Dobrý den,
i když máme dnes státní svátek, je tu pátek, a to znamená, že jsme pro vás přichystali článek ke čtení, zamyšlení a diskuzi. Tentokrát to bude o elektromobilu, který teoreticky může jezdit úplně zadarmo.
Karel Kilián
Lightyear One: solární konkurent TeslyNizozemská firma Lightyear představila 25. června v letovisku Katwijk aan Zee prototyp svého prvního elektrického automobilu. To by možná nebylo až tak zvláštní, neboť segment elektromobilů doslova roste před očima, ovšem tato
novinka se vymyká solárními panely, sloužícími k nabíjení baterií.
Další, čím tento vůz poutá oprávněnou pozornost laické i odborné veřejnosti, je deklarovaný dojezd.
Na jedno nabití by totiž měl ujet až 725 kilometrů, což už je hodnota, se kterou může bez uzardění konkurovat konvenčním automobilům se spalovacími motory.
Solární nabíjeníČistě teoreticky není nutné Lightyear One vůbec připojovat k elektrické zásuvce. Během slunečného dne v Rotterdamu lze totiž z fotovoltaických panelů získat energii na ujetí až 59 kilometrů, což většině lidí bude s rezervou stačit na cestu do práce a zpět. Teoreticky jsou soláry schopné
během jedné hodiny získat energii až na 12 kilometrů jízdy.
Samozřejmě něco jiného jsou teoretické hodnoty, vycházející z ideálních podmínek, zatímco realita bývá podstatně méně přívětivá. Ve skutečnosti by tedy na jaře a v létě mohly sluneční paprsky během dne dodat energii asi na 30 kilometrů, na podzim a v zimě pak jen na 7 až 8 kilometrů.
I s těmito hodnotami by ale elektromobil
mohl být energeticky zcela nezávislý - byť jen v případě, že bude používán k jízdám na krátké vzdálenosti. V takovém režimu by auto jezdilo výhradně na čistou energii, což je zásadní výhoda proti současným elektromobilům, které často jezdí na energii vyrobenou neekologických v uhelných elektrárnách.
Auto podporuje rychlého nabíjení výkonem až 60kW, díky kterému může během pouhé hodiny na nabíječce získat energii na ujetí 507 km. Lze ho nabíjet i z běžné 230V zásuvky - v takovém případě se
za jednu noc nabije tak, že dokáže ujet až 400 kilometrů.
Panely na střeše a kapotěStřecha a kapota vozu jsou pokryty
pěti metry čtverečními lehkých solárních článků, uloženými pod bezpečnostním sklem. Výrobce tvrdí, že sklo je „tak silné, že po něm může chodit dospělý člověk, aniž by způsobil jeho promáčknutí.“
Solární panely mohou nabíjet auto, když stojí, ale také „zvyšují“ dojezd během jeho jízdy. Během čtyřhodinové cesty by měl Lightyear One načerpat energii
na dalších 50 kilometrů. Pokud si řidič dopřeje zastávku na oběd, bude vozidlo samozřejmě v nabíjení pokračovat.
Pětimístné vozidlo má celkem čtyři elektromotory, které mu umožní zrychlit z
0 na 100 km/h za 10 sekund. K optimalizaci hmotnosti vozu byly použity komponenty z hliníku a uhlíkových vláken. Zcela očividná je snaha o co nejvíce aerodynamický design, díky kterému klade auto během jízdy vzduchu jen minimální odpor a potřebuje tak ke svému pohybu méně energie.
„Úkolem týmu, zabývajícího se aerodynamikou, je zajistit, aby se vzduch pohyboval podél křivek vozu co nejplynuleji,“ vysvětluje Annemiek Koers. „Chceme, aby
auto procházelo vzduchem stejně jako dešťová kapka - příklad ideálně aerodynamického objektu. “
Nepříliš příznivá cenaLightyear je relativně nová firma, která byla založena v roce 2016. Její zakladatelé, ještě coby vysokoškolští studenti, vyvinuli pro závod World Solar Challenge v Austrálii solární automobil Stella, se kterým se v týmu Solar Team Eindhoven stali v letech 2013, 2015 a 2017
mistry světa ve své třídě. Poté založili Lightyear s cílem vyrábět a prodávat podobná vozidla ve větším měřítku.
Navzdory skutečnosti, že je Lightyear One stále ve stádiu prototypu, výrobce se již chlubí, že prodal už více než sto vozů. Celkem
plánuje vyrobit asi 500 exemplářů, přičemž zahájení výroby je plánováno na rok 2021. Rezervační poplatek je 119 000 eur, což je v přepočtu asi tři miliony korun,
konečná cena pak činí 149 000 eur, tedy bezmála o dalších 800 000 korun víc.
„Vzhledem k tomu, že nové technologie znamenají vysoké jednotkové náklady,
musíme začít na exkluzivním trhu,“ upřesnil spoluzakladatel a generální ředitel Lex Hoefsloot. „Lightyear One je první solární auto na dlouhé vzdálenosti a má ohromující specifikace. Další modely, které plánujeme vyvíjet, budou mít výrazně nižší pořizovací cenu.“
Naděje i kritikaPokud tedy máte několik volných milionů korun a jste-li fanoušky solárních technologií, můžete firmě Lightyear pomoci s veřejným testováním jejího prvního auta. Kromě radosti z revoluční novinky můžete mít dobrý pocit z toho, že se budete přepravovat šetrně k životnímu prostředí a minimalizujete tak svou uhlíkovou stopu.
Přesný
počet kilometrů získaných ze solární energie se pochopitelně bude lišit v závislosti na mnoha faktorech, jako jsou klimatické podmínky a frekvence jízd, ale výrobce odhaduje, že v zemích s dostatkem slunečního světla může jít
ročně až o 20 000 kilometrů.
Server The Verge však poněkud kriticky (ale věcně) připomíná, že za podobné peníze lze pořídit velmi slušný elektromobil a nainstalovat na střechu domu solární elektrárnu s podstatně větší plochou panelů, ze které ho bude možné nabíjet.
Co říkáte na Lightyear One? Dává vám tento koncept smysl?Zdroj: lightyear.one.