prohazování baterií

Olověné baterie, údržba, servis, dobíjení, rady, tipy, návody ...
aivosh
Příspěvky: 62
Registrován: stř lis 17, 2021 8:08 pm

prohazování baterií

Příspěvek od aivosh »

Dobrý den, mám v serii 8x6V olověné hoppecke. Bylo mi doporučeno po čase přehodit pořadí baterií, protože prý první baterie v serii je víc namáhaná než poslední.

Můžu poprosit o názory na toto?

díky, Ivo
Uživatelský avatar
sindyk
Příspěvky: 526
Registrován: pát kvě 21, 2021 12:53 pm
Bydliště: Semily

Re: prohazování baterií

Příspěvek od sindyk »

Nemyslím si, problém s nerovnoměrným zatěžováním baterií může vznikat při paralelním spojení, ale i to lze vhodným propojením vyřešit.
3800 Wp (10s Elerix 380 Wp) | Deye SUN-3.6K-SG03LP1-EU | 14 kWh olova (4s2p JPC12-100 + 4s 12V92F)
Domovské vlákno: FVE Pojizeří, povinná četba: Victron Wiring Unlimited
glottis
Příspěvky: 2069
Registrován: stř úno 02, 2022 10:30 am
Lokalita: okolí Mělníka
Systémové napětí: 48V
Výkon panelů [Wp]: 13000
Kapacita baterie [kWh]: 15

Re: prohazování baterií

Příspěvek od glottis »

ja si myslim, ze to je kravina :) Ale rad se necham poucit. Kdyz bys je mel paralelne a mel nevhodne kabely, tak jo ale v serii neznam mechanizmus co by to delal? A z ktere strany je ta prvni? :) to by pak vsem odchazel prvni clanek v cele baterii
bokser01
Příspěvky: 1319
Registrován: pon úno 07, 2022 2:43 pm
Lokalita: Okolí Pardubic
Systémové napětí: 24V
Výkon panelů [Wp]: 7770
Kapacita baterie [kWh]: 14,4

Re: prohazování baterií

Příspěvek od bokser01 »

Pokud máš třeba 2S2P tak jako třeba já, tak je důležité zachovat aby jsi + pol měl na začátku packu a - pol na jeho druhém konci tedy zapojení do kříže aby proud protékal přes všechny články. Pak si myslím že není problém. Když mi jede fáze BULK tak se mi na chvíli rozletí krajní články od těch ve středu o necelých 0,13V během chvíle se to dorovná
MUST 3KW 80A MPPT 24V/ 3,75kWp stringy 5s3P 200wp + 5s1P 150wp. 2 měnič MUST 3KW 80A MPPT 24V 4kWp stringy 2S4P 400wp bifacial + 2S1P 410wp Baterie 14,4KWh olovouhlik (6x JPC12-200), Celek tedy 7770Wp :yes:
vla
Příspěvky: 1190
Registrován: čtv bře 12, 2015 10:18 pm
Lokalita: Praha 6
Bydliště: Praha 6

Re: prohazování baterií

Příspěvek od vla »

Zkušenost z auta z doby, kdy se ještě akumulátory dolévaly. Vždy byla při dolévání nejnižší hladina v článku u + polu. Tak možná tam nějaký důvod je. Nakonec u takhle velké elektrárny proč to jednou za rok nezpřeházet, je to za chvilku.
Nemám rád tenhle stát.
Uživatelský avatar
kybos
Příspěvky: 2717
Registrován: sob zář 08, 2012 10:40 pm
Lokalita: Šternberk
Systémové napětí: 48V
Výkon panelů [Wp]: 15000
Kapacita baterie [kWh]: 40
Bydliště: v údolí mezi kopci

Re: prohazování baterií

Příspěvek od kybos »

vla píše:. Vždy byla při dolévání nejnižší hladina v článku u + polu.
Vždycky byla nejnižší hladina v článku, který byl nejblíže u motoru (bylo tam více teplo než na protější straně).
15 kWp JJZ + 3x Tristar MPPT60 + Victron 150/100 + 48V LiFePO 850 Ah + UPS 8kW (MPP-Solar 8048 LC) + 4 x nabíječka 1,2 kW (DELTA) Start: 2012
Uživatelský avatar
kybos
Příspěvky: 2717
Registrován: sob zář 08, 2012 10:40 pm
Lokalita: Šternberk
Systémové napětí: 48V
Výkon panelů [Wp]: 15000
Kapacita baterie [kWh]: 40
Bydliště: v údolí mezi kopci

Re: prohazování baterií

Příspěvek od kybos »

aivosh píše: Bylo mi doporučeno po čase přehodit pořadí baterií, protože prý první baterie v serii je víc namáhaná než poslední.

Můžu poprosit o názory na toto?
Čerstvé elektrony nejlépe nabíjejí první baterii, do které se dostanou. Do dalších již pokračují znavené a již neudělají tolik práce jako v první. :lol:
15 kWp JJZ + 3x Tristar MPPT60 + Victron 150/100 + 48V LiFePO 850 Ah + UPS 8kW (MPP-Solar 8048 LC) + 4 x nabíječka 1,2 kW (DELTA) Start: 2012
TomZL22
Příspěvky: 36
Registrován: čtv kvě 05, 2022 6:30 pm
Lokalita: Zlín
Systémové napětí: 48V
Výkon panelů [Wp]: 7100
Kapacita baterie [kWh]: 14
Chci prodávat energii: NE
Chci/Mám dotaci: NE
Bydliště: Zlin

Re: prohazování baterií

Příspěvek od TomZL22 »

Kdysi jsem na téma proč nejdřív odchází článek u kladného pólu viděl nějakou teorii . Chemie , ionty ale nemůžu to najít .

Ve staré škodovce byla baterka za sedačkou a nemyslím si že by to ovlivňovala teplota . Zkusím ještě pohledat.
JJZ 2.3kWp+ JJZ 2.4 kWp , JV 2.4kWp , EASUN 5.5kw /48V , 280Ah/48V Lifepo4 . Částečný přepínací ostrov v RD .
rikolami
Příspěvky: 157
Registrován: úte črc 19, 2022 7:21 am
Lokalita: Přerovsko
Systémové napětí: 48V
Výkon panelů [Wp]: 7000
Kapacita baterie [kWh]: 40

Re: prohazování baterií

Příspěvek od rikolami »

No já budu mít k dispozici pro svůj 48 voltový systém 50 ks článků.Jeden článek 2V 440Ah olovo-gel. Tak mě napadlo 24 článků dát do série a tyto dvě série dát paralelně k sobě a měl bych tak 48V x 440Ah. Pokud bych měl využít všech 50 článků tak nevím jestli mám vzít vždy dva články,tyto spojit paralelně+ a - a těchto 25 paralelních dvojic spojit do série?
JV+V 7xJASolar 455Wp Must 48V 5200W pro J 7x JA Solar 545Wp Must 48V 5200W pro
baterie 40kw
thomas.007
Příspěvky: 346
Registrován: pát říj 28, 2016 2:30 pm

Re: prohazování baterií

Příspěvek od thomas.007 »

jestli je k dispozici 50 článků a jsou všechny OK, tak zapojit 25ks do série a tyto 2 série dát paralelně. Před paralelním spojením ale aspoň v rámci desetin Voltů srovnat obě sady. Protože je to GEL, tak by to měl měnič i regulátor v pohodě pobrat. Propojovat články dvou sad mezi sebou bych asi nedělal, ale určitě by se hodilo vyvést tenčí drátky na svorkovnici a V-metrem občas kontrolovat, jestli nějaký článek napěťově neujíždí.
Signalizace se dá u tak malého napětí zvládnout i obyčelnou LED, která se vhodně zvolí podle požadovaného napětí, červená vybito (když nesvítí), žlutá něco mezi a zelená když svítí je nabito.
Pokud možnou, koupit 1ks a odzkoušet dopředu na jaké napětí reaguje, záleží z jakého polovodiče je LEDka vyrobená.
...samozřejmě s předřadným odporem, hodnota není kritická (odpor je jen ochranný a jestli jím teče 1 nebo 10 mA je asi jedno), třeba okolo 22R - 100R
https://cs.wikipedia.org/wiki/LED
rikolami
Příspěvky: 157
Registrován: úte črc 19, 2022 7:21 am
Lokalita: Přerovsko
Systémové napětí: 48V
Výkon panelů [Wp]: 7000
Kapacita baterie [kWh]: 40

Re: prohazování baterií

Příspěvek od rikolami »

thomas.007 píše:jestli je k dispozici 50 článků a jsou všechny OK, tak zapojit 25ks do série a tyto 2 série dát paralelně. Před paralelním spojením ale aspoň v rámci desetin Voltů srovnat obě sady. Protože je to GEL, tak by to měl měnič i regulátor v pohodě pobrat. Propojovat články dvou sad mezi sebou bych asi nedělal, ale určitě by se hodilo vyvést tenčí drátky na svorkovnici a V-metrem občas kontrolovat, jestli nějaký článek napěťově neujíždí.
Signalizace se dá u tak malého napětí zvládnout i obyčelnou LED, která se vhodně zvolí podle požadovaného napětí, červená vybito (když nesvítí), žlutá něco mezi a zelená když svítí je nabito.
Pokud možnou, koupit 1ks a odzkoušet dopředu na jaké napětí reaguje, záleží z jakého polovodiče je LEDka vyrobená.
...samozřejmě s předřadným odporem, hodnota není kritická (odpor je jen ochranný a jestli jím teče 1 nebo 10 mA je asi jedno), třeba okolo 22R - 100R
https://cs.wikipedia.org/wiki/LED
Články byly po šesti článcích v sérii v sadě a proběhla na každé této sadě kapacitní zkouška. Vyšlo to v rozmezí 65-75 procent. Jednotlivě články měřeny nebyly. Takže celkové napětí bude 50V,takže budu muset nastavit i vyšší maximální dobíjecí napětí na regulátoru a float? A jak by se mělo pohybovat napětí na jednotlivých článcích? Jaká hodnota je mezní?
JV+V 7xJASolar 455Wp Must 48V 5200W pro J 7x JA Solar 545Wp Must 48V 5200W pro
baterie 40kw
thomas.007
Příspěvky: 346
Registrován: pát říj 28, 2016 2:30 pm

Re: prohazování baterií

Příspěvek od thomas.007 »

Tak na jaké napětí nastavit baterii je jednoduché, buď jsou tyto informace vytištěné přímo na článku nebo je k tomu nějaký datasheet? Ano, regulátor se samozřejmě musí přenastavit na vyšší napětí, obecně by to mělo být asi takto, Float = 2,30V/čl., tj. 57,5V, Bulk = 2,40V/čl., tj. 60V. Třeba u kombi měničů Axpert tohle nastavit není problém, za jiné mluvit nemůžu, je potřeba si ověřit jestli regulátor umožní Bulk aspoň těch 60V, ale lépe víc, kvůli teplotní kompenzaci (viz. odkaz čl. 2.2.2), takže dejme tomu když tam bude až 62V, pak není žádný problém.
https://www.elnika.cz/cz/podpora/inform ... onstrukce/
rikolami
Příspěvky: 157
Registrován: úte črc 19, 2022 7:21 am
Lokalita: Přerovsko
Systémové napětí: 48V
Výkon panelů [Wp]: 7000
Kapacita baterie [kWh]: 40

Re: prohazování baterií

Příspěvek od rikolami »

Mám invertor Must PV1800 pro 5,2 kW,ten dovoluje bulk a float max. 58,4 V. Údajně dovoluje jít u jednoho článku až na 2,6 V, ale to si ještě ověřím přes datasheet, který teď nemám k dispozice. Stejně bych musel nechat 48 článků, protože mi regulátor nedovolí vyšší napětí, ale to by asi nevadilo, dva články by byly v záloze. Jen jsem chtěl, jak poznáš ,že některé články jdou do kopru, když ho teda nevyhodíš ven a provedeš kapacitní zkoušku. Dá se to poznat např. podle napětí článku nebo vnitřního odporu?
JV+V 7xJASolar 455Wp Must 48V 5200W pro J 7x JA Solar 545Wp Must 48V 5200W pro
baterie 40kw
thomas.007
Příspěvky: 346
Registrován: pát říj 28, 2016 2:30 pm

Re: prohazování baterií

Příspěvek od thomas.007 »

Tak tenhle měnič na provoz o 1 článek navíc v serii není vhodný, teď jsem mrknul do datasheetu a tam se dá nastavit float jen 58,4V, což je na článek v bulk jen 2,336V a baterky budou trpět sulfátováním, ale i kdyby se to nějak dalo provozovat s externím dobíjením, tak tenhle měnič při 60V (2,40V/čl.) vypne a je konec.
Takže zbydou 2 články v záloze. To jestli jde článek do kopru "zjednodušeně" poznám tím, že se vadný článek jako první vybije rychleji než ostatní (nedej bože se článek rovnou přepóluje) a při nabíjení na něm vylítne napětí výš než u ostatních (může odpouštět ventilek přetlak na článku). Ale článek může jen sulfatovat, což se sice dá zvrátit, ale klasicky povařit článek, aby se rozpustily sulfidy se nedá, takže zbývá u GEL/AGM rozpustit sulfidy jedině puzním nabíjením.
rikolami
Příspěvky: 157
Registrován: úte črc 19, 2022 7:21 am
Lokalita: Přerovsko
Systémové napětí: 48V
Výkon panelů [Wp]: 7000
Kapacita baterie [kWh]: 40

Re: prohazování baterií

Příspěvek od rikolami »

thomas.007 píše:Tak tenhle měnič na provoz o 1 článek navíc v serii není vhodný, teď jsem mrknul do datasheetu a tam se dá nastavit float jen 58,4V, což je na článek v bulk jen 2,336V a baterky budou trpět sulfátováním, ale i kdyby se to nějak dalo provozovat s externím dobíjením, tak tenhle měnič při 60V (2,40V/čl.) vypne a je konec.
Takže zbydou 2 články v záloze. To jestli jde článek do kopru "zjednodušeně" poznám tím, že se vadný článek jako první vybije rychleji než ostatní (nedej bože se článek rovnou přepóluje) a při nabíjení na něm vylítne napětí výš než u ostatních (může odpouštět ventilek přetlak na článku). Ale článek může jen sulfatovat, což se sice dá zvrátit, ale klasicky povařit článek, aby se rozpustily sulfidy se nedá, takže zbývá u GEL/AGM rozpustit sulfidy jedině puzním nabíjením.
Hm,takže sledovat napětí každého článku při nabíjení. Dík za info.
JV+V 7xJASolar 455Wp Must 48V 5200W pro J 7x JA Solar 545Wp Must 48V 5200W pro
baterie 40kw
thomas.007
Příspěvky: 346
Registrován: pát říj 28, 2016 2:30 pm

Re: prohazování baterií

Příspěvek od thomas.007 »

Jistě, sledováním každého článku je to nejlepší pro živostnost.
Čím důslednější péče na začátku, tím lepší životnost celé baterie, rezervní články se pak hodí pro případnou výměnu.
Napětí buď sledovat kontinuálně (BMS, nebo těma LEDkama co jsem psal výše) nebo třeba 1x do měsíce přijít k baterii když je nabitá, 1x měsíčně skoro vybitá, napsat si napětí všech článků (ideálně do excelu) a sledovat jestli se stav (rozdíl napětí oproti průměru všech článků) výrazně nemění a pak se především zaměřit na problematické články a ty třeba prohodit za ty rezervní a slabší kousky zkusit kontinuálně držet na max. povoleném napětí, aby se článek odsulfatoval.
Hluboké cyklování nemá olovo rádo, ale to je snad jasné ;-)
glottis
Příspěvky: 2069
Registrován: stř úno 02, 2022 10:30 am
Lokalita: okolí Mělníka
Systémové napětí: 48V
Výkon panelů [Wp]: 13000
Kapacita baterie [kWh]: 15

Re: prohazování baterií

Příspěvek od glottis »

nejlepsi je graf zpetne. Z toho se da hodne vykoukat a vypocitat
rikolami
Příspěvky: 157
Registrován: úte črc 19, 2022 7:21 am
Lokalita: Přerovsko
Systémové napětí: 48V
Výkon panelů [Wp]: 7000
Kapacita baterie [kWh]: 40

Re: prohazování baterií

Příspěvek od rikolami »

Takže článek je 2v 8epzv 440ah ,výrobce nevím. Na článku není nic napsáno. Bulk nastavím na maximální hodnotu 58,4 V což bude 2,43 V na článek.
JV+V 7xJASolar 455Wp Must 48V 5200W pro J 7x JA Solar 545Wp Must 48V 5200W pro
baterie 40kw
aivosh
Příspěvky: 62
Registrován: stř lis 17, 2021 8:08 pm

Re: prohazování baterií

Příspěvek od aivosh »

Děkuji všem za zajímavou diskuzi. Závěr z toho není jednoznačný. Podařilo se ještě někomu najít nějaká fakta, která by nás nasměřovala k rozuzlení?

TomZL22 našel jste něco?
thomas.007
Příspěvky: 346
Registrován: pát říj 28, 2016 2:30 pm

Re: prohazování baterií

Příspěvek od thomas.007 »

@aivosh:
Ve starých škodovkách to odcházelo proto, že kousek od baterky byl výfuk, takže článek u výfuku dřív vařil, než ty ostatní a projevovalo se to hlavně v zimě. Dobré řešení bylo u š120 dát baterku na rozpěru, články se ohřívaly rovnoměrně v zimě a při sundání krycího deklu se dalo v létě lufotvat...stejně bylo nabíjecí napětí 14-14,2V, takže to ani nevařilo.
U staničních akumulátorů může být tedy podobný důvod a to ten, že prostřední články jsou prostě teplejší, než ty krajní a vlivem nižší teploty na kraji můžou tyto články lehčeji sulfatovat.
Hledat v tom chemii je ale blbost, stejně jako nabíjecí proud, ten je prostě stejný pro všechny články v sérii...

  • Podobná témata
    Odpovědi
    Zobrazení
    Poslední příspěvek