Správné zacházení s LIFePO4

LiFePO4, LiFeYPO4, atd., zkušenosti, rady, tipy ...
Uživatelský avatar
rottenkiwi
Příspěvky: 5451
Registrován: pát úno 13, 2015 2:24 pm
Lokalita: SO, SK
Bydliště: SO, SK

Re: Správné zacházení s LIFePO4

Příspěvek od rottenkiwi »

To ako fungujú Li(X) baterky, vedia dobre majitelia starších eut. :) Boli prekvapení, ak im po pár
mesiacoch bežnej jazdy do práce a spať, euto neskor nedošlo ani do práce.

Nedá sa nasimulovať dlhodobý test tak, že ho zrýchlime a urobíme "rýchlo" 13000 cyklov.
Dajte sem niekto logy majiteľa FVE resp. euta s 5 či 7 ročnými Li(X), že v akom sú stave.

Takisto majitelia eut vedia, že nemá zmysel nabíjať Li(X) na 100 %, lebo ku koncu nabíjania
rýchlo klesá nabíjací prúd, neúmerne sa predlžuje nabíjací čas, veľmi sa ničí baterka
a po "naštartovaní" a jazde to aj tak / dojazd/ rýchlo padne dole.

To isté platí aj pre baterky v FVE, nenabíjať veĺkými prúdmi, lebo výrazne klesá kulombická účinnosť
cyklu a súčasne sa ničí baterka, nenabíjať / nevybíjať / neskladovať baterku pri vyšších teplotách,
to majú niektorí výrobcovia poriešené vodným chladením/ohrievaním resp. klimat. batériového packu.

Takže asi treba stále viac bateriek, kde nenabíjam do plna a vačšie prúdy predstavujú u vačšej kapacity,
menšie relatívne prúdy, čo sa prejaví na životnosti a pri zmene teploty smerom dole, nemakne vačšia
kapacita Li(X) tak výrazne, ako menšia.
DC-AC inverter REC Lion DC-AC ESP32 DIY inv. 15 GB za sekundu DIY MPPT Holder
Zjedz vsetko, co si kupil, v obchode a netreba ti tasku, auto ci chladnicku.
fukuši
Příspěvky: 356
Registrován: úte úno 19, 2013 10:27 pm

Re: Správné zacházení s LIFePO4

Příspěvek od fukuši »

Mám na kole 8 článků LIFEPO4 20Ah(ty hranaté) odběr kolem 25A maximální pár sec 38A.Prostě odběr průměr cca 1,2C.
Po 4 letech byla kapacita 18,5Ah.Nové měly taky cca 18,8Ah.Pak jsem je dal na test tak 4-8 cyklů na elektroskůtřík kde byl odběr i 60A(3C) a kapacita klesla na 14,5-14,9Ah.Nabíjení je nastaveno na 3,6V na článek.To nebylo příjemné zjištění.Prostě lifepo4 ty velké proudy asi nezvládá dobře.Ty žluté Winstony jsou možná lepší páč nové měly kolem 50Ah u 40Ah jmenovitejch.Ty 20Ah nikdy 20Ah nedaly.Možná jsem měl slabší kusy ale mám 4 všechny stejně +-0,3Ah.Má tady někdo tyto 20Ah hranaté lifepo4?
Matess
Příspěvky: 1518
Registrován: pon zář 09, 2013 5:16 pm
Lokalita: Šumperk
Bydliště: Šumperk

Re: Správné zacházení s LIFePO4

Příspěvek od Matess »

mam na kole wina 10Ah a 10Ah na nich zmerim kdyz odebiram 1A a drtim je od 3,6V do 2,5V, pokud koncim na 2,9V tak je to kolem 9Ah. Mam tedy podobnou zkusenost.... Winston jsem nezkousel... Wina uz bych znovu nekoupil.
sipj
Příspěvky: 77
Registrován: pon zář 03, 2012 7:12 pm

Re: Správné zacházení s LIFePO4

Příspěvek od sipj »

Matess píše:mam na kole wina 10Ah a 10Ah na nich zmerim kdyz odebiram 1A a drtim je od 3,6V do 2,5V, pokud koncim na 2,9V tak je to kolem 9Ah. Mam tedy podobnou zkusenost.... Winston jsem nezkousel... Wina uz bych znovu nekoupil.
Muzu se zeptat jak to presne myslite? Z jakeho duvodu? Ze nejdou od zacatku zatezovat vyssimi proudy, nebo ze ztratily puvodni vlastnosti a ted se chovaji jak pisete? Kolik maji cyklu?
Matess
Příspěvky: 1518
Registrován: pon zář 09, 2013 5:16 pm
Lokalita: Šumperk
Bydliště: Šumperk

