano píše:Neviem ci toto plati aj pre Li-Pol, alebo iba pre Li-Ion, ale modelarske Li-Pol baterie aj baterie z telefonu sa po zahriati nad 60°C az 65°C nafuknu, podobne ako ked ostanu dlhsie hlboko vybite. Som prilezitostny modelar a nakupujem takmer vsetky baterie z Hobbyking-u. Co sa tyka zivotnosti, tak bateria mi vydrzi jednu sezonu, potom uz zacne klesat kapacita a hlavne sa citelne zvysuje vnutorny odpor. Pre modelarske pouzitie sa baterie zatazuju prudmi niekolko C a narazovo pri rozbehu motora aj niekolko desiatok C, comu zodpoveda aj zivotnost.
Myslim, ze prave Nissan Leaf mal problem zo zivotnostou niektorych baterii
https://insideevs.com/news/337439/nissa ... gradation/
-
- Podobná témata
- Odpovědi
- Zobrazení
- Poslední příspěvek
-
- 2 Odpovědi
- 999 Zobrazení
-
Poslední příspěvek od PavelR
-
- 41 Odpovědi
- 3766 Zobrazení
-
Poslední příspěvek od lwq
-
- 4 Odpovědi
- 1083 Zobrazení
-
Poslední příspěvek od JonasPP
-
-
jak dostat panely na střechu rychle - one girl show
od Hyp » » v Fotovoltaické panely
jak dostat panely na střechu rychle - one girl show
- 25 Odpovědi
- 1925 Zobrazení
-
Poslední příspěvek od sm@sh
-
-
- 13 Odpovědi
- 2067 Zobrazení
-
Poslední příspěvek od Janma