Vítr

Benzinové, naftové, LPG a jiné elektrocentrály, alternátory poháněné parou, stirglingův motor, atd.
rimi
Příspěvky: 389
Registrován: čtv říj 13, 2011 10:45 am
Bydliště: Příbor

Vítr

Příspěvek od rimi »

Tady:
http://domaci-radce.ic.cz/index.php?id=2

je zajimavy komentar:
. Peetr | mail
Dobrý den, jestli si ale netroufnete sám na stavbu větrné elektrárny v domácích podmínkách, podle této stránky, ale přesto si chcete malou větrnou elektrárnu (MVE) pořídit, tak můžete nezávazně napsat na níže uvedenou e-mailovou adresu a přidat se ke kolektivu dalších podobných zájemců. Cílem kolektivu je vytvořit tým cca 10 - 20 zájemců o pořízení malé větrné elektrárny, kteří pak přispějí poměrným dílem a podle svých možností něčím potřebným k její výrobě - ať už třeba zajištěním výroby nějakého komponentu, materiálu, informace, kontaktu apod. Vznikne tím jedinečná příležitost, jak si levně pořídit velmi kvalitní výrobek MVE a stavebnicového typu. Vyrábět se ale nebude Savoniusová turbína, ale větrná elektrárna vrtulového typu s horizontální osou rotace, tj. klasický typ větrné elektrárny. Odlišovat se bude taková MVE od sériových výrobků tím, že bude vyprojektována na co nejnižší rychlost větru a na co nejvyšší účinnost a jako generátor bude použit pomaloběžný typ s neodymovými magnety. A může taky napsat nějaká firma, která má zájem vyrobit v potřebném počtu některý komponent MVE. mve(zavináč)volny(tecka)cz
Ferko
Příspěvky: 63
Registrován: pon dub 21, 2014 3:06 pm

Re: Vítr

Příspěvek od Ferko »

Snad to tady ještě někdo občas přečte,je to tady Můj první příspěvěk,tak jestli se sem nehodí tak mě prosím neukamenujte.Mel bych tip jak vyrobit za relativně malý peníz, generátor k větrné turbíně. Jedná se o úpravu alternátoru škoda 105.Počátek dobíjení odhaduji kolem 800 ot./min a jmenovitý proud při asi 1500 ot./min se pohybuje kolem 8A při 14v. Alternátor by byl schopen po převinutí dobíjet i do vyššího napětí,ale úměrně s tím by však rostly i jmenovité otáčky. Teoretiky jsem jej převíjel na 48v,proto tak malý výkon při 14,ale max napětí bych si dovoliil odhadnout kvůli typu použitých usm. diod na max 28v. Je zde kompletně převinuto statorové vinutí, výměněna ložiska,provedeno kompletní vyčištění+nátěr.Dále jsem k alternátoru vyrobil i jednoduchý nastavovatelný elektronický obvod s OZ,sloužící k samočinnému zapínání a vypínání budícího vinutí rotoru + vše je zdokumentováno na fotkách.V případě zájmu, mě může správce forá kontaktovat a myslím si,že by na toto téma stálo možná i založit samostatnou diskuzi.
mobilik
Příspěvky: 2677
Registrován: úte úno 04, 2014 9:06 am
Bydliště: Neďaleko Košic (SR)

Re: Vítr

Příspěvek od mobilik »

Toto by som si rad pozrel. :wink:
Čo bolo bolo, bude len horšie...
Ferko
Příspěvky: 63
Registrován: pon dub 21, 2014 3:06 pm

Re: Vítr

Příspěvek od Ferko »

Mám i pár fotek asi 6,ale to bych se asi musel obrátit na správce webuJá inak nevím jak je sem vložit.
Uživatelský avatar
mypower.cz
R.I.P.
Příspěvky: 4927
Registrován: pát bře 04, 2011 11:36 am

Re: Vítr

Příspěvek od mypower.cz »

Ferko píše:Mám i pár fotek asi 6,ale to bych se asi musel obrátit na správce webuJá inak nevím jak je sem vložit.
Pod polem pro psaní příspěvku je záložka "Příloha". Pomocí této záložky lze vkládat fotky jako přílohu příspěvku.
Ferko
Příspěvky: 63
Registrován: pon dub 21, 2014 3:06 pm

Re: Vítr

Příspěvek od Ferko »

JJ ,už vidím tak to sem začnu postupně nahrávat.
Tak na začátek nahraju foto dvou již hotových altíků je to foceny narychlo z mobilu.
Přílohy
Obraz048.jpg
Obraz043.jpg
Ferko
Příspěvky: 63
Registrován: pon dub 21, 2014 3:06 pm

Re: Vítr

Příspěvek od Ferko »

A další tentokráte ze samotné stavby (taklhle narychlo je to přefocený z monitoru) ty původní fotky musím ješte zmenšit maji 20mpix ale pro ilustraci snad zatím stačí.
Přílohy
Obraz052.jpg
Obraz051.jpg
Obraz050.jpg
Obraz049.jpg
Ferko
Příspěvky: 63
Registrován: pon dub 21, 2014 3:06 pm

