Fórum | MyPower.CZ | Obnovitelné zdroje energie - energetická soběstačnost | Poslední návštěva: ned led 26, 2020 12:01 am


Trvale udrziavanie AUTObaterie v "pohotovosti"

Olověné baterie, údržba, servis, dobíjení, rady, tipy, návody ...
Další

Trvale udrziavanie AUTObaterie v "pohotovosti"

Příspěvekod tomasko » sob lis 23, 2019 8:44 pm

Zdravim

Chlapi, chcel by som udrziavat autobateriu stale v nabitom stave. Auto sa pouziva na bezne jazdenie "okolo komina", takze stale starty a jazda na kratke a este kratsie vzdialenosti. Moja predstava je nasledovna:
- po prichode domov napojit auto na zdroj tak, aby bola bateria trvalo a setrne dobita
- do prednej masky, pripadne na chranene miesto (za SPZ) umiestnit konektor, druha strana pevne pripojena k baterii
- kable vedene motorovym priestorom s teplotnou odolnostou 150° C, bude to dost?
- konektor najlepsie lahko odpojitelny , mozno nieco ako magneticky. Tu by som uvital nejaky tip, zatial sa mi podarilo najst len magneticke konektory USB. Pri jeho pouziti nie je problem odist s autom a odpoji sa to "samo" a nedestruktivne
- napatie je otazne, baterka by nemala plynovat, takze niekde v rozpati 14 az 14.4V, potrebujem poradit, neviem sa na zaklade mojich znalosti rozhodnut
- udrziavaci prud predpokladam do 1A, predpokladam mensie naroky na konstrukciu konektoru, casu na nabijanie je dost.
- ochrana baterie pred vybitim nahodnym skratom (chyba konektora, hra hlodavcov s kablami), pomohla by dioda tesne pred bateriou? zamozrejme nasledne navysit napatie na zdroji o spad na diode.

Riesil z Vas uz niekto nieco taketo? Opytam sa radsej tu, lebo riesit taketo nieco v servise s terajsou urovnou "odbornej obsluhy" (cest vynimkam) nepovazujem za zmysluplne.

Tