Provozování LI-FE za mrazu
LiFePO4, LiFeYPO4, atd., zkušenosti, rady, tipy ...
-
- Příspěvky: 1779
- Registrován: pon zář 09, 2013 5:16 pm
- Lokalita: Šumperk
- Bydliště: Šumperk
Re: Provozování LI-FE za mrazu
ne mě osobně to trochu vyděsilo... mám 300Ah lfp celoročně v nevytápěné unimo buňce a teplota tam víceméně kopíruje venkovní prostředí, takže -10 není nic neobvyklého. Jsou tam 3-5 let... asi je letos v létě stáhnu a udělám kapacitní zkoušku. Když to tam šlo mělo to reálně okolo 260Ah myslím...
-
- Příspěvky: 3422
- Registrován: ned led 12, 2014 7:41 pm
- Lokalita: Hlučín
- Bydliště: Hlučín
Re: Provozování LI-FE za mrazu
Používaných v těch -10°C ?Pokud jen uskladněných,tak by to nemělo být zlé.
16kWp/JZ-50°/20xChaori 230 ,JV-90°/8xLeapton 650 + <JZ-90° /15xJAsolar / Mono 385, regl Midnite Classic 150<89A> , 1x EASUN <80A> a 1x EASUN <100A>,baterka 17s 54.4VDC LFP4/784Ah<uloží 42kWh>,měnič XTH 8000-48V špičkově 21kW
-
- Příspěvky: 1779
- Registrován: pon zář 09, 2013 5:16 pm
- Lokalita: Šumperk
- Bydliště: Šumperk
Re: Provozování LI-FE za mrazu
jj pracuji primárně jako poskytovatel internetu a tohle zajišťuje internet do obce, která je prostě za kopcem a bez tohoto bych se tam nedostal. (on se tam nikdo krom nás nedostal) V Zimě se to jezdí nabíjet centrálou, protože to tam je i půl metru pod sněhem a od cca půlky února do cca listopadu už to bývá soběstačné. Měl jsem právě pocit že dříve ty baterky dávaly v pohodě 20 dnů a teď se mi zdá že zvládnou tak 10...
-
- Příspěvky: 930
- Registrován: sob úno 18, 2012 3:59 pm
Re: Provozování LI-FE za mrazu
Na takové provozy je lepší li-ion.
-
- Příspěvky: 634
- Registrován: ned úno 25, 2018 5:04 pm
- Lokalita: Havlíčkův Brod
- Systémové napětí: 48V
- Výkon panelů [Wp]: 19845
- Kapacita baterie [kWh]: 66
- Chci prodávat energii: NE
- Chci/Mám dotaci: NE
- Bydliště: Havlíčkův Brod
Re: Provozování LI-FE za mrazu
To by odpovídalo. Půlka kapacity pryč... .Matess píše:jj pracuji primárně jako poskytovatel internetu a tohle zajišťuje internet do obce, která je prostě za kopcem a bez tohoto bych se tam nedostal. (on se tam nikdo krom nás nedostal) V Zimě se to jezdí nabíjet centrálou, protože to tam je i půl metru pod sněhem a od cca půlky února do cca listopadu už to bývá soběstačné. Měl jsem právě pocit že dříve ty baterky dávaly v pohodě 20 dnů a teď se mi zdá že zvládnou tak 10...
S-UPS.
20kWp v panelech rozdělených mezi východ, jih a západ. Do osmi stringů.
Baterie
Staré LiFePo4 o kapacitách 12, 24 kWh
Nové LiFePo4 o kapacitách 14, 14 kWh (od listopadu 2022), 14kWh (srpen 2024).
Rezerva Pb vrla 200Ah.
Systémové napětí 48V
Hlavní měnič Victron 5000VA.
Pomocné měniče 2x REVO VM 5000
Regulátory PCM60X
Systém je modulární s možností dalšího rozšíření (kdyby bylo kam) řešený tak, aby při výpadku kteréhokoliv jednoho modulu mohly ostatní fungovat dál bez omezení.
20kWp v panelech rozdělených mezi východ, jih a západ. Do osmi stringů.