Re: Vítr

Příspěvek od Ferko »

A do třetice jedno ze tří původních statorových vinutí, co se mi povedlo zachránit.
Přílohy
Obraz048.jpg
Obraz043.jpg
Ferko
Příspěvky: 63
Registrován: pon dub 21, 2014 3:06 pm

Re: Vítr

Příspěvek od Ferko »

A teď to nejdůležitejší: jak probíhala výroba statoru
Statorové vinutí je složeno ze tří jednotlivých serií cívek,které spolu po obvodu statoru tvoří tři samostatná 3f.vinutí (ty jsou pak zapojena do trojůheníku pro vyšší výkon).
Jednotlivá série cívek (obr.dscn0311) jedné fáze je složena z 12 navzájem spojených cívek po 20 a 24 závitech (hodnota se nastřídačku mění 20-24-20-24...)!Cívky s 20 závity jsou vždy vinuty opačným směrem než ty s 24z ! (z důvodu scítání vzájemého napětí jednotlivých cívek. (Sever,Jih,Sever,Jih...)Jednotlivé cívky jsou uloženy do statoru mezi jednotlivé pólové nástavce (po obvodu je jich rozmístěno snad asi 36). Cívky jsem si navíjel mimo stator podle předem připraveného vzoru a po navinutí jedné fáze usadil a zafixoval kusem umělé hmoty a kartonu. Až byla všechna vinutí na místě, přelil jsem opatrně všechny cívky bezbarvým lakem pro zvýšení pevnosti.
Abych se v tom nezamotal, tak jsem si jednotlivé pólové nástavce (to jsou ty výčnělky ve statoru) označil lihovkou čísly 1-36. A jednotlivá cívka je pak vložena do mezery mezi jednotlivými nástavci např začíná u čísla 1 (v mezeře mezi 1 a 2) pak následuje nezaplněná mezera 2-3, pólový nástavec č.3,další nezaplněná mezera3-4,pólový nástavec č4 a další mezera 4-5 do které již vložím druhou část cívky (takže jedna cívka s 20závity pro fázi L1 začína v mezeře mezi 1-2, následují dvě nezaplněné mezery a volný pólový nastavec a ta samá cívka končí umezi pólovými nást. č.4-5) V této mezeře je pak vložen začátek cívky s 24z fáze L1 a zase to samé ob jeden pólový nástavec furt dokola až se postupně dostanete zase na začátek k mezeře 1-2
Do zbylých dvou, teď ještě nezaplněných, mezer postuně stejným stylem naskládáme i vinutí pro fázi L2 a L3 (Začátek L2 bude začínat v mezeře 2-3 mezi druhým a třetím pólovým nástavcem a začátek L3 začíná v mezeře 3-4 mezi třetím a čtvrtým),jednotlivá vinutí L1/L2/L3 jsou mezi sebou vlastně po celém obvodu posunuta vždy o jeden nástavec-proto takové divné počty. Zdá se to sice složité na pochopení,ale vidět to v reálu tak to pochopíte.
A proč zrovna počet 20-24 závitů (4x krát víc než původní), odpověď je jednoduchá a snad jsem ji s moji chabou matematikou odvodil správně. Zvolili jsem si 1/2 tlouštky původního vinutí (namísto průřezu původního 1mm, jsem dal 0,5mm),jelikož dle vzorce pro obah kruhu je plocha pro 1mm (3,14mm2), a obsah plochy s 0,5mm je jen(0,78mm2) musíte celkem logicky pro vyplnění stejné plochy použít asi 4x více drátu. Celková teoretická charakteristika se pak pohybuje oproti původním 14v na teor. 56v,ale naopak výkon (proud) při 14v je teoret. jen 1/4 původní hodnoty.
Celéje to naplánováno zapojit dle původního schématu pro alt. Š105,jen místo spínací skřínky chci dát spínací relé ovládané el. obvodem s OZ. od pomocného indukčního snímače např z ABS
Oba alternátory se navzájem liší způsobem uložení, modrý je určen pro radiální a červený pro axiaální orentaci (janá ložiska)
PS:původní 2W kontrolka buzení je nahrazena 5W pro zvýšení budícího proudu při rozebíháni z klidu
Přílohy
OZ
OZ
Vinutí ve statoru
Vinutí ve statoru
Schéma zapojení
Schéma zapojení
Teoretický výkon
Teoretický výkon
CUL 0,5mm (padly asi 4 ruličky)
CUL 0,5mm (padly asi 4 ruličky)
Směr vinutí
Směr vinutí
mobilik
Příspěvky: 2677
Registrován: úte úno 04, 2014 9:06 am
Bydliště: Neďaleko Košic (SR)

Re: Vítr

Příspěvek od mobilik »

Pekna praca! :wink:
Čo bolo bolo, bude len horšie...
Ferko
Příspěvky: 63
Registrován: pon dub 21, 2014 3:06 pm

Re: Vítr

Příspěvek od Ferko »

