Fórum | MyPower.CZ | Obnovitelné zdroje energie - energetická soběstačnost | Poslední návštěva: stř lis 13, 2019 2:32 am


Baterie Narada

Olověné baterie, údržba, servis, dobíjení, rady, tipy, návody ...
Předchozí

Re: Baterie Narada

Příspěvekod střídač_N » čtv srp 02, 2018 4:14 pm

xmasin píše:....


Stále platí:
1. Závěr. Jakákoli nově zakoupená baterka nedojde do konce životnosti svého zaplacení.

Snažím se vám poctivě nastínit, že to, co chcete udělat ne finančně ztrátové, s kopou starostí navíc. Soudím, že jste rozhodnut, tudíž se neohlížejte na jiné názory a jděte "do toho". Držím palce.
střídač_N
 
Příspěvky: 627
Registrován: sob říj 21, 2017 1:22 pm

Re: Baterie Narada

Příspěvekod vlkazajac » čtv srp 02, 2018 4:17 pm

Porovnávanie batérií je dosť náročné na vlastnú RAM, pretože treba brať do úvahy mnoho parametrov naraz. Neškodí hodiť to na vlastný papier, tomu sa dá skôr veriť, ako tomu komerčnému.... Nezostáva ale iné, ako veriť aspoň základným faktom z datasheetov. Potom je výsledok takýto :


C10 oprava__.jpg

Niet lepšieho rozhodcu, ako je sám trh. Ceny sú prirodzeným výsledkom dopytu a ponuky. Zákaznícka obec vo všeobecnosti nekupuje sprostosti za vysokú cenu. Potom je vo výsledku porovnania batéria Narada akýsi moc jasný favorit - ale kto chce, nech si za " nano " zaplatí aj dvojnásobok, čoho je to hodno........ Alebo polovicu? *fall*

Chcel by som upozorniť na jeden fakt. Výrobcovia z marketingových dôvodov radi uvádzajú kapacitu pri 100 hodinách, C100.
My ale chceme olovo nabíjať kvôli hroziacemu sulfátovaniu každý deň, teda čím skôr a radi by sme operovali s C10 alebo C20.

VEĽMI POCHYBUJEM, ŽE KRIVKY ŽIVOTNOSTI / POČTU CYKLOV PLATIA PRE C100. AK MÁTE NIEKTO POZNATKY Z TECHNICKEJ DOKUMENTÁCIE, DOLOŽTE TO SEM , PROSÍM.

Ťažko totiž predpokladať, že batéria v solárnom systéme sa tvorbou sulfátu v priebehu 4 alebo viac dní, kým sa dobije, dožije v zdraví deklarovaný vek podľa krásnej krivky ( medovej ).
Nemáte oprávnění prohlížet přiložené soubory.
2 420 Wp, 3 x LS3024B, 1 x VS2024N, 24 V / 140 Ah Pb, VE Multiplus C 800, Carspa 2000 W sin;
všetky panely paralelne; 100 % využitie prebytkov energie; dotovanie systémových batérií 12 V oloveným šrotom ))
Subsystém 280 Wp, LS3024B, 99P8S LiIon, Victron 350 VA; Obytný voz 280 Wp, Victron 100/15, 24 V / 130 Ah AGM, Carspa 600 W sin
Uživatelský avatar
vlkazajac
 
Příspěvky: 2310
Registrován: úte čer 11, 2013 9:40 pm

Re: Baterie Narada

Příspěvekod xmasin » pát srp 03, 2018 8:15 am

střídač_N píše:Snažím se vám poctivě nastínit, že to, co chcete udělat ne finančně ztrátové, s kopou starostí navíc. Soudím, že jste rozhodnut, tudíž se neohlížejte na jiné názory a jděte "do toho". Držím palce.

Rozhodnutý právě nejsem, vybírám ze dvou variant.
1) Baterka pouze jako záloha pro případ výpadku DS
2) Baterka pravidelně cyklovaná do určité úrovně.

