Stránka 1 z 3

LiFePO4 jako startovací baterie do auta ?

Napsal: sob bře 09, 2013 10:23 am
od mypower.cz
LiFePO4 baterie zvládají velmi vysoké proudy (400A po 10 sec. pro 40Ah baterii, 600A/10sec. pro 60Ah baterii). Napěťový rozsah je stejný nebo širší než u olověných baterií. Pracovní teplota LiFePO4 článků je od -25°C do 80°C. Proto je možné v odůvodněných případech je jako startovací baterie použít.

Celý článek naleznete zde.

Re: LiFePO4 jako startovací baterie do auta ?

Napsal: sob bře 09, 2013 11:11 am
od luge

Re: LiFePO4 jako startovací baterie do auta ?

Napsal: sob bře 09, 2013 12:12 pm
od matej
Otázkou zůstává, jakou teplotu měla před připojením ona LiFePO4 baterie .. Jestli pokojovou, anebo taky -17°C anebo podobně ...?

Re: LiFePO4 jako startovací baterie do auta ?

Napsal: sob bře 09, 2013 3:27 pm
od Pan Taum
U martina kolaříka by to s největší pravděpodobností zvládly i jen samotné 4x 20Ah.

A to ruské video - měly 100% pokojovou teplotu, jinak by po otočení klíčkem trvalo nějakou chvíli, než by se vnitřně zahřály a otáčely startérem. Nakopnuly by ho stejně, jen za delší čas. Chápu to jako demonstraci, že 12V 10Ah LiFePO4 dokáže nastartovat ztuhlé auto v mrazu.

reklamní slogan: "A umí tohle vaše olovo??"

Re: LiFePO4 jako startovací baterie do auta ?

Napsal: sob bře 09, 2013 4:23 pm
od havran
Podle mého názoru je LiFePO4 baterka dobrá na zimní provoz.

Nevýhodou LiFePO4 je, že když se baterie omylem vybije do dna, pak je nadobro odepsaná. Olovo lze většinou ještě zachránit.

Nějaké informace jsem též našel i zde: http://gwl-power.tumblr.com/tagged/Star ... src=PROM03

Re: LiFePO4 jako startovací baterie do auta ?

Napsal: ned bře 10, 2013 11:06 am
od abrams
Zdravím ,

já chci nahradit stávající 50Ah volovo 40Ah 13V monoblokem , výměna je nevyhnutelná , volovo je takřka dead :D . Jen určitě doplním vhodným monitoringem :idea: . Už se těším :yes: . Akorát by to chtělo ještě něco udelat s tím nesyslem mezi startérem a převodovkou :mrgreen: .

Elektronům zdar *cloud*

Re: LiFePO4 jako startovací baterie do auta ?

Napsal: ned bře 10, 2013 11:15 am
od atom
V autě je LiFePO4 škoda. Stačí aby něco selhalo, přelomené dráty ve víku kufru, puštěná světla, vadný alarm, řízení větráku, cokoliv ji může jednoho dne vybít na nulu. Bez automatického odpojení při poklesu napětí bych ji tam nedával. Bude odsouzená k smrti :cry:

Re: LiFePO4 jako startovací baterie do auta ?

Napsal: ned bře 10, 2013 11:27 am
od abrams
Zdravím ,

... nebude :idea: jako nouzový odpojovač použiji 100A bistabilní relé http://shop.mypower.cz/bistabilni-rele- ... TxfSWe0Pms ovládané podpěťovou ochranou ... napájenou přes relé , takže se odpojí úplně vše 8-) .

Elektronům zdar *cloud*

Re: LiFePO4 jako startovací baterie do auta ?

Napsal: ned bře 10, 2013 11:52 am
od atom
téměř vše, mimo startéru, na ten by 100A nestačilo. Ale takhle by to už mělo pár let přežít :-) Doufám, že máš alespoň porsche, aby ta úspora hmotnosti stála za to :yes:

Re: LiFePO4 jako startovací baterie do auta ?

Napsal: úte bře 12, 2013 9:08 am
od Ondřej
jaja, kdybych měl auto s ochranou proti vybití, tak bych tam LFP frknul hned. Jezdil jsem doteď s olůvkem 6 let starým a při sezení v autě jsem 5 minut nevypl světla. Už jsem nenastartoval. Tak jsem vytáh z kufru 20Ah záložní LFP a motor měl najednou takový startovací otáčky, že jsem to s olovem ještě nezažil :mrgreen:

Než rusáci(?) 10Ah baterku namontovali, tak určitě vychladla. Tuším ji přece i měří teplotu.

Abramsův tip na relé je bezva. Vůbec přece nevadí, že startér půjde mimo. Mohl bys zrovna napsat krátký návod, jak a co přesně zapojit?

Relé by stačilo menší. Světla do 200W, zapalovač 150W, větrák 30W, topení skla 100W?, plus další blbosti +motor do 100W? = 580W/14= 41A

Re: LiFePO4 jako startovací baterie do auta ?

Napsal: úte bře 12, 2013 10:17 am
od matej
Pánové pamatujte že při startování to relé pokud bude nastaveno řekněme na 11V zaručeně odepne ..
takže asi před relé bych dal nějaký spožďovač aby to vyplo minimálně pár sekund po tom co to spadne pod 11V.

Re: LiFePO4 jako startovací baterie do auta ?

Napsal: úte bře 12, 2013 10:52 am
od tomas
Ondřej píše: Abramsův tip na relé je bezva. Vůbec přece nevadí, že startér půjde mimo. Mohl bys zrovna napsat krátký návod, jak a co přesně zapojit?
Startér i alternátor doporučuji zapojit mimo relé. Alternátor se za provozu nesmí odpojit od akumulátoru, jinak přepěťová špička může v autě vše zničit.
A co další systémy jako ABS, posilovač řízení a brzd, vstřikování a řízení motoru atd.., co když je relé při jízdě odpojí? A jak se bude tvářit pojišťovna dojde-li k nehodě? U starých aut bez elektroniky bych se toho nebál, ale u těch nových je to třeba dobře promyslet co odpojovat a co ne. Totální nečekané zhasnutí všech světel taky nebude moc příjemné, i když bude auto stát.

Re: LiFePO4 jako startovací baterie do auta ?

Napsal: úte bře 12, 2013 11:10 am
od mypower.cz
tomas píše:Totální nečekané zhasnutí všech světel taky nebude moc příjemné, i když bude auto stát.
Tohle jsem kdysi zazil.. za jizdy v mestskych ulickach ... HUMUS .. no ale asi za 10s se to restartlo a to auto "nabootovalo" a jelo se porad dal, jako by se nechumelilo. Motor jel stale bez problemu i behem vypadku elektriky, jenom vsechno zhaslo, radio, palubka, svetla, vsechno. Ze by se nachvilku odpojila baterka nejakym otresem a spatne pritahlou svorkou od baterky a zareagovala nejaka prepetovka na prepeti z alternatoru odpojenim vseho? No kdo vi jak je ford escort zapojeny.

Od te doby se mi to nestalo. Asi tak 5 let.

Re: LiFePO4 jako startovací baterie do auta ?

Napsal: úte bře 12, 2013 3:13 pm
od Ondřej
Tak posilovače nemají s elektrikou nic společnýho. Šťavu pro motor jsem zmínil.
Proč by měli světla zhasínat při stání nebo jízdy? Když nebudou upadávat dráty...

Re: LiFePO4 jako startovací baterie do auta ?

Napsal: úte bře 12, 2013 3:31 pm
od JiříK
Nemusí upadávat dráty. Kdysi jsem provedl úpravu, abych odlehčil spínací skříňce, přes kterou teklo úplně všechno. Takže světla šla přepojit na relé. Leč spínačka, potvora, zvyklá na pořádné proudy, si po snížení proudů ta o 90%, umanula, že prostě semtam přeruší. Opálené kontakty udělaly své. Takže v noci, v zatáčce, no prostě labůžo... Ještě že jsem briskně zapnul mlhovky. napájené odjinud. Pak jsem spínačku kuchnul, vyčistil, namazal a je klid.

Re: LiFePO4 jako startovací baterie do auta ?

Napsal: stř bře 13, 2013 5:34 pm
od Zbyněk Mulač
Posilovače s elektrikou mají hodně společného, jsou auta, které ho mají (třeba fabie). Napadá mě problém s tím podpětím, pokud baterie bude částečně vybitá vlivem vadného dobíjení a někdo se pokusí nastartovat pak do startéru tečou, nebo mohou téct, velké proudy a ty jen tak odpojit není nic lehkého, malého ani levného. Ale výrobci Lithiových baterií především do motorek už jsou (teda vím o jednom :)). Když vše funguje jak má...proč ne. Když vše funguje jak má tak ovšem myslím Lithium není třeba.

Re: LiFePO4 jako startovací baterie do auta ?

Napsal: čtv bře 14, 2013 8:57 pm
od abrams
atom píše:téměř vše, mimo startéru, na ten by 100A nestačilo. Ale takhle by to už mělo pár let přežít :-) Doufám, že máš alespoň porsche, aby ta úspora hmotnosti stála za to :yes:
Zdravím ,

auto mám z opačného konce žebříčku :D . Já už volovo nechci ::stop:: . Přes nouzový odpojovač by bylo napájeno vše kromě startéru a altíku , to je jasný :yes: .
Já mám posilovače z doby kamenné ... bez elektroniky :yes: .
Až našetřím , namontuju a vyzkouším :arrow: poreferuji :comp: .

Elektronům zdar *cloud*

Re: LiFePO4 jako startovací baterie do auta ?

Napsal: čtv bře 14, 2013 9:40 pm
od JiříK
A já ve voze nemám ani posilovač řízení, ani posilovač brzd, elektrické stahování oken, centrál, xenony, řídící jednotku, rádio, mlhovky, palubní počítač, dokonce ani fridex v zimě nepotřebuji! Ale k věci: v nouzi používám jako startovací zdroj olovo 12V/ 7 Ah z UPS a ono to startuje! Asi by mi tam stačila LiFe , co se za tuto baterku do UPS dá zaměnit. Někde jsem to viděl, sic je dražší, ale... :sm1:

Re: LiFePO4 jako startovací baterie do auta ?

Napsal: úte bře 26, 2013 5:27 pm
od JirkaK
Sice to není přímo akumulátor, ale mrkněte na tohle 8-). V kombinaci s FV panýlkem pro udržování napětí by to byla i celkem dobře použitelná záležitost.

Re: LiFePO4 jako startovací baterie do auta ?

Napsal: úte kvě 21, 2013 6:30 am
od dracekvo
A co jejich dobíjení? v autě je napětí někde kolem 14,2-14,4V a u těch co mají určené gelové baterie ještě míň. A závad kolem sebe typu vybytá baterie, špatný alternátor který najednou dává 16V už sem viděl celkem dost. Takže také čístou náhodou můžete mít do 3 let po baterce. Vymlácené olovo se dobije, nebo si při přebíjení trošku zabublá a jede celkem nerušeně dál.
Já vám nevím, ale při ceně startovacích aku se mi zdá poněkud zbytečné investovat tisíce do nejistého výsledku a ještě s nutností všelijakých úprav.
Když to vemu že instalace mě nevyjde určitě levěji než na 5 tis. za to mám olovo 5x4 roky = 20 let. Tak dlouho tam ta life určitě nevydrží. A hlavně tak dlouho nevydrží ani to auto.