Baterie
Staré LiFePo4 o kapacitách 12, 24 kWh
Nové LiFePo4 o kapacitách 14, 14 kWh (od listopadu 2022), 14kWh (srpen 2024).
Rezerva Pb vrla 200Ah.
Systémové napětí 48V
Hlavní měnič Victron 5000VA.
Pomocné měniče 2x REVO VM 5000
Regulátory PCM60X
Systém je modulární s možností dalšího rozšíření (kdyby bylo kam) řešený tak, aby při výpadku kteréhokoliv jednoho modulu mohly ostatní fungovat dál bez omezení.
-
- Příspěvky: 930
- Registrován: sob úno 18, 2012 3:59 pm
Re: Provozování LI-FE za mrazu
Docela by mě zajímalo, jak si s tímhle poradí automobilky. Auta běžně stojí venku a vymrznou. U elektromobilů s lifepo to bude docela potíž.
-
- Příspěvky: 978
- Registrován: sob čer 09, 2012 9:14 am
Re: Provozování LI-FE za mrazu
Lifepo se do aut zatím nedávalo, protože jsou na jednotku kwh "moc těžké a objemné".
Tuším ovšem, že Musk do Tesel bude dávat nějakého "křížence" lion s lifepo.
Tuším ovšem, že Musk do Tesel bude dávat nějakého "křížence" lion s lifepo.
-
- Příspěvky: 930
- Registrován: sob úno 18, 2012 3:59 pm
Re: Provozování LI-FE za mrazu
Čínské verze Tesel Model 3 standard plus mají lifepo už skoro půl roku a vozí se i do Evropy. BYD dělá auta s LIFEPO běžně už roky. Elektrické autobusy mají lifepo už řadu let. Taky se už objevil problém s tím, že když nenabíjíte tyhle Tesly na 100 %, je BMS zmatená jako lesní myš a baterie se může natolik rozbalancovat, že musí do servisu... Jsou na to hororová videa na YT.
-
- R.I.P.
- Příspěvky: 3481
- Registrován: úte čer 11, 2013 10:40 pm
Re: Provozování LI-FE za mrazu
Takže nabíjajte poctivo a šetrite na výmenu baterky.
To mi pripomína reklamy typu "Jedzte syry, sú zdravé!"
To mi pripomína reklamy typu "Jedzte syry, sú zdravé!"
750 Wp, LS3024B, 18650 - 198P8S 30,4 V, Multiplus C 800 nonstop / všetky slabé spotrebiče
1950 Wp, 2 x LS3024B, VS2024N, olovo - 330 Ah / 24 V, Carspa 3000 sin deň / silné spotrebiče a ohrev TUV
5995 kWh za meničmi za posledné 2 roky.
1950 Wp, 2 x LS3024B, VS2024N, olovo - 330 Ah / 24 V, Carspa 3000 sin deň / silné spotrebiče a ohrev TUV
5995 kWh za meničmi za posledné 2 roky.
-
- Příspěvky: 3422
- Registrován: ned led 12, 2014 7:41 pm
- Lokalita: Hlučín
- Bydliště: Hlučín
Re: Provozování LI-FE za mrazu
Matess>a co je dát do boxu a přitopit jim na 10°C,třeba dečkou ze sedadla auta,či něco jiného.Vyložit bednu okolo baterek betonovýma cihlama a řádně okolo zateplit.A topit samozřejmě s omezením podle napětí,né to nechat baterky vyždímat a konec.
16kWp/JZ-50°/20xChaori 230 ,JV-90°/8xLeapton 650 + <JZ-90° /15xJAsolar / Mono 385, regl Midnite Classic 150<89A> , 1x EASUN <80A> a 1x EASUN <100A>,baterka 17s 54.4VDC LFP4/784Ah<uloží 42kWh>,měnič XTH 8000-48V špičkově 21kW
-
- Příspěvky: 2298
- Registrován: čtv dub 18, 2013 9:37 am
- Bydliště: na chaloupce u lesa-Příbramsko
Re: Provozování LI-FE za mrazu
Jed to tak že se musí zjistit o jakou chemii se přesně jedná!
Čisté LiFepo4 by se nemělo nabíjet pod 0C protože se usazuje kovové Li na uhlíku na záporné elektrodě a klesá kapacita.
