kybos píše: Máš pěkně velkou akumulaci. To hodnotím kladně - bylo by nějaké foto?
IMG_6174 1.jpg
- Poslední stupeň dohřevu vody. S tím jsem vlastně začal... Museli jsme se nastěhovat do nedodělané stavby v krutě krátkém čase. Pak roce zapojen 2 stupeň a po dalším roce poslední stupeň.
Pod bojlerem je vidět prostup s východním okruhem pro chlazení. Centrální rozdělovač, který připojuje podlahové/stropní topení a stěnové chlazení. Samozřejmě, že dneska bych to řešil ještě lépe/jinak. Ale je to ještě řešitelné, neb všechny páteřní rozvody jsou striktně taženy v šachtách s revizními dvířky a dále v místnostech po obvodu, tak že s pomocí božího stroje Hilti DCH 300 nim dostanu

. (PDL vytápění je k zastižení nejdříve 25cm od okraje těžké plovoucí podlahy)
Na výstupu z rozdělovače je 3CV servo pro chlazení. Dále vlevo klasická samo-domo čerpadlová skupina pro chladící okruh . Dole výměník regulus, kterým jsou okruhy hydraulicky odděleny. Při provozu čteš na displeji čerpadla 10Wh spotřeba a Qh 0,3m. Magna 80Wh a 3CV 10Wh. Z vnitřního okruhu přichází 25°C a vracíš 17°C s průtokem Qh=0,35m Za 100W dostaneš 3,2kW COP 32. Samozřejmě že kapacita ZD a okolní zeminy není nevyčerpatelná a na konci léta vracíš už 22°C, ovšem stále je COP 12. Krása

Nad tímto teplem pak sedí celý dům a topnou sezonu v krbu zahájíme z důvodu nedostatku TUV (nově bude řešeno invertorem). Do konce listopadu je ve sklepě 22°C. A to je bod zlomu, kdy akumulované teplo dům dotuje, pak se karta obrací. Bylo by to déle, ale mám tam chyby, které letos opravím.
Vnitřní okruh zajišťuje čerpadlová skupina s Magnou pro vytápění, kterou řídím systémem zde:
http://forum.mypower.cz/viewtopic.php?t=3430&p=62035Dále vlevo prostup se západním a severním okruhem pro chlazení a společný rozdělovač pro všechny okruhy. Vše taženo v gerotopu, napuštěno jen vodou, neb glykol by stál 6K a to není na tento účel užití nutné.
V popředí vpravo ta nejsilnější izolace 90mm, kryje Alpex DN20 - trubka je přívod z druhého stupně předehřevu.
Na této časti kotelny je třeba ještě odmakat hodně práce (zamezení přetápění dětského pokoje, automatizace chlazení a přepínání letní/zimní režim - rozmyšleno mám, žádné složitosti) izolacemi potrubí a celkovým úklidem.
IMG_6177 1.jpg
Druhý stupeň tvoří NADO 1000, který v zimě natápí krb žlutým čerpadlem a posilovacím/záložním čerpadlem (zelené), které řídí systém imunní nejen na přetopení, výpadek EE, ale i selhání primárního čerpadla a také na selhání řídící jednotky. Jako last-resort jsou 2 pojistné tlakové ventily 1,2bar a 1,8 bar, umístěné tak, že obsluha nemůže dosáhnout stavu vyřazení ani jednoho tlakového ventilu. Současně se do NADO ukládají přebytky pomocí 2+2 kW, přepojitelné na DS pro případ nepojízdného krbu nebo jeho obsluhy

Při odjezdu na zimní dovolenou jede dům jen čistě na přebytky FVE.
IMG_6178 1.jpg
Vpravo na NADO visí další čerpadlová skupina řízená kapilárním termostatem, který vše nad 55°C v dolní 1/3 nádrže posílá do prvního stupně. V případě selhání tohoto termostatu zasáhne bezpečnostní teplotní ochrana na patroně NADO jako last-resort opět tlakový ventil. V tomto bodě je také umístěn bezpečnostní termostatický ventil, aby do topného okruhu nešla voda nad 38°C v případě poruchy 3CV řízení a jeho ventilu. Termostat ventil, současně řídí vybíjení AN pro vytápění. Nejdříve první AN stupeň a teprve následně NADO 1000. Čerpadlo může zajistit také přesun z prvního stupně do NADO, ale to nečekám, že někdy nastane.
IMG_6179 1.jpg
První stupeň tvoří 8000 stará mlékárenská poldi nádrž. Zde v samonosné izolaci z EPS a OSB kotveno vůči konstrukci (cena cca. 18k) obsypem ze sypké izolace proti průvanu a vršek nádrže přikryt climawoolem. min tlouštka izolace 30cm. Nádrž Obsahuje výměník pro předehřev TUV a výměník pro redistribuci tepla z NADO 1000. Napouštěcí ventil, přepadový ventil a 16mm trubka pro vyrovnání tlaku. Vlevo dole rozdělovač jako první stupeň chlazení. Tři okruhy pro účely letní akumulace do ZD 9x13,2x0,35 = spotřebuje na každý 1°C 28kW. Delta t léto/zima 7°C => 198kW + tok do zdí (17cm) a stropu (20cm) sklepa jen odhaduji dalších 226kW. Příčky a další hmotu zanedbávám. Následně teče předchlazená voda do venkovních okruhů, kde se dále dochladí a následně odevzdá potenciál ve výměníku vnitřnímu okruhu.
Od okamžiku zprovoznění jdeme ze srpna do září s cca. 200kW v nádržích a 400kW ve hmotě. Po instalaci invertoru bude akumulace mnohem více. Zajímavé je sledovat počáteční teplotu ZD po zimě. Bez chlazení byla 12-13°C. Po prvním roce provozu chlazení 13-14°C. Aktuálně (druhý rok) měřím 14-15°C, ačkoliv tato zima byla pocitově chladnější než ty předešlé.
kybos píše: Na podobný systém jsem zkoušel přesvědčit investora pasivu, ... Momentálně provozuje jen druhý (AN 925l) a třetí (boiler 120l) stupeň a tvrdí, že ani cena izolace prvního stupně by se v dohledné době na úsporách nevrátila.
Na ten boiler. Občas někdo prodává roli vaty v bazaru za a pak to omotá klasickou strečovací folii a jako hodně dobře. Získá 8-12 cm izolace za 800,-kč a to se už vyplatí. Na větší nádrže stejný systém a klidně několik vrstev. Taky budu na AN 8000 přidávat z bazaru. Ještě 20cm se tam vleze.
kybos píše: ...a tak v zimě nejsou velké ztráty a i ty co se vyskytnou jsou uvnitř tepelně izolovaného prostoru, tak že je vlastně ani za čisté ztráty považovat nelze.
Odhaduji záření jen bojleru s AN na 150w/h při 19°C okolí obě shodně na 55°C, což je více než projektovaná ztráta při návrhové teplotě -15, otevřená krajina na kopci za předpokladu, že v tech.místnost 6m2 a není okno umístěno na sever 2 stěny obvodové + podlaha a strop. Něco je záření a něco konvekce. Jak to teplo teče? Sálání přímo do zdí => to ještě něco přestoupí a nebo vzlíná a proudí jako kdyby tam byl radiátor a to je dle mého horší stejně jako do stropu a podlahy.
kybos píše: Uvidíme příští zimu, jak se na celkové tepelné bilanci podepíše fototermika, která byla zprovozněna až letos. Je optimalizovaná na zimu ale i v létě by mohla spravit bilanci odběrů z DS v časech, kdy se milulý rok dohřívala voda v boileru z DS.
Budeš mít data z kalorimetru/den a FVE přebytky?
kybos píše: Já mám zase vyzkoušeno, že kolik osob ve společné domácnosti, tolik různých názorů na tepelnou pohodu. ...... A protože topíme ne proto, aby byla dodržena konstantní teplota ale proto, abychom se cítili dobře, občas koriguji nastavení žádané hodnoty teploty.
Přesně, nic nenahradí se prohřát. Proto jsem letos zapnul strop v obýváku a je to fakt příjemné

