Stavba 1kWh batérie z lion článkov 18650.

LiFePO4, LiFeYPO4, atd., zkušenosti, rady, tipy ...
Uživatelský avatar
trud
Příspěvky: 916
Registrován: čtv úno 07, 2013 1:50 am

Stavba 1kWh batérie z lion článkov 18650.

Nový příspěvek od trud »

Kedže sa chystám rozšíriť svoj mikrosystém (240W+Grid Tie) na cca 450-480W + regulátor MPPT +batéria + menič prišla otázka akú batériu.
Mám dáke skúsenosti zo stavby batériových packov z článkov 18650 tak padla voľba na batériu zloženú práve z týchto článkov.
V spotrebičoch (napr vysávač) je požiadavka na veľké prúdy 1-2C, to je úplne iné ako plánujem vo svojom systéme k batérii 1kWh bude pripojený menič Victron 350VA/24V a v prípade prebytkov (veľa slnka) sa zapne menič Grid Tie 300W ...prúdy budú teda 0-0,5C . Plánujem zapojenie 7x13 teda 91ks batérii.
Z viacerých testov a článkov je zrejmé že blahodárny vplyv na životnosť má nenabíjanie batérie až na konečné napätie 4,2V. Kedže zohnať nabíjačku a BMS na 4,05V je problém rozhodol som sa pre batérie na 4,35V a to konkrétne batériu LG 18650 D1 -3000mAh. Batérie síce budú na konečné napätie 4,35V ale všetko ostatné bude nastavené na 4,2V čo dúfam pomôže batérii k životnosti.
Každá batéria bude testovaná ..objednávam v číne a potrebujem zachytiť vadné články. Test prebieha modelárskou nabíjačkou imaxB6. Táto nabíjačka je krásne presná pri nabíjaní a končí na 4,20-4,21V ale pri vybíjaní je nepresná o cca 0,25V, ukazuje napr. 3,45V ale skutočné napätie je 3,71V. Každú batériu nabíjam prúdom 1A (0,33c) a končím pri 0,1A. Pre nepresnosť imaxB6 pri vybíjaní mám objednaný tester kapacity.....dúfam že bude presnejší :-)
Potom vybijem z batérie 1500mAh prúdom 1A, batérie nevybíjam celé lebo kým objednám všetky batérie a batériu zložím ubehne pár mesiacov. Takto sú vybité na cca 45-50% a možem ich skladovať ..po vybití 1500mAh sa napätie ustáli na cca 3,78V.
Teraz ku cene bateriek..
Nakupujme v číne po 6ks, tak sa na colnici dostanem pod 22eur a neplatím DPH. Objednávam tak aby mi cca každých 6-10dní prišiel jeden balík..mam tak čas na testovanie a aj je iné zaplatiť týždenne par eur ako naraz 300 za všetky články, ani otestovať naraz 91ks by nebolo praktické.
Nakupujem kreditnou kartou ktorá ma odmenu 0,5% z platby a taktiež cez Refundo ( https://www.refundo.sk/?ref=67875 ) kde mi vracajú z platby ďalšie 3% , kedže som mal narodeniny mám na 10 dní zvýšenú odmenu na 5,25%. Skrátka cena je pre mňa až na prvom mieste :-)
Každý balík je vďaka kurzu USD/EUR a výške odmeny v inej cene ..zatiaľ som objednal 24 ks (4-6ks) a konečná cena za kus bola v prvom balíku 3,17eura v druhom 3,06eura a v tretom 3,09. Batérie sa budú skladať do takých modulárnych držiakov a potom pájkovať, alebo poznám jedného človeka čo má spot welder (bodovačku na batérie) a ak nebude drahý dám mu to zbodovať.
Přílohy
Vybitie 1500mAh prúdom 1A , napätie je pre nepresnosť + cca 0,25V viac ako ukazuje graf.
Vybitie 1500mAh prúdom 1A , napätie je pre nepresnosť + cca 0,25V viac ako ukazuje graf.
Nepresná čína :-)
Nepresná čína :-)
Takto sa to skladá.
Takto sa to skladá.
18650 v držiaku.
18650 v držiaku.
Držiak bateriek.
Držiak bateriek.
Prvá dodávka bateriek .
Prvá dodávka bateriek .
4830W+5*PWM+3MPPT,18650 pack 7S/60P -28,20V- 4.2kWh+18ks 40Ah/+3ks 16P18650 (Mitsubishi Outlander) 3 kWh+ pack 26650 7S/6P - 0,75kWh+7ks 60Ah (BMWi3) 1,5kWh + testovacia LTO -11*12Ah.+ 7*150Ah od pimpongáča 3,8kWh + 7* 180Ah od pimpongáča 4,6kWh ,Victron VE.Direct 375VA 24V,Victron VE.Direct 1200VA 24V,NoNAME pimpongáč 4kW, "hybrid 3,8kW pimpongač
el.skúter 48V/30Ah, Yaris Hybrid už tretí :-), dáke spotrebiče prestavané na Li 18650,
https://www.spritmonitor.de/en/detail/1240420.html
LIX
Příspěvky: 856
Registrován: pon črc 30, 2012 3:43 pm
Lokalita: Trnava
Systémové napětí: 48V
Výkon panelů [Wp]: 4900
Kapacita baterie [kWh]: 7,5
Chci prodávat energii: NE
Chci/Mám dotaci: NE

Re: Stavba 1kWh batérie z lion článkov 18650.

Nový příspěvek od LIX »

Dnes som práve odovzdal kamošovi baterku 7S 8p s prizmatických článkov kapacity 3200 mAh jeden. Som zvedavý ako mu to bude fungovať. *batt*
Vidím že máš velmi dobre premyslený plán.
Tie články ktoré objednávaš mám pár kusov doma. Zo začiatku som robil presne to, čo ty že som ich nabíjal a vybíjal a dokonca ešte skladal aj podla kapacity, teraz na to z vysoka prdím, už sa mi to nechce robiť. :lol:
Ak ich budeš pájkovať tak je to celkom zábava, treba poriadnu pájkovačku aby si zacínoval - pól a ešte spájkovaciu kyselinu na zinok.
Ešte jedna vec, počítaj s tým že keď nebudú články nabíjané na 4,35V budú mať asi o 10-15% nižšiu využitelnú kapacitu, pravdaže v tom prípade je ich životnosť pretiahnutá do neba. :yes:

Prajem vela zábavy.
Uživatelský avatar
trud
Příspěvky: 916
Registrován: čtv úno 07, 2013 1:50 am

Re: Stavba 1kWh batérie z lion článkov 18650.

Nový příspěvek od trud »

Viem ze kapacita bude tak 85%..ale ved ani lifepo4 nenabijate do 100%. Stále váham ci pajkovat alebo bodovať. Čítal som ze bodovanie vraj skracuje životnosť batérie.. Ale bolo to písané v súvislosti s NICD, neviem co lion. Ale keď to boduje aj Bosch v náradí a tam tečú oveľa väčšie prúdy. Ten pliesok pri bodovaní je vlastne zbodnuty len na 2-4 miestach.
4830W+5*PWM+3MPPT,18650 pack 7S/60P -28,20V- 4.2kWh+18ks 40Ah/+3ks 16P18650 (Mitsubishi Outlander) 3 kWh+ pack 26650 7S/6P - 0,75kWh+7ks 60Ah (BMWi3) 1,5kWh + testovacia LTO -11*12Ah.+ 7*150Ah od pimpongáča 3,8kWh + 7* 180Ah od pimpongáča 4,6kWh ,Victron VE.Direct 375VA 24V,Victron VE.Direct 1200VA 24V,NoNAME pimpongáč 4kW, "hybrid 3,8kW pimpongač
el.skúter 48V/30Ah, Yaris Hybrid už tretí :-), dáke spotrebiče prestavané na Li 18650,
https://www.spritmonitor.de/en/detail/1240420.html
petrs
Příspěvky: 429
Registrován: pon čer 30, 2014 7:02 am

Re: Stavba 1kWh batérie z lion článkov 18650.

Nový příspěvek od petrs »

Nizkoteplotni pajka S-Pb48Sn32Bi, F1

http://www.kovopb.cz/userdata/pages/12/ ... ers_pb.pdf
...a viděl jsem Křižíka nazpět se otáčeti ...
Uživatelský avatar
trud
Příspěvky: 916
Registrován: čtv úno 07, 2013 1:50 am

Re: Stavba 1kWh batérie z lion článkov 18650.