Naopak LiFeYPO4 s příměsí Yttria, což jsou například Winstony "žluťásky" zhruba od r.v.2012 se podle datašítu mohou nabíjet do cca -10C.
Další vlastností je že podchlazením se posouvá nejnižší vybíjecí napětí a naopak stoupá vnitřní odpor takže od 5C se LiFePO4 chová tak měkce že se skoro nedá použít pro proudy nad 0,2C.
V Teslách se nově používá LifePO4 od CATL a je pozorováno uživateli že kapacita klesá rychleji než u dřívější li ion technologie.
Čisté LiFepo4 by se nemělo nabíjet pod 0C protože se usazuje kovové Li na uhlíku na záporné elektrodě a klesá kapacita.
Naopak LiFeYPO4 s příměsí Yttria, což jsou například Winstony "žluťásky" zhruba od r.v.2012 se podle datašítu mohou nabíjet do cca -10C.
Další vlastností je že podchlazením se posouvá nejnižší vybíjecí napětí a naopak stoupá vnitřní odpor takže od 5C se LiFePO4 chová tak měkce že se skoro nedá použít pro proudy nad 0,2C.
V Teslách se nově používá LifePO4 od CATL a je pozorováno uživateli že kapacita klesá rychleji než u dřívější li ion technologie.
70kWp + 10kW Infinity, 25kWh LiFe
-
- Příspěvky: 1779
- Registrován: pon zář 09, 2013 5:16 pm
- Lokalita: Šumperk
- Bydliště: Šumperk
Re: Provozování LI-FE za mrazu
jj premyslel jsem nad boxem... kdyz bych do nej skoval mppt solární regulátor a router, tak bych tam 10W tepla mohl trvale vyrabet. Takze nejaky zatepleny box s nejakym dotapenim minimalne pri nabijeni z centraly asi nebude od veci.
-
- Příspěvky: 86
- Registrován: stř čer 27, 2012 3:39 pm
Re: Provozování LI-FE za mrazu
Tento rok som sa rozhodol prejsť z olova na LIFEPO4 a tak som kúpil cez aliexpress 16 ks CATL 271 Ah (cca 13,5 kWh). Nakoľko mám ostrov, v zime počas mrazov (-20 °C) mi klesne teplota v chate aj na -3 až -4 °C a preto som uvažoval nad tým ako vyriešiť, aby teplota článkov neklesla pod bod mrazu. Vyrobil som si zateplený box s autonómnym vykurovaním pomocou vykurovacieho kábliku (38 ohm/m), pričom vykurovanie riadi termostat a energia na vykurovanie je čerpaná priamo z batérie. V boxe je umiestnená aj BMS a jej chladenie je riešené otvormi v prednej a bočnej strane boxu (z dôvodu cirkulácie. N aprednej strane boxu je svorkovnica na prípadné dodatočné balancovanie článkov v budúcnosti, bez nutnosti otvárania boxu. Musím podotknúť, že systém ešte nebol otestovaný v zime, túto zimu bude mať premiéru, takže zatiaľ neviem ako to bude fungovať. Po zime dám vedieť.
