Elektricka / hybridni auta

Elektromobily, hybridy, elektrokola, elektroskůtry, řešení pro karavany, obytné přívěsy, maringotky, obytné automobily, mobilní domy.
skybor
Příspěvky: 755
Registrován: pon dub 24, 2023 8:47 am
Lokalita: Lašská brána Beskyd
Systémové napětí: 48V
Výkon panelů [Wp]: 5050
Kapacita baterie [kWh]: 4,8

Re: Elektricka / hybridni auta

Příspěvek od skybor »

Jezdím s C5 2.0HDI 133kW z roku 2010, najeto 419tkm a ještě se asi umřít nechystá ;)
SkyFVE 5 kWp (ve výstavbě) na výzkumné "chytré" chatě. 2x MPPT EASun 6048 60A, AC charger 60A (4s HP-HSTNS-PL18), NiCd 33s KPM 120P (5,2 kWh/48V), APC Smart-UPS 5000VA, Liebert PowerSure PSI 1440VA, SkyPowerBox LF 4810 1000VA + Siemens Logo! + RPi (Node-RED, Remote-RED, InfluxDB, Grafana)
eman
Příspěvky: 998
Registrován: pát srp 31, 2012 9:20 pm
Lokalita: Praha
Systémové napětí: 48V
Chci prodávat energii: NE
Chci/Mám dotaci: NE

Re: Elektricka / hybridni auta

Příspěvek od eman »

Tak jsme se dozvěděli, že tu několik lidí má staré herky v ceně do 30tis. Kč a ví přesně, že ty nové herky stojí úplně za houby, protože to říkal jejich mechanik nebo se to dočetli v diskuzi s majiteli stejně starých herek. :D

gupa: Co máš pořád s dvěma turby by mě zajímalo. :D Puretech je nikdy neměl a slabší verze jsou dokonce atmosféry.
3,3kWp + 3,4kWp JJZ, 2x SmartSolar 150/85, 3xVictron MP II 5kVA v 3F režimu, Smartshunt, Cerbo GX, 16x120Ah LiFePO4 s JK BMS B2A24S20P.
glottis
Příspěvky: 2069
Registrován: stř úno 02, 2022 10:30 am
Lokalita: okolí Mělníka
Systémové napětí: 48V
Výkon panelů [Wp]: 13000
Kapacita baterie [kWh]: 15

Re: Elektricka / hybridni auta

Příspěvek od glottis »

betmen píše: sob bře 02, 2024 8:11 am
Jo jo :) kromě egolfa máme ještě Peugeota 307sw, 1.6 HDI, 80kw z roku 2004. Najeto 300k. V servisu technik at se toho držím, že to jsou jste pořádný motory.
a dobre ti radi...
tie motory su odvodene od 2.0hdi a naozaj zvladaju vela, len treba davat pozor na vymenu oleja a pri nej vycistit aj sitko na mazanie turba aby nedoslo k jeho zadretiu.
2.0hdi už mam druhe.
prvé bolo Berlingo, to islo prec pri 420tis km, pretože som potreboval vacsie auto a teraz mam C8, kde je za 19 rokov nabrusenych 330tis km.
nedam na tie auta dopustit.
vodnu pumpu menim vzdy s rozvodmi (160 tis km) a ze ti skape cerpadlo a podobne "spotrebne" veci je pri tom veku a km uplne bezne...

To já motor nerozporuju. Ten bude opravdu dobrý. Jen se prostě poděla všechno okolo. Za poslední 3 roky do toho šlo tak 100k. Před tím co jsem psal spojka a nějaké drobnosti. Je to prostě stářím. Teď už to hnije celé. Udržovat staré auto, pokud nemám dílnu na to vybavenou začne být dráha sranda. Jen ta pumpa vysokotlaka 15k origo. Neorigo nabízí v Peugeot servisu a 8 a repase jsem našel za 5+.