JJ, díky a tady pro úplnost přidávám schéma OZ, (součástky jsem našel po šuplíkových zásobách-hlavně trimry,prostě to co bylo po ruce)
Vstup je (AC) od snímače
Napájení + je přivedeno na B+ (14V)
Výstup je spínaná +15 na cívku relé
Kostry na schématu značí -
Před B+ měla být ješte 2A pojistka!-ta se mi už ale nevešla na schéma
Přílohy
DSCN0322.jpg
Ferko
Příspěvky: 63
Registrován: pon dub 21, 2014 3:06 pm

Re: Vítr

Příspěvek od Ferko »

Je teď jsem si všiml menší chybičky v předchozím textu,nevím asi za to muže spěch.Průměr drátu 1mm má plochu jen 0,78mm2 a 0,5mm ma plochu 0,19mm2, ale poměr zhruba 4x násobku vůči sobě samozdřejmě sedí a vše ostatní platí Jo měl jsem si to po sobě přečíst.
Ferko
Příspěvky: 63
Registrován: pon dub 21, 2014 3:06 pm

Re: Vítr

Příspěvek od Ferko »

Snad bude ještě zájem, oživím toto téma. Po nějaké době jsem se donutil a sepsal úpravu tohoto Alternátoru Škoda 120 pro VE do nějakého smysluplného návodu na úpravu s menšim upgradem elektronického regulátoru verze 2 a seznamem dílů. Mohl bych sem nahrát návod ve wordu s pár obrázky. Ale netuším kam a jak. Nenajde se nekdo kdo mi vysvětlí jak a kam přiložit přilohu ve Wordu?
mobilik
Příspěvky: 2677
Registrován: úte úno 04, 2014 9:06 am
Bydliště: Neďaleko Košic (SR)

Re: Vítr

Příspěvek od mobilik »

Skus pridat dokument word do zlozky ako si daval fotky, dole pod pole na text. Ak ti to server nevezme tak jedine to dat niekam na free server (ulozto, atd...) a tu do temy das len odkaz. :wink:

Odoslané z Lenovo Vibe Z2 Pro.
Čo bolo bolo, bude len horšie...
Ferko
Příspěvky: 63
Registrován: pon dub 21, 2014 3:06 pm

Re: Vítr

Příspěvek od Ferko »

Tak jsem to hodil na Ulož.to, je to ve Wordu 97-2003, tak by mělo jít všem otevřít OK.

https://uloz.to/!Eql9Zs5FOp3M/uprava-al ... da-120-doc

A je to chráněho heslem 4321
Uživatelský avatar
fugas
Příspěvky: 2222
Registrován: sob pro 21, 2013 6:58 pm

Re: Vítr

Příspěvek od fugas »

Ahoj.
Pěkný nápad.Máš to někde instalováno?Mě a určitě nejen mě by zajímala celá elektrárna a nějaké poznatky z provozu.
Díky
Isolar 5kW (Axpert klon), LiFePo4 202Ah Lishen 18s.Nyní v přestavbě P106 Electric z projektu LiFePo4 na LiIon 100Ah.
Ferko
Příspěvky: 63
Registrován: pon dub 21, 2014 3:06 pm

Re: Vítr

Příspěvek od Ferko »

Nemám, já jsem nakonec vsadil na FV panely a LiFepo4 aku. Jen jsem si je chtěl vyzkoušet upravit ty altíky. Než je vyhodit. Nebylo co zkazit. Tak bohužel neznám přesnou VA charakteristiku. Ale odhadem na tech 600-800 ot./min. to hodilo něco přes 8A. Asi by daly i víc.
Uživatelský avatar
fugas
Příspěvky: 2222
Registrován: sob pro 21, 2013 6:58 pm

Re: Vítr

Příspěvek od fugas »

Můžou jet i jako doplněk FVE.Škoda je nepoužít.
Isolar 5kW (Axpert klon), LiFePo4 202Ah Lishen 18s.Nyní v přestavbě P106 Electric z projektu LiFePo4 na LiIon 100Ah.
Ferko
Příspěvky: 63
Registrován: pon dub 21, 2014 3:06 pm

Re: Vítr

Příspěvek od Ferko »

Ale moje základní myšlenka byla, nízkootáčkový buzený alternátor s regulací. Ten nechat roztočit bez zátěže a zapnout buzení. A nainstalovat přímo na rotor nějakou rychloběžnou vrtulku. Bohužel tu nevím kde sehnat. Tak jsem projekt zatím uspal.
Ferko
Příspěvky: 63
Registrován: pon dub 21, 2014 3:06 pm

Re: Vítr

Příspěvek od Ferko »

Jako doplňek FVE, nevím nevím. Co jsem zkoušel zapojit k FVE regulátoru jen obyčejnou nabíječku, zapojenou na svorky AKU, tak mi to regulátor vyhodnotil jako zkrat. ( Obyč MPT regulátor). Tak asi spíše dobíjet tu baterku oděleně.

  • Podobná témata
    Odpovědi
    Zobrazení
    Poslední příspěvek