Stránka 1 z 6

Je možné vzplanutí článku Samsung SDI 60 ???

PříspěvekNapsal: pon lis 16, 2020 12:54 pm
od SAKO
Dobrý den, mám 28 článků Li ion Samsung SDI 60 v zapojení 2xp a 14xs a k tomu monitor Bel MB60-16 s odpojovačem nabíječe a spotřebiče ONS4. Odpojení dole nastaveno na 3.35V na článek, odpojení nahoru 4.08V na článek. zatím jsem se nikdy nedostal níže jak 3.71V na článek. Regl Studer VT-85. Články jsou v podpalubí hausbotu v zaizolované bedně izolované 10 cm tvrzené skel. vaty. Ani za větších mrazů tam teplota neklesne pod 2 stupně. Systém jede i v zimě, odběr je malý, kolem 1,5A, Wifi, kamery.....atd. jinak vše vypnuto. Je možné, že by některý článek mohl začít hořet??? Kdyby se to stalo, tak je asi konečná...Vše kolem je ze dřeva. Mám Lithium rok, 5 let jsem jel na olovo. Máte prosím nějakou radu, nebo jenom doufat, že se nic nestane? děkuji moc.

Re: Je možné vzplanutí článku Samsung SDI 60 ???

PříspěvekNapsal: pon lis 16, 2020 1:01 pm
od diablo007
Hořet může to se již párkrát stalo ale zatím jsou spíše info o hoření aut než domácích úložišť přeci jen v autě je to jak proudové tak teplotně a i mechanicky jinak namáháno jak u nás doma .

Re: Je možné vzplanutí článku Samsung SDI 60 ???

PříspěvekNapsal: pon lis 16, 2020 1:06 pm
od Lui
rieším trošičku podobný problém.....ale k veci.

Teoreticky by problém mohol nastať vtedy,ak sa jeden z tých dvoch článkov paralelne doslova vyskratoval...ale píšem teoreticky....a v takom prípade ten druhý článok prepojený paralelne k nemu sa dostane vlastne doslova do skratu s ním,tak v takomto prípade pravddpodobne može dojsť k požiarukedže ten dobrý článok niečo musí spraviť s tou energiou ktorú má v sebe.
Riešenie je relatívne jednoduché,medzi každú dvojicu článkov primontovať nejakú menšiu poistku (nie istič ! ) s čo najmenšou hodnotou,ale zároven tak,aby zase všetko fungovalo v celom systéme.
Je to moj skromný názor :)

Re: Je možné vzplanutí článku Samsung SDI 60 ???

PříspěvekNapsal: pon lis 16, 2020 1:12 pm
od ResHacker
Důležité je u těchto článků zajistit provozní parametry, o což se stará BMS. Občas se ale stane, že BMS selže, to se nikdy nedá vyloučit. Já mám u těchto článků odzkoušené, že nijak negativně nereagují ani na přebití na 4,5V, nenafoukly se, nehřály, ani kapacita neklesla. Mají celkem vychytanou ochranu, BMW by si tam nějakýho šmejda nedali. Pořád je to ale Li-Ion, vyloučit se nedá nic. Můžete pro klid duše dodelat další třeba 2 az 3 vrstvou ochranu. Pokud byste ale chtel max. bezpečí, měl jste volit spíše LiFePO, ty nehoří.

Re: Je možné vzplanutí článku Samsung SDI 60 ???

PříspěvekNapsal: pon lis 16, 2020 2:01 pm
od matobabetak
havarijne poistky ma kazdy clanok uz v sebe prave pre pripad vnútorného skratu, skor ako clanok moze zacat poziar od prechodovych odporov alebo hlodavce...
videl som uz par videi kde klasicke modelarske lipolky horely raz dva, ale take clanky z nisanu leaf nie a nie priviest k poziaru, nepomohol ani pb horak ani skrat ci prepichnutie.... iba sa zahrialy a vyfucali, vraj je to povinne ak je to pouzite v aute aby nehoreli.

Re: Je možné vzplanutí článku Samsung SDI 60 ???

PříspěvekNapsal: pon lis 16, 2020 2:07 pm
od Matess
nejdříve trocha teorie...
lithiové baterie jsou nebezpečné a mohou začít hořet - nejčastěji je důvodem vzplanutí vnitřní zkrat článku, nebo vysoká teplota. Čím větší článek je tím potenciálně nebezpečnější to je. Pokud je více článku spojených paralelně o to větší průser může nastat a proto se články připojují přes pojistkové dráty. Základem těchto pojistek je ale zase relativně velké množství paralelně spojených článků a to proto aby ty dobré články vpustili proud do toho zkratovaného článku a pojistku přetavili co nejrychleji. V takovém případě se už potom staráte jen o teplo toho jednoho článku (například 18650) 4V 2,5Ah má kapacitu 10Wh a ve zkratu se tato energie snaží dostat ven během řekněme 10 vteřin - bavíme se tedy o 3,6kW (10Wh = 600Wminut = 36000Wsekund) tepla po dobu 10 vteřin. Je to sice hodně a hodně se to zahřeje, ale obvykle to není dost na spuštění řetězové reakce. Základem je tedy chladit - pokud jsou články chlazené, nebo mají prostě kam teplo vydat, tak se nic moc nestane. Velké články - zde zmíněných 60Ah logicky bude 24x tolik, takže se bavíme klidně o 86kW po 10 vteřin a to je fakt masakr a v případě druhé připojené paralelně je to 2x tolik.

a teď co s tím...

Kovová nehořlavá bedna ve které jsou baterie uložené je dobrý základ.

Baterie připojená přes pojistky kdyby zkrat byl externí taky doufám není třeba zmiňovat.

Další věc je chlazení - baterie určitě chladit. Mám doma baterii k UPS z baterek z mobilů a přestože každý článek je přes pojistku mám je umístěné ve svařené bedně ze 3mm plechu, nad tím pet lahve s vodou. Kdyby to začalo hořet roztaví to láhev a voda na to vyteče. Netestoval jsem zda by to stačilo... jen doufám.

Ve vašem případě bych doporučil nemít články spojené paralelně, ale mít baterii 2x (1p14s včetně bms). Pokud nějaký článek selže BMS by to měla odpojit jako celek a paralelní článek co je v pořádku vám do to nezhorší.

Re: Je možné vzplanutí článku Samsung SDI 60 ???

PříspěvekNapsal: pon lis 16, 2020 2:32 pm
od diablo007
Cetris je taky slušná pomoc pokud jde o požár.

Re: Je možné vzplanutí článku Samsung SDI 60 ???

PříspěvekNapsal: pon lis 16, 2020 2:50 pm
od SAKO
Jak to tak čtu, tak to se moc dělat nedá...jenom doufat...Ano, myslím, že každý článek má uvnitř svoji pojistku. Víte někdo o článku Samsung, že by začal hořet? Jaká je nejčastější příčina vnitřního zkratu článku? Jinak, i bez BMS se mi články nerozcházeli vůbec, při nabití na 4.05V měli všechny na setinu stejné napětí. nelžu, fakt na setinu. Provozoval jsem je 7 měsíců bez BMS.

Re: Je možné vzplanutí článku Samsung SDI 60 ???

PříspěvekNapsal: pon lis 16, 2020 3:56 pm
od ResHacker
Věřím, tyto články jsou velice kvalitní. Příčina vnitřního zkratu je pokud vím v tom, že lithium při nesprávném používání krystalizuje a ten krystal kdyz doroste určitých rozměrů poté může propíchnout separátor a tím dojde ke zkratu, nebo alespoň zdroji samovybíjení. A právě ve snaze maximalizovat výkon a kapacitu článku se ten separátor dělá co nejtenčí, článek je pak více náchylný tomuto jevu.

Re: Je možné vzplanutí článku Samsung SDI 60 ???

