Fórum | MyPower.CZ | Obnovitelné zdroje energie - energetická soběstačnost | Poslední návštěva: stř pro 01, 2021 7:09 pm


Vhodny menic/sestava .... baterie 350V

Porada před realizací, doporučení, rady, nápady týkající se plánovaných ostrovních nebo poloostrovních systémů, projektování, zkušenosti, schémata, vhodné komponenty
PředchozíDalší

Re: Vhodny menic/sestava .... baterie 350V

Příspěvekod tomas » čtv bře 11, 2021 6:32 pm

Jestli ten akumulátor nepotřebuje komunikaci, tak se Solaxem hybrid při nastavení na "olovo" by to mohlo fungovat.
Jestli komunikaci potřebuje, tak budeš muset zbastlit "překladač" aby si rozuměli.
Samostatný MPPT regulátor existuje https://voltronicpower.com/en-US/Produc ... -Converter
ale bude muset také komunikovat z akumulátorem, pokud to vyžaduje. Má Modbus, tak snad by nebyl problém.
V GBC Solino mi tento regulátor nabízeli.
Řešil jsem něco podobného zde:
http://forum.mypower.cz/viewtopic.php?f ... 850#p67122
Uživatelský avatar
tomas
 
Příspěvky: 2235
Registrován: pon bře 07, 2011 11:05 am
Bydliště: Třinec

Re: Vhodny menic/sestava .... baterie 350V

Příspěvekod havrla » čtv bře 11, 2021 7:10 pm

tomas píše:Jestli ten akumulátor nepotřebuje komunikaci, tak se Solaxem hybrid při nastavení na "olovo" by to mohlo fungovat.
Jestli komunikaci potřebuje, tak budeš muset zbastlit "překladač" aby si rozuměli.
MPPT regulátor https://voltronicpower.com/en-US/Produc ... -Converter
Řešil jsem něco podobného zde:
http://forum.mypower.cz/viewtopic.php?f ... 850#p67122



Ahoj
komunikaci potrebuje, s prekladacem pocitam ;-)

Mrknu nastuduju, dik za konstuktivni pristup :-)
?
havrla
 
Příspěvky: 50
Registrován: stř črc 08, 2020 11:07 pm

Re: Vhodny menic/sestava .... baterie 350V

Příspěvekod havrla » čtv bře 11, 2021 8:16 pm

Nacteno dik.
?
havrla
 
Příspěvky: 50
Registrován: stř črc 08, 2020 11:07 pm

Re: Vhodny menic/sestava .... baterie 350V

Příspěvekod havrla » úte črc 06, 2021 10:12 pm

Ahoj
tak reseni je na svete, novej battery management :-) a menice take existuji... Solax, Fronius, Goodwe.
Krasne kouzelne skalovatelne, zadne megatuny medi kuli kiloamperam a 48V :-)

Touto cestou se vydam i ja, foto spionazni :-)

WhatsApp Image 2021-07-05 at 15.51.26.jpeg

WhatsApp Image 2021-07-05 at 17.13.32.jpeg

WhatsApp Image 2021-07-05 at 18.30.06.jpeg
Nemáte oprávnění prohlížet přiložené soubory.
?
havrla
 