Pokud bych zvolil variantu 1) tak stačí obyčejné olovo. V případě varianty 2) to chce něco lepšího.
xmasin
 
Příspěvky: 1151
Registrován: čtv čer 28, 2012 8:45 pm

Re: Baterie Narada

Příspěvekod vla » pát srp 03, 2018 8:49 am

Nejprve si ujasnit co vlastně preferujete, pokud jen zálohu, olovo postačí, možná i nějaké obyčejné, pokud i běžnou spotřebu a dle mě tam stejně skončíte, je třeba rozdělit A) budu se tomu systému věnovat, neboli baví mě to a mám na to čas, B) nebudu se tomu věnovat, chci, aby to bylo více méně autonomní. A- dle mě stačí olovo, péči o něj má asi nejlépe zvládnutou Rottenkiwi, doporučuji natudovat jeho příspěvky, či ho kontaktovat. B- Nějaký druh Li-článků, který se o sebe postará pomocí PCB, či jiné ochrany sám.
Nemám rád tenhle stát.
vla
 
Příspěvky: 799
Registrován: čtv bře 12, 2015 10:18 pm

Re: Baterie Narada

Příspěvekod abrams » pát srp 03, 2018 9:11 am

Zdravím ,

záleží na Tvých prefrencích jaký typ aku zvolíš . Měj však na paměti že volovo je furt volovo a žádná příměs nedokáže zázračně vylepšit jeho fundamentální vlastnosti :idea: .
Jak napsal xmasin , pro pouhou funkci záložního zdroje bohatě stačí obyč volovo co časem beztak zdechne stářím . K dennímu cyklování je vhodnější použít vhodnější , prověřené aku jež rovněž zvládnou pracovat s nemalými proudy ;) .

Elektronům zdar *sun*
3,96kWp monokrystalů + 2x regl PCM60X + 24kWh LiFePO4 + 6kW HF sínus měnič , celé na 52V systému .
Chibi v textu vyhrazeny :D
Uživatelský avatar
abrams
 
Příspěvky: 2570
Registrován: ned črc 17, 2011 11:19 am
Bydliště: Brno

Re: Baterie Narada

Příspěvekod vlkazajac » pát srp 03, 2018 9:14 am

Z vlastnej skúsenosti môžem odporučiť viac zvažovať výdavky. Ak nejde o život ( na pustom ostrove ), nemá zmysel veľa investovať do batérií. O to viac to platí, ak máte nízky tarif k dispozícii.

Prevádzkovanie olova nie je žiadna veda, treba len dodržať bezpodmienečne správny postup. Každodenne nabiť, neprebíjať, nastaviť správnu dĺžku absorpcie a samozrejme, mať teplotnú kompenzáciu batérie. Oni totiž najväčší frfľoši ( sklamaní olovom ) pripoja batériu na regulátor a myslia si, že je vybavené, veď to je ten najlepší, stál veľa peňazí !

Odporúčal by som minimalizovať náklady na batériu nákupom akýchkoľvek nových batérií za cenu do 0,5 EUR / Ah /12 V. Potom zabezpečiť nekompromisný režim nabíjania, ako som písal vyššie a to výnimočne aj za cenu nabíjania nízkym tarifom. Nie je to veda, treba len systém zmysluplne používať.

A v ďalšom po získaní skúseností prejsť na lítium - ak sa to oplatí, alebo ak sa chceme hrať a nehnevať ........
2 420 Wp, 3 x LS3024B, 1 x VS2024N, 24 V / 140 Ah Pb, VE Multiplus C 800, Carspa 2000 W sin;
všetky panely paralelne; 100 % využitie prebytkov energie; dotovanie systémových batérií 12 V oloveným šrotom ))
Subsystém 280 Wp, LS3024B, 99P8S LiIon, Victron 350 VA; Obytný voz 280 Wp, Victron 100/15, 24 V / 130 Ah AGM, Carspa 600 W sin
Uživatelský avatar
vlkazajac
 
Příspěvky: 2310
Registrován: úte čer 11, 2013 9:40 pm

Re: Baterie Narada

Příspěvekod xmasin » pát srp 03, 2018 10:03 am

O pustý ostrov sice nejde, ale zažil jsem v místě celodenní i vícedenní výpadek DS a obzvlášť v zimě je to dost nepříjemné. Ideální baterie by byla průtoková, ale tam jsme asi mimo finanční možnosti.