PříspěvekNapsal: pon lis 16, 2020 5:01 pm
od fukuši
Osobně bych ti radil zbav se těchto článků a dej si lifepo nebo odolné PB nebo nicd ale tohle bych tam fakt nechtěl.
Proč to dělat složitě když to jde jednoduše.Nedeláš dobře Jaromíre s tou sirkou to se ti jednou vymstí jak pravil klasik.

Re: Je možné vzplanutí článku Samsung SDI 60 ???

PříspěvekNapsal: pon lis 16, 2020 5:04 pm
od lubomirz
ale da sa s tym robit, tak ako zaznelo : odpoved je LiFePo4 popripade drahe LTO pripadne olovo so solarnymi panelmi v kapacite ktore ho dokazu udrzat. Fakt sa priklanam k nazoru vyhodit nestrazene LiIon a nahradit LiFePo, predpokladam ze na tej lodi nemas 400kWh takze to nebude stat milion.


Matess : voda z flase by nestacila, aj keby to hned bol 200 litrovy sud. LiIon je svina svinska, vid priklady hasenia Tesly :
https://www.youtube.com/watch?v=3eFM9JJMH_0
jasne, auto s 80kWh je nieco ine nez loďka s 5kWh ale princip je ten isty, proste ta svina nezhasne a nezhasne a nezhasne ani po CISTERNACH vody. Preto maju ceski [!] hasici prikaz ponorit cele elektroauto do nadoby s vodou na VIACERO DNI.


Pruser je neviditelny nepriatel - BMSko. V pripade ze jednemu clanku sibne vie so sebou strhnut dalsie, a uspesne to dovedie az do poziaru. Extremne dolezite spravne balancovanie, neprebijanie, nevybijanie pod hranicne hodnoty (respektive idealne pod 3.2V)... a obrovske bacha na zimu. Lithium sa nesmie nabijat pod bodom mrazu a uprimne, mna osobne by velmi štípalo v riti nabijat ho aj pri dvoch stupnoch nad nulou. Cim vacsi prud pouzijes, tym horsie... volaco sa moze stat. Ked nabijas 150-200mA tak v pohode, ale akonahle vykukne slnko a valíš 0.5C alebo 1C do lithia ktore ma dva stupne, tak amen tma.

Re: Je možné vzplanutí článku Samsung SDI 60 ???

PříspěvekNapsal: pon lis 16, 2020 5:05 pm
od rottenkiwi

Re: Je možné vzplanutí článku Samsung SDI 60 ???

PříspěvekNapsal: pon lis 16, 2020 5:25 pm
od tafx
Když už se tady zmiňuje opláštění, co z baterie udělat něco jako pecs obezdívkou i s bezpěčně postaveným komínem a přívodem vzduchu odspoda? V případě průšvihu by to vyhořelo do komína...

Re: Je možné vzplanutí článku Samsung SDI 60 ???

PříspěvekNapsal: pon lis 16, 2020 5:58 pm
od youda
@Tafx, tak určitě. Cihlová obezdívka a komín by tomu hausbótu dodaly punc jedinečnosti.

Re: Je možné vzplanutí článku Samsung SDI 60 ???

PříspěvekNapsal: pon lis 16, 2020 6:24 pm
od Joskob
lubomirz píše: a obrovske bacha na zimu. Lithium sa nesmie nabijat pod bodom mrazu a uprimne, mna osobne by velmi štípalo v riti nabijat ho aj pri dvoch stupnoch nad nulou. Cim vacsi prud pouzijes, tym horsie... volaco sa moze stat. Ked nabijas 150-200mA tak v pohode, ale akonahle vykukne slnko a valíš 0.5C alebo 1C do lithia ktore ma dva stupne, tak amen tma.