Nový příspěvek od trud »

petrs píše:
Nizkoteplotni pajka S-Pb48Sn32Bi, F1

http://www.kovopb.cz/userdata/pages/12/ ... ers_pb.pdf
Pájka myslím nie je problém(mam doma aj kilo dobrej s olovom starú aj 25 rokov) ... Už som to pajkoval.. Je problém prehriat podklad a ten pocinovať tak aby neprehrialo nebezpecne batériu.
4830W+5*PWM+3MPPT,18650 pack 7S/60P -28,20V- 4.2kWh+18ks 40Ah/+3ks 16P18650 (Mitsubishi Outlander) 3 kWh+ pack 26650 7S/6P - 0,75kWh+7ks 60Ah (BMWi3) 1,5kWh + testovacia LTO -11*12Ah.+ 7*150Ah od pimpongáča 3,8kWh + 7* 180Ah od pimpongáča 4,6kWh ,Victron VE.Direct 375VA 24V,Victron VE.Direct 1200VA 24V,NoNAME pimpongáč 4kW, "hybrid 3,8kW pimpongač
el.skúter 48V/30Ah, Yaris Hybrid už tretí :-), dáke spotrebiče prestavané na Li 18650,
https://www.spritmonitor.de/en/detail/1240420.html
Uživatelský avatar
redcrown
Příspěvky: 1139
Registrován: pát říj 12, 2012 8:15 pm
Bydliště: Severní Čechy

Re: Stavba 1kWh batérie z lion článkov 18650.

Nový příspěvek od redcrown »

Prohrati podkladu je prave otazka teploty pajky
V provozu: poloostrov 19kWp, 4x XTM4000-48, 4xVT80, 18kWh LFP 14S10P + Batrium
Matess
Příspěvky: 1775
Registrován: pon zář 09, 2013 5:16 pm
Lokalita: Šumperk
Bydliště: Šumperk

Re: Stavba 1kWh batérie z lion článkov 18650.

Nový příspěvek od Matess »

chystam se na podobnou stavbu baterky na kolo... 14s 6-8p podle toho kolik jich tam vleze. Zacal jsem merit clanky imaxem b6 (kopii) a po 15 clancich to zacalo merit o cca 40-60% vic nez je normalni. Mam na ty levne nabijecky smulu a budu muset poridit fakt neco poradneho, neb me uz z toho boli hlava.
vla
Příspěvky: 1203
Registrován: čtv bře 12, 2015 10:18 pm
Lokalita: Praha 6
Bydliště: Praha 6

Re: Stavba 1kWh batérie z lion článkov 18650.

Nový příspěvek od vla »

Nabodované baterky originál Bosch v aku kladivu mi vydrželi cca 1/3 toho co pořádně propájené náhrady od místního modeláře. Ale i pájení chce udělat se silnými propojkami, nejlépe Cu a ne jen bodově. Zkusil jsem si takhle první baterku udělat sám, nakoupil jsem články s nabodovanými propojovacími plíšky, spájel běžným cínem a životnost byla cca 5 minut provozu, pak se cín roztavil a bylo hotovo.
Nemám rád tenhle stát.
Uživatelský avatar
trud
Příspěvky: 916
Registrován: čtv úno 07, 2013 1:50 am

Re: Stavba 1kWh batérie z lion článkov 18650.

Nový příspěvek od trud »

redcrown píše:
Prohrati podkladu je prave otazka teploty pajky
Myslíš?? Tak ak je to tak. Vyskúšam :-)
Mam spajku 40Pb60Sn
Naposledy upravil(a) trud dne sob úno 13, 2016 12:10 am, celkem upraveno 1 x.
4830W+5*PWM+3MPPT,18650 pack 7S/60P -28,20V- 4.2kWh+18ks 40Ah/+3ks 16P18650 (Mitsubishi Outlander) 3 kWh+ pack 26650 7S/6P - 0,75kWh+7ks 60Ah (BMWi3) 1,5kWh + testovacia LTO -11*12Ah.+ 7*150Ah od pimpongáča 3,8kWh + 7* 180Ah od pimpongáča 4,6kWh ,Victron VE.Direct 375VA 24V,Victron VE.Direct 1200VA 24V,NoNAME pimpongáč 4kW, "hybrid 3,8kW pimpongač
el.skúter 48V/30Ah, Yaris Hybrid už tretí :-), dáke spotrebiče prestavané na Li 18650,
https://www.spritmonitor.de/en/detail/1240420.html
Uživatelský avatar
trud
Příspěvky: 916
Registrován: čtv úno 07, 2013 1:50 am

Re: Stavba 1kWh batérie z lion článkov 18650.