Re: Správné zacházení s LIFePO4

Příspěvek od Matess »

kdyz jsem to kupoval tak jsem vsude cetl ze lifepo maji vyssi kapacitu nez psanou. U me pokud chodim od 3,5V do 3V tak maji uz od koupi 9Ah. Nikdy se to nezlepsilo. Poku po nich chci kolem 6A trvale, tak jsou i napetove lehce mekci - Ah sice sedi, ale Wh jsou nizsi. Koupil jsem to z i4 a omylem jsem dal 6 mesicu zaruku. 2 Clanky jsem menil po 20 cyklech. Jeden nejak spadl na napeti a druhy se ukazalo ze ma dokonce ventil u terminalu praskly. Jelikoz je mam v zapojeni 12x2p, tak jsem koupil nahradni oba. Chtel jsem to reklamovat a dokonce jsem s nekym ochotnym z i4 mluvil, ale nejak jsem opomel tech 6 mesicu zaruky a kdyz jsem po nejake dobe jel do Prahy, tak jsem tam prijel a rekli mi ze je clanek uz 2 tydny po zaruce a naschle...

volne prelozeno chovaji se priserne od zacatku...
Uživatelský avatar
abrams
Příspěvky: 2774
Registrován: ned črc 17, 2011 12:19 pm
Lokalita: Brno
Bydliště: Brno

Re: Správné zacházení s LIFePO4

Příspěvek od abrams »

Zdravím ,

bonusovou kapacitu nad nominální mám ověřenou jen u žlutých Winstonů . Černé Sinopoly i modré Calby jen pár Ah do plusu - testoval jsem fungl nové 40Ah , 60Ah Sinopoly a 180Ah Calb , proudy méně jak C4 ( :lol: ) . Hliníkové Wina sem v ruce neměl , při rozhodování dle uváděných specifikací jsem pokud možno kupoval žluté Winstony :yes: ... černé a modré byly onehdá v moc lákavé akci , což akce já nerad , jenže šrajtofle byla jiného názoru :? .
Mimochodem , co mám 180Ah Calb tak ty se při prvním nabíjení na pouhých 3,60V začali nafukovat :shock: :eek2: taže jsem je testoval jen do 3,50V . Oproti tomu Winstoni sou do 4,00V v pohodě :yes: ... ikdyž takhle vysoko sem je nabíjel zpočátku - z neznalosti a věříc informacím prodejce dokonce byly "týrány" na 4,20V ... :wall: .

Nedávno jsem kupoval pár 60Ah Wistonů s reálnou kapacitou 79Ah + nějaký drobný :shock: od 2,70V do 3,60V :mrgreen: . Což je nějakejch 31% navíc :yes: :arrow: papírová cena 1kWh 12.604,-Kč a reálná cena 1kWh 9.573,-Kč ::rolleyes:: .

Elektronům zdar *cloud*
3,96kWp monokrystalů + 2x regl PCM60X + 24kWh LiFePO4 + 6kW HF sínus měnič , celé na 52V systému .
Chibi v textu vyhrazeny :D
djpeto
Příspěvky: 121
Registrován: čtv lis 14, 2013 1:15 am
Bydliště: vysoka pri morave

Re: Správné zacházení s LIFePO4

Příspěvek od djpeto »

Ja mam otestovane:
16ks modre calby 180ah, a 14ks ma kapacitu 188-190ah, jeden kus 186ah a jeden kus 185ah.
4ks plechove wina 10ah a vsetky maju 10,6ah.
1ks zlty winston 100ah som nameral 115ah
4ks zlte winstony 40ah po dvoch rokoch pouzivania v aute ako startovacia bateria maju vsetky cca 41ah
1ks 12v blok 20ah-vnutri 4ks zelene clanky plastove, vyrobca tusim gbs maju tiez po dvoch rokoch v aute 20,5ah.
teraz mi maju prist 100ah sinopoly z februarovej akcie i4wifi, tak odmeriam kapacitu.
fukuši
Příspěvky: 356
Registrován: úte úno 19, 2013 10:27 pm

Re: Správné zacházení s LIFePO4

Příspěvek od fukuši »

Mě hlavně naštvalo to od prodejce že do 3C není problém a on je a dost velkej.Jestli mi pojedou takle dolu ty Winstony tak
lifepo už nikdy.Na těch 20Ah jsem udělal do 100 cyklů a pak do 8 s odběrem 3C a najednou cca 4Ah v čudu.Těm 20 už nevěřím.Kapacitku dělám na 0,5C měřím Turniggy.Nevybíjím pod 2,8V na článek ani v provozu.A stejne nic moc.
Matess
Příspěvky: 1518
Registrován: pon zář 09, 2013 5:16 pm
Lokalita: Šumperk
Bydliště: Šumperk