Pred li-ion treba mať rešpekt, ale zase také hororové scenáre sú myslím prehnané. Každý výrobok má určený nejaký rozsah hodnôt pre používanie, ale vždy tam musí byť aj nejaká rezerva. Či už je to regulátor ,alebo istič, alebo hoci čo iné , ak má maximum 30A napr. Tak musí byť stavaný na to aby vydržal o čosi viac. Určite nezhorí pri 30,1A z fleku. Takú hlúposť by si žiadny výrobca na triko nezobral. Takže keď výrobca udáva 0 stupňov tak to musí vydržať. Takisto keď vykukne slnko ,tak do toho ne praží naraz 1c.
Chcel by som vedieť koľkokrát vás štípalo v riti keď ste prišli s premrznutym vybitým mobilom a hodili ho na nabíjačku? A tá pri tom do neho z fleku perie koľko sa dá. Alebo napríklad akú náradie, mrzne to hocikde na stavbe vybije sa baterka šup ju na nabíjačku.
Treba s tým len zaobchádzať so zdravým rozumom.

Re: Je možné vzplanutí článku Samsung SDI 60 ???

PříspěvekNapsal: pon lis 16, 2020 6:40 pm
od dano
Zatial som ziadne video horiaceho BMWcka kde sa pouzivaju SDI clanky nevidel. Niekde som videl obrazok ako su clanky SDI skonstruovane, su tam dve poistky proti pretlaku, jedna je v strede obalu a druha pri minusovom vyvode. Ta v strede obalu funguje tak, ze pretlak v clanku unikne cez zoslabene miesto. Ta druha ochrana ale funguje tak, ze pretlak vytvori tvrdy skrat a ten prepali internu poistku, takze ani pri tvrdom skrate by poziar nemal nastat.

Re: Je možné vzplanutí článku Samsung SDI 60 ???

PříspěvekNapsal: pon lis 16, 2020 6:44 pm
od rottenkiwi

Re: Je možné vzplanutí článku Samsung SDI 60 ???

PříspěvekNapsal: pon lis 16, 2020 7:28 pm
od lubomirz
https://www.youtube.com/watch?v=_w0yU3CkV0k
https://www.youtube.com/watch?v=XOi1ung4IlQ
https://www.youtube.com/watch?v=SutDTHIYSe4


este tu volakto chce hasit lithium flaskou alebo sudkom vody ? https://www.youtube.com/watch?v=Fc-eJFIT-bo

a vlastne ked sa zamyslim tak uplne vsetky automobilky maju fire recall na baterky, od Chevroletu, cez Audi, BMW, Mercedes, akurat Volvo tusim zatial neriesilo fire len to ze sa mu auta zastavia kedy chcu. Akoze jedna tragedia...

Re: Je možné vzplanutí článku Samsung SDI 60 ???

PříspěvekNapsal: pon lis 16, 2020 7:53 pm
od rottenkiwi
Na tom 2. linku je BMW i3s , registrované 15.2.2019,
a video je publikované 26.4.2020, to je 437 dní od registrácie, nepíšu príčinu ohňa.
Len že bolo 10 hod. na nabíjačke.

Re: Je možné vzplanutí článku Samsung SDI 60 ???

PříspěvekNapsal: pon lis 16, 2020 10:47 pm
od kodl69
Mě stačilo tohle:
mobil po požáru.jpg

Něco přes dva roky starej mobil, teplota do 30°C, připojenej na USB nabíječce, která nedala víc než 1A, 4Ah baterka, po pitvě zjišteny i zbytky BMS včetně teplotního čidla, proud max. 0.25C, když pominu to, že ten krám žere elektriku i při nabíjení. Už pár týdnů dřív jsem si všiml, že se ten krám při nabíjení zahřívá víc než dřív. Najednou kouř, jiskry, vyletující kousky žhavýho, a to všechno na stole, mezi papírama. Kdybych to nechal bez dozoru, tak hasiči nestačí hasit. Takhle jsem to bosou nohou vykopal před barák, a pak po chvíli na lopatě hodil do kýble s vodou... Z kouře mě druhej den pálily oči, nic příjemnýho.