Tím ale vůbec nechci hájit Ev. Kdo ví jak na tom bude Ev staré 20let
skybor
Příspěvky: 755
Registrován: pon dub 24, 2023 8:47 am
Lokalita: Lašská brána Beskyd
Systémové napětí: 48V
Výkon panelů [Wp]: 5050
Kapacita baterie [kWh]: 4,8

Re: Elektricka / hybridni auta

Příspěvek od skybor »

Tak jsme se dozvěděli, že tu několik lidí má staré herky v ceně do 30tis. Kč
To jsi špatně pochopil. Ty naše staré "herky" nemají už žádnou finanční hodnotu. Ty mají jen hodnotu užitkovou a osobní ;)
SkyFVE 5 kWp (ve výstavbě) na výzkumné "chytré" chatě. 2x MPPT EASun 6048 60A, AC charger 60A (4s HP-HSTNS-PL18), NiCd 33s KPM 120P (5,2 kWh/48V), APC Smart-UPS 5000VA, Liebert PowerSure PSI 1440VA, SkyPowerBox LF 4810 1000VA + Siemens Logo! + RPi (Node-RED, Remote-RED, InfluxDB, Grafana)
glottis
Příspěvky: 2069
Registrován: stř úno 02, 2022 10:30 am
Lokalita: okolí Mělníka
Systémové napětí: 48V
Výkon panelů [Wp]: 13000
Kapacita baterie [kWh]: 15

Re: Elektricka / hybridni auta

Příspěvek od glottis »

Jestli novy fosili vydrží nebo ne nevím ale já už je asi nechci. Je to nacpaný elektronikou stejně jedno Ev, ještě do toho nacpou start stop. A kdo ví co. Větší spalovak automat nový nebo do 3 let stojí ranec. Auto co by mi nahradilo 307sw je tak 600k+ za ojeté. Za 700 by šla sehnat ojetá Tesla. U ojeteho věřím víc Ev že bude v pohodě. Za milion s daní je nová Y. Jiná velká Ev jsou dražší. Dácii s okny na svihadla nechci.
unicast
Příspěvky: 1226
Registrován: sob bře 30, 2019 10:27 am
Lokalita: JV od pekla :)
Systémové napětí: 48V
Výkon panelů [Wp]: 5100
Kapacita baterie [kWh]: 13
Chci/Mám dotaci: NE

Re: Elektricka / hybridni auta

Příspěvek od unicast »

No, ono se to pak začne sypat jinak. Zpuchřelá izolace kabelů a následné ztráty energie z baterie, zámky, koroze třeba nosníků sedaček, chladič se zanáší tak, že už to ani wapka moc nepořeší, do toho vyhřáté konektory způsobí, že začne zlobit ventilátor topení, pak samozřejmě "ZVO" neboli závady vyskytující se občas, pravidelně proletovávané relátko od blinkrů atd. atd. Motory jsou pořád v pohodě, převodovky, podvozky atd. také, ale užitná hodnota těch aut začne jít od určitého věku dolů a naopak začnou vyžadovat víc a víc pracné údržby a tak, pokud potřebujete denně spolehlivě jezdit, tak to stejně dopadne tak, že se pořídí něco novějšího. A je úplně jedno, co je to původní auto zač. Mám tu dvě motoricky velmi nadprůměrná auta 20 let+, jedno evropský břichoplaz, druhé americký offroad, na obou je to s těmi přibývajícími problémy ale podobné.
eman
Příspěvky: 998
Registrován: pát srp 31, 2012 9:20 pm
Lokalita: Praha
Systémové napětí: 48V
Chci prodávat energii: NE
Chci/Mám dotaci: NE

Re: Elektricka / hybridni auta

Příspěvek od eman »

Mě na EV vadí fanatismus a demagogie majitelů. Jinak osobně bych do EV šel. Kastle a vše okolo bude hnít stejně u EV i spalováku, u EV mě zatím vadí nulová druhovýroba a nejasná poruchovost. Fanatický vyznavači EV je většinou hned po konci záruky prodají, aby se jich netýkali pozáruční opravy, které mohou být za fatální ceny. Baterie je tam podle mě nejmenší problém, ale když shoří nějaký výkonnový regulátor, tak si atomobilka řekne o 100-150tis. za nový a nemáte možnost volby.
3,3kWp + 3,4kWp JJZ, 2x SmartSolar 150/85, 3xVictron MP II 5kVA v 3F režimu, Smartshunt, Cerbo GX, 16x120Ah LiFePO4 s JK BMS B2A24S20P.
eman
Příspěvky: 998
Registrován: pát srp 31, 2012 9:20 pm
Lokalita: Praha
Systémové napětí: 48V
Chci prodávat energii: NE
Chci/Mám dotaci: NE

