Bydleni na kolech, 860W na strese 12tun Trucku

Ostrovní FVE před rozšířením, většími úpravami, stěhováním, témata s nefunkčními odkazy, odstraněnými obrázky, atd.
Uživatelský avatar
sonic
Příspěvky: 58
Registrován: sob bře 23, 2013 6:20 pm

Re: Bydleni na kolech, 860W na strese 12tun Trucku

Příspěvek od sonic »

kodl69 píše:3,7 voltu je hodně... co máš za balancery, takový ty hračkový po 100Kč? Jestli jo, tak ty dokážou balancovat max. 1A, tj. aby už nerostlo napětí na nejvíc nabitým článku, musíš pomalu, max 1A ... Předpokládám, že po ukončení nabíjení měly všechn články za chvilku +-3,6V, je tak? Jestli jo, považuj balancování za skončený a proveď to zas třeba za měsíc.
Já teda investoval do balancerů nastavitelnejch a na trochu jiné úrovni, ale proti ceně baterek je to nic: http://eskutr.cz/cs/bms-balancery/544-b ... atory.html a balancuju na 3,45V, to je jenom 3-5 procent kapacity baterie po 3,6V, ale mnohem více cyklů... Zároveň ty balancery hlídají minimální napětí každýho článku a mají možnost spínat pwm zátěž při přebíjení. Nastavení přes pc přes usb/uart převodník, jednoduchý.
Diky za odpoved.
Bohuzel pri klasicke puvodni 5 minutove absorbci 14.00V se clanky nesrovnaji.
Pri pokusu o delsi absorbci s vyssim napetim 14.5V a cca 20 minutach sem nabijeni manualne prerusil, protoze sem se bal prebiti prave toho jednoho clanku co ukazoval 3,7V, myslim ze by prave balancer mel toto napeti srazit dokud nebudou nabity ostatni clanky. Ale zda se ze to nedela.

Balancer mam tento: Aktivní balancovací modul ON4-UTP 4x7,5A
http://www.ostrovni-elektrarny.cz/index ... utp-4x7-5a
2x 225W/24V mono + 2x 220W/24V poly na strese 12tun Trucku, TS-MPPT-45, LiFeYPo4 180Ah, Victron phoenix inverter 12/1600
Uživatelský avatar
ota
Příspěvky: 2298
Registrován: čtv dub 18, 2013 9:37 am
Bydliště: na chaloupce u lesa-Příbramsko

Re: Bydleni na kolech, 860W na strese 12tun Trucku

Příspěvek od ota »

Já tedy balancuji i těmi obyčejnými za stovku.
U popisovaného rozbalancování bych počkal až spálí přebytečnou energii a všechny budou na 3,6V.
Tvému balanceru to nebude trvat dlouho.
Závěr- děláš to dobře. Pokud nebude na baterkách napětí 3,7V příliš často ale řekněme 1x měsíčně při balancování, budou v kondici.
70kWp + 10kW Infinity, 25kWh LiFe
RadekS
Příspěvky: 105
Registrován: čtv bře 19, 2015 6:41 pm
Bydliště: Jizni Cechy

Re: Bydleni na kolech, 860W na strese 12tun Trucku

Příspěvek od RadekS »

Tak to vypadá,že ten ON4-UTP je špatně nastaven.V datasheetu je uveden rozsah nastavení pomocí trimru od 3,5V do 3,7V.
Vybíjecí proud pak 7,5A - to by měl ty zmiňované 4A bezpečně protopit.Pokusil bych se pro všechny články nastavit stejnou pokud možno co nejnižší hodnotu spuštění balancování.Těch 3,5V je pro ně určitě milosrdnější než 3,7.
480Wp Mono+EP3215+40Ah LiFePO4@12V, 12x300Wp SHUTTEN Poly+12x amorf Avancis 125Wp+Axpert MKS 4kW+ 8kW LiFePO4@48V
kodl69
Příspěvky: 7403
Registrován: sob črc 19, 2014 8:56 pm
Lokalita: severně od Brna
Systémové napětí: 48V
Výkon panelů [Wp]: 8kWp
Kapacita baterie [kWh]: 12kWh
Chci prodávat energii: NE
Chci/Mám dotaci: NE

