Stránka 1 z 3

Stavba LiFePo4

Napsal: stř dub 23, 2014 2:33 pm
od camel1cz
Řešil jste někdo stavbu baterií z prismatických článků? Takových těch pytlíků? Co to obnáší?

Rýsuje se mi možnost koupit větší množství z Číny - tak jestli to má vejšku...

Re: Stavba LiFePo4

Napsal: stř dub 23, 2014 3:58 pm
od adam78
stavel jsem si batery pack z A123 20Ah clanku, 18 v serii. kupoval jsem si k tomu ale kit delany primo na miru pro tento typ baterek, viz tento odkaz: http://osn.en.alibaba.com/product/93193 ... _kits.html
S tim udelatkem to slo celkem hladce. U techto clanku je pry dulezita komprese, pri vybyjeni se muzou "nafukovat" a je dulezite je nejak stlacit a nafukovani predejit.

Re: Stavba LiFePo4

Napsal: stř dub 23, 2014 4:44 pm
od PavelR
za kolik mas moznost takovej clanek sehnat? dival jsem se na ebay a je to drahy jak cert....

Re: Stavba LiFePo4

Napsal: stř dub 23, 2014 5:08 pm
od camel1cz
Není ještě finální dohoda, ale čekám, že se dostanu na cca. 18 USD s dopravou před clem a DPH.

Což mi příjde zajímavé. Jsou to ty A123 20Ah články (teda pouze ty pytlíky)...

Ke stavbě:
- ano, také jsem četl o té nutnost zabránít nafukování. Vznikají pak bubliny a ztrácí kapacitu,
- dále jsem narazil na doporučení, že sběrnice je dobré dělat z masivního hliníku (vývody jsou také hliníkové a mohla by tam probíhat nějaká reakce).

Re: Stavba LiFePo4

Napsal: pát dub 25, 2014 7:02 am
od camel1cz
Tak cena kolem 19 usd/ks vcetne dopravy.
Ve vetsi zasilce by cena sla jeste tak o dolar dolu.

Teda 100Ah clanek 3.2V by prisel na 95USD, tedy 2400Kc finalni cista cena vcerne DPH. Zdejsi cena 3200Kc. Ale je treba zapocitat montaz clanku do baterie.

Prijde to nekomu zajimave? Nepridal by se nekdo?

Re: Stavba LiFePo4

Napsal: pát dub 25, 2014 10:59 am
od brin
Jak by se řešilo balancování? Nebo není třeba?

Re: Stavba LiFePo4

Napsal: pát dub 25, 2014 11:35 am
od camel1cz
Určitě balancovat ano. I když už jsem viděl názory, že to třeba není.
Řešil bych to stejně jako u standardně prodávaných článků. Má představa je:

Postavit základní blok z několika paralelně spojených 3,2V/20Ah článků (tedy v podstatě to, co se kupuje jako "žlutá nebo modrá klabička") - počet dle požadované cílové kapacity. Tady není třeba balancovat, prostě jen spojit vývody. Běžně prodávané baterie jsou udělané stejně.

Potom základní bloky pospojovat do série podle požadavku na napětí (4, 8 nebo 16 článků v sérii dává napětí blízké 12, 24 a 48V). Zde bych už montoval klasické balanční bypassy. Samozřejmě, pokud bude něco lepšího *), proč ne?

Fyzické provedení:
- pevná "bedna" s víkem,
- jednotlivé základní bloky vyskládané do komínků vedle sebe a proložené vhodnou plastovou fólií,
- proudové sběrnice z běžných hliníkových profilů (tlustostěný plocháč), spoje šroubované,
- na základní bloky se prodávají hotové montážní sady. Má to smysl?
- víko "bedny" přitažené na několika místech závitovými tyčemi (články nesmí mít prostor na nafukování).

Výhody jsou jasné:
- cena,
- opravitelnost (vadný článek lze vyměnit, baterii lze rozebrat a zase složit)
- lepší výsledek - jeden, popř. několik málo bateriových bloků, kompaktních, řešících balancování, uzavřených se svorkami na bedně - koupené kapotované články se také musí nějak usadit, propojit, ...

Nevýhody:
- dost práce,
- určité riziko při nákupu z Číny - ale z Číny je dneska všechno, že? :-),
- určité riziko vadné konstrukce - ale za vlastní blbost se platí lépe než za cizí :-)

Povzbuzuje mě, že jsou tu i lidé, co mají s LiFe velké zkušenosti např. @abrams, @adam78, a určitě by poradili.

Kdyby to někoho zajímalo, bylo by to super.

*) Pokud vím, tak @abrams staví nějaký ultra, hyper, super, duper balancér... nebyl bych proti :)

Re: Stavba LiFePo4

Napsal: pát dub 25, 2014 11:49 am
od brin
Vypadá to nadějně. I když popravdě bych se spíše poohlédl po zničeném Nissanu Leaf a vyrval z něj baterii. Vyjde to o mnoho levněji:-)

Re: Stavba LiFePo4

Napsal: pát dub 25, 2014 11:52 am
od camel1cz
Obávám se, že tyhle vraky elektromobilů budou mít vždycky svou cenu - takový optimista asi zase nejsem... ale jestli o nějakém víte, tak jsem jedno ucho :)

Re: Stavba LiFePo4

Napsal: pát dub 25, 2014 12:33 pm
od brin
Občas se prodá jeden v UK kolem 5000 liber.

Re: Stavba LiFePo4

Napsal: pát dub 25, 2014 12:47 pm
od camel1cz
Leaf má 24kWh baterie, dá se čekat, že nebudou v ideálním stavu a ještě to jsou LiPol - teda nejsou tak blbuvzdorné jako LiFe... moc výhodné mi to nepříjde. Vychází to skoro stejně jako tyhle nové LiFe.

To spíš si někde koupit elektromobil s vytřískanejma baterkama a postavit do něj lifepo4 pack... když už mluvíme o kupování jetých elektromobilů... ale to už je dost off topic :)

Re: Stavba LiFePo4

Napsal: pát dub 25, 2014 3:06 pm
od JJ_SZJVSCH
camel1cz píše:Prijde to nekomu zajimave? Nepridal by se nekdo?
Jasně přidal. Potřebuji postavit baterii 20kWh.

Musím se přiznat že ale koketuji s články Panasonic NCR18650B nebo Samsung ICR18650-30A...

Re: Stavba LiFePo4

Napsal: pát dub 25, 2014 3:33 pm
od brin
To bude i tak stát raketu a úspěch není zaručen...

Re: Stavba LiFePo4

Napsal: pát dub 25, 2014 3:40 pm
od JJ_SZJVSCH
JJ, to je mi jasné. Proto právě přemýšlím o těch 18650 článcích. Bylo by jich potřeba 1.500 ks. Ale s nimi by to bylo výrazně pracnější.
Ještě jsem nekontroloval hmotnost. Počítám s tím do auta...

Re: Stavba LiFePo4

Napsal: pát dub 25, 2014 3:44 pm
od brin
Nad elektromobilem dlouhodobě přemýšlím a pokud do toho někdy půjdu, bude to ve verzi koupě zbořeného chev Voltu z USA (dají se koupit i za 2000 USD), rozmontování a použití dílů. Baterii má volt dostatečnou na dojetí 100 km s malým EV, obsahuje 100 kW elektromotor, a navíc i motor s generátorem, který bych chtěl umístit do přívěsného vozíku a použít jako neomezený range extender. Uvidíme, jestli se někdy odhodlám. Auto, které bych chtěl přestavět už mám, teď je to ve fázi urputného přemýšlení a obav:-)

Re: Stavba LiFePo4

Napsal: pát dub 25, 2014 3:52 pm
od JJ_SZJVSCH
Zajímavý nápad s tím motorgenerátorem...
Spíš ale uvažuji o kombíku, kam bych přidával další 10kWh baterie a tím si zvětšoval dojezd...
Taky jsem ve fázi přemýšlení. Auto vzít nějaký kombík v automatu V6, vyměnit motor a nad motor dát základní battery pack. Pak do kufru sběrnici kde budu mít možnost přidávat další packy které si vezmu na delší cestu...

Re: Stavba LiFePo4

Napsal: pát dub 25, 2014 3:59 pm
od brin
Taky možnost. Já to bral zatím tak, že baterie jsou drahé a ještě dlouho budou. Navíc největší úspora je stejně na běžné každodenní ježdění a to je do 50 km. Takže to každý den na EV a pak abych se nemusel cestou na dovcu stresovat nabíjením, připojím malý vozík s generátorem a úložnými prostory a vyrazím.

Re: Stavba LiFePo4

Napsal: pát dub 25, 2014 4:02 pm
od camel1cz
JJ_SZJVSCH píše:
camel1cz píše:Prijde to nekomu zajimave? Nepridal by se nekdo?
Jasně přidal. Potřebuji postavit baterii 20kWh.

Musím se přiznat že ale koketuji s články Panasonic NCR18650B nebo Samsung ICR18650-30A...
20kWh je už docela porce :) Proč se vlastně v autech používají Li-Pol? Mimo váhy (rozdíl cca 20%) mi příjdou ve všech ohledech horší než LiFe...
JJ_SZJVSCH píše: Auto vzít nějaký kombík v automatu V6, vyměnit motor a nad motor dát základní battery pack.
Nebude problém s homologací? Povinným ručením, atd?

Re: Stavba LiFePo4

Napsal: pát dub 25, 2014 4:11 pm
od brin
Nissan používá LiMnO2. Zřejmě pro ně mají nějakou úchylku, jsou bohužel dost náchylné na teplo. Volt používá dokonce Li-ion. Tesla jde mám dojem cestou článků Panasonic 18650. LiPol je dost nepřesné označení, protože to zahrnuje spoustu technologií. LiFePo jsou LiPol.

Re: Stavba LiFePo4

Napsal: pát dub 25, 2014 4:12 pm
od JJ_SZJVSCH
camel1cz píše:Proč se vlastně v autech používají Li-Pol? Mimo váhy (rozdíl cca 20%) mi příjdou ve všech ohledech horší než LiFe...
Cena ;) Baterie v LiFeYPO4 20kWh by stála 1/4mega...
camel1cz píše:Nebude problém s homologací? Povinným ručením, atd?
S homologací ještě nevím. Chci se jít zeptat na úřad který to schvaluje.
Povinné ručení na elektromobil je nějaký pakatel :-)