Re: Elektricka / hybridni auta

Příspěvek od eman »

unicast: Přesně! Mám 12 let C8, nejlepší motor, levné díly. Ale rozpadají se objímky žárovek a už jdou obtížně sehnat, sedačka řidiče je pomuchlaná a není šance to opravit nebo vyměnit, senzory couvání si dělají co chtějí, atd. Motor je v autě ten nejmenší problém, který se dá v krajním případě i řešit výměnou za pár tisíc, ale elektrika je peklo a to ta moje herka ještě moc elektroniky nemá.
3,3kWp + 3,4kWp JJZ, 2x SmartSolar 150/85, 3xVictron MP II 5kVA v 3F režimu, Smartshunt, Cerbo GX, 16x120Ah LiFePO4 s JK BMS B2A24S20P.
glottis
Příspěvky: 2069
Registrován: stř úno 02, 2022 10:30 am
Lokalita: okolí Mělníka
Systémové napětí: 48V
Výkon panelů [Wp]: 13000
Kapacita baterie [kWh]: 15

Re: Elektricka / hybridni auta

Příspěvek od glottis »

Fanatismus a demagogie je a bude na vse. Jediná správná cesta je dělat si vlastní názor, zkoušet. Opustit sociální bubliny kde se to šíří. Úplně stejní jsou petrolheads. Každý má nějaký usecase pro svoje auto a buď mu to pasuje nebo ne. S fve je to stejný.

Ceny oprav jsou otázka. U Tesly se to trošku víc a kupodivu to není nic hrozného. Bál bych se spíš u evropských značek. Ti nevědí co si říct že celé auto. Že odejde výkonová část řízení motoru se moc nestává. A ani to nebude tak drahý. Přece jen tohle se umí velmi dobře už desítky let. Je to obor pohonu a trakce a vlaky to už nějaký pátek používají. Stejně v brushless nářadí. Modeláři taky. Nesrovnávám lokomotivu nebo vrtacku s autem ale princip je stejný a umí se to. Teď se začíná tlačit silikonkarbid polovodice a to bude zase o kus dál. Nejpravděpodobnější je baterie a jo je u Tesly 250k.
eman
Příspěvky: 998
Registrován: pát srp 31, 2012 9:20 pm
Lokalita: Praha
Systémové napětí: 48V
Chci prodávat energii: NE
Chci/Mám dotaci: NE

Re: Elektricka / hybridni auta

Příspěvek od eman »

Nojo, jenže současný opravy aut jsou relativně levný díky sdílení komponent. Vpodstatě to všichni sestavují ze stejných dílů a navzájem od sebe nakupují. U EV zatím každý hraje na vlastním písečku a ty náklady budou chtít po zákaznících. Ono už teď vyměnit nějakou jednotku ve spalováku je o nervy, protože určité výrobní šarže odmítají fungovat s jinýma, ikdyž jde o stejnou komponentu.
3,3kWp + 3,4kWp JJZ, 2x SmartSolar 150/85, 3xVictron MP II 5kVA v 3F režimu, Smartshunt, Cerbo GX, 16x120Ah LiFePO4 s JK BMS B2A24S20P.
betmen
Příspěvky: 173
Registrován: stř led 11, 2023 2:54 pm
Lokalita: nedaleko od Trencina
Systémové napětí: >48V
Výkon panelů [Wp]: 2080 + 2400
Kapacita baterie [kWh]: 9,6
Chci/Mám dotaci: NE

Re: Elektricka / hybridni auta

Příspěvek od betmen »

mne na tych EV vadi, ze to stale nie je moc na dlhsie trasy s karavanom.
okolo komina by som to uvital, aj ked netusim ako by som vozil naradie a materiál, kedze ani EV dodavky nie su zrovna hltaci kilometrov..
ale ked si pozriem test co robili anglani s Enyaqom + karavan tak ma chyta hroza, ze by som kazdych 100km musel zastaviť, odpriahnut, nabit, pripriahnut a mohol pokracovat dalsich 100km.
este tu po SR a CR by sa to mozno dalo prezit, aj ked je pravda, ze minulu sezonu som za 4 mesiace spal iba jeden vikend doma a nabehal s ulitou za chrbtom dobre cez 3000km, ale cesta na dovolenku a spat s minimalne 20 zastavkami na celu nabijaciu proceduru by bola na prasky.
v tomto je to stale odsudene na cestu do/z prace, pre ludi co maju so sebou iba prirucnu batozinu, alebo svacinu.
stacionárny dom :
2080Wp JV, Siton210, 2x 100L Drazice
2400Wp JV, Must PV1800 VHM 5548, Calb 16 x 180Ah
pojazdný dom:
1 x 100Wp + 12V, 100Ah
prenosná elektraren :
homemade skladaci 2x60Wp + 12V, 75Ah olovo
eman
Příspěvky: 998
Registrován: pát srp 31, 2012 9:20 pm
Lokalita: Praha
Systémové napětí: 48V
Chci prodávat energii: NE
Chci/Mám dotaci: NE

Re: Elektricka / hybridni auta

Příspěvek od eman »

Jenže to zase vycházíš z těch fantasmagorií příznivců EV, kterým tohle chování připadá normální. Zvlášť, když tráví dny bezcílným ježděním, aby se pak mohli v diskuzích prsit, kolik mají najeto.
Já třeba nad EV uvažuji pro manželku, protože ta by s tím jezdila 30km do práce, nákup, kámošky a doma by se to dobilo. Na delší cestu by si vzala nafťák. Je to stejné, jako když si někdo koupí nafťák na ježdění 5km do fabriky a pak brečí, že se mu pořád sype, protože je to pohon na delší vzdálenosti.
3,3kWp + 3,4kWp JJZ, 2x SmartSolar 150/85, 3xVictron MP II 5kVA v 3F režimu, Smartshunt, Cerbo GX, 16x120Ah LiFePO4 s JK BMS B2A24S20P.
glottis
Příspěvky: 2069
Registrován: stř úno 02, 2022 10:30 am
Lokalita: okolí Mělníka
Systémové napětí: 48V
Výkon panelů [Wp]: 13000
Kapacita baterie [kWh]: 15

Re: Elektricka / hybridni auta

Příspěvek od glottis »

Jo na karavan nyní přívěs s koňmi to moc není ale i tam záleží jak ho lidí používají. Znám lidi co tím jedou zátah 2000km a pak tam měsíc jsou a pak jiný, Který popojedou každý den 100-200.

Na ježdění do práce a vložení děti do školy a školky je to ale top a pak se člověk přistihne, že mu jednou za čas zastavit na 10-20 minut zase tak nevadí. Rychlost nabíjení se pořád zrychluje. Pryč jsou roky, kdy jsem byl schopný řídit 1000km v kuse 🙂 s tím golfem se to dá přežít tak do 400km a pak nabíjení už otravuje. S Teslou je to tak 1000km.
skybor
Příspěvky: 755
Registrován: pon dub 24, 2023 8:47 am
Lokalita: Lašská brána Beskyd
Systémové napětí: 48V
Výkon panelů [Wp]: 5050
Kapacita baterie [kWh]: 4,8

Re: Elektricka / hybridni auta

Příspěvek od skybor »

Pryč jsou roky, kdy jsem byl schopný řídit 1000km v kuse
No konečně rozumný argument ;) Takže úkol zní jasně: Navýšit výkon FVE na 10ti násobek a koupit nějaké "levné" EV ... A při delších cestách se můžu vymlouvat na auto, že potřebuje dobít ;)
SkyFVE 5 kWp (ve výstavbě) na výzkumné "chytré" chatě. 2x MPPT EASun 6048 60A, AC charger 60A (4s HP-HSTNS-PL18), NiCd 33s KPM 120P (5,2 kWh/48V), APC Smart-UPS 5000VA, Liebert PowerSure PSI 1440VA, SkyPowerBox LF 4810 1000VA + Siemens Logo! + RPi (Node-RED, Remote-RED, InfluxDB, Grafana)
PavelR
Příspěvky: 3118
Registrován: ned led 29, 2012 3:59 pm
Lokalita: Žabčice
Systémové napětí: 48V
Výkon panelů [Wp]: 29139
Kapacita baterie [kWh]: 12
Chci prodávat energii: ANO
Chci/Mám dotaci: NE

Re: Elektricka / hybridni auta

Příspěvek od PavelR »

nejsem ortodoxni zastance EV i když to mám rád a chci to nikomu to nevnucuju. Ono to beztak přijde tak proč se bránit.

