marko250 píše:......"Můžeš nám ..................
MOSFET tranzistor má dobrou vlastnost, že pokud přivedeme na elektrodu G oproti S kladné napětí, tento vede v obou směrech a jednu špatnou vlastnost, že má paralelní diodu jež vede jen v jednom směru. No a kombinaci dle obrázku jsou diody vyřazeny z činnosti a tranzistor je vodivý při kladném napětí na elektrodě G. Další problém spočívá v tom, že onen uzel S1S2, G1G2 je na proměnlivém napětí, tudíž je třeba použit izolovaný zdroj napětí pro uvedení tranzistorů do vodivého stavu. Tranzistory , nebo spíš jejich vodivost je odvislá i od napětí jež je mezi elektrody G a S přivedeno a při napětí nad 10V již tyto uvede bezpečně do vodivého stavu. Proto je použit izolovaný měnič 12/12V. Na optočlenu určenému právě ke spínání MOSFET tranzistorů je úbytek při seplém napětí asi 2V, tudíž se na G vůči S dostává právě oněch 10V, jež plně vybudí tranzistory do plné vodivosti.
Izolované měnič nabízejí mnohé společnosti, leč domnívám se, že jsou jako nakonec vše vyráběno na jedné lince a jen změněn potisk. V každém případě co jsem zjišťoval dle katalogu , tak nejmenší izolační napětí bylo 500V, tudíž toto je první dosti podstatný údaj pro použití v systému.
Další dosti podstatný údaj je, že má spotřebu naprázdno (12/12) asi 10mA. Nepředpokládám spínání větší než několik Hz, tudíž ani nabíjení a vybíjení hradel tranzistorů nějak neovlivní, nepřetíží výkonové parametry měniče.
Další podstatný údaj je MTBF, lidově motohodiny, tedy kolik je to schopno odsloužit do poruchy (zjednodušeně pro Kybose), no a ten údaj je 3500 K hours. Pokud si to přeložíme do srozumitelna, tak BY!!! to mělo být 3500000 hodin.
(3500000/24/365) => 399 roků. Soudím že to je jedna ze součástek jež nás přežije.
Napěťové poměry bude určovat jen a jen použitý tranzistor a izolační stav měniče. Pokud se budeme pohybovat v bezpečných napětích do 3 šedesáti článkových panelů, pak je měnič v bezpečném pásmu a nastávají jen napěťové možnosti v našem zapojení. Spínám li panel k baterce, pak je "namáhající" napětí jen rozdíl baterka-panel bez odběru.
Při vybité baterce asi 40V a panel v zimně 75V je namáhání 35V. Toto je asi největší napěťový rozdíl jež by se vyskytl v řádném provozu. Přichází v úvahu ještě kombinace baterka zem (minus pól), Panel bez odběru zem.