olovo je fajn za 2 podmínek:
1. koupím ho za cenu šrotu, nebo jen lehce dráž - když odejde dostanu peníze zpět ve sběrně.
2. budu využívat maximálně 50% jeho kapacity.
Výhody:
snese přebití, snese přetížení, za podmínky 1 je levné
Nevýhody
stání pod 50% kapacity baterie poškozuje a čím nižší stav nabití je tím více se to děje
může se stát že odejde článek (zkrat) a baterie se potom přebíjí a může i explodovat (stalo se mi)
Pokud se baterie cykluje na 100% po 3 cyklech je kapacita nižší, po 20 cyklech klidně mrtvá.
LiFe(Y)PO4
ze zkušeností brát jen winston (žluté) - vydrží nejdéle.
Výhody:
Při správném zacházení a dimenzování dlouhá životnost. (3000+ cyklů velmi reálných pro 0,5C, 1000 cyklů pro 2C)
Relativně bezpečná (asi jedna z nejbezpečnějších dustupných)
Lze už koupi i z druhé ruky
Lze využívat skoro 90% psané kapacity.
Nevýhody:
Nutné dodržovat maximální napětí (3,45V) a minimální napětí (3V) na článek. Při překročení těchto hodnot baterie umírá rychle!
Baterie obvykle nedá vědět nijak dopředu a najednou má 0V
Nepřetěžovat. Je lepší maxima z datasheetu brát s rezervou a na proudy 2C zapomenout a držet se kolem 0,5C.
Cena...
nutné balancovat
Li-polymer
krátká životnost, velké proudy, pro FVE nevhodné - nebrat.
Li-ion (18650)
Lithiové baterie se dělají s různým C zatížením - od 0,1C do 30C. Pokud si člověk zvolí vhodné články a bude na 1/4 psané zátěže a bude využívat 80% kapacity vydrží opravdu hodně. Jedná se o roky prověřenou technologii.
Výhody:
Při správném zacházení a dimenzování dlouhá životnost. (80% DoD, 4,1V max 3,3V min + 1/4 C rating - 2000+ cyklů / 95% DoD @ C rating 250 cyklů)
Baterie snesou proudy proti LiFePO4 opravdu vyšší.
Docela dobrá cena, nízký objem a hmotnost.
Vyšší napětí (méně článku v sérii)
Pokud odejde článek v paralelním zapojení, tak se jen přepálí pojistka a baterie jede dál (s lehce nižší kapacitou)...
Nevýhody:
Dodržovat maxima a minima je naprosto nutné - špatné zacházení nekončí zničenou baterií ale zničeným domem (hoří fakt pěkně a rychle)
Při paralelním zapojování je nutné myslet na pojistky z každého článku.
Hodně práce při výrobě.
Nižší životnost než LiFePO4
A teď osobní názor k této situaci...
12V systém nebrat, nedělat - nikdy (ok možná chata pro nabití telefonu, a krmení různých 12V autospotřebičů).
24V je dobrý začátek. Je to docela levné na hraní a dá se s tím už i seriózně něco dělat.
48V je pro ty co na tom chtějí mít pověšené všechno. Hodně se to ale komplikuje a prodražuje a návratnost mizí v dálce...
Určitě přejít na 24V, s panem Kolaříkem z ostrovních elektráren se dá mluvit. Snažil bych se dohodnout vrácení. Pokud by jste u něj vzal dražší měnič myslím že by za nějakou stovku dolů překousl i tu krabici.
nabíjení baterek... mno... dřív bych pwm nebral ani za nic, ale uznávám že pro začátek se to na 24V asi dá a ušetří se tím nějaká kačka...
axpert 2400W je dobrá volba (mám), 1600W mi při 800W zátěži (jen pulsní zdroje) padá do přetížení a není to podle mě dobrá volba (taky mám) a budu ho měnit za nový 3000W, který mám zatím jen v krabici.
Co se týká baterek... olovo do začátku klidně... ale za cenu šrotu. Hledat, shánět a čekat. Jakmile bych měl olovo v provozu začal bych se koukat po levných baterkách a asi bych při dnešních cenách volil liion. K li-* baterkám ale určitě 3 ochrany - správně nastavený měnič/nabíječ, asi bych se nebál přelévacích pump (nebo alespoň horní balancování) a nezávislé BMS.
Hodně zdaru