Re: Bydleni na kolech, 860W na strese 12tun Trucku

Příspěvek od kodl69 »

tak to je teorie, tady tohle je obyč lineární obvod, mám podobný vyzkoušený, to balancovací napětí se nastavuje jednotlivými trimry, jestli dobře vidím, je tam tl 461, tl 431 nebo něco podobnýho - řekl bych, že je to moc peněz za málo muziky... Ono jde totiž o strmost, tj obvod sice začne balancovat při 3,6V, ale při proudu 2A už je napětí třeba 3,7V a při 7A bude třeba 4V, neznám přesně zapojení, ale je to určitě tak - proto jsem podobný balancery rozdal, dokonce jeden kus A123 díky nim skončil svoji pouť jako nafukovací balonek...
Možná by stálo za vyzkoušení změřit za pomoci laboratorního zdroje V-A charakteristiku balanceru a pak ho případně prodejci omlátit o hlavu...
ostrov skoro 8kWp neustále ve stádiu zrodu: smartshunt(ex WBJR), MPPT150/45, MPPT 250/100(ex midnitesolar 150 clasic lite), 16S a různě P cca 340Ah Winston, MP II 5000,( ex Powerjack 8kW, ex samodomo cca 4kW). 48V DC rozvody a spotřebiče.
kodl69
Příspěvky: 7403
Registrován: sob črc 19, 2014 8:56 pm
Lokalita: severně od Brna
Systémové napětí: 48V
Výkon panelů [Wp]: 8kWp
Kapacita baterie [kWh]: 12kWh
Chci prodávat energii: NE
Chci/Mám dotaci: NE

Re: Bydleni na kolech, 860W na strese 12tun Trucku

Příspěvek od kodl69 »

ještě se dívám na on 16utp - to je amatérizmus nejhrubšího zrna, jenom odporový děliče a zenerovy diody bez teplotní kompenzace ve spojení s 10 bit a/d v arduinu s referencí z napájecího napětí, všechny chyby se sčítají s počtem článků - to snad jsou lepší i ty čínský voltmetry za 1,5 Usd.... Předpokládám, že za 2k2 je to s displejem, arduinem i programem, ale i tak je to zločin proti peněžence.
ostrov skoro 8kWp neustále ve stádiu zrodu: smartshunt(ex WBJR), MPPT150/45, MPPT 250/100(ex midnitesolar 150 clasic lite), 16S a různě P cca 340Ah Winston, MP II 5000,( ex Powerjack 8kW, ex samodomo cca 4kW). 48V DC rozvody a spotřebiče.
RadekS
Příspěvky: 105
Registrován: čtv bře 19, 2015 6:41 pm
Bydliště: Jizni Cechy

Re: Bydleni na kolech, 860W na strese 12tun Trucku

Příspěvek od RadekS »

kodl69 píše:tak to je teorie, tady tohle je obyč lineární obvod, mám podobný vyzkoušený, to balancovací napětí se nastavuje jednotlivými trimry, jestli dobře vidím, je tam tl 461, tl 431 nebo něco podobnýho - řekl bych, že je to moc peněz za málo muziky... Ono jde totiž o strmost, tj obvod sice začne balancovat při 3,6V, ale při proudu 2A už je napětí třeba 3,7V a při 7A bude třeba 4V, neznám přesně zapojení, ale je to určitě tak - proto jsem podobný balancery rozdal, dokonce jeden kus A123 díky nim skončil svoji pouť jako nafukovací balonek...
Možná by stálo za vyzkoušení změřit za pomoci laboratorního zdroje V-A charakteristiku balanceru a pak ho případně prodejci omlátit o hlavu...
Jejda,tak to je pro mne nepříjemné překvapení-zrovna jsem uvažoval,že bych svoje miláčky něčím podobným vybavil.Používám stejně jako ota jen ty obyč,sice zdvojené,ale i tak je už dnes považuji za pouze estetické vylepšení :P
Balancuji ručně pomocí H4 žárovky a malé nabíječky těsně pod horním kolenem - na 3,4V tak 2X -4X do roka .Chápu, ne příliš uživatelsky příjemné,ale kupodivu dostačující.
480Wp Mono+EP3215+40Ah LiFePO4@12V, 12x300Wp SHUTTEN Poly+12x amorf Avancis 125Wp+Axpert MKS 4kW+ 8kW LiFePO4@48V
Uživatelský avatar
sonic
Příspěvky: 58
Registrován: sob bře 23, 2013 6:20 pm

Re: Bydleni na kolech, 860W na strese 12tun Trucku

Příspěvek od sonic »

kodl69 píše:tak to je teorie, tady tohle je obyč lineární obvod, mám podobný vyzkoušený, to balancovací napětí se nastavuje jednotlivými trimry, jestli dobře vidím, je tam tl 461, tl 431 nebo něco podobnýho - řekl bych, že je to moc peněz za málo muziky... Ono jde totiž o strmost, tj obvod sice začne balancovat při 3,6V, ale při proudu 2A už je napětí třeba 3,7V a při 7A bude třeba 4V, neznám přesně zapojení, ale je to určitě tak - proto jsem podobný balancery rozdal, dokonce jeden kus A123 díky nim skončil svoji pouť jako nafukovací balonek...
Možná by stálo za vyzkoušení změřit za pomoci laboratorního zdroje V-A charakteristiku balanceru a pak ho případně prodejci omlátit o hlavu...
Potvrzuji.
Ted sem to zkousel nabijet cca 1A a nastavovat vyssi voltaz nabijeni, a balancer zabral az kdyz clanek mel 3.6V
To znamena ze 3 roky pouzivam baterie bez balanceru, protoze dobijim 14V a ne 14.4V !!!
2x 225W/24V mono + 2x 220W/24V poly na strese 12tun Trucku, TS-MPPT-45, LiFeYPo4 180Ah, Victron phoenix inverter 12/1600
Uživatelský avatar
sonic
Příspěvky: 58
Registrován: sob bře 23, 2013 6:20 pm

Re: Bydleni na kolech, 860W na strese 12tun Trucku

Příspěvek od sonic »

Zaznam testu pri absorbci na 14.40 V a 1A a 15 minut (merak mozna nemeri presne na desetina mista):

Mereni na 0, 5, 10, 15 minutach:

0m 5m 10m 15m
3.59 3.60 3.60 3.60
3.64 3.64 3.63 3.63
3.59 3.60 3.60 3.60
3.63 3.63 3.63 3.62

Jako protoze tristar na battery sense ukazuje 14.40 a digitalni merak ukazuje 14.45, myslim si ze merak zkresluje a Tristar ukazuje pravdu. Takze je mozne ze vsechny ty cisla sou v realu o jedno az dve setiny mensi !

Takze balancovani pomalu funguje, myslim ze tak za hodku by se to krasne srovnalo...
Otazka zni:

1. muzu to takto nechat kazdy den ?
2. co se stane pri vyssich amperech ?

Dnes uz zapada slunko, uz mam jen 22W takze dalsi testy zitra s vyssim amperem .... :)
2x 225W/24V mono + 2x 220W/24V poly na strese 12tun Trucku, TS-MPPT-45, LiFeYPo4 180Ah, Victron phoenix inverter 12/1600
Uživatelský avatar
sonic
Příspěvky: 58
Registrován: sob bře 23, 2013 6:20 pm

Re: Bydleni na kolech, 860W na strese 12tun Trucku

Příspěvek od sonic »

No asi sem nasel reseni.

Ted sem nastavil current limit na 50A.
MPPT dobijeni davalo 15A ze solaru.
Na 14.4V preplo na absorbci 14.4V, ale snizily se na tristaru amperu na 3A.
Po asi 2 minutach se ampery snizili na 1,5A.
Takze balancer stiha balancovat i bez omezeni current limitu.

Takze az to ted sbalancuju, tak pak muzu nastavit equalization automaticky kazdy mesic treba na tech 14.4V na treba 3 hodiny ne ?

A muzu nabijet kazdy den s temi 14.4V s absorbci 10 minut ? To by balancer spustil na chvili kazdy den.

Ampery limitovat nemusim, kdyz vidim ze je tristar omezi sam...
2x 225W/24V mono + 2x 220W/24V poly na strese 12tun Trucku, TS-MPPT-45, LiFeYPo4 180Ah, Victron phoenix inverter 12/1600
Pan Taum
Příspěvky: 569
Registrován: sob úno 25, 2012 9:36 pm

Re: Bydleni na kolech, 860W na strese 12tun Trucku

Příspěvek od Pan Taum »

Každý den nedoporučuji. Praktikuj eqalizaci - balancování jen asi jednou za měsíc, ideálně pod dohledem. A to při napětí těch cca 14.4V po dobu několika hodin, odhadem tak 2 až 3.
Po zbytek měsíce nastav dobíjecí napětí zpět na 14V, lépe ale jen na 13,8V. Tj. absorption 13,8V 5 až 15 minut, Float 13,6V neomezeně.

Current limit vrať na 45A ,nechceš si regulátor usmažit.
Uživatelský avatar
sonic
Příspěvky: 58
Registrován: sob bře 23, 2013 6:20 pm

Re: Bydleni na kolech, 860W na strese 12tun Trucku

Příspěvek od sonic »

Pan Taum píše:Do baterky můžeš cpát na plný kotel 45A. V případě, že nabíjíš na 14,0V absorption tak ten balancer funguje jen jako pojistka poslední záchrany.
Balancovat bude potřeba jen v případě, že by se ti články rozjely napětím o více než 0,05V ve vybitém nebo plně nabitém stavu. Pak bys potřeboval slunečný den a plně nabité baterie. Nastavil bys "current limit" na 5A, equalization na 14,6V na 99 hodin (neomezené), podržel tlačítko - start manual equalization a nechal aku nabíjet tím proudem 5A celý den. Články by se tím srovnaly všechny na napětí 3,60V a zase by na nějakou dobu byl klid.
Jo, souhlasim s nastavenim.
Nesouhlasim s druhou vetou - na 14V ten balancer totiz vubec nefunguje, spina az na 3,6V na clanek.

Husty je ze sem mel po 2,5 letech rozhozeny clanky o 0.21V coz mi prijde jeste dobry kdyz balancer nebyl nikdy aktivovanej. A ted, kdyz sem to 2 dny pustil na 30 minut na 14.4V, tak dnes zpet pri 14V absorbci maji vsechny 4 clanky 3.50 V :yes:
2x 225W/24V mono + 2x 220W/24V poly na strese 12tun Trucku, TS-MPPT-45, LiFeYPo4 180Ah, Victron phoenix inverter 12/1600
brumlaj
Příspěvky: 2467
Registrován: ned kvě 12, 2013 2:24 pm

Re: Bydleni na kolech, 860W na strese 12tun Trucku

Příspěvek od brumlaj »

sonic píše:...... Husty je ze sem mel po 2,5 letech rozhozeny clanky o 0.21V coz mi prijde jeste dobry kdyz balancer nebyl nikdy aktivovanej. .......
Pokud Ti kapacita článků stačila, tak není jediný důvod neprovozovat baterii tak, jak jsi ji provozoval v minulých 2,5 letech. Jednou za půl roku články v baterii srovnáš a otestuješ funkčnost balancérů a lipa. Ještě si dávej pozor na minimální napětí článku.
Moudrost nepřichází vždy s věkem, někdy věk přichází sám.
Uživatelský avatar
sonic
Příspěvky: 58
Registrován: sob bře 23, 2013 6:20 pm

Re: Bydleni na kolech, 860W na strese 12tun Trucku

Příspěvek od sonic »

Jeste nejake poznatky:

- clanky se po par cyklech zase rozhodily, takze je potreba balancovat casteji aby se srovnaly.
- pri vetsim rozhozeni je lepsi balancovat na 14.38V misto 14.4V aby se nejvic nabity clanek neprebijel. Respektive idealne vzdy nejnizsi napeti pri kterem sepne balancer v zavislosti na velikosti rozhozeni clanku.
- Tristar EKVALIZACE pousti plny ampery co davaj panely - balancer to nevykreje - takze je to nebezpecny a nepouzitelny.
- Tristar ABSORBCE pousti 2-3 ampery, i kdyz panely davaj vic, a chova se jako FLoat pokud zacne odber - balancer to vykreje - takze je to jedine bezpecne reseni balancovani.

Nastavil sem kazdy den Absorbci 15 minut na 14.38V, s prodlozuenim na jednu hodinu v pripade vybiti pod 12.6V (cim vic clanky vybiju, tim vic se rozhodi).
2x 225W/24V mono + 2x 220W/24V poly na strese 12tun Trucku, TS-MPPT-45, LiFeYPo4 180Ah, Victron phoenix inverter 12/1600
kodl69
Příspěvky: 7403
Registrován: sob črc 19, 2014 8:56 pm
Lokalita: severně od Brna
Systémové napětí: 48V
Výkon panelů [Wp]: 8kWp
Kapacita baterie [kWh]: 12kWh
Chci prodávat energii: NE
Chci/Mám dotaci: NE

Re: Bydleni na kolech, 860W na strese 12tun Trucku

Příspěvek od kodl69 »

a proto je dobrý mít nějaký řízení, který při aktivaci balanceru omezí nabíjecí proud, a nikdy se neví, při jakým napětí to začne. A to máš ty články jenom 4, já jich mám 16 v sérii...
ostrov skoro 8kWp neustále ve stádiu zrodu: smartshunt(ex WBJR), MPPT150/45, MPPT 250/100(ex midnitesolar 150 clasic lite), 16S a různě P cca 340Ah Winston, MP II 5000,( ex Powerjack 8kW, ex samodomo cca 4kW). 48V DC rozvody a spotřebiče.
FRSO
Příspěvky: 2279
Registrován: ned srp 14, 2011 10:13 pm
Lokalita: poblíž Hodonína
Systémové napětí: >48V
Výkon panelů [Wp]: 7200
Kapacita baterie [kWh]: 9

Re: Bydleni na kolech, 860W na strese 12tun Trucku

Příspěvek od FRSO »

sonic píše:Jeste nejake poznatky:

- clanky se po par cyklech zase rozhodily, takze je potreba balancovat casteji aby se srovnaly.
- pri vetsim rozhozeni je lepsi balancovat na 14.38V misto 14.4V aby se nejvic nabity clanek neprebijel. Respektive idealne vzdy nejnizsi napeti pri kterem sepne balancer v zavislosti na velikosti rozhozeni clanku.
- Tristar EKVALIZACE pousti plny ampery co davaj panely - balancer to nevykreje - takze je to nebezpecny a nepouzitelny.
- Tristar ABSORBCE pousti 2-3 ampery, i kdyz panely davaj vic, a chova se jako FLoat pokud zacne odber - balancer to vykreje - takze je to jedine bezpecne reseni balancovani.

Nastavil sem kazdy den Absorbci 15 minut na 14.38V, s prodlozuenim na jednu hodinu v pripade vybiti pod 12.6V (cim vic clanky vybiju, tim vic se rozhodi).
Čau, napiš mi SZ, chtěl jsem ti poslat nějaké info, ale máš zakázaný příjem SZ.
5,4 kWp JJZ 4deg,1,8kWp JV 24deg, do 13.8.2022 bylo 3,6 kWp, MPII 5k, Victron MPPT 250/85-TR, aku 9,45 kWh Lion 15S, BMS 200A, Smart Shunt 500A.
k 28.3.2024 8500kWh

  • Podobná témata
    Odpovědi
    Zobrazení
    Poslední příspěvek