Re: Správné zacházení s LIFePO4

Příspěvek od Matess »

no abych nebyl jen skeptik, tak ty 2 clanky co jsem dokoupil pozdeji drzi lepe jak vsechny ostatni.
Uživatelský avatar
abrams
Příspěvky: 2774
Registrován: ned črc 17, 2011 12:19 pm
Lokalita: Brno
Bydliště: Brno

Re: Správné zacházení s LIFePO4

Příspěvek od abrams »

Zdravím ,

zajímavé , co se člověk najednou dozvídá : http://gwl-power.tumblr.com/tagged/spec o LiFePO4 ... bratro-vražedný boj mezi LiFePO4 a LTO :sm1: :uh: .

Elektronům zdar *sun*
3,96kWp monokrystalů + 2x regl PCM60X + 24kWh LiFePO4 + 6kW HF sínus měnič , celé na 52V systému .
Chibi v textu vyhrazeny :D
PapoS
Příspěvky: 172
Registrován: úte zář 01, 2015 9:56 pm

Re: Správné zacházení s LIFePO4

Příspěvek od PapoS »

Uz aspon viem preco kazdy seriozny vyrobca all-in-one bateriek limituje charge/discharge pod 1C.
5kWp Solyndra + 3f Fronius Symo Hybrid 4kW https://forum.mypower.cz/viewtopic.php?f=4&t=2638
Matess
Příspěvky: 1518
Registrován: pon zář 09, 2013 5:16 pm
Lokalita: Šumperk
Bydliště: Šumperk

Re: Správné zacházení s LIFePO4

Příspěvek od Matess »

abrams píše:Zdravím ,

zajímavé , co se člověk najednou dozvídá : http://gwl-power.tumblr.com/tagged/spec o LiFePO4 ... bratro-vražedný boj mezi LiFePO4 a LTO :sm1: :uh: .

Elektronům zdar *sun*
zajimave... tohle predtim nikdo nerikal. Podle toho co vidim moje lifepo na kole da jen par set cyklu a bude po nem.

Je zajimave kdyz by to clovek umistil treba do UPS... rekneme ze mam 1000VA UPS a realne budu z baterek tahat tak 30A v pripade vypadku. To mi 10Ah clanky vydrzi dle jejich tabulky 600 cyklu - coz neni jeste uplne spatne.

V pripade ze bych ale jel blizko k maximu UPS, tak to uz bude v pohode 50A z baterie a to uz podle tabulky baterka zvladne jen 10 cyklu a je po ni. Skoda ze takovato tabulka nebyla venku driv...

Jedine co ve specifikacich vidim ze baterka zvladne po dobu 15s 3C a trvale 2C a ted se dozvidam ze pokud pojedu na maximu dle specifikaci, tak baterka umre po 500 cyklech - kde jsou ty 3000 cyklu v pohode a 8000 cyklu se snizenou kapacitou?

Mam pocit ze nekdo trosku zhorsil parametry LFP a prilepsil LTO aby mu to sedelo do kramu.
Uživatelský avatar
ota
Příspěvky: 2298
Registrován: čtv dub 18, 2013 9:37 am
Bydliště: na chaloupce u lesa-Příbramsko

Re: Správné zacházení s LIFePO4

Příspěvek od ota »

Když měřím moje 7 let staré secondhandové LFP, tak při odběru 0,1 - 0,2 C, nepozoruju po 300 cyklech ztrátu kapacity.
Jen mají v chladu vyšší vnitřní odpor, ale to se samo spraví, až se oteplí.
70kWp + 10kW Infinity, 25kWh LiFe
lopez
Příspěvky: 74
Registrován: stř bře 25, 2015 9:43 am

Re: Správné zacházení s LIFePO4

Příspěvek od lopez »

Zdravím

Nějak mi ty C v odkazu http://gwl-power.tumblr.com/tagged/spec nesedí s datovým listem, který jsem stáhl k Winstonům http://www.ostrovni-elektrarny.cz/docs/ ... -200AH.pdf
http://files.ev-power.eu/inc/_doc/attac ... cation.pdf

K 200 Ah žluťákům podle specifikace
Optimal discharge current < 100 A - 0.5 C
Maximal discharge current < 600 A - 3 C, continuous for max 15 minutes from full charge
Max peak discharge current < 4000 A - 20 C, maximal 5 seconds in 1 minute
Optimal charge current < 100 A - 0.5 C
Maximal charge current < 600 A - < 3 C with battery temperature monitoring