Příspěvky: 50
Registrován: stř črc 08, 2020 11:07 pm

Re: Vhodny menic/sestava .... baterie 350V

Příspěvekod kodl69 » stř črc 07, 2021 8:16 am

Míň mědi a železa, tj nahrazeno hliníkem v elektrolytických kondenzátorech a množstvím křemíku s využitím vysokých DC napětí, řádově 100 článků v sérii kde porucha jednoho znamená znefunkčnění celýho zařízení, oproti sérioparalelnímu řazení po 13 (16)ks pro 48V... Nevím, jestli je to ta správná cesta ke spolehlivosti a bezpečnosti...
Co je lepší si můžeme povědět za pár let. Osobní zkušenost mám jednoznačnou: zdroj, ve kterým je klasický správně dimenzovaný trafo začne za mnoho let vykazovat zvlnění výstupního napětí, protože v něm vyschly elektrolyty. Spínanej zdroj za mnohem kratších pár let přestane fungovat úplně, protože zhoršení ESR kondenzátorů (ne ztráta kapacity) způsobí kompletní nefunkčnost zdroje, někdy i s kouřovými efekty...
ostrov 4600Wp neustále ve stádiu zrodu: midnite classic 150 lite+whizbang jr., 16S a různě P cca 300Ah Winston, Ex Powerjack 8kW (momentálně samodomo cca 6kW). 48V DC rozvody a spotřebiče.
?
kodl69
 
Příspěvky: 5962
Registrován: sob črc 19, 2014 7:56 pm

Re: Vhodny menic/sestava .... baterie 350V

Příspěvekod havrla » stř črc 07, 2021 9:01 am

Ahoj
mam APC UPS se spinacim zdrojem, je ji 17 let a stale funguje :-) a zadne trafo v ni neni :-) (je v ni 2x PFC +400 a -400V, za tim je PWM modulator.) Skoro bych rekl ze trafo je prezitek jako spalovaci auto. :D Vedle toho mam UPS Salicru s trafem. Funguji obe, obe maji 5kVA jen ta trafova zere 200W naprazdno :D

Trochu mi to pripomelo debatu svych kolegu...
Prvni: Ja mam skodovku, vcera se mi rozbila klika u dveri.
Druhy: Ja mam Volvo.
Prvni: Jezis marja vis jak drahy musi byt tlumic, vyfuk, atd... na Volvo? Na skodovku stoji 500,-, atd... a vyjmenova cenik nahradnich dilu ...
Druhy: Nevim co to stoji, a nemyslim ze to budu nekdy potrebovat vedet natoz menit :-)

Omouvam se pokud to neni vtipne :-)

:D :D :D
?
havrla
 
Příspěvky: 50
Registrován: stř črc 08, 2020 11:07 pm

Re: Vhodny menic/sestava .... baterie 350V

Příspěvekod kybos » stř črc 07, 2021 9:29 am

Je potřeba porovnávat prorovnatelné. Kolik energie přenesl za těch 17 let střídač v UPS? (pár výpadků ročně po několika minutách?) Pokud se má jednat o měnič pro FVE, pak je potřeba uvažovat režim trvalého provozu a to je diametrální rozdíl oproti UPS (pokud to není online typ). Většina spotřební elektoniky se dnes navrhuje pro životnost dva roky (někdy ani to ne), do této kategorie patří i většina levnějších HF střídačů a měničů. Od výroby zařízení pro dlouhodobé použití se upouští, už jen proto aby byla včas příležitost zákazníkovi prodat další šmejd s krátkodobou životností a pokud možno minimální opravitelností. Proto se součástky zalévají do pryskyřice, aby je nebylo možno snadno bez destrukce celého zařízení vyměnit. Zdůvodňuje se to ale oficiálně zvýšenou odolností vůči prachu, vlhkosti...
7,5 kWp poly JJZ + 3x Tristar MPPT60 (>55 MWh) + 5 kWp mono JJZ + Victron 150/100 + 48V VRLA 180 Ah + LiFePO 780 Ah + UPS 8kW (OPTI-Solar SP8000-SW) + 3F nabíječka 4,8kW (DELTA) Start: 2012
Uživatelský avatar
kybos
 
Příspěvky: 2388
Registrován: sob zář 08, 2012 9:40 pm

Re: Vhodny menic/sestava .... baterie 350V

Příspěvekod vanilka » stř črc 07, 2021 9:31 am

Na kolik vychází jeden ten CMS-12A balancer? Řeším teď také DIY HV baterii z EV bateriových modulů a zatím mám v plánu použít aktivní balancer z Ali . Cenově vychází na cca 125USD (verze 1A s CAN), je na 24s a má možnost řetězení.