Nový příspěvek od trud »

vla píše:
Nabodované baterky originál Bosch v aku kladivu mi vydrželi cca 1/3 toho co pořádně propájené náhrady od místního modeláře. Ale i pájení chce udělat se silnými propojkami, nejlépe Cu a ne jen bodově. Zkusil jsem si takhle první baterku udělat sám, nakoupil jsem články s nabodovanými propojovacími plíšky, spájel běžným cínem a životnost byla cca 5 minut provozu, pak se cín roztavil a bylo hotovo.
Lenže ty asi hovoríš tiež o NICD baterii.. Lebo tam mam podozrenie na dáku chemickú reakciu pri vysokých prúdoch.. Tečú tam vysoké prúdy.. U mojej batérie to bude max 0.5C. V praci mame Bosch ale li-ion vo vŕtačkách a žiaden problém.
4830W+5*PWM+3MPPT,18650 pack 7S/60P -28,20V- 4.2kWh+18ks 40Ah/+3ks 16P18650 (Mitsubishi Outlander) 3 kWh+ pack 26650 7S/6P - 0,75kWh+7ks 60Ah (BMWi3) 1,5kWh + testovacia LTO -11*12Ah.+ 7*150Ah od pimpongáča 3,8kWh + 7* 180Ah od pimpongáča 4,6kWh ,Victron VE.Direct 375VA 24V,Victron VE.Direct 1200VA 24V,NoNAME pimpongáč 4kW, "hybrid 3,8kW pimpongač
el.skúter 48V/30Ah, Yaris Hybrid už tretí :-), dáke spotrebiče prestavané na Li 18650,
https://www.spritmonitor.de/en/detail/1240420.html
Uživatelský avatar
ota
Příspěvky: 2298
Registrován: čtv dub 18, 2013 9:37 am
Bydliště: na chaloupce u lesa-Příbramsko

Re: Stavba 1kWh batérie z lion článkov 18650.

Nový příspěvek od ota »

Na správné pocínování si poříď pájecí kapalinu. Stačí na hliník, ona funguje na nikl taky. Ťukneš rozehřátým cínem a drží to.
70kWp + 10kW Infinity, 25kWh LiFe
vla
Příspěvky: 1203
Registrován: čtv bře 12, 2015 10:18 pm
Lokalita: Praha 6
Bydliště: Praha 6

Re: Stavba 1kWh batérie z lion článkov 18650.

Nový příspěvek od vla »

Ne, při pořádném propájení vše funguje. Příčinou je, že přechodový odpor 2-3 minibodů je při větší zátěži zdrojem značného tepla až s následkem roztavení cínu + k tomu nabodované minipásky minimálního průměru.
Nemám rád tenhle stát.
LIX
Příspěvky: 856
Registrován: pon črc 30, 2012 3:43 pm
Lokalita: Trnava
Systémové napětí: 48V
Výkon panelů [Wp]: 4900
Kapacita baterie [kWh]: 7,5
Chci prodávat energii: NE
Chci/Mám dotaci: NE

Re: Stavba 1kWh batérie z lion článkov 18650.

Nový příspěvek od LIX »

Píšete tu nezmysli.
Bodovanie je 1000x lepšie len ho treba vedieť robiť a správne dimenzovať. Ja som pravdaže tie články spájkoval lebo sa mi nechcelo robiť si bodovačku. Ale všetci na Endless Sphere výhradne články bodujú a to im tam tečú iné prúdy. Všetko to je len otázka správneho nadimenzovania. A určite je spájokvanie 18650 horšie ako bodovanie pretože sa batéria pri spájokvaní - pólu musí dosť nahriať.
Uživatelský avatar
trud
Příspěvky: 916
Registrován: čtv úno 07, 2013 1:50 am

Re: Stavba 1kWh batérie z lion článkov 18650.