Ale pro moje používání je EV vhodný kocept. I na dlouhý trasy. Beztak řídím v kuse max 200km. Pak si i s dieslem zastavím na kafe pak na wc pak na margotku. Sedět v tom tak dlouho, tak už nevím jak bych si sedl. Dneska jsem po delší době jel hodinu po dálnici s dodávkou manuálem. Je to hroznej zážitek když si člověk zvykne jezdit pluginem nebo lepšíma automatama.

Vlastě už teď bez EV jezdím v EV režimu. Jsem si k padesátce slíbíl EV.
Uživatelský avatar
gupa
Příspěvky: 2192
Registrován: sob pro 29, 2012 10:22 pm
Lokalita: pod Brnem
Systémové napětí: 24V

Re: Elektricka / hybridni auta

Příspěvek od gupa »

Já to vidím obráceně při fanatismu okolo fosilních aut, na fosilních autech, je navaleno plno parazitických obchodníčků, kteří se třepou, kdy dojdou o kšeft. A oni o něj dochází díky emobilitě a ví to.

Pokud dojdu na web, vyberu si auto, a ono mi bude předáno vedle nějaké neznákladové unimobuňky v Praze nebo Brně, znamená, že nejsou potřeba zastoupení. Mluvím o Tesle. tesla.com, znamená vybrat, zaplatit a odvézt si auto. Žádné čekání až půl roku nato, než se vyrobí. Žádné parazitické pojistky, servisky, bubu služby.

Pokud dojde o kšeft autoprodejce, dojdou o kšeft hodně i autoservisy. Autoservis autorizovaný, neznamená nic, krom peněz a lidí navíc, které se zase musí zaplatit formou opravenek.

Velká část čerpacích stanic se samozřejmě může rozšířit na dobíjecí stanice, ale dobíjecí stanici si může v podstatě kdokoli zřídit doma. Neznám nikoho kdo by si krakoval benzin doma. Jo lisovat ve stodole olej třeba do traktoru ze zapařeného maku nebo jiné olejniny beru jako trvalý odkaz k rozvoji.

Navíc zastoupení značek si představuje, že zákazník co si unich koupí auto za 500, dalších 200 donich vrazí díky "věrnosti".

Zatím se mi kvalita Tesly líbí, to ovšem znamená, že to je jak s babou a FVE, kdy se jako řidič musí přizpůsobit stylu vybíjení domu, auta.

A velké pro eauta vidím moře plné sodíku. Protože nevěřím, že se nezačnou ve velkém a velmi levně články ze sodíku používat. Z litru mořské vody je cca 35g sodíku. A v kile kuchyňské soli je ho asi půlka. To je v podstatě spolu s nejbližší hvězdou a FVE dokonalá kombinace pro pohyb lidí po planetě a i mimo ni.
3x2000VA-VMP-par, NiCd 24V, 22x210-320Wp, 2x85A-VMPPT
PavelR
Příspěvky: 3118
Registrován: ned led 29, 2012 3:59 pm
Lokalita: Žabčice
Systémové napětí: 48V
Výkon panelů [Wp]: 29139
Kapacita baterie [kWh]: 12
Chci prodávat energii: ANO
Chci/Mám dotaci: NE

Re: Elektricka / hybridni auta

Příspěvek od PavelR »

servisy budou stále. Z mojí zkušenosti mě vychází to že motory hrčí pořád. Minimum oprav. Ale ten celej geret kolem. Od určitýho věku se to začne rozpadat a vyžadovat servis. Ulomí se toto, nefunguje tamto, klepe ono, tečou v podstatě všecky provozní kapaliny ...
Uživatelský avatar
gupa
Příspěvky: 2192
Registrován: sob pro 29, 2012 10:22 pm
Lokalita: pod Brnem
Systémové napětí: 24V