Lepšie pozrieť na foto:
https://photos.app.goo.gl/KF6yo5wHETqJmxHC9
Súpis materiálu:
https://www.storage.sk/produkt-euro-pre ... 200/55823/
Styrodur 20 mm
Styrodur 40 mm
https://www.aliexpress.com/item/4001050 ... 4c4dPZGgGF
https://www.aliexpress.com/item/3285810 ... 4c4dPZGgGF
https://www.aliexpress.com/item/1005002 ... 2804%22%7D (na 1 bedňu 2+2 m paralelne 38 ohm/m)
nerezové závitové tyče M6 + matky a podložky
https://quatrolm.sk/sk/product/platna-d ... n?catid=27
https://www.aliexpress.com/item/4001360 ... 4c4dPZGgGF
https://www.aliexpress.com/item/1005001 ... 4c4dyBf4Fw (CATL 271 Ah už predajca nemá)
https://www.aliexpress.com/item/1005001 ... 4c4d0Kgp34 (F8S24V150A BT)
https://www.aliexpress.com/item/1005002 ... 5d57jPixMD
poistkové púzdra káblové na poistky 5 x 20 mm
Ak niekoho inšpirujem k stavbe obdobného boxu budem rád
Lepšie pozrieť na foto:
https://photos.app.goo.gl/KF6yo5wHETqJmxHC9
Súpis materiálu:
https://www.storage.sk/produkt-euro-pre ... 200/55823/
Styrodur 20 mm
Styrodur 40 mm
https://www.aliexpress.com/item/4001050 ... 4c4dPZGgGF
https://www.aliexpress.com/item/3285810 ... 4c4dPZGgGF
https://www.aliexpress.com/item/1005002 ... 2804%22%7D (na 1 bedňu 2+2 m paralelne 38 ohm/m)
nerezové závitové tyče M6 + matky a podložky
https://quatrolm.sk/sk/product/platna-d ... n?catid=27
https://www.aliexpress.com/item/4001360 ... 4c4dPZGgGF
https://www.aliexpress.com/item/1005001 ... 4c4dyBf4Fw (CATL 271 Ah už predajca nemá)
https://www.aliexpress.com/item/1005001 ... 4c4d0Kgp34 (F8S24V150A BT)
https://www.aliexpress.com/item/1005002 ... 5d57jPixMD
poistkové púzdra káblové na poistky 5 x 20 mm
Ak niekoho inšpirujem k stavbe obdobného boxu budem rád
-
- Příspěvky: 7726
- Registrován: sob črc 19, 2014 8:56 pm
- Lokalita: severně od Brna
- Systémové napětí: 48V
- Výkon panelů [Wp]: 8kWp
- Kapacita baterie [kWh]: 12kWh
- Chci prodávat energii: NE
- Chci/Mám dotaci: NE
Re: Provozování LI-FE za mrazu
Ty přepravky jsou dobrý řešení, už jsem to taky použil. Tip na vylepšení: zásuvka Anderson 175A: https://www.aliexpress.com/item/4001143 ... 2375%22%7D
potom je to snadno odpojitelný bez nebezpečí zkratu.
potom je to snadno odpojitelný bez nebezpečí zkratu.
ostrov skoro 8kWp neustále ve stádiu zrodu: smartshunt(ex WBJR), MPPT150/45, MPPT 250/100(ex midnitesolar 150 clasic lite), 16S a různě P cca 340Ah Winston, MP II 5000,( ex Powerjack 8kW, ex samodomo cca 4kW). 48V DC rozvody a spotřebiče.
-
- Příspěvky: 86
- Registrován: stř čer 27, 2012 3:39 pm
Re: Provozování LI-FE za mrazu
Dík za tip, ale ja to už prerábať nebudem možno to využijú iní
-
- Příspěvky: 856
- Registrován: pon črc 30, 2012 3:43 pm
- Lokalita: Trnava
- Systémové napětí: 48V
- Výkon panelů [Wp]: 4900
- Kapacita baterie [kWh]: 7,5
- Chci prodávat energii: NE
- Chci/Mám dotaci: NE
Re: Provozování LI-FE za mrazu
Ja som teraz riešil osvetlenie škôlky v jurte bez el. prípojky. Nadimenzoval som im baterku na 2 dni svietenia s 58w led 235wp panel a 4s 78Ah LiFePo4. Keďže v zime v jurte nie su každý deň, iba 3 krát do týždňa povedal som im nech vykopú jamu na baterku. Do 80cm hĺbky som zakopal klasickú plastovú rúlu 300mm priemerom s baterky som tam spustil. Na baterku som položil polystyrén 5 cm, potom vzduchová medzera a zarovno zeme je 10cm polyesterén. Podla normy to malo byť v hĺbke 1,2 metra. No uvidíme. Baterka má bms s bluetoothom tak tam vybehnem niekedy keď bude -10°C a pripojím sa na čidlo.
-
- Příspěvky: 613
- Registrován: ned kvě 06, 2012 3:47 pm
- Lokalita: Kolínsko
- Systémové napětí: 48V
- Výkon panelů [Wp]: 4880
- Kapacita baterie [kWh]: 35
- Chci prodávat energii: NE
- Chci/Mám dotaci: NE
Re: Provozování LI-FE za mrazu
No já provozuji žluté LiFePo4 již pár let i v mínusu. Udělal jsem na ně izolační bedny jen tak ze zbytků plus polystyren a jediné, co řeším, že vždy před zimou zavedu teplotní redukci v nastavení MPPT regulátoru.