Nový příspěvek od trud »

Z batérie potečie maximálny prúd 20A. Tie pliesky na bodovanie sú 0.1x5 alebo 0.1x6. Myslím že je to nikel..bude to stačiť na také prúdy? Keby pajkujem dám asi 1mm prierez meď.
4830W+5*PWM+3MPPT,18650 pack 7S/60P -28,20V- 4.2kWh+18ks 40Ah/+3ks 16P18650 (Mitsubishi Outlander) 3 kWh+ pack 26650 7S/6P - 0,75kWh+7ks 60Ah (BMWi3) 1,5kWh + testovacia LTO -11*12Ah.+ 7*150Ah od pimpongáča 3,8kWh + 7* 180Ah od pimpongáča 4,6kWh ,Victron VE.Direct 375VA 24V,Victron VE.Direct 1200VA 24V,NoNAME pimpongáč 4kW, "hybrid 3,8kW pimpongač
el.skúter 48V/30Ah, Yaris Hybrid už tretí :-), dáke spotrebiče prestavané na Li 18650,
https://www.spritmonitor.de/en/detail/1240420.html
vla
Příspěvky: 1203
Registrován: čtv bře 12, 2015 10:18 pm
Lokalita: Praha 6
Bydliště: Praha 6

Re: Stavba 1kWh batérie z lion článkov 18650.

Nový příspěvek od vla »

Možná to nejsou nesmysly, ale zkušenosti.
Nemám rád tenhle stát.
Matess
Příspěvky: 1775
Registrován: pon zář 09, 2013 5:16 pm
Lokalita: Šumperk
Bydliště: Šumperk

Re: Stavba 1kWh batérie z lion článkov 18650.

Nový příspěvek od Matess »

mam 18650 clanky doma a pres 5A se jim moc nechce a rychle se zahreji, mam je spajene a propoje jsou studene, ale clanky velmi teple... pokud z nich chci dostat co nejvic, tak pres 1A nesmim moc jit.
Uživatelský avatar
trud
Příspěvky: 916
Registrován: čtv úno 07, 2013 1:50 am

Re: Stavba 1kWh batérie z lion článkov 18650.

Nový příspěvek od trud »

20A potecie z celej batérie 7S13P nie z jedného článku.. Clankov bude 91 :-)..jedna vetva paralelne 4.2V/39Ah. Potecie max 0.5C. Teda z článku 1.5A maximálne ak tomu dobre rozumiem. Je rozdiel ťahať 1. 5A z článku co ma 2000mAh a max prúd odporúčaný výrobcom 1C a ťahať 1.5A z článku kde výrobca udáva 2C teda pri LG 18650 D1.. 5.8A. V reálnej prevádzke dôjde k 0.5C zriedkavo.. Skôr sa budem pohybovať okolo 0.2-0.3C..teda 0.6-0.8A z článku.
4830W+5*PWM+3MPPT,18650 pack 7S/60P -28,20V- 4.2kWh+18ks 40Ah/+3ks 16P18650 (Mitsubishi Outlander) 3 kWh+ pack 26650 7S/6P - 0,75kWh+7ks 60Ah (BMWi3) 1,5kWh + testovacia LTO -11*12Ah.+ 7*150Ah od pimpongáča 3,8kWh + 7* 180Ah od pimpongáča 4,6kWh ,Victron VE.Direct 375VA 24V,Victron VE.Direct 1200VA 24V,NoNAME pimpongáč 4kW, "hybrid 3,8kW pimpongač
el.skúter 48V/30Ah, Yaris Hybrid už tretí :-), dáke spotrebiče prestavané na Li 18650,
https://www.spritmonitor.de/en/detail/1240420.html
Matess
Příspěvky: 1775
Registrován: pon zář 09, 2013 5:16 pm
Lokalita: Šumperk
Bydliště: Šumperk

Re: Stavba 1kWh batérie z lion článkov 18650.

Nový příspěvek od Matess »

jasny... i ja na kole budu chtit alespon 30A aby to zvladlo, takze to stavim podle toho...
burda
Příspěvky: 209
Registrován: pát kvě 25, 2012 11:15 pm

Re: Stavba 1kWh batérie z lion článkov 18650.

Nový příspěvek od burda »

Nechcete li riskovat poškození akumulátoru, jděte do bodování vývodů. Správně dimenzované je mnohem lepší;) Konečně i chlapci v Tesle bodují, proč asi ?;) Články v noteboocích jsou taky bodované. Spájet provizorně pár článků doma, no když není zbytí, ale větší battery packy raději ne...
Matess
Příspěvky: 1775
Registrován: pon zář 09, 2013 5:16 pm
Lokalita: Šumperk
Bydliště: Šumperk

Re: Stavba 1kWh batérie z lion článkov 18650.

Nový příspěvek od Matess »

akoratze oni ty baterky i chladi kapalinou :)

  • Podobná témata
    Odpovědi
    Zobrazení
    Poslední příspěvek