
Primárním účelem tohohle projektu je šetřit spotřebu elektromobilu, a hlavně se něco naučit, vyzkoušet si a otestovat. Ta Mazda na fotce je na elektriku a na jednu cestu z práce Praha-HK si vezme dálničním tempem 20 kWh. Takže si umíte představit, že spotřeba objektu mě zase tolik netrápí a přišlo mi logičtější začít u auta.
Zatím mám 7,7 kWh LiFePO4 úložiště na 48V postavené z článků z druhé ruky. Pro "přelívání" do auta by to samozřejmě chtělo minimálně stejně velikou baterii, jako je v autě. Většina článků jsou 4x40Ah Winstony paralelně, tzn. 160Ah každý článek. Bohužel jsem 40Ah článků nedal dokupy dostatek a tak dva z nich jsou 2x90Ah winstony paralelně a jeden jsou tři šedesátky.

Baterky jsem dal do dřevěné bedny, resp. dvou, protože se mi to nějak nečekaně těsně nevešlo. Stejně tak se mě do bedny už nevešla izolace, takže jsem zvědav, co se bude dít v zimě.

Baterku monitoruju BMS123 OFFGRID od i4wifi. Bohužel bez odkazu, BMS už se neprodává, dneska už má nástupce. Ochranu proti přebití vůbec nevyužívám a spoléhám na MPPT regulátor, ale ochranu proti podbití ano. BMS123 OFFGRID má 100A capable relé, které přímo ovládá. Tzn. při 2.75V/čl. mě relé odpojí mikroinvertory od baterie. Chtělo by to nějakou failsafe, kdyby BMS jednoho dne to relé nerozpojila, protože mikroinvertor jinak pojede až do cca. 20V vstupního napětí, když ho nic nezastaví

Moc jsem se s tím před instalací nebalancoval, takže mám radost, že se potvrdilo, že 1A balancovací proud je dostatečný i pro 160Ah články. Ze začátku jsem z baterky víc jak 5 kWh nedostal, ale s každým nabíjením se to rovnalo až na současných 6.9 kWh, což mi na takový punk jako ty baterky jsou přijde o.k.

Baterku vybíjim do sítě šesticí mikroinvertorů. Na foto jsou vidět první 4 ks, začínal jsem s méně. Výstup z mikroinvertorů měřím jednofázovým wattmetrem, stejně jako vstup do chargeru Mazdy, monitoruje mě to SDS Micro Din E. Tzn. pro kompletní bezobslužnost mám v plánu skript "když je spotřeba na Wattmetru Mazda > max. výstup mikroinvertorů, tak sepni relé připojující mikroinvertory do sítě." Ale zatím to klikám ručně a říkám tomu testovací provoz

Baterii dobíjim 4x 250Wp monokrystal panely přes i4wifi výprodejové MPPT. Chtělo by to panelů zásadně víc, ale to je hudba budoucnosti.
S vrtulí to nějak moc vážně nesmyslím. Vypadá to na tom sloupu hezky, ale je vám jasné, že v zástavbě se to moc často netočí. Jde o Swea 750W generátor s výstupem do sítě, což funguje bombasticky a jde to dokonce konfigurovat, v jakých otáčkách to vrtuli zatíží a jak moc, případně jde upravit i charakteristiku zatěžování. Ještě ten vítr by to chtělo.

No a nakonec jak takové nabíjení vypadá na grafu. Je vidět, že na uživení elektromobilu by to můj systém chtělo mnohonásobně zvětšit. Takhle to je spíš pro pocit, že to celý nenabíjim ze sítě.