Ty bedny jsou vidět tady - https://forum.mypower.cz/viewtopic.php? ... 2s#p151188
Jenže tento rok jsem posílil ze 4 panelů 2S2P, které v zimě dají tak to 0,1C baterií, teď na 16 panelů a tam už nabíjení za slunného zimního dne a současně klesající kapacita s teplotou může být problém. Ta reference na ALI digitální termostat plus topný kabel . Musím si to trochu spočítat. Mám 3 bedny paralelně, tj. musím vymyslet, jestli 3 regulátory ve 3 bednách rovnou, nebo 3 topení a jen jeden regulátor za paralelním spojením.
Ale vrátím se k původnímu tématu. Při šetrném nabíjení/vybíjení a mínus teplotách kolem 0 -5°C jsem testoval žluté LiFePo4 baterie po 3-5 letech a nic likvidačního to s kapacitou neudělalo. To už moje zacházení mělo zásadnější vliv.
Ty bedny jsou vidět tady - https://forum.mypower.cz/viewtopic.php? ... 2s#p151188
Jenže tento rok jsem posílil ze 4 panelů 2S2P, které v zimě dají tak to 0,1C baterií, teď na 16 panelů a tam už nabíjení za slunného zimního dne a současně klesající kapacita s teplotou může být problém. Ta reference na ALI digitální termostat plus topný kabel . Musím si to trochu spočítat. Mám 3 bedny paralelně, tj. musím vymyslet, jestli 3 regulátory ve 3 bednách rovnou, nebo 3 topení a jen jeden regulátor za paralelním spojením.
Ale vrátím se k původnímu tématu. Při šetrném nabíjení/vybíjení a mínus teplotách kolem 0 -5°C jsem testoval žluté LiFePo4 baterie po 3-5 letech a nic likvidačního to s kapacitou neudělalo. To už moje zacházení mělo zásadnější vliv.
100% OSTROV SČ KRAJ = 16 panelů Canadian Solar CS3K-305; 2 větve 2S4P; 2x Regulátor Victron BlueSolar Charger MPPT 150/60; Měnič 1F Smart Phoenix Inverter 48V 5000VA 230V; Monitoring Victron BMV700 + Raspberry Pi 4B; Energy Meter ET112 a spousta kabelů.
Baterie LiFePo4 =2P x 48V/120Ah +16S x 120Ah + 1P/311Ah= cca 35,2 kWh, skládaná z článků Winston WB-LYP60AHA a EVE LF304 ✔ Zlepšení pozice u vyhledávačů; Aktuální stav FVE instalace.
Baterie LiFePo4 =2P x 48V/120Ah +16S x 120Ah + 1P/311Ah= cca 35,2 kWh, skládaná z článků Winston WB-LYP60AHA a EVE LF304 ✔ Zlepšení pozice u vyhledávačů; Aktuální stav FVE instalace.
-
- Příspěvky: 613
- Registrován: ned kvě 06, 2012 3:47 pm
- Lokalita: Kolínsko
- Systémové napětí: 48V
- Výkon panelů [Wp]: 4880
- Kapacita baterie [kWh]: 35
- Chci prodávat energii: NE
- Chci/Mám dotaci: NE
Re: Provozování LI-FE za mrazu
Včera jsem si hrál s výpočtem. Jestli jsem já počítal dobře, tak ty jsi si připravil topení s výkonem cca. 15W (2metryx2 paralelně na 24V). To jsi nastavil od pasu, nebo se domníváš, že v rámci tepelných ztrát bedny je to dostačující? Ty baterie mají samy o sobě zcela jistě velmi slušnou tepelnou kapacitu. A kdyby to znamenalo jim topit třeba 10 hod denně (v zimě alespoň přez noc), tak je to 10h* 15W = 150 Wh. Jedna moje bedna obsahuje baterie 5760Wh, tedy na spotřebu by to bylo 3% z kapacity. Pokud by byl pokles kapacity s teplotou třeba 40% z nominálu, tak i při provozu 24 hodin je to pořád asi akceptovatelná spotřeba. Napadlo mě vyzkoušet to před tím, než přijdou mrazy. Pokud je okolní teplota dnes 17°C, nastavit na termostatu 27°C a monitorovat čas. Tedy kolik času a kolik energie takovéto topení potřebuje než to celé prohřeje. Ale nějak si nejsem jist těmi výpočtyblaskoi píše:https://www.aliexpress.com/item/1005002 ... (na 1 bedňu 2+2 m paralelne 38 ohm/m)
100% OSTROV SČ KRAJ = 16 panelů Canadian Solar CS3K-305; 2 větve 2S4P; 2x Regulátor Victron BlueSolar Charger MPPT 150/60; Měnič 1F Smart Phoenix Inverter 48V 5000VA 230V; Monitoring Victron BMV700 + Raspberry Pi 4B; Energy Meter ET112 a spousta kabelů.