Co se týče All-in-one měniče s možností off-grid, nejdříve jsem uvažoval o GoodWe ET. Mám totiž k dispozici BYD Battery box HV 7,7kW (350V HV baterie kompatibilní s GoodWe) a možnost "odposlouchat" CAN komunikaci mezi baterií a měničem a základě toho vytvořit jednoduchou gateway pro DIY HV baterii. Potom jsem chtěl jít do Solax X3 Hybrid G4, který už umí HV baterie bez komunikace. Bohužel je zatím nedostupný. No a nakonec jsem skončil u Sofar Solar HYD-20KTL 3PH, který taky umí HV baterie bez komunikace a off-grid a vše s tím související.

Selský rozum mi říká, že kdyby HV baterie představovaly takový bezpečnostní riziko, EV by jezdily s 48V baterií. Navíc řešení použitý v EV musí vydržet podstatně větší mechanický i elektrický namáhání než nějaká FVE baterka v technický místnosti.
?
vanilka
 
Příspěvky: 37
Registrován: stř kvě 05, 2021 1:57 pm

Re: Vhodny menic/sestava .... baterie 350V

Příspěvekod havrla » stř črc 07, 2021 4:20 pm

kybos píše:Je potřeba porovnávat prorovnatelné. Kolik energie přenesl za těch 17 let střídač v UPS? (pár výpadků ročně po několika minutách?) Pokud se má jednat o měnič pro FVE, pak je potřeba uvažovat režim trvalého provozu a to je diametrální rozdíl oproti UPS (pokud to není online typ). Většina spotřební elektoniky se dnes navrhuje pro životnost dva roky (někdy ani to ne), do této kategorie patří i většina levnějších HF střídačů a měničů. Od výroby zařízení pro dlouhodobé použití se upouští, už jen proto aby byla včas příležitost zákazníkovi prodat další šmejd s krátkodobou životností a pokud možno minimální opravitelností. Proto se součástky zalévají do pryskyřice, aby je nebylo možno snadno bez destrukce celého zařízení vyměnit. Zdůvodňuje se to ale oficiálně zvýšenou odolností vůči prachu, vlhkosti...


Ja tu UPS mam na baraku, mam na ni povesenou nejpouzivanejsi fazi :-)
Driv jsem mel tu trafovou, pak jsem dal to beztrafe APC.
Takze porovnavam ekvivalentni.
?
havrla
 
Příspěvky: 50
Registrován: stř črc 08, 2020 11:07 pm

Re: Vhodny menic/sestava .... baterie 350V

Příspěvekod havrla » stř črc 07, 2021 4:23 pm

vanilka píše:Na kolik vychází jeden ten CMS-12A balancer? Řeším teď také DIY HV baterii z EV bateriových modulů a zatím mám v plánu použít aktivní balancer z Ali . Cenově vychází na cca 125USD (verze 1A s CAN), je na 24s a má možnost řetězení.

Co se týče All-in-one měniče s možností off-grid, nejdříve jsem uvažoval o GoodWe ET. Mám totiž k dispozici BYD Battery box HV 7,7kW (350V HV baterie kompatibilní s GoodWe) a možnost "odposlouchat" CAN komunikaci mezi baterií a měničem a základě toho vytvořit jednoduchou gateway pro DIY HV baterii. Potom jsem chtěl jít do Solax X3 Hybrid G4, který už umí HV baterie bez komunikace. Bohužel je zatím nedostupný. No a nakonec jsem skončil u Sofar Solar HYD-20KTL 3PH, který taky umí HV baterie bez komunikace a off-grid a vše s tím související.

Selský rozum mi říká, že kdyby HV baterie představovaly takový bezpečnostní riziko, EV by jezdily s 48V baterií. Navíc řešení použitý v EV musí vydržet podstatně větší mechanický i elektrický namáhání než nějaká FVE baterka v technický místnosti.