Musím spočítat za jak dlouho by se baterie zaplatila, resp. zda by vydržela než se zaplatí, to asi rozhodne.

Lithiu bych se rád vyhnul protože není blbuvzdorné a jelikož je to chata bez trvalého osídlení, tak bych nerad jednou přišel a baterky za pár desítek tisíc nebyly v pytli.
xmasin
 
Příspěvky: 1151
Registrován: čtv čer 28, 2012 8:45 pm

Re: Baterie Narada

Příspěvekod střídač_N » pát srp 03, 2018 11:03 am

xmasin píše:...... celodenní i vícedenní výpadek DS a obzvlášť v zimě......


Toto zde uvedené olovu nesvědčí.
Ale budiž.
Varianta: laciné olovo. Koupím potřebné množství startovacího olova a bude věřit, že to tři roky vydrží. Toto by mohlo vyjít s jednou 180Ah zaplavenou do 4tis.Kč.

Varianta: odzkoušené olovo. Varianta FRSO do 15tis.Kč.

Varianta: NEodzkoušené olovo. Papírově snad lepší za stejnou částku.

Toto jsou varianty "bez práce".

No a jedna s prací. Ota zde nabízí sáčky. K uvedenému účelu by jich bylo třeba asi 200, pro zajištění životnosti a kapacity právě na tu zimu.

Dovolím si i konstrukci.
Sáčky je dobré alespoň mírně stáhnout. Nejlépe jedno paralelní spojení do jednoho sevření. Výška plechů tak aby vyčnívaly kontakty, do boku s vůlí na šroubky, stačí 3M. Plechy se silou 3mm, nebo 2mm s ohraněním pro zvýšení tuhosti. Nejlépe dural, ale i běžný hliník postačí. Ono sevření není tak že by to bylo dotaženo na fest, ale jen skutečně stařeno. Po obdržení sáčků nejlépe všechny nabít a sortovat podle konečného napětí, kde se po odpojení a nějaké delší době napětí ustálí. Takto vybrané ustálené napětí dát do jednoho celku. Vybrat ten balíček jenž se nejdříve nabije a podle toho řídit vypínání nabíjení. Cena dle dohody s Otou. I tak to nebude levné, trochu i prané, zato mající před sebou, dobrou životnost.

Místo hliníkových plechů jde zvolit i CERTIS desky. V tom případě i výška desky nad kontakty. Nařezat, provrtat, sešroubovat, kontakty osvobodit od ochranného obvodu a CU drátem spájet. Užívat.
střídač_N
 
Příspěvky: 627
Registrován: sob říj 21, 2017 1:22 pm

Re: Baterie Narada

Příspěvekod vla » pát srp 03, 2018 12:22 pm

.
Lithiu bych se rád vyhnul protože není blbuvzdorné.......... Já bych to viděl naopak. Olovo bez patřičné péče skončí brzy sulfatací. Li-jakékoliv mohou být ve velkém rozsahu nabití, či vybití ponechány a nestane se jim nic. Přešel jsem na ně a stačí mi je jednou za měsíc zkontrolovat a to je veškerá péče. Nemám na nich ani BMS, ani balancéry, jen srovnané kapacity a regulátor nastaven na 28V. Balancéry vlastně mám, jenže od jara jsem nenašel čas je instalovat, což jinak řečeno není to akutní, nezlobí to. A to je baterka mimo jiné poskládána z asi 2600 jednotlivých článků. Ale veřejně zde slibuji, že balancéry přes zimu osadím :D
Nemám rád tenhle stát.
vla
 
Příspěvky: 799
Registrován: čtv bře 12, 2015 10:18 pm

Re: Baterie Narada

Příspěvekod xmasin » pát srp 03, 2018 1:37 pm

Na variantu s prací to moc dobře nevidím, jednak bude asi časově náročná a pak nejsem zrovna dobrý řemeslník. Něco spojit nebo udělat z hotových dílů zvládnu, ale s něčim se vyrábět už moc ne.
xmasin
 
Příspěvky: 1151
Registrován: čtv čer 28, 2012 8:45 pm

Re: Baterie Narada

Příspěvekod xmasin » pát srp 03, 2018 1:40 pm

U Lithia se bojím případných následků při přebití po chybě nabíječky/regulátoru. Viz některá zdejší témata. Olovo nebo lépe NiCd je v tomto ohledu lepší. Baterie budu mít ve sklepě, takže tam bych asi NiCd nedával, takže mně nezbývá nic jiného než zůstat u olova a teď zbývá vyřešit jakého.
xmasin
 
Příspěvky: 1151
Registrován: čtv čer 28, 2012 8:45 pm

Re: Baterie Narada

Příspěvekod FRSO » pát srp 03, 2018 1:50 pm

xmasin píše:U Lithia se bojím případných následků při přebití po chybě nabíječky/regulátoru. Viz některá zdejší témata. Olovo nebo lépe NiCd je v tomto ohledu lepší. Baterie budu mít ve sklepě, takže tam bych asi NiCd nedával, takže mně nezbývá nic jiného než zůstat u olova a teď zbývá vyřešit jakého.

Kolik Ah na 48V potřebuješ, 30% z hopecke 200Ah se dá v pohodě, tj cca 3 kWh s dobrou životností, do sklepa bych dal jedině AGM aby nebyli žádné výpary.
FRSO
 
Příspěvky: 964
Registrován: ned srp 14, 2011 9:13 pm

Re: Baterie Narada

Příspěvekod xmasin » pát srp 03, 2018 2:39 pm

Pokud budu brát krytí trvalé spotřeby tak potřebuju cca 3,3 kWh/den. Přičemž ve dne je spotřeba cca 140W/h a v noci kolem 175 W/h. Od jara do podzimu asi nebude problém baterie dobít (budu mít pole minimálně 4,4 kWp rozdělené na 2,2 kWp východ a 2,2 kWp západ). Horší to bude v zimě, ale to bych asi přepnul režim a baterie necykloval. Problém je, že Hoppecke jsou za stejnou cenu jako ty Narady a papírově vydrží cca 1/2 a to už se dostanu s cenou za uskladněnou kWh nad cenu za kterou ji nakupuju z DS.
xmasin
 
Příspěvky: 1151
Registrován: čtv čer 28, 2012 8:45 pm

Re: Baterie Narada

Příspěvekod rottenkiwi » pát srp 03, 2018 2:51 pm

Naposledy upravil rottenkiwi dne pát srp 03, 2018 3:12 pm, celkově upraveno 1
Dělej vše, jak nejlépe dovedeš. Ale ne lépe. 4. dohoda.
Si anode Spectrum BMS SEI formation Float Ochrana High SOC deg. MPPT Život MUDr. Helena
Uživatelský avatar
rottenkiwi
 
Příspěvky: 3041
Registrován: pát úno 13, 2015 2:24 pm
Bydliště: SO, SK

Re: Baterie Narada

Příspěvekod xmasin » pát srp 03, 2018 2:57 pm

To sice jo, ale ty jsou za trochu jiný peníze.
xmasin
 
Příspěvky: 1151
Registrován: čtv čer 28, 2012 8:45 pm

Re: Baterie Narada

Příspěvekod rottenkiwi » pát srp 03, 2018 3:15 pm

Ja som o tých REX NARADA uvažoval do 12 V systému na skúšku,
ale teraz som na tom tak, že to nepripadá v úvahu. Možno o rok.
Dělej vše, jak nejlépe dovedeš. Ale ne lépe. 4. dohoda.
Si anode Spectrum BMS SEI formation Float Ochrana High SOC deg. MPPT Život MUDr. Helena
Uživatelský avatar
rottenkiwi
 
Příspěvky: 3041
Registrován: pát úno 13, 2015 2:24 pm
Bydliště: SO, SK

Re: Baterie Narada

Příspěvekod vlkazajac » pát srp 03, 2018 5:57 pm

...O pustý ostrov sice nejde,...
...v noci kolem 175 W...
... je to chata bez trvalého osídlení...

No dobre, je len divné, že chata bez trvalého osídlenia potrebuje v noci viac, ako štandardná domácnosť v RD. Totiž pre osídlenú domácnosť nepoznám nič výhodnejšie, ako zásobu v lacnom olove a cyklovanie prenechané lítiu. Keď nie riskantnejšie LiFe, tak Lion radšej áno. Nedalo by sa ísť týmto smerom ? " Vyrábať " batériu Lion z 18650 nie je tak nepredstaviteľné a životnosť vyzerá byť veľmi dobrá.
2 420 Wp, 3 x LS3024B, 1 x VS2024N, 24 V / 140 Ah Pb, VE Multiplus C 800, Carspa 2000 W sin;
všetky panely paralelne; 100 % využitie prebytkov energie; dotovanie systémových batérií 12 V oloveným šrotom ))
Subsystém 280 Wp, LS3024B, 99P8S LiIon, Victron 350 VA; Obytný voz 280 Wp, Victron 100/15, 24 V / 130 Ah AGM, Carspa 600 W sin
Uživatelský avatar
vlkazajac
 
Příspěvky: 2310
Registrován: úte čer 11, 2013 9:40 pm

Re: Baterie Narada

Příspěvekod xmasin » ned srp 05, 2018 8:00 am

Bohužel ta chata je v oblasti bez trvalého osídlení, takže zejména od podzimu do jara je tady zvýšené riziko nezvaných návštěv. Z tohoto důvodu je na ní poměrně rozsáhlý kamerový systém, který si holt nějakou energii vezme.

O kombinaci jsem taky přemýšlel, ale zatím jsem ji nějak extra nerozpracovával. Přeci jen mít cca 2kWh v 18650 nneí zrovna málo článků pokud budu brát rozumně kolem 2500 - 3000 mAh.
xmasin
 
Příspěvky: 1151
Registrován: čtv čer 28, 2012 8:45 pm

Re: Baterie Narada

Příspěvekod Pan Taum » stř pro 12, 2018 7:24 pm

Trochu jsem se zajimal o narada rexc lead carbon a narazil jsem na cloveka (pravdepodobne z noveho zelandu), ktery je ma uz pres ctyri roky. Denne dostavaji cocku vybijenim az skoro na dno a pri takovem zachazeni i po ctyrech letech jsou kapacitne skoro jako nove. Az se tomu nechce verit. Hlavni vyhoda lead carbon tak je odolnost proti sulfataci, ktera trapi ostatni olovene technologie baterii.

https://www.geekzone.co.nz/forums.asp?f ... cid=225720

Typically as a general rule lead carbon pricing is about HALF the price per kWh of storage compared with lithium today, and remember yes none of the fire hazzard / explosion / safety risks associated with Lithium and NO BMS is needed either.