Baterie LiFePo4 =2P x 48V/120Ah +16S x 120Ah + 1P/311Ah= cca 35,2 kWh, skládaná z článků Winston WB-LYP60AHA a EVE LF304 ✔ Zlepšení pozice u vyhledávačů; Aktuální stav FVE instalace.
Baterie LiFePo4 =2P x 48V/120Ah +16S x 120Ah + 1P/311Ah= cca 35,2 kWh, skládaná z článků Winston WB-LYP60AHA a EVE LF304 ✔ Zlepšení pozice u vyhledávačů; Aktuální stav FVE instalace.
-
- Příspěvky: 86
- Registrován: stř čer 27, 2012 3:39 pm
Re: Provozování LI-FE za mrazu
Nemám to ešte otestované, možno otestujem za aký čas sa baterky oteplia napr. o 5 °C (senzor mám prilepený priamo na baterkách v hornej časti). Mínusové teploty v chate mám tak maximálne 2 týždne koncom januára, resp. vo februári.
-
- Příspěvky: 613
- Registrován: ned kvě 06, 2012 3:47 pm
- Lokalita: Kolínsko
- Systémové napětí: 48V
- Výkon panelů [Wp]: 4880
- Kapacita baterie [kWh]: 35
- Chci prodávat energii: NE
- Chci/Mám dotaci: NE
Re: Provozování LI-FE za mrazu
Jo, to má smysl. Já dnes monitoruji prostor baterií volně loženým snímačem z MPPT regulátoru. A ten dokonce je možno přišroubit pod kontakt baterie. Tady to na tom termostatu není, ale viděl bych to - buď přilepím na horní stranu článku a nebo tak, že snímač dovnitř kabelového oka a to přišroubím na kontakt. Uvidíme.blaskoi píše:senzor mám prilepený priamo na baterkách v hornej časti
100% OSTROV SČ KRAJ = 16 panelů Canadian Solar CS3K-305; 2 větve 2S4P; 2x Regulátor Victron BlueSolar Charger MPPT 150/60; Měnič 1F Smart Phoenix Inverter 48V 5000VA 230V; Monitoring Victron BMV700 + Raspberry Pi 4B; Energy Meter ET112 a spousta kabelů.
Baterie LiFePo4 =2P x 48V/120Ah +16S x 120Ah + 1P/311Ah= cca 35,2 kWh, skládaná z článků Winston WB-LYP60AHA a EVE LF304 ✔ Zlepšení pozice u vyhledávačů; Aktuální stav FVE instalace.
Baterie LiFePo4 =2P x 48V/120Ah +16S x 120Ah + 1P/311Ah= cca 35,2 kWh, skládaná z článků Winston WB-LYP60AHA a EVE LF304 ✔ Zlepšení pozice u vyhledávačů; Aktuální stav FVE instalace.
-
- Podobná témata
- Odpovědi
- Zobrazení
- Poslední příspěvek
-
-
ERÚ rozhodnutí o provozování náhradních zdrojů bez dohody
od RRR » » v Legislativa a právo
ERÚ rozhodnutí o provozování náhradních zdrojů bez dohody
- 129 Odpovědi
- 55848 Zobrazení
-
Poslední příspěvek od daffyx
-