Správné zacházení s LIFePO4
Napsal: čtv zář 06, 2012 10:17 pm
Čau, po půlroce studiu netu a skoro dvou měsících testování nabízím určité rozumy, které se hodí pro dlouhodobé bezpečné užívání LiFePO4 akumulátorů ve fotovoltaických systémech. Je totiž potřeba malinko jiný přístup než v cyklickém provozu jako např. elektromobil, elektroskútr . FVE jsou proudy kolem 0,5C, EV používají proudy až 3C.
Důležité jsou hlavně napěťové hladiny. Při použití jako úložiště slunce, doporučuji nastavit na regulátoru maximální dlouhodobé nabíjecí napětí 3,45V na článek, v krajním případě 3,5. Cokoliv navíc aplikované na svorkách po delší dobu vede k ohřívání elektrolytu a výraznému zkracování životnosti. Aku je 100% plně nabité při 3,40 naprázdno a nabíjecí drift je jen 0,05V.
V případě vybíjení doporučuji odpojovat zátěž při napětí 2,90V - 3,00V na článek. Zase, cokoliv méně (a tím myslím třeba měniče nastavené na Pb aku) a řežete si pod sebou pomalu, ale jistě větev. Zde pozor na příliš hluboké vybití baterie v prvních asi 10 cyklech, je více než vhodné nejít pod 3,0V z důvodu možné předčasné ztráty kapacity aku.
Co se týká balancování, tak prvních asi 3-5 let (možná i více) není vůbec potřeba, při použití těchto doporučených napětí a při počátečním srovnání ve VYBITÉM stavu. Tj. všechny aku postupně plně nabít na formátovacích 4,00 a vybít na 3,00V naprázdno. Až budou mít všechny 3,00V naprázdno, spojit potřebný počet sériově a s klidným srdcem používat. V provozu poté budou mít lehce odlišné napětí v řadu milivoltů až desítek milivoltů, ale při vybití se všechny ve stejný okamžik ocitnou na 3,0V, kde by měla zabrat podpěťová ochrana. Kontrola jedenkrát za půl roku - změřit napětí na jednotlivých článcích, nebo zapojit cellLoger.
Já osobně mám 24V systém s Tristar-MPPT 60 a 8x 100Ah Lifeypo4 Winston (žluté) od eskutr.cz. Nastavení mám následovné - Absorbce 28,00V (3,5 na čl.) po dobu 5min!!! a poté float 27,20V (3,4 na čl.) po neomezenou dobu, žádná ekvalizace ani teplotní kompenzace ani nic podobného. Měnič Voltcraft 1200W - odpojení při podpětí nastaveno na 23V.
Pro zájemce výživné studijní linky:
Vš přednáška na téma lithiové baterie http://www.ri.cmu.edu/video_view.html?v ... enu_id=387
Lifepo na jachtách, systémy 12V 800Ah:) apod. http://www.cruisersforum.com/forums/f14 ... 65069.html
i4wifi technický blog http://gwl-power.tumblr.com/
VELKÉ zkušenosti s přestavbami EV http://blog.evtv.me/
Důležité jsou hlavně napěťové hladiny. Při použití jako úložiště slunce, doporučuji nastavit na regulátoru maximální dlouhodobé nabíjecí napětí 3,45V na článek, v krajním případě 3,5. Cokoliv navíc aplikované na svorkách po delší dobu vede k ohřívání elektrolytu a výraznému zkracování životnosti. Aku je 100% plně nabité při 3,40 naprázdno a nabíjecí drift je jen 0,05V.
V případě vybíjení doporučuji odpojovat zátěž při napětí 2,90V - 3,00V na článek. Zase, cokoliv méně (a tím myslím třeba měniče nastavené na Pb aku) a řežete si pod sebou pomalu, ale jistě větev. Zde pozor na příliš hluboké vybití baterie v prvních asi 10 cyklech, je více než vhodné nejít pod 3,0V z důvodu možné předčasné ztráty kapacity aku.
Co se týká balancování, tak prvních asi 3-5 let (možná i více) není vůbec potřeba, při použití těchto doporučených napětí a při počátečním srovnání ve VYBITÉM stavu. Tj. všechny aku postupně plně nabít na formátovacích 4,00 a vybít na 3,00V naprázdno. Až budou mít všechny 3,00V naprázdno, spojit potřebný počet sériově a s klidným srdcem používat. V provozu poté budou mít lehce odlišné napětí v řadu milivoltů až desítek milivoltů, ale při vybití se všechny ve stejný okamžik ocitnou na 3,0V, kde by měla zabrat podpěťová ochrana. Kontrola jedenkrát za půl roku - změřit napětí na jednotlivých článcích, nebo zapojit cellLoger.
Já osobně mám 24V systém s Tristar-MPPT 60 a 8x 100Ah Lifeypo4 Winston (žluté) od eskutr.cz. Nastavení mám následovné - Absorbce 28,00V (3,5 na čl.) po dobu 5min!!! a poté float 27,20V (3,4 na čl.) po neomezenou dobu, žádná ekvalizace ani teplotní kompenzace ani nic podobného. Měnič Voltcraft 1200W - odpojení při podpětí nastaveno na 23V.
Pro zájemce výživné studijní linky:
Vš přednáška na téma lithiové baterie http://www.ri.cmu.edu/video_view.html?v ... enu_id=387
Lifepo na jachtách, systémy 12V 800Ah:) apod. http://www.cruisersforum.com/forums/f14 ... 65069.html
i4wifi technický blog http://gwl-power.tumblr.com/
VELKÉ zkušenosti s přestavbami EV http://blog.evtv.me/