Stránka 6 z 6

Re: VW T4 California 1998, doplnění soláru

PříspěvekNapsal: úte dub 13, 2021 3:12 pm
od vlkazajac
Akurátna inštalačná krabica sa obvykle hľadá ťažko, o priestor treba vskutku bojovať. Že to máš z horľavého dreva, by som ani tak neriešil, v aute môže horieť kadečo. Ale je to dosť masívna preglejka a tá priečka bude asi zbytočná. Okolo regulátora, nabíjačky aj meniča by mal byť voľný a vzdušný priestor kvôli chladeniu. Toto sa mi fakt nepáči, skús hľadať iné riešenie.

Skús pre inšpiráciu pozrieť sem :
viewtopic.php?f=13&t=2639#p45250
Dal som menič aj regulátor voľne prístupný a v podstate k nohám. Mal som spočiatku obavy, či to niekto nevykopne. ale je to v pohode. Len treba upratať vodiče, aby sa nedopatrením niečím nenabúrali.

Re: VW T4 California 1998, doplnění soláru

PříspěvekNapsal: úte dub 13, 2021 3:30 pm
od luky
No takový luxusní místo tam nemám. :-( Zadní sedačka je na kolejnicích, přední sedačky jsou otočné..
Box je z překližky a bude to ve skříni z překližky. Tloušťka co dům dal. Ještě uvažuju to tam dát bez bedny - ušetřil bych místo. Ono tam nakonec není dost místa, takže vedle baterky bude asi jen BMS. Měnič půjde do skřínky u stropu (plánuju ho používat opravdu příležitostně, takže bude vyndavací na konektoru XT90 a bude provozovaný jen s otevřenýma dvířkama). MPPT půjde asi zpátky na stěnu hliníkové bedny s chlazením pro ledničku a síťovou nabíječku dám asi na místo originální síťové nabíjekčky. Ještě je to v procesu.
Každopádně díky za podněty, proto sem ty fotky dávám.

Re: VW T4 California 1998, doplnění soláru

PříspěvekNapsal: stř dub 14, 2021 9:22 pm
od luky
Tak jsem si připomínky vzal k srdci. Takhle by to šlo, ne?

Re: VW T4 California 1998, doplnění soláru

PříspěvekNapsal: čtv dub 15, 2021 6:52 am
od mopadzi
to BMS se uchladí? Ty držáky na pojistky jsou odkud?

Re: VW T4 California 1998, doplnění soláru

PříspěvekNapsal: čtv dub 15, 2021 8:05 am
od luky
BMS je na 120A. Očekávané maximální proudy jsou: solar 15A, síťová nabíječka 20A, nabíjení z alternátoru do 50A, měnič 20A, 12V spotřebiče 20A. Ještě spekuluju, že tam udělám více děr. Prostě se nějakého přehřívání nebojím. Jestli to dobře chápu, BMS má dvě teplotní čidla - jedno na drátku, které jsem zasunul mezi články (to je pod tou štříbrnou páskou zvrchu) a to druhé asi bude uvnitř BMS. Tedy budu moci potom sledovat, jestli je teplota OK.

Měřil jsem proud z alternátoru se stávající PB baterií a naměřil jsem 30A. Počítám, že LiFePO má menší vnitřní odpor a tedy tam poteče větší proud.

Držák na pojistky je z TME, typ MIDIVAL. https://www.tme.eu/cz/details/mta-0x01499/automobilni-pojistkova-pouzdra/mta/0101499/
Ten propojovací plíšek jsem si vyrobil sám. Ten originální mi přišel nevhodně drahý.

Re: VW T4 California 1998, doplnění soláru

PříspěvekNapsal: ned dub 25, 2021 5:55 pm
od luky
Hotovo, už se nabíjí

Re: VW T4 California 1998, doplnění soláru

PříspěvekNapsal: ned dub 25, 2021 7:56 pm
od vlkazajac
Cez ten regulátor pôjde 15 A dosť často a dosť dlho. Bude pekne hriať, ako Victron zvykne a "nad bruchom" s chladičom má vodorovne preglejku. To se Ti jednou vymstí, Vladimíre .....

Re: VW T4 California 1998, doplnění soláru

PříspěvekNapsal: pon dub 26, 2021 7:29 am
od luky
To si uvědomuju. Bohužel je to naprosto pekelnej tetris, jinde jsem prostě místo nenašel. Ještě nad tím přemýšlím.

Jak řešíte ochranu kontaktů baterie? By se mi líbil nějaký dekl, ale nevím, z čeho to vyrobit. Někde jsem tu viděl bílou elektrikářskou lištu...

Re: VW T4 California 1998, doplnění soláru

PříspěvekNapsal: pon dub 26, 2021 9:30 am
od vla
Lištu možná u mě, chce to propojky rozměru dle lišty, já jsem použil spojky 40mm široké a z lišty 40x40 jsem zahodil víčko. Pak jsem ji nasunul na ty propojky. Drží to samo, bez dalšího upevňování.

Re: VW T4 California 1998, doplnění soláru

PříspěvekNapsal: stř dub 28, 2021 12:47 pm
od luky
mopadzi píše:to BMS se uchladí?

Mám první výsledek - nabíjení 25A, změna teploty BMS asi 2°C (může být způsobeno balacováním). Tedy s chlazením asi nebude problém.

Re: VW T4 California 1998, doplnění soláru

PříspěvekNapsal: čtv dub 29, 2021 7:28 am
od luky
Připomínky jsem si vzal k srdci a našel lepší řešení.

Re: VW T4 California 1998, doplnění soláru

PříspěvekNapsal: pát dub 30, 2021 9:19 am
od luky
Mám dilema, třeba mi pomůžete.
Jak nabíjet baterku za jízdy z alternátoru? Originální řešení s Pb gel je 75A propojovací relé ovládané D+ a připojení 2x6mm2. (na fotce výše je to ta malá černá krabička vlevo) Provedl jsem několik měření: alternátor dává stabilních 14.4V. S polovybitým gelem tam teklo 30A. S nabitým Lithiem tam teklo 23A. Vybité Lithium jsem ještě nezkoušel. Dal jsem tam 70A pojistku.

1) nabíjet pomocí relé. Baterka dosáhne 14.4V. Protože tím autem ujedu cca 10 000km, bude baterie na tomto napětí cca 120h ročně. Někteří lidé to takto dělají, ale předpokládám, že sníženou životností nebo nafouknutím se už v diskusi nepochlubí. Případně přidat vypínač a na delěí cesty to nabíjení prostě ručně vypnout.
2) totéž jako 1), ale nabíjení vypínat podle napětí.
2A) mám tu modul s 555 jako komparátor s hysterezí. Nicméně mám obavy, aby to moc necyklovalo.
2B) vypínat nabíjení pomocí BMS - lze tam nastavit napětí vypnutí a znovu-zapnutí (tj. ekvivalent komparátoru s hysterezí). Otázka je, jak se to bude líbit Victronímu MPPT 75/15, když mu na sluníčku odpojím baterku.
3) totéž jako 1) s tím, že do cesty připojím usměrňovací diodu. Sice tu baterku nenabiju úplně doplna, ale podstatné je, že za jízdy půjde spotřeba z alternátoru a baterka se dobije někam nad 50%.
4) Renogy DCC1212-40: DC-DC nabíječka 40A. Lze nastavit na Lithium, ale nemá fázi float. Jen bulk a abs. To už se tak moc neliší od varianty 1)
5) Victron orion 12/12-18A: To je takové asi nejlepší řešení (už tam mám 3 modrý krabičky), ale jen 18A. Nevím, jestli by mi to stačilo. 30A verze už je mimo můj rozpočet (Renogy 40A stojí stejné peníze jako Victron 18A).

Modelová situace: autem jedu na dovolenou - tj. cesta 2-6 hodin jízdy/den. A pak stojíme na místě (někdy v kempu s elektřinou, někdy bez) max. 2-3 noci. A nebo jen popojedem někam na výlet a zpět (2x20-30 min jízdy).

Třeba nakonec zjistím, že kombinace soláru s Lithiem bude dostatečná a to nabíjení nebude vůbec potřeba. Ta původní gelová baterka měla asi 65Ah a vydržela nám na Korsice (solár ve stínu pod stromy) 2 noci. Třetí den ráno už byla skoro vybitá.

A nezapomeňte, že jsem skrblík (i když ne za každou cenu). Takže ten dotaz může znít - hledat "levnější řešení" (1-4) nebo rovnou koupit Victron orion...?

Re: VW T4 California 1998, doplnění soláru

PříspěvekNapsal: pát dub 30, 2021 8:10 pm
od vlkazajac
Ak sa vydáš na víkend s nabitou batériou, máš energie až-až. Tých 290 Wp na streche nie je málo. Prípojky v kempoch bývajú v cene za pobyt, možno nie všade. Ale nebola by to žiadna hanba priplatiť si v núdzi, do ktorej sa teoreticky ani nemôžeš dostať.
Neriešil by som žiadne dobíjanie za jazdy, ešte máš rezervu v autobatérii cca 50 Ah, predpokladám, takže môžeš sa napichnúť na ňu.

Čo by som teda jedine riešil, tak mať so sebou nabíjačku lítia na 230 V.

Re: VW T4 California 1998, doplnění soláru

PříspěvekNapsal: pon kvě 03, 2021 12:42 pm
od luky
Jo, na víkend mám energie dost i bez dobíjení (otestováno tento víkend u Berounky). A to jsme obě noci topili nonstop. Spotřeba cca 20Ah denně, z toho cca 10Ah dodal solár i přes ty mraky.

Přípojky v kempech jsou mi jasný. V zahraničí téměř vždy v ceně. U nás za nesmyslný peníze. Je pravda, že v ČR do kempů moc nejezdím. A i v zahraničí se mi kolikrát stalo, že v kempu neměli zásuvky všude, tak jsme si radši vybrali místo bez proudu, protože tam bylo méně lidí a hezčí prostředí než v "paneláku naležato" mezi alkovnama.

Motorová baterie nejde zapojit do nástavby (a to je dobře, už jsem tu psal, že za to riziko problémů se startem to nestojí).
Nabíječka Lithia už tam je. Victroní 25A - na fotce výše ta modrá věc se žebry na dolním okraji obrázku.