Kdybych to bral podle tabulek v odkazu http://gwl-power.tumblr.com/tagged/spec, tak jsem na desetině.
???
Uživatelský avatar
dracekvo
Příspěvky: 1938
Registrován: čtv zář 13, 2012 4:35 pm

Re: Správné zacházení s LIFePO4

Příspěvek od dracekvo »

Hele, kde je vlastně napsáno, že je pro lifepo lepší nabíjet na 3,45V clánek? Na blogu gwl o tom nic nemůžu najít.
Uživatelský avatar
abrams
Příspěvky: 2774
Registrován: ned črc 17, 2011 12:19 pm
Lokalita: Brno
Bydliště: Brno

Re: Správné zacházení s LIFePO4

Příspěvek od abrams »

dracekvo píše:Hele, kde je vlastně napsáno, že je pro lifepo lepší nabíjet na 3,45V clánek? Na blogu gwl o tom nic nemůžu najít.
Zdravím ,

proč asi ... obdobně jako prodejci volověných *batt* nepíší o nepoužívání baterek pokud je člověch nechce po pár měsících měnit - nemám na mysli Xtunový banky ale volověný baterky s hromadou vzněšených přídomků (Solar , deep cycle , long life , long backup a podobně :hell: ) .
3,45V je poznatek nemála zdejších uživatelů LiFe .

Elektronům zdar *cloud*
3,96kWp monokrystalů + 2x regl PCM60X + 24kWh LiFePO4 + 6kW HF sínus měnič , celé na 52V systému .
Chibi v textu vyhrazeny :D
Uživatelský avatar
kybos
Příspěvky: 2717
Registrován: sob zář 08, 2012 10:40 pm
Lokalita: Šternberk
Systémové napětí: 48V
Výkon panelů [Wp]: 15000
Kapacita baterie [kWh]: 40
Bydliště: v údolí mezi kopci

Re: Správné zacházení s LIFePO4

Příspěvek od kybos »

Já si myslím, že problém nabíjení LiFePO je složitější, než na první pohled vypadá a většina v současnosti používaných nabíječů jej neumí korektně řešit v praktickém zapojení už jen z toho principu, že jsou většinou třísvorkové (vstup, výstup a společný pól). Dovolil bych si zde citovat zprostředkovanou střídačovu tezi:https://forum.mypower.cz/viewtopic.php?f ... =40#p36476
S tímto myšlenkovým postupem se zcela ztotožňuji. (Zdravím střídače.) Pokud si budeme modelovat v prvním zjednodušeném přiblížení akumulátor jako sériovou kombinaci ideálního zdroje napětí a vnitřního odporu akumulátoru, je jasné, proč třísvorkový nabíječ, který je v praxi na výstupní svorce kromě akumulátoru téměř vždy zatížen ještě další v čase proměnlivou zátěží, nemůže ani teoreticky korektně nabíjet akumulátor. Pokud stanovíme konečné napětí modelového vnitřního ideálního zdroje napětí na konečnou hodnotu svorkového napětí plně nabitého akumulátoru bez zátěže (dle střídače 3,33 V), pak pro korektní nabíjení bez přebíjení musíme zajistit, aby svorkové napětí akumulátoru nikdy nepřekročilo součet tohoto vnitřního konečného napětí a úbytku na vnitřním odporu akumulátoru při daném nabíjecím proudu. Tohle by se dalo teoreticky řešit buď nabíječem, který by měl separátně měřené výstupy pro nabíjení akumulátoru a pro zátěž (což většina v současnosti prodávaných nabíječů nemá), nebo takovým opatřením, při kterém by v průběhu nabíjení byla veškerá další zátěž od akumulátoru odpojená. Takto se to dá s úspěchem řešit například u akumulátoru v elektromobilu, který v době nabíjení nejede. U domácí FVE ale asi nebudeme odpojovat spotřebiče, když vysvitne slunce. Proto se to v praxi řeší hodně zjednodušeně tak, že zvolíme konečné svorkové napětí akumulátoru vyšší než ono konečné napětí ideálního zdroje v náhradním schématu akumulátoru a ukončíme nabíjení v okamžiku, kdy nabíjecí proud klesne pod hodnotu, při které svorkové napětí akumulátoru ponížené o součin nabíjecího proudu a vnitřního odporu dosáhne hodnoty konečného napětí ideálního zdroje v náhradním schématu. Protože ale v praktickém použití v domácí FVE neteče nabíjecí proud jen do akumulátoru a často (při použití vytěžovače obzvlášť) je proud do zátěže výrazně větší než skutečný nabíjecí proud, pak tyto nabíjecí algoritmy třísvorkových nabíječů selhávají.
Navíc je nutno vzít v úvahu fakt, že vnitřní odpor akumulátoru v náhradním schématu se mění jednak v průběhu nabíjení a také vlivem počtu cyklů akumulátoru (stárnutí, opotřebení), teploty, tlaku a dalších parametrů. Pro korektní nabíjení je tedy nutno při výpočtu nabíjecích limitů hodnotu vnitřního odporu v průběhu času adekvátně modifikovat. Optimální by bylo ji měřit, což ovšem nelze provádět na třísvorkovém nabíječi s přidanou zátěží.
15 kWp JJZ + 3x Tristar MPPT60 + Victron 150/100 + 48V LiFePO 850 Ah + UPS 8kW (MPP-Solar 8048 LC) + 4 x nabíječka 1,2 kW (DELTA) Start: 2012
Uživatelský avatar
ota
Příspěvky: 2298
Registrován: čtv dub 18, 2013 9:37 am
Bydliště: na chaloupce u lesa-Příbramsko