Sednout si ke krbu, vytáhnout ho na provozní teplotu a každých 15min přiložit poleno. Takové zimní sluníčko
kybos píše: Uveď další příklady, nic mne nenapadá. Podstřešní fólie je nainstalovaná a zalepená, podhledy jsou zatmelené, skoro mám strach odkud to bude nasávat až se dodělá druhá větev sání vzduchotechniky z půdy.
Teď jen o PD, NED - Vždy a bez výjimky jsem viděl/měřil toky z poza oken u styku s rámem, skrze kabely procházející vnější obálku. Pomocí tyčového annenometru snadno detekovatelné a nechápeš, co ti displey blbne. Hodnoty jako 4,3ms v tom bodě
http://www.swema.com/instrument.php?p=S ... 20velocity Obvyklé netěsnosti styk svislé a vodorovné a hydroizolační izolace. Napojení střešní izolace/svislé izolace. Praskliny v kci. Ani při plošném lepení nezamezíš toku vzduchu. takže poctivě přerušovat. A ta netěsnost vodorovné a hydroizolační izolace je úplně nejhorší vlhkost/radon.
P1120015 1.jpg
Jak správně zatmelit prasklinu? když minimální šíře pro funkční elestický spoj je 1x1,5cm ? S tím si poradíš... vrtačka, kompresor, primer, PE provazec, tmel a nakonec MULTI-BAND, abys mohl pokračovat

A jak víš kudy se bude trhlina dále rozvíjet? Občas si procházím ve sklepě smršťovací trhliny. Vlásečnice jsou nevyzpytatelné. Jakmile se aktivuje výztuž, už se něco dá předvídat.
Žádná folie není těsná. Mám chlapa, co má neskutečnou trpělivost lepit celý den dvě střešní okna. Naprosto dokonalé a nakonec stejně nasadíš DELTA®-LIQUIXX ve spolupráci Delta Exxtrem, "protože to někdo propích" Tlak vzduchu při vichřici klidně 150pa, voda opakovaně vháněná k lepenému spoji . S jedinou fólií a pravidelným pohybem, jistá díra. Proto bych nedělal pod střechou odtah vzduchu.
Takže moje řešení. Říkám tomu Triple-band. Prostě to třikrát slepíš, lepidlo, oboustranka a jednostranka. Drahé? Ano i ne. Směrem od interiéru jsem nasadil fermacell vapor lepeno na butyl a pracovní spráry dotmeleny, následuje 2cm dělená převážka po 50cm, pak izolace 5cm. parobrzda s mi2, izolace 10cm, paropropust 8mi, 20cm izolace, nakonec tyvek "mi" teď nedám... vše poctivě vytaženo na předešlou vrstvu a obvodovou kci.
Před rokem kontrolní obhlídka v atyce rozích modro. Ano na spoji v tom nejsložitějším detailu odlepeno. Takže tam lepidlo tmel a mechanicky přikotvit s pomocí profilu. Následně izolant zpět, pěna a zavřít. A je klid
kybos píše: O vyrovnaný odběrový diagram se musí postarat uživatel. Indikátory má k dispozici. Dalo by se to částečně automatizovat, ale náklady jsou vzhledem k úsporám příliš vysoké.
Uživatel by mi ukázal dveře.

Indukce s limiterem na 3kW, viz předchozí příspěvek, trouba s myčkou na proudovém relé. Pračky spirály jen na přebytky. Tu indukci jsem hledal 3měsíce, navštívil distributora, aby mi to ukázal. Cena tehdy 8600,-kč, proudové relé od ELKA.
kybos píše: Na termosnímku je viditelné, že teplo zadržované za roletou pozvolna uniká přes hliníkové lamely. Jediné, co může pomoci je částečná větrotěsnost. Nízký koeficient emisivity hliníkové rolety výrobce pokazil bílou barvou.
Tohle je velká pomoc, ale stopro jsou okenice kotvené na přesazeném hrázdění, dotěsněné nějakou expanzní páskou pro zajištění pohybu a těsnosti současně (ještě nemám hotovo). Trochu retro, ale mi to libí

Nemáte oprávnění prohlížet přiložené soubory.