Presne tak moje rec, to co ta baterie zazila v aute, to uz u FVE nezazije :-) A je hodne velkej rozdil mezi baterkou z Aliexpressu a baterkou z Auta. Dik za dalsi tipy na menice.
?
havrla
 
Příspěvky: 50
Registrován: stř črc 08, 2020 11:07 pm

Re: Vhodny menic/sestava .... baterie 350V

Příspěvekod rva » stř črc 07, 2021 4:26 pm

EV by chtěli nízké napětí, ale při těch výkonech to prostě nevychází. Proto musí na vyšší napětí, ale znamená to řadu nepříjemností a bezpečnostních rizik.
_______________________________________________________________________
33 kWp, LiFePo4 32 kWh,
EPSolar 60 A/150 V ET6415N + 3x Isolar SM II (5 kW, 450 V, 80 A)
?
rva
 
Příspěvky: 1989
Registrován: úte dub 23, 2013 9:21 am

Re: Vhodny menic/sestava .... baterie 350V

Příspěvekod rottenkiwi » stř črc 07, 2021 4:52 pm

Viem o jednej vyhode, ak napatie presne napasujem na panely,
takze napr. 360 V alebo 1000 V baterka ==> ovela nizssie prudy.

Dokonca niektore panely dovoluju 1500 V stringy.

No ale nechcel by som byt pri tom, ked to bude niekto rucne odpinat
a odpinac alebo istic to nevydrzi a obluk nezhasne prip. sa prenesie dalej.

Asi preto v Nemecku, Svajciarsku, USA, ked nejaky profesor uci deti
a vyklada im o konstrukcii celej baterky + BMS + istenie + chladenie,
ma na rukach 2 vrstvy rukavic a ta horna este musi byt bez dier.

Ja doma vsetko chytam, balancujem to H4 raz za cas. To sa celkom
dobre da pri 12 / 24 / 48 V. Ale robit tieto zlozvyky pri vyssom DC
napati, to by som mal minimalne dost nepekne popaleniny.

A ked este niekto nema zvlast ampermeter a voltmeter a si to popletie ? .....
Zbohom. Why 50 Years Haven Protocol RollBack Tachyum prototyp 280 Ah LiFePO Zomrel McAfee 23005 KWh
Once you have enough money, more money doesn't make you more happy.
Uživatelský avatar
rottenkiwi
 
Příspěvky: 4311
Registrován: pát úno 13, 2015 2:24 pm
Bydliště: SO, SK

Re: Vhodny menic/sestava .... baterie 350V

Příspěvekod PavelR » stř črc 07, 2021 4:55 pm

havrla píše:Ahoj
mam APC UPS se spinacim zdrojem, je ji 17 let a stale funguje :-) a zadne trafo v ni neni :-) (je v ni 2x PFC +400 a -400V, za tim je PWM modulator.) Skoro bych rekl ze trafo je prezitek jako spalovaci auto. :D Vedle toho mam UPS Salicru s trafem. Funguji obe, obe maji 5kVA jen ta trafova zere 200W naprazdno :D

Trochu mi to pripomelo debatu svych kolegu...
Prvni: Ja mam skodovku, vcera se mi rozbila klika u dveri.
Druhy: Ja mam Volvo.
Prvni: Jezis marja vis jak drahy musi byt tlumic, vyfuk, atd... na Volvo? Na skodovku stoji 500,-, atd... a vyjmenova cenik nahradnich dilu ...
Druhy: Nevim co to stoji, a nemyslim ze to budu nekdy potrebovat vedet natoz menit :-)


Omouvam se pokud to neni vtipne :-)

:D :D :D


Muj pohled.
pro maly vykony trafo urcite neni prezitek. Urcite bych nedelal na LF a trafu nejaky vetsi desitky kw a vic ale do tech cca 10kw se me zda byt trafo naprosto pohoda. oproti HF ta kratkodoba pretizitelnost je super nejvic se tato vyhoda projevuje u nejmensich menicu - i pri nejake hladine zateze dokazi nastartovat sporebice se spickovym odberem.
HV baterii povazuji pro domaci ale hlavne nase hobby fotovoltajikovani za komplikaci. Ta patri do velkych ulozist.

Velky vykony jasne ze HV, IGBT a bez trafa stejne jako vsechny velky stridace na FVE nebo UPS.

ad volvo:
Vtipne to rozhodne je.
stastny volvar pokud si toto mysli ... docasne. Tak napriklad naposled na firme klekly volvu pohony na zadni vrata 11k/kus. Pritom takova blbost. Chces to platit do samohybu co ma uz 10 let? Muzes/nemusis. Pockej az se vysype neco co to auto zastavi... pak musis. Jinak na jezdeni v tom je uzasny.

Drahy auta - drahy problemy. Levny auta - levny problemy. Napric znackama. Jak to starne zacne se sypat jakejkoliv samohyb at to jezdi tisic nebo padesat tisic rocne.
?
PavelR
 
Příspěvky: 2670
Registrován: ned led 29, 2012 3:59 pm

Re: Vhodny menic/sestava .... baterie 350V

Příspěvekod PavelR » stř črc 07, 2021 5:00 pm

rottenkiwi píše:Viem o jednej vyhode, ak napatie presne napasujem na panely,
takze napr. 360 V alebo 1000 V baterka ==> ovela nizssie prudy.

Dokonca niektore panely dovoluju 1500 V stringy.

No ale nechcel by som byt pri tom, ked to bude niekto rucne odpinat
a odpinac alebo istic to nevydrzi a obluk nezhasne prip. sa prenesie dalej.

Asi preto v Nemecku, Svajciarsku, USA, ked nejaky profesor uci deti
a vyklada im o konstrukcii celej baterky + BMS + istenie + chladenie,
ma na rukach 2 vrstvy rukavic a ta horna este musi byt bez dier.

Ja doma vsetko chytam, balancujem to H4 raz za cas. To sa celkom
dobre da pri 12 / 24 / 48 V. Ale robit tieto zlozvyky pri vyssom DC
napati, to by som mal minimalne dost nepekne popaleniny.

A ked este niekto nema zvlast ampermeter a voltmeter a si to popletie ? .....


urcite existuji pristroje jistice, pojistky co to spolehlive vypnou. Jenze cena bude podstatne vyssi dostupnost mensi.
Tam bych zkraty moc nedelal. Krasne to taha oblouky.

Na LV veci sezenes na kazdym rohu - standart pojistky i jistice. Do 400VDC sezenes jistice ve velkoobchodu jenze dej si do googlu cenu OEZ LTN-UC ve dvojpolovym provedeni protoze IT sit.
?
PavelR
 
Příspěvky: 2670
Registrován: ned led 29, 2012 3:59 pm

Re: Vhodny menic/sestava .... baterie 350V

Příspěvekod pahorpet » stř črc 07, 2021 5:07 pm

Ahoj,
Nečetl jsem to tu celé ale goodwe splňuje vse co jsi popsal ne?
?
pahorpet
 
Příspěvky: 12
Registrován: pon črc 05, 2021 4:06 pm

Re: Vhodny menic/sestava .... baterie 350V

Příspěvekod rottenkiwi » stř črc 07, 2021 5:08 pm

No este ked tu hovorite od HV a samohyboch.

Ked si predstavim napatie: 900 V a vykon 900 kW, to musi zvladat prudy 1000 A.

1000 A vpredu, 1000 A vzadu, 1800 kW.

https://www.rimac-automobili.com/techno ... /axl_1800/

Kolko asi vazi 1800 kW spalovak ?

Dal by sa potom takyto EV nabijat priamo z domacej 900 V HV baterky ?
Zbohom. Why 50 Years Haven Protocol RollBack Tachyum prototyp 280 Ah LiFePO Zomrel McAfee 23005 KWh
Once you have enough money, more money doesn't make you more happy.
Uživatelský avatar
rottenkiwi
 
Příspěvky: 4311
Registrován: pát úno 13, 2015 2:24 pm
Bydliště: SO, SK

Re: Vhodny menic/sestava .... baterie 350V

Příspěvekod kodl69 » stř črc 07, 2021 5:17 pm

stejně tam musí být DC/DC měnič, kterej omezí proudy, a potom už je jedno, jestli ty napětí jsou stejný nebo ne. Ale určitě by se ušetřila minimálně jedna DC/AC konverze.
ostrov 4600Wp neustále ve stádiu zrodu: midnite classic 150 lite+whizbang jr., 16S a různě P cca 300Ah Winston, Ex Powerjack 8kW (momentálně samodomo cca 6kW). 48V DC rozvody a spotřebiče.
?
kodl69
 
Příspěvky: 5962
Registrován: sob črc 19, 2014 7:56 pm

Re: Vhodny menic/sestava .... baterie 350V

Příspěvekod vanilka » stř črc 07, 2021 5:21 pm

PavelR píše:...urcite existuji pristroje jistice, pojistky co to spolehlive vypnou. Jenze cena bude podstatne vyssi dostupnost mensi..

DC jističe z Ali do 1000V za 10USD / ks , díky HV se pohybuješ v řádově nižsích proudech ;)
?
vanilka
 
Příspěvky: 37
Registrován: stř kvě 05, 2021 1:57 pm

Re: Vhodny menic/sestava .... baterie 350V

Příspěvekod PavelR » stř črc 07, 2021 7:38 pm

vanilka píše:
PavelR píše:...urcite existuji pristroje jistice, pojistky co to spolehlive vypnou. Jenze cena bude podstatne vyssi dostupnost mensi..

DC jističe z Ali do 1000V za 10USD / ks , díky HV se pohybuješ v řádově nižsích proudech ;)


z ciny mam ledacos ale jistice ani pojistky bych osobne neriskoval chranic uz vubec ne. Neverim ze to maji odzkouseny na vypinaci schonost a zhaseni oblouku v pripade DC. Kdyz vim jakej oblouk dokaze vytahnout 500V string. Med okamzite tece. To musi ta pojistka vypnout.
Za me jistice a pojistky jedine renomovanych vyrobcu. A hlavne u DC jisticu pozor na dodrzeni polarity.

Nikde jsem jeste nevidel jistic jako jisteni panelu. Panel je proudovy zdroj a tipuju ze takovy se oblouk zhasi hur nez u napetoveho zdroje. Vsichni vyrobci stridacu co jsem zatim potkal maji panely jisteny pojistkama. To ma jiste duvod i kdyz jsou ty pojistky drahy.
?
PavelR
 
Příspěvky: 2670
Registrován: ned led 29, 2012 3:59 pm

Re: Vhodny menic/sestava .... baterie 350V

Příspěvekod PavelR » stř črc 07, 2021 7:42 pm

rottenkiwi píše:No este ked tu hovorite od HV a samohyboch.

Ked si predstavim napatie: 900 V a vykon 900 kW, to musi zvladat prudy 1000 A.

1000 A vpredu, 1000 A vzadu, 1800 kW.

https://www.rimac-automobili.com/techno ... /axl_1800/

Kolko asi vazi 1800 kW spalovak ?

Dal by sa potom takyto EV nabijat priamo z domacej 900 V HV baterky ?


uvaha
900V/4,2V liion je 214clanku
214*3V vybityho clanku je 642V

talze 642-900V plny vykony to bude davat jen nabity rekl bych ale to je vlastnost. no problem.

Li baterky musis nabijet pres nejakej DCDC menic CC/CV jak pise kodl
?
PavelR
 
Příspěvky: 2670
Registrován: ned led 29, 2012 3:59 pm

PředchozíDalší

Zpět na Plánované elektrárny

Kdo je online

Uživatelé procházející toto fórum: CC [Bot] a 1 návštěvník

Reputation System ©'