xmasin píše:P........ nabíjení liionek by se mělo ukončit pokud proud klesne pod 0,5A. .......
Již zde tyto problémy byly několikrát uvedeny, leč opakování je matka moudrosti, tudíž znovu.
Nabíjení u olova probíhá následně:
V obecné rovině jde o nabíjení CC CV, tedy konstantním, případně největším možným proudem co systém dá (BULK) do hodnoty ABSORBČÍHO napětí na kterém nějakou dobu zůstane. Tato prodleva je potřebná pro rozpuštění co největšího množství sulfátu. Následně regulátor upraví napětí na napětí FLOAT, kdy se sulfát ještě netvoří. Čas od času regulátor místo ABSOBCE provede EQUALIZACI což je zvýšené napětí pro odstranění veškerého sulfátu.
I když je regulátor v režimu FLOAT, baterka je stále na napětí jenže potřeba udržovat přívodem proudu, tudíž ano "do starého olova pere i ve floatu cca 1A"
U LITHIA je obdoba v nabíjení CC CV, přitom lithium nemá žádný režim FLOAT. Baterka se nabíjí opět proudem určeným dle kapacity baterky, nebo "co to dá" do napětí jež by mělo být dle výrobce baterky. Po dosažení tohoto napětí se udržuje konstantní určené napětí s tím, že proud postupně klesá a při jistém stanoveném proudu by se měla baterka vypnout, tedy spíš to nabíjení.
Tento režim je vhodný třeba pro elektroauta, různé pracovní stroje a pod.
U FVE tento režim je nevhodný a diskutovali jsme o něm včera. Tudíž u FVE je dobré nenabíjet na napětí dané výrobcem ale o něco méně, proto, že při napětí jež je vyšší a udržování na něm, než "přirozené", dochází ke zkracování životnosti akumulátoru.
Tudíž u LFP by nabíjecí napětí baterek elektrárny mělo být 3.3V, U LI-Ion 4.1V. Akumulátor neví zdali je sám a uvedenými napětími, nebo je paralelně spojen s jiným akumulátorem, nebo zdali k němu připojen jakýkoli zdroj se stejným napětím.
Ještě poslední drobnost, čím větší je napětí skladování, a u FVE je ono skladování možné považovat když je akumulátor na napětí blízkých maximálním nabíjecím, tím je životnost menší. Tudíž přes léto by bylo vhodné, kdy je slunce, potažmo elektřiny dostatek, a nabíjecí napětí snížit na 3.25V,4.0V a přes zimu jej uvést do předešlého stavu 3.3V,4.1V. Tímto našim pracně vydobytým baterkám uděláme nejlépe pro dlouhou a dlouhou životnost.
Snad jsem to psal již naposledy.
Naposledy upravil střídač_N dne čtv čer 06, 2019 6:30 pm, celkově upraveno 1