Obytný vůz
Polykrystalické, monokrystalické, amorfní, nebo jejich kombinace? Zapojení panelů, provozní napětí a proud, montáž panelů, vliv počasí na panely (zima, kroupy, bouřka), jištění panelů před bouřkou, atd.
-
- Příspěvky: 43
- Registrován: úte dub 23, 2019 2:53 pm
-
- Příspěvky: 43
- Registrován: úte dub 23, 2019 2:53 pm
-
- Příspěvky: 3504
- Registrován: pon úno 01, 2021 4:00 pm
Re: Obytný vůz
Jj pokud je vybíjení min 120A tak je to ono.Pokud budeš mít měnič 2kW,tak silnĕjši aspoň 150A.
18190Wp=13500Wp jihovýchod 27x500Wp, 4690Wpjihozápad Leapton 14x335Wp, cca 8000W 90ks vakuové trubice jihozápad, Lifepo4 17Sx260Ah, trakční gel 800Ah), Axpert Max 7200VA, Easun Isolar 5500VA,Multiplus 2 48/5000,MPPT 150/85
Pojízdná FV 200Wp=2x100Wp flexibilní+4x280Ah lifepo4+měnič 1500W
Pojízdná FV 200Wp=2x100Wp flexibilní+4x280Ah lifepo4+měnič 1500W
-
- Příspěvky: 43
- Registrován: úte dub 23, 2019 2:53 pm
Re: Obytný vůz
Ano měnič jsem již koupil green cell inv10 2000/4000W
-
- Příspěvky: 3504
- Registrován: pon úno 01, 2021 4:00 pm
Re: Obytný vůz
Najdi si tu bms 150-200A
18190Wp=13500Wp jihovýchod 27x500Wp, 4690Wpjihozápad Leapton 14x335Wp, cca 8000W 90ks vakuové trubice jihozápad, Lifepo4 17Sx260Ah, trakční gel 800Ah), Axpert Max 7200VA, Easun Isolar 5500VA,Multiplus 2 48/5000,MPPT 150/85
Pojízdná FV 200Wp=2x100Wp flexibilní+4x280Ah lifepo4+měnič 1500W
Pojízdná FV 200Wp=2x100Wp flexibilní+4x280Ah lifepo4+měnič 1500W
-
- Příspěvky: 3949
- Registrován: pon úno 07, 2022 10:11 pm
- Lokalita: Zlaté Hory / Olomouc
- Systémové napětí: 24V
- Výkon panelů [Wp]: 3600
- Kapacita baterie [kWh]: 16
- Chci prodávat energii: NE
- Chci/Mám dotaci: NE
- Bydliště: Zlaté Hory
Re: Obytný vůz
Tu BMS minimálně na 200A !!!
Protože 2000W / 12,8V = 156A
Ten mppt s 20A klidně použij sice z toho dostaneš pouze 20A * 13V = 260W ale panel nebudeš mít v optimální poloze takže silnější by jsi moc nevyužil.....
Protože 2000W / 12,8V = 156A
Ten mppt s 20A klidně použij sice z toho dostaneš pouze 20A * 13V = 260W ale panel nebudeš mít v optimální poloze takže silnější by jsi moc nevyužil.....
3,6kWp | 2x MUST PV18-3024 VHM, 3kW/24V | 16kWh
-
- Příspěvky: 505
- Registrován: stř led 11, 2023 2:54 pm
- Lokalita: nedaleko od Trencina
- Systémové napětí: >48V
- Výkon panelů [Wp]: 2080 + 4800
- Kapacita baterie [kWh]: 9,6
- Chci/Mám dotaci: NE
Re: Obytný vůz
pod panel pouzi drziak pre karavy https://www.tipa.sk/sk/drziak-pre-solar ... iEALw_wcB alebo jemu podobny.
lepi sa na sikaflex, alebo mamut a zabezpecuje odvetravaciu vysku panelu. inac ten panel na plocho usmazis.
lepi sa na sikaflex, alebo mamut a zabezpecuje odvetravaciu vysku panelu. inac ten panel na plocho usmazis.
stacionárny dom :
2080Wp, Siton210, 2x 100L Drazice
4830Wp, Must PV1800 VHM 5548, Calb 16 x 180Ah
pojazdný dom:
120Wp + 12V, 100Ah olovo
prenosná elektraren :
homemade skladaci 2x60Wp + 12V, 75Ah olovo
2080Wp, Siton210, 2x 100L Drazice
4830Wp, Must PV1800 VHM 5548, Calb 16 x 180Ah
pojazdný dom:
120Wp + 12V, 100Ah olovo
prenosná elektraren :
homemade skladaci 2x60Wp + 12V, 75Ah olovo
-
- Příspěvky: 7746
- Registrován: sob črc 19, 2014 8:56 pm
- Lokalita: severně od Brna
- Systémové napětí: 48V
- Výkon panelů [Wp]: 8kWp
- Kapacita baterie [kWh]: 12kWh
- Chci prodávat energii: NE
- Chci/Mám dotaci: NE
Re: Obytný vůz
V obytkách se všichni nesmyslně drží 12V rozvodu. Je to blbost. Všichni píšete "booster pro dobíjení" - ano, ten je potřeba, a proč ne zrovna na 24V? Tenčí dráty, snadné připojení "klasického" panelu přes PWM měnič, a když to doženu do extrému (ale i takový auta už dnes existují) tak nějakejch 200Ah na 24V mi snadno a rychle v létě umožní obejít se komplet bez plynu, teda pokud každej den nebudu dělat pomalu tažený veprový. Indukce z lídlu bez problému jede na 3kW multiplus. A tím je zároveň řešený dobíjení v kempu nebo doma, pokud auto stojí pod střechou. Pokud se vejdou alespoň 2ks 370Wp monokrystaly, pak už není problémem ani ta klimatizace, teda asi spíš přes den. Ostatně měl jsem nachystanej systém na obytku, kterou jsem si rozmluvil (stačilo si to půjčit na týden z půjčovny a pochopil jsem, že tohle nechci) a dal jsem to na domek, kde žije jeden člověk trvale. 4x 410Wp, 200Ah li-ion 7s, multiplus 3000/24V, mppt 100/50. Na autě měly být panely menší, ale jistě by to přes léto stačilo. V tom půjčeným autě (na podvozku Tranzit 2020) co jistě stálo přes 2MKč byla ta elektrika extrémně zoufalá. Jeden panel cca 20Wp, baterka nástavby (olovo 100Ah) se nikdy nedobila a baterce v autě stačilo po ujetí 150km v kuse na úplný vybití mít 2 hodiny puštěný autorádio - tj elektrocentrála nutností. A to v tom autě bylo elektriky minimum, topení jsem skoro nepouštěl (leda v kempu na prodlužce), klimatizace z baterky vůbec nejela a vaření plyn - Podle mě další zbytečná starost (na jízdu to musíš vypínat), zabraný místo, váha, peníze. Topit se dá stejně dobře naftou a nemusím řešit další médium.
ostrov skoro 8kWp neustále ve stádiu zrodu: smartshunt(ex WBJR), MPPT150/45, MPPT 250/100(ex midnitesolar 150 clasic lite), 16S a různě P cca 340Ah Winston, MP II 5000,( ex Powerjack 8kW, ex samodomo cca 4kW). 48V DC rozvody a spotřebiče.
-
- Příspěvky: 505
- Registrován: stř led 11, 2023 2:54 pm
- Lokalita: nedaleko od Trencina
- Systémové napětí: >48V
- Výkon panelů [Wp]: 2080 + 4800
- Kapacita baterie [kWh]: 9,6
- Chci/Mám dotaci: NE
Re: Obytný vůz
kurenie:Topit se dá stejně dobře naftou a nemusím řešit další médium.
zabil by som ludi, co by si vedla mna v kempe zakurili naftou, preto plyn.
chladenie
a ked uz tam je plyn, tak zostava chladnicka na plyn.
ano, kompresorka je lepsia (pouzivam 12V prenosnú na napoje), ale ak by som dal 230V, tak to vyzaduje menic, vacsiu bateriu, viac panelov atd. napriklad ja zmestim rozmerovo max 2x 120Wp.
ak by som chcel zastavbovu kompresorku na 12V, tak tie stoja vesmír oproti 230V.
varenie:
celu sezonu varime vonku na vzduchu na prenosom plynovom varici (predsa si nebudem z karavanu robit napachnutu vyvarovnu), takze indukcia je nam zbytocna.
kazdopadne chapem, ked clovek este poobede nevie, kde bude nocovat, tak pouziva vstavany sporak, vtedy indukcia ma zmysel (ziadne CO z horenia plynu = ziadne riziko udusenia).
vdaka tomu napr nam staci 12V rozvod, kedze je iba na svietenie, tv, 45L kompresorky a dobijanie telefonov (bezne odbery mam do 2-3A z baterie). v kempoch pripojku nebravam. kvoli ludom co si to mylia s verejnou nabijackou EV je ta cena premrstena.
kazdopadne tisic ludi, tisic sposobov použitia.
niekto stale cestuje a niekto na vikend zakotvi a ide na vodu, na vyslap, bike atd.
edit:
plyn pocas jazdy:
staci mat namontovany za flasou crash control a clovek moze oficialne a legalne jazdit s pustenym plynom.
stacionárny dom :
2080Wp, Siton210, 2x 100L Drazice
4830Wp, Must PV1800 VHM 5548, Calb 16 x 180Ah
pojazdný dom:
120Wp + 12V, 100Ah olovo
prenosná elektraren :
homemade skladaci 2x60Wp + 12V, 75Ah olovo
2080Wp, Siton210, 2x 100L Drazice
4830Wp, Must PV1800 VHM 5548, Calb 16 x 180Ah
pojazdný dom:
120Wp + 12V, 100Ah olovo
prenosná elektraren :
homemade skladaci 2x60Wp + 12V, 75Ah olovo
-
- Příspěvky: 4043
- Registrován: úte dub 23, 2013 10:21 am
- Lokalita: Kousek od Lysé nad Labem
- Systémové napětí: 48V
- Výkon panelů [Wp]: 46000
- Kapacita baterie [kWh]: 40
- Chci prodávat energii: NE
- Chci/Mám dotaci: NE
- Bydliště: Kousek od Lysé nad Labem
Re: Obytný vůz
Nezávislá topení občas měříme. A dnes jsou taková, že ani z těch naftových nejde žádný smrad. Eberspacher, Truma, ...
_______________________________________________________________________
43 kWp, LiFePO4 62 kWh,
EPSolar 60 A/150 V ET6415N + 3x Isolar SM II (5 kW, 450 V, 80 A) + Axpert PIP 5048MS
43 kWp, LiFePO4 62 kWh,
EPSolar 60 A/150 V ET6415N + 3x Isolar SM II (5 kW, 450 V, 80 A) + Axpert PIP 5048MS
-
- Příspěvky: 3504
- Registrován: pon úno 01, 2021 4:00 pm
Re: Obytný vůz
Ono se stačí podívat na profi obytná auta i velká. Používá někdo 24V systém?? Pouze ti co přestavují náklaďák. Je to zbytečná komplikace mít 3 napěťový úrovně v autě.kodl69 píše: ↑pát led 03, 2025 8:14 amV obytkách se všichni nesmyslně drží 12V rozvodu. Je to blbost. Všichni píšete "booster pro dobíjení" - ano, ten je potřeba, a proč ne zrovna na 24V? Tenčí dráty, snadné připojení "klasického" panelu přes PWM měnič, a když to doženu do extrému (ale i takový auta už dnes existují) tak nějakejch 200Ah na 24V mi snadno a rychle v létě umožní obejít se komplet bez plynu, teda pokud každej den nebudu dělat pomalu tažený veprový. Indukce z lídlu bez problému jede na 3kW multiplus. A tím je zároveň řešený dobíjení v kempu nebo doma, pokud auto stojí pod střechou. Pokud se vejdou alespoň 2ks 370Wp monokrystaly, pak už není problémem ani ta klimatizace, teda asi spíš přes den. Ostatně měl jsem nachystanej systém na obytku, kterou jsem si rozmluvil (stačilo si to půjčit na týden z půjčovny a pochopil jsem, že tohle nechci) a dal jsem to na domek, kde žije jeden člověk trvale. 4x 410Wp, 200Ah li-ion 7s, multiplus 3000/24V, mppt 100/50. Na autě měly být panely menší, ale jistě by to přes léto stačilo. V tom půjčeným autě (na podvozku Tranzit 2020) co jistě stálo přes 2MKč byla ta elektrika extrémně zoufalá. Jeden panel cca 20Wp, baterka nástavby (olovo 100Ah) se nikdy nedobila a baterce v autě stačilo po ujetí 150km v kuse na úplný vybití mít 2 hodiny puštěný autorádio - tj elektrocentrála nutností. A to v tom autě bylo elektriky minimum, topení jsem skoro nepouštěl (leda v kempu na prodlužce), klimatizace z baterky vůbec nejela a vaření plyn - Podle mě další zbytečná starost (na jízdu to musíš vypínat), zabraný místo, váha, peníze. Topit se dá stejně dobře naftou a nemusím řešit další médium.
18190Wp=13500Wp jihovýchod 27x500Wp, 4690Wpjihozápad Leapton 14x335Wp, cca 8000W 90ks vakuové trubice jihozápad, Lifepo4 17Sx260Ah, trakční gel 800Ah), Axpert Max 7200VA, Easun Isolar 5500VA,Multiplus 2 48/5000,MPPT 150/85
Pojízdná FV 200Wp=2x100Wp flexibilní+4x280Ah lifepo4+měnič 1500W
Pojízdná FV 200Wp=2x100Wp flexibilní+4x280Ah lifepo4+měnič 1500W
-
- Příspěvky: 505
- Registrován: stř led 11, 2023 2:54 pm
- Lokalita: nedaleko od Trencina
- Systémové napětí: >48V
- Výkon panelů [Wp]: 2080 + 4800
- Kapacita baterie [kWh]: 9,6
- Chci/Mám dotaci: NE
Re: Obytný vůz
ten parafin z nafty citit vzdy, nedymi, ale citit je vzdy.
ci uz zapnem webasto v aute, alebo zohrievam druhym webastom bazen, pripadne ked sme na divoko a prikurim teplovzdusnym cinskym v karavane.
ci uz zapnem webasto v aute, alebo zohrievam druhym webastom bazen, pripadne ked sme na divoko a prikurim teplovzdusnym cinskym v karavane.
stacionárny dom :
2080Wp, Siton210, 2x 100L Drazice
4830Wp, Must PV1800 VHM 5548, Calb 16 x 180Ah
pojazdný dom:
120Wp + 12V, 100Ah olovo
prenosná elektraren :
homemade skladaci 2x60Wp + 12V, 75Ah olovo
2080Wp, Siton210, 2x 100L Drazice
4830Wp, Must PV1800 VHM 5548, Calb 16 x 180Ah
pojazdný dom:
120Wp + 12V, 100Ah olovo
prenosná elektraren :
homemade skladaci 2x60Wp + 12V, 75Ah olovo
-
- Příspěvky: 7746
- Registrován: sob črc 19, 2014 8:56 pm
- Lokalita: severně od Brna
- Systémové napětí: 48V
- Výkon panelů [Wp]: 8kWp
- Kapacita baterie [kWh]: 12kWh
- Chci prodávat energii: NE
- Chci/Mám dotaci: NE
Re: Obytný vůz
A ta parfemace z LPG je taky cítit vždycky, to si nevybereš. Moje nohy jsou taky cítit skoro vždycky .
3 napěťový úrovně... Stejně ta elektrika z auta s nástavbou prakticky není spojená, viz booster, a stejně nikdo nepoužívá Ba žárovky v nástavbě, tak je to jedno, to není komplikace, to je o přístupu. Kdybych chvilku hledal, tak dám odkazy, vím minimálně o několika přestavbách, kde je elektrika udělaná jak píšu. Je potřeba přemejšlet racionálně a trochu bořit stereotypy. Ostatně další level je 48V, ale to je zatím mimo hru, protože na to nekoupím ani webasto, a budu mít problémy i při nabíjení ze soláru, navíc bych měl mít SELV světlo v koupelně a pod... Podle mě je dnes 24V celkem odpovídající napěťová úroveň na slušně elektrifikovaný auto. jenom pár minut na yt:
asi nebudou jediní, proč asi?
3 napěťový úrovně... Stejně ta elektrika z auta s nástavbou prakticky není spojená, viz booster, a stejně nikdo nepoužívá Ba žárovky v nástavbě, tak je to jedno, to není komplikace, to je o přístupu. Kdybych chvilku hledal, tak dám odkazy, vím minimálně o několika přestavbách, kde je elektrika udělaná jak píšu. Je potřeba přemejšlet racionálně a trochu bořit stereotypy. Ostatně další level je 48V, ale to je zatím mimo hru, protože na to nekoupím ani webasto, a budu mít problémy i při nabíjení ze soláru, navíc bych měl mít SELV světlo v koupelně a pod... Podle mě je dnes 24V celkem odpovídající napěťová úroveň na slušně elektrifikovaný auto. jenom pár minut na yt:
asi nebudou jediní, proč asi?
ostrov skoro 8kWp neustále ve stádiu zrodu: smartshunt(ex WBJR), MPPT150/45, MPPT 250/100(ex midnitesolar 150 clasic lite), 16S a různě P cca 340Ah Winston, MP II 5000,( ex Powerjack 8kW, ex samodomo cca 4kW). 48V DC rozvody a spotřebiče.
-
- Příspěvky: 3504
- Registrován: pon úno 01, 2021 4:00 pm
Re: Obytný vůz
Samozřejmě ,že spojená elektrika je.Třeba já mám k tomu levnému boosteru, 200A relé a ten booster ho ovládá. V případě, že není dost šťávy a je z měniče velký odběr a je nastartováno.Tak to relé přemostí ten booster a měnič si přisává přímo z altíku. Další věc nouzový start při vybité startovací baterii,lze startovat z nástavbové baterie.
18190Wp=13500Wp jihovýchod 27x500Wp, 4690Wpjihozápad Leapton 14x335Wp, cca 8000W 90ks vakuové trubice jihozápad, Lifepo4 17Sx260Ah, trakční gel 800Ah), Axpert Max 7200VA, Easun Isolar 5500VA,Multiplus 2 48/5000,MPPT 150/85
Pojízdná FV 200Wp=2x100Wp flexibilní+4x280Ah lifepo4+měnič 1500W
Pojízdná FV 200Wp=2x100Wp flexibilní+4x280Ah lifepo4+měnič 1500W
-
- Příspěvky: 3504
- Registrován: pon úno 01, 2021 4:00 pm
Re: Obytný vůz
Použil jsem tento 60A
https://vi.aliexpress.com/item/10050047 ... pt=glo2vnm
https://vi.aliexpress.com/item/10050047 ... pt=glo2vnm
18190Wp=13500Wp jihovýchod 27x500Wp, 4690Wpjihozápad Leapton 14x335Wp, cca 8000W 90ks vakuové trubice jihozápad, Lifepo4 17Sx260Ah, trakční gel 800Ah), Axpert Max 7200VA, Easun Isolar 5500VA,Multiplus 2 48/5000,MPPT 150/85
Pojízdná FV 200Wp=2x100Wp flexibilní+4x280Ah lifepo4+měnič 1500W
Pojízdná FV 200Wp=2x100Wp flexibilní+4x280Ah lifepo4+měnič 1500W
-
- Příspěvky: 505
- Registrován: stř led 11, 2023 2:54 pm
- Lokalita: nedaleko od Trencina
- Systémové napětí: >48V
- Výkon panelů [Wp]: 2080 + 4800
- Kapacita baterie [kWh]: 9,6
- Chci/Mám dotaci: NE
Re: Obytný vůz
len je tam jeden obrovský rozdiel, ten plyn ma komin vo vyske 2,5m na streche, kdezto 99% bufikov ma vyfuk pod karavan/obytku.A ta parfemace z LPG je taky cítit vždycky, to si nevybereš.
a ver, ze nie je vobec prijemne (ako sa nam v Dunaj Strede stalo pri stati a la tesco parkovisko), ked ti charakter sused smradi naftou rovno do predstanu.
je to fakt mnamka, jedlo ti hned viac chuti a cely pobyt v termaloch ma taky zvlastny nadych. asi ako keby si kempoval na cerpacke, len vyrazne drahsie...
stacionárny dom :
2080Wp, Siton210, 2x 100L Drazice
4830Wp, Must PV1800 VHM 5548, Calb 16 x 180Ah
pojazdný dom:
120Wp + 12V, 100Ah olovo
prenosná elektraren :
homemade skladaci 2x60Wp + 12V, 75Ah olovo
2080Wp, Siton210, 2x 100L Drazice
4830Wp, Must PV1800 VHM 5548, Calb 16 x 180Ah
pojazdný dom:
120Wp + 12V, 100Ah olovo
prenosná elektraren :
homemade skladaci 2x60Wp + 12V, 75Ah olovo
-
- Příspěvky: 43
- Registrován: úte dub 23, 2019 2:53 pm
Re: Obytný vůz
Děkuji všem za rady, my budeme cestovat 2x do roka a to v létě, nebudu se pouštět do velkých akcí, stačí základ...Rada BMS 200A vybíjecí proud....tak jsem našel při 60A nabíjení, jen 175A vybijecí...asi neumím hledat a našel jsem tohle, kde mohu použít i solár. Ten solár bude asi 10cm nad střechou, tak doufám, že větrat bude dostatešně...co tohle, je sice jen 40A....
https://www.obchod77.cz/produkt/dc-dc-4 ... 35978.html
https://www.obchod77.cz/produkt/dc-dc-4 ... 35978.html
-
- Příspěvky: 3504
- Registrován: pon úno 01, 2021 4:00 pm
Re: Obytný vůz
Pokud cestuješ jenom v létě, mělo by ti místo boosteru stačit jenom Cyrix relé 120A.Já to tak měl několik let a booster jsem dával kvúli cestě na Island, kde se topilo celé noci a měl jsme obavu, že nebude baterka dostatečně nabitá.Ty proudy BMS jsou brány jako trvalé a ta baterka za půl hodiny začně míň brát.Mě tam s tím Cyrix relé teklo 120A a moje BMS má nabíjecí proud jenom 75A a žádný problém.
https://www.levne-baterky.cz/victron-cy ... pqEALw_wcB
https://www.levne-baterky.cz/victron-cy ... pqEALw_wcB
18190Wp=13500Wp jihovýchod 27x500Wp, 4690Wpjihozápad Leapton 14x335Wp, cca 8000W 90ks vakuové trubice jihozápad, Lifepo4 17Sx260Ah, trakční gel 800Ah), Axpert Max 7200VA, Easun Isolar 5500VA,Multiplus 2 48/5000,MPPT 150/85
Pojízdná FV 200Wp=2x100Wp flexibilní+4x280Ah lifepo4+měnič 1500W
Pojízdná FV 200Wp=2x100Wp flexibilní+4x280Ah lifepo4+měnič 1500W
-
- Příspěvky: 3504
- Registrován: pon úno 01, 2021 4:00 pm
Re: Obytný vůz
Tad to máš 4S Lifepo4 až 500A
https://vi.aliexpress.com/item/10050028 ... 04321983_1
https://vi.aliexpress.com/item/10050028 ... 04321983_1
18190Wp=13500Wp jihovýchod 27x500Wp, 4690Wpjihozápad Leapton 14x335Wp, cca 8000W 90ks vakuové trubice jihozápad, Lifepo4 17Sx260Ah, trakční gel 800Ah), Axpert Max 7200VA, Easun Isolar 5500VA,Multiplus 2 48/5000,MPPT 150/85
Pojízdná FV 200Wp=2x100Wp flexibilní+4x280Ah lifepo4+měnič 1500W
Pojízdná FV 200Wp=2x100Wp flexibilní+4x280Ah lifepo4+měnič 1500W