HV baterie

Baterie, dobíjení, údržba, zapojení, diskuze i nad jinými způsoby uložení energie
Matess
Příspěvky: 1524
Registrován: pon zář 09, 2013 5:16 pm
Lokalita: Šumperk
Bydliště: Šumperk

HV baterie

Příspěvek od Matess »

Přemýšlím teoreticky o stavbě FVE s HV baterií... řekněme že 140s1p se mi jeví jako dobrý poměr napětí a kapacity. Viděl bych to na 3,2V/100Ah lifepo4.

Řešili jste někdo BMS k něčemu takovému?
rob.brno
Příspěvky: 971
Registrován: sob čer 09, 2012 9:14 am

Re: HV baterie

Příspěvek od rob.brno »

Ano, ale zatím to vyřešeno nemám.
Matess
Příspěvky: 1524
Registrován: pon zář 09, 2013 5:16 pm
Lokalita: Šumperk
Bydliště: Šumperk

Re: HV baterie

Příspěvek od Matess »

pokud jsem se koukal spravne tak i diybms od Stuart Pittaway má max 100 článků... ale nevím jestli jde o hw limit, nebo sw limit.
cipis
Příspěvky: 4418
Registrován: pon srp 16, 2021 9:31 pm
Lokalita: blízko Brna
Bydliště: blízko Brna

Re: HV baterie

Příspěvek od cipis »

Borci, mam dojem, ze se tu uz neco podobneho resilo, ale ted to v rychlosti nemuzu najit. Probiral se tam ten limit, hodnoty povoleneho napeti soucastek atd.
9,77 kWp: 6240 Wp Jih, 2040 Wp Východ, 1490 Wp Západ
Regulátory Epever a Victron
Phoenix 2 kVA + MP 24/5000 (můj byt + wifi/kamery/atd. + máti byt)
Epever 3kW vytěžování do bojlerů + žebříky
CARSPA aktuálně odpojené
1 kW "nabíječka" 24 V
31 080 Wh staré olovo 7 488 Wh Li-Ion
Modře píši jako moderátor, černě jako člen.
Uživatelský avatar
Lui
Příspěvky: 1231
Registrován: pon srp 08, 2011 3:14 pm
Lokalita: Senec
Systémové napětí: 48V
Výkon panelů [Wp]: cca 35kwp
Kapacita baterie [kWh]: malá
Bydliště: Slovensko

Re: HV baterie

Příspěvek od Lui »

síce som neriešil vysoké napetie,ale kamarát má toto v systéme: https://de.aliexpress.com/item/10050048 ... ry_from%3A
Samozrejme cenovo je to hrozne drahé,a nepametám si,či to potrebuje povodné dosky z jednotlivých bateriových packov (toto má kamarát)

alebo potom toto:https://evshop.eu/en/bms/280-simp-bms-b ... ystem.html ale pri tejto musíš mať aj povodne dosky ktoré sú na jednotlivých bateriových packoch. a tento konkrétne dokáže ovládať minimálne 104 článkov (8packov krát 13článkov) (toto mám aj doma)
málo kwp ::pv:: , 60V 1,2kAh , 15S 600P Lion *batt* + 60V 198Ah Lifepo4 *batt* , 10 x MPPT VT-80 , 4xStuder XTH 8000 vo výstavbe ,
Záloha:180Wp ::pv:: ,12V LiFePO4 60Ah *batt* , epsolar 10 ,victron 350w sinus
glottis
Příspěvky: 2094
Registrován: stř úno 02, 2022 10:30 am
Lokalita: okolí Mělníka
Systémové napětí: 48V
Výkon panelů [Wp]: 13000
Kapacita baterie [kWh]: 15

Re: HV baterie

Příspěvek od glottis »