Re: Správné zacházení s LIFePO4

Příspěvek od ota »

Napětí je jen jeden faktor, který krátí život akumulátoru.
Další jsou teplota a proud (jehož přímým následkem je opět teplota).
Měl jsem v provozu LFP, které měly zatěžovací proud C1 a po zhruba 500 cyklech se jejich kapacita nesnížila. A viděl jsem LFP z elektrokol, kde po 100 cyklech se zátěží 1-2C byla kapacita na 70%.

Napadla mě ještě jedna myšlenka, Jak je to s "přelévacími pumpami". Při provozu působí přelévání energie miliony nanocyklů. Nemohou ve svém součtu působit tyto nanocykly jako plné cykly, které opotřebovávají akumulátor?
70kWp + 10kW Infinity, 25kWh LiFe
Uživatelský avatar
kybos
Příspěvky: 2717
Registrován: sob zář 08, 2012 10:40 pm
Lokalita: Šternberk
Systémové napětí: 48V
Výkon panelů [Wp]: 15000
Kapacita baterie [kWh]: 40
Bydliště: v údolí mezi kopci

Re: Správné zacházení s LIFePO4

Příspěvek od kybos »

Vzhledem ke skutečnosti, že LiFePO neprodukuje tak velké množství škodlivin jako zaplavené olovo, najde se pro stacionární akumulátory snáze místo se stabilní teplotou. Při rozumném dimenzování zatěžovacích proudů vzhledem ke kapacitě akumulátoru není oteplení při nabíjení a zatěžování příliš významné. Alespoň já jsem vyhodnotil jako větší zdroj tepla pasivní balancér než tepelné ztráty vlastního akumulátoru.
U LiFePO je možné, že i malé cykly v součtu zkracují životnost akumulátoru. U olova to asi tak nebezpečné nebude, jelikož desulfátory, které vlastně produkují také nějaké mikrocykly, životnost akumulátoru většinou prodlužují.
15 kWp JJZ + 3x Tristar MPPT60 + Victron 150/100 + 48V LiFePO 850 Ah + UPS 8kW (MPP-Solar 8048 LC) + 4 x nabíječka 1,2 kW (DELTA) Start: 2012
rva
Příspěvky: 3526
Registrován: úte dub 23, 2013 10:21 am
Lokalita: Kousek od Lysé nad Labem
Systémové napětí: 48V
Výkon panelů [Wp]: 46000
Kapacita baterie [kWh]: 40
Chci prodávat energii: NE
Chci/Mám dotaci: NE
Bydliště: Kousek od Lysé nad Labem

Re: Správné zacházení s LIFePO4

Příspěvek od rva »

kybos píše:... Pokud stanovíme konečné napětí modelového vnitřního ideálního zdroje napětí na konečnou hodnotu svorkového napětí plně nabitého akumulátoru bez zátěže (dle střídače 3,33 V) ...
Přebíjení můžeš zabránit stanovením nabíjecího napětí na 3,33 V (teda 53,28V u 48V systému). Bohužel pak přijde část FV energie nazmar, protože regulátor bude zbytečně snižovat nabíjecí proud. Kdoví, o kolik energie by se pak průměrně přišlo - kdyby do 10%, tak to může být akceptovatelné, ale odhaduji, že u mne tak 30%.
_______________________________________________________________________
43 kWp, LiFePO4 46 kWh,
EPSolar 60 A/150 V ET6415N + 3x Isolar SM II (5 kW, 450 V, 80 A) + Axpert PIP 5048MS

  • Podobná témata
    Odpovědi
    Zobrazení
    Poslední příspěvek