Re: Elektricka / hybridni auta

Příspěvek od gupa »

eman píše: sob bře 02, 2024 9:36 am gupa: Co máš pořád s dvěma turby by mě zajímalo. :D Puretech je nikdy neměl a slabší verze jsou dokonce atmosféry.
Aby jsi v budoucím čase překonal požadavky na euro normu, u nového auta, zpravidla to bude nějaký přetlakový motor s různými kombinacemi pístů, které teprve nastupují. Nevýhodou je, že nejsou materiály, které by takový požadavek proti únavě materiálu výrobce splnil tak, jak třeba co mám já, v 21let starém pětiválci, kde jen kokot může takový motor udělat když nemění pravidelně olej a filtry a nebo tankuje aušus naftu. Jo, mám k 450tkm. Mám i ten třívál HTP(honem to prodej) ale nepoužívám ho na krátké trasy, protože se díky debilnímu umístění katu přehřívá olejová náplň a stím jde do kopru vše okolo. Charakteristický znamení inženýra co to kreslil je nižší tah a vyšší spotřeba a životnost max 250 s jednou GO motoru (takže po cca 130tkm GO jak u š120l. )

Ale taková příležitost s novými aušus litrovkami nebudou, protože ty auta se takového nájezdu ani nedožijou. Takže budoucnost s auty bude nejistá, bude plno zdechlých aut které se budou obchodníci snažit prodat za velký peníz. viz odkaz na sbazar - 16kusů nad 200tkm.

Takže chápeš co tím chci říci? V budoucnu koupě jako ojeté auto, buď lepší elektroauto s velkou baterií nebo hodně starý šetřený diesel nejlépe bez dpf.
3x2000VA-VMP-par, NiCd 24V, 22x210-320Wp, 2x85A-VMPPT
Uživatelský avatar
gupa
Příspěvky: 2192
Registrován: sob pro 29, 2012 10:22 pm
Lokalita: pod Brnem
Systémové napětí: 24V

Re: Elektricka / hybridni auta

Příspěvek od gupa »

eman píše: sob bře 02, 2024 11:22 am Ono už teď vyměnit nějakou jednotku ve spalováku je o nervy, protože určité výrobní šarže odmítají fungovat s jinýma, ikdyž jde o stejnou komponentu.
Opravárentví se nějakou dobu přesunulo od špinavých rukou k čučení do čučbedny a čipování vyměněných dílů, pokud je lze vyměnit a zákazník to je ochoten zaplatit. Pokud ne, o past auto více.

Třeba vyměnit žárovku originál za náhražku znamená napíchnout počítač a tuto volbu uvolnit, jinak je závada, která se ukáže třeba při nejbližší kontrole emisí nebo TK a ta způsobí že auto neprojde linkou jako OK.

No a to je krůček od opravování elektroaut, tam si myslím, že čipů a čidel je i méně než u novějších spalováků, protože je celá koncepce jednodušší.
3x2000VA-VMP-par, NiCd 24V, 22x210-320Wp, 2x85A-VMPPT
unicast
Příspěvky: 1226
Registrován: sob bře 30, 2019 10:27 am
Lokalita: JV od pekla :)
Systémové napětí: 48V
Výkon panelů [Wp]: 5100
Kapacita baterie [kWh]: 13
Chci/Mám dotaci: NE

Re: Elektricka / hybridni auta

Příspěvek od unicast »

Mám pocit, že tady se spalováky posuzují podle produkce Škody, VW, Audi a případně ještě BMW a Mercedesu. Ale jsou i firmy, které to zvládají bez turba, motor naučily kromě Ottova ještě Atkinsonův cyklus a snaží se si brát to lepší jak ze světa spalovacích, tak ze světa elektrických vozidel. A dají se ta auta různě "hackovat" :)

Naopak třeba Mercedes vyžaduje už dnes elektronický podpis od některých komponent a když to nesedí, tak se neodjede.

  • Podobná témata
    Odpovědi
    Zobrazení
    Poslední příspěvek