I personally run a 14.4kW lead carbon battery set at my own place and have done for 4 years now, it gets ran down each day between 60-80% DOD (Depth of discharge) and yet when I test the batteries they're still showing and testing like they were when they were still new (eg only about 2% degradation). In the winter I run mine down to 80% DOD every day, so they get a massive workout for 4 months of the year of the winter period and are cycled hard. Over the summer period (like now) I run the Aircon all night every night (100% free) using the stored energy in the lead carbon batteries, and by 7am in the morning the batteries are only down to 50% of their storage capacity and are charging back up from solar again.

By 11.30am at this time of year (on nice sunny summer days) the batteries are back to full charge again which is awesome just how quickly they can charge up again (I charge mine at about 2.96kW per hour rate which works out about 56Amps of current). My current solar system generates around 55-62kWh of power per day at the moment which is a good amount, basically power to burn most days of the year and the power company pays me much more back to me as a customer than the tiny amount I pay to them ($150 per year to them, and they pay me $200 per year + $600 tect cheque), you can't ask for better than that.



My next place I'm building to move into next year I'll be running 43.2kW of lead carbon storage there and it will be setup for fast charging of my EV car (once it arrives) which will be awesome being able to charge the car 100% from solar PV and free stored power rather than using grid power for weekly charging.



My wife works about 50km away so she drives about 100km of driving per day (just for work) plus any other trips we use the car for during the week. She typically won't have the car back home to plug into charge until around 5pm, hence why it's critical to be able to store energy from the solar during the day to plug the car into charge at night.

Of course if there's 1-2 days of bad weather then we'll try to avoid charging during periods of bad weather, unless the car is basically empty and we really need to put charge into it. The car we'll be charging will be the 75kW 4wd Tesla model 3, expected to come sometime Q1 2019 (we ordered it the 1st day ordering online was available last year).

I'm also likely going to be getting an EV van for local pickups / deliveries of items coming or going to local client sites etc, so that'll also need to be charging up daily in addition to the Tesla charging about 3-4 times over a 7 day period (depending on trips and battery capacity used).

At my current place I'm running 2 x 5kW inverters and a 5kW charger also that connects to the 14.4kW battery set, so I can have a max 5kW output capacity during the evenings right now and 10kW peak output capacity during the daytime (from solar + battery storage combined), but at my new place that I'll be moving into next year I want that peak output capacity to be 20kW from solar + battery storage combined and 10kW AC output from battery storage alone in the evenings.

I may end up having to use 4 x 5kW Single phase inverters or else maybe 2 x 10kW 3 phase hybrid inverters, depending on what options are available at the time I setup my new site next year, right now the 3 phase hybrid inverters that I could consider are not even released yet so if I was doing the site today I'd be forced to use 4 x 5kW single phase inverters and be running 10kW worth of inverters over 2 phases which would give me 14kW charge rate per hour (via 2 phase) into the Tesla which isn't a bad rate for home charging with FREE power for sure.







The site will also be powering a business + a home + excess power going to back to the grid to feed 5 family / friends via a power sharing program with 50kWh per friend per month also. So yes the power will always be going to a good use rather than simply being wasted.






I actually design solar power + battery storage systems, so if anybody has any questions please let me know thanks.



Using Narada Lead Carbon batteries also, sorry I forgot to mention.
Pan Taum
 
Příspěvky: 555
Registrován: sob úno 25, 2012 9:36 pm

Re: Baterie Narada

Příspěvekod xmasin » čtv pro 13, 2018 11:10 am

Hmm, tak to je asi vyzkouším. Jestli vydržely 4 roky hlubokého cyklování, tak to nemusí být zas tak špatná technologie. Pokud je po vybíjení dokážu zpět v rozumném čase nabít (i za cenu nabíjení v nízkém tarifu), tak by mohly vydržet deklarovaných 5 - 6 tisíc cyklů při 40%DoD.
xmasin
 
Příspěvky: 1151
Registrován: čtv čer 28, 2012 8:45 pm

Předchozí

Zpět na Pb

Kdo je online

Uživatelé procházející toto fórum: Žádní registrovaní uživatelé a 0 návštevníků

Reputation System ©'