Zajímalo by mě, co vás láká na tom stavět hv baterii. Pro běžný dům nevidím omezení ztrát nižším proudem jako velký argument. Jaké je to nutkání?
Uživatelský avatar
TomHC
Příspěvky: 1311
Registrován: pát lis 11, 2022 8:14 am
Lokalita: Hlohovec, SR
Systémové napětí: 48V
Výkon panelů [Wp]: 5520
Kapacita baterie [kWh]: 14
Chci prodávat energii: NE
Chci/Mám dotaci: NE
Bydliště: Hlohovec, SR

Re: HV baterie

Příspěvek od TomHC »

glottis píše: ned dub 28, 2024 12:30 pm Jaké je to nutkání?
Kto se hraje nezlobí? ;)
MUST PV1800 VHM 48V 5.5kW, 5.52kWp (12x TPL mono 460W, 2S2P východ, 2S4P juh), 16x 280 Ah LiFePO4 (14.3 kWh) BMS JBD-AP21S001-L21S-200A-B, SW: Home Assistant na Synology DS923+ ku tomu ESPHome, Tasmota, MariaDB, InfluxDB, Telegraf, Grafana, Zigbee2MQTT..., HW: ESPlan (ESP32 + LAN 8720 + RS485 + UART). Nejaké moje projekty: MUST-ESPhome, ELTEK Flatpack2 ESPhome, ESP32-EMON, PZEM-017@WiFi, diyBMS-CurrentShunt-ESPhome
jova
Příspěvky: 187
Registrován: ned črc 10, 2016 10:39 pm
Lokalita: Táborsko
Systémové napětí: 48V
Výkon panelů [Wp]: cca 15kWp
Kapacita baterie [kWh]: 24kWh
Chci prodávat energii: NE
Chci/Mám dotaci: NE

Re: HV baterie

Příspěvek od jova »

Asi hloupý dotaz, a zapojit tam třeba klasické JK BMSky s co největším počtem vstupů, do série podle požadovaných počtů článků? Jejich napětí by se dala prohlížet po bankách pomocí wifiny, balancéry mají a poruchové stavy, (přepětí, podpětí článků) by se daly jednoduše vytáhnout, třeba přes optrony a vypínat to pak pomocí externího relé. Nebo je v tom nějaký problém?
rob.brno
Příspěvky: 971
Registrován: sob čer 09, 2012 9:14 am

Re: HV baterie

Příspěvek od rob.brno »

glottis píše: ned dub 28, 2024 12:30 pm Zajímalo by mě, co vás láká na tom stavět hv baterii. Pro běžný dům nevidím omezení ztrát nižším proudem jako velký argument. Jaké je to nutkání?
HV střídač.
Mex
Příspěvky: 368
Registrován: pát zář 29, 2023 4:12 am
Lokalita: Brno
Systémové napětí: >48V

Re: HV baterie

Příspěvek od Mex »

glottis píše: ned dub 28, 2024 12:30 pm Zajímalo by mě, co vás láká na tom stavět hv baterii. Pro běžný dům nevidím omezení ztrát nižším proudem jako velký argument. Jaké je to nutkání?
Myslím, že se už o tom kdysi dávno hádali Edison s Teslou. Tam to sice pojali jako rozdíl mezi AC a DC, ale v reálu to byl rozdíl mevi HV a LV. ;)

Realizační důvod bude asi ten (aspoň u mě), že skoro všechny nové 3f kombinované hybridní škatule jedou na HV baterkách.
Pokud už nějaké takové kombinované 3f zařízení jede s LV baterkami (třeba Deye), tak zase mají jiné vlastnosti, které se mi nelíbí a proto si je nechci koupit.

A kdybych si mohl dovolit věštit, tak do budoucna se podle mě poměr zařízení bude čím dál tím víc přesouvat k HV.
Těch 48V pro výkony v kilowattech už je přece jen trochu anachronismus.
Mex
Příspěvky: 368
Registrován: pát zář 29, 2023 4:12 am
Lokalita: Brno
Systémové napětí: >48V

Re: HV baterie

Příspěvek od Mex »

jova píše: ned dub 28, 2024 1:32 pm Asi hloupý dotaz, a zapojit tam třeba klasické JK BMSky s co největším počtem vstupů, do série podle požadovaných počtů článků? Jejich napětí by se dala prohlížet po bankách pomocí wifiny, balancéry mají a poruchové stavy, (přepětí, podpětí článků) by se daly jednoduše vytáhnout, třeba přes optrony a vypínat to pak pomocí externího relé. Nebo je v tom nějaký problém?
No problémy (nebo spíš úkoly) jsou tam podle mě dva.
Jednak je třeba kuchnout a upravit ty standardní LV BMSky. To je asi to jednodušší.

A pak je třeba postavit nějakého velkého šéfa (polního generála), který ty malé šéfy (seržanty) postaví do latě a bude je úkolovat.
A bude mít výkonnou pravomoc.
Současně bude podávat hlášení a přijímat úkoly od polického vedení.

Tedy konkrétně: nějaké zařízení, které bude umět komunikovat s těmi upravenými BMS v jednotlivých blocích třeba po 16-22 článcích.
Bude osazen výkonovou vysokonapěťovou odpínací technikou, aby uměl případně havarijně odpojit baterku a taky aby uměl připojení baterky s precharge.
No a aby podle stavu článků, které vytahá z těch podřízených BMS, komunikoval se střídačem a nabíječkou.
jova
Příspěvky: 187
Registrován: ned črc 10, 2016 10:39 pm
Lokalita: Táborsko
Systémové napětí: 48V
Výkon panelů [Wp]: cca 15kWp
Kapacita baterie [kWh]: 24kWh
Chci prodávat energii: NE
Chci/Mám dotaci: NE

Re: HV baterie

Příspěvek od jova »

Asi jsem si to maloval moc jednoduše. Vycházel jsem z mého LV zapojení. Tam mám regulátor a před ním odpojovač panelů. Z regulátoru to jde na akumulátor a měnič, který je opět možné vypnout. Takže od BMSky potřebuju, jen aby mi rovnala články, a v případě že se havarijně překročí nějaký parametr jednoho článku, buď vypnula nabíjení (odpojí panely) nebo měnič. Oboje aktivity hravě obslouží ty optrony. A to jestli se měnič připojí k síti, nebo naopak, podle toho jaké je celkové napětí akumulátoru, není přeci starost BMSky.
Ale podle tvého popisu to vypadá, že HV obvody a tento typ zapojení vyžaduje mnohem sofistikovanější řízení než pouhé zapni/vypni.
glottis
Příspěvky: 2094
Registrován: stř úno 02, 2022 10:30 am
Lokalita: okolí Mělníka
Systémové napětí: 48V
Výkon panelů [Wp]: 13000
Kapacita baterie [kWh]: 15

Re: HV baterie

Příspěvek od glottis »

TomHC píše: ned dub 28, 2024 12:34 pm
glottis píše: ned dub 28, 2024 12:30 pm Jaké je to nutkání?
Kto se hraje nezlobí? ;)
Třeba tohle je naprosto legitimní důvod a rozumím tomu.

Hv střídač ... Ok, když mám čas a vím co dělám.

Já bych si radši koupil 3*multiplus, měl to za víkend funkční a podle mě i lepší.

Až vládce fve s takovouhle stavěnou baterii mazne, chtěl bych vidět kdo to po něm převezme :) doporučuju, těm co o tom přemýšlí a nemají na to skill pak kouknout na videa, jak se opravují baterie v Ev. Nebo spíš jak by se měla. Třeba že tam stojí ještě jeden člověk aby toho prvního třeba vyprostil :)

Ale s napětím budu vaše pokroky sledovat a úspěchům tleskat.
sisdale
Příspěvky: 278
Registrován: sob črc 02, 2022 9:13 pm
Bydliště: středočeský kraj, 400 m n.m.

Re: HV baterie

Příspěvek od sisdale »

Myslim ze HV baterie jsou budoucnost. Kdysi se zacinalo na 12V systemech, a nikdo moc nepredpokladal ze vyssi maji smysl. A dnes je standard 48V. Nicmene se zvysujicicm se vykonem stridacu si dokazu predstavit ze radeji pujdou s napetim nahoru nez resit ohromne proudy.

U dnes beznych 48V all in one systemu lze pomerne snadno prejit na 384V a obejit nejvetsi ztratovy prvek v menici, zmensit ztraty na pripojeni baterie, ztraty prechodovych odporu a nakonec take velmi ulevit proudovemu zatezovani baterii (kde ocekavam ze by se dale zvysila cyklicka zivotnost baterie). Ono pokud uz bezne systemy dnes pracuji s HV na PV strane. Tak HV na strane baterie uz je relativne v pohode. Vypinat proudy v radech desitek amper je jednodussi nez ve stovkach.
8.56 kWp - orientace JJV (160st.) sklon 23 st. - PERC, 72-half cut, bifacial
11 kW invertory - 2x Sorotec REVO II 5.5kW (aka Easun iGrid VE II 5.5kW) v paralelenim 1f zapojeni
33 kWh LiFePO4 baterie - cylindrical pack 100 AH a dve prismatic REPT 280 AH v 16-ti clankovem provedeni
plně elektrický dům, plná automatizace, 50+ ESP8266 + RPi, inteligentní vytěžovaní - samoučící prediktivní energetické rozvrhovaní
více v mém domovském vlákně zde
jahodovák
Příspěvky: 1936
Registrován: ned dub 02, 2017 3:45 pm
Lokalita: podhůří Orlických hor
Výkon panelů [Wp]: 7500
Chci prodávat energii: NE
Chci/Mám dotaci: NE

Re: HV baterie

Příspěvek od jahodovák »

Ale toto vše už je vyřešeno v e autech,stačí jen použít stajné komponenty,jen je to tak trošku ,jak bych to řekl,ne moc vhodné pro skoro amatéry,ono je rozdíl se hrabat v zařízení na 48v a nebo v něčem,kde je víc jak 300v a to velmi tvrdým zdrojem,tam každá chyba může být i poslední,které se uživatel dopustil,nehledě k tomu,že už ted je problém s propojením článků,natož ještě další spoje kde už při použití nevhodných postupech jde přinejmenším o život.Takže bych to radši nechal profíkům.Pravda,pokud tak čtu různé zprávy,zcela jistě pokud by došlo k eliminaci méně schopných jedinců určitě by to vyhovovalo,protože je planeta prý přelidněná.......
7,5kWp-
aexpert max 8 kw,power jack 10 kw a cca 45kW LIFE A LION
cipis
Příspěvky: 4418
Registrován: pon srp 16, 2021 9:31 pm
Lokalita: blízko Brna
Bydliště: blízko Brna

Re: HV baterie

Příspěvek od cipis »

12V (teoreticky do 120V, podle prostredi) baterie/systemy se pouzivaly, pouzivaji a rozhodne pouzivat budou i nadale, prave kvuli "bezpecnemu" napeti.
9,77 kWp: 6240 Wp Jih, 2040 Wp Východ, 1490 Wp Západ
Regulátory Epever a Victron
Phoenix 2 kVA + MP 24/5000 (můj byt + wifi/kamery/atd. + máti byt)
Epever 3kW vytěžování do bojlerů + žebříky
CARSPA aktuálně odpojené
1 kW "nabíječka" 24 V
31 080 Wh staré olovo 7 488 Wh Li-Ion
Modře píši jako moderátor, černě jako člen.
rob.brno
Příspěvky: 971
Registrován: sob čer 09, 2012 9:14 am

Re: HV baterie

Příspěvek od rob.brno »

Pár firem se HV BMS v ČR zabývá, ano, využívají čipů z automotiv.

Nicméně jim to zatím nefunguje spolehlivě :-(
Mex
Příspěvky: 368
Registrován: pát zář 29, 2023 4:12 am
Lokalita: Brno
Systémové napětí: >48V

Re: HV baterie

Příspěvek od Mex »

jova píše: ned dub 28, 2024 6:20 pm Asi jsem si to maloval moc jednoduše. Vycházel jsem z mého LV zapojení. Tam mám regulátor a před ním odpojovač panelů. Z regulátoru to jde na akumulátor a měnič, který je opět možné vypnout. Takže od BMSky potřebuju, jen aby mi rovnala články, a v případě že se havarijně překročí nějaký parametr jednoho článku, buď vypnula nabíjení (odpojí panely) nebo měnič. Oboje aktivity hravě obslouží ty optrony. A to jestli se měnič připojí k síti, nebo naopak, podle toho jaké je celkové napětí akumulátoru, není přeci starost BMSky.
Ale podle tvého popisu to vypadá, že HV obvody a tento typ zapojení vyžaduje mnohem sofistikovanější řízení než pouhé zapni/vypni.
Tak v případě požadavku na maximální zjednodušení by se dala ta baterka připojit v režimu olovo. Pak by měnič nebo nabíječka řešil nabíjecí napětí a proudy sám a nemusela by se vůbec řešit komunikace měniče s baterkou.

Potom by opravdu stačilo sečíst chybové výstupy těch malých LV BMS a podle toho jen maximálně řešit nouzové odpojení.
Precharge by se dal dělat ručně, jen silovým tlačítkem a nabíjecím odporem.

Nouzové odpojení je tady trochu složitější než u LV baterky, protože odepnout nějakých 300-400V pod proudem znamená vytáhnout oblouk. Takže to chce buď elektronický spínač (a spíš IGBT, protože FETy na vysokém napětí mají buď horší parametry, nebo pak jsou hodně drahé). Případně ještě dodatečně přemostěné stykačem.

Takže jo, odrbat to do maximální jednoduchosti by asi šlo.
A pokud by se člověk spolehl jen na logickou komunikaci s měničem, tedy na odpojení nabíjení/vybíjení jen signálem, tak by se dalo vynechat i to nouzové odpojení.
rob.brno
Příspěvky: 971
Registrován: sob čer 09, 2012 9:14 am

Re: HV baterie

Příspěvek od rob.brno »

Mex píše: ned dub 28, 2024 8:09 pm
Potom by opravdu stačilo sečíst chybové výstupy těch malých LV BMS a podle toho jen maximálně řešit nouzové odpojení.
Precharge by se dal dělat ručně, jen silovým tlačítkem a nabíjecím odporem.
Problém více LV BMS u HV systemu je napětový posun. Každá následující BMS je napětově posazena o dané napětí výše. Dále při chybové události a následném odpojení kterékoliv z LV BMS dojde ke zničení vypínacího prvku, pokud j realizován polovodičem, protože se na něm objeví napětí celé baterie na které není stavěn.
PetrDubi
Příspěvky: 1370
Registrován: úte říj 12, 2021 10:43 am
Lokalita: Blízko Ústí nad Labem
Systémové napětí: 48V
Výkon panelů [Wp]: 7100
Kapacita baterie [kWh]: 13
Chci prodávat energii: NE
Chci/Mám dotaci: NE

Re: HV baterie

Příspěvek od PetrDubi »

Mě osobně by se na HV baterii (třeba těch 140s v úvodu) nelíbilo, že když budu chtít rozšířit kapacitu, tak budu muset udělat další baterii s mnoha článkama, která bude stát raketu..
mobilní elektrárna 3x Uni-solar PVL-68, 3x MPP modul, vše řízené přes arduino
doma 3280 Wp JV, 3810 Wp JZ, Easun SMW 8k (rebrandovaný MAX 8 kW), aku 13kWh 16s LiFePO4

  • Podobná témata
    Odpovědi
    Zobrazení
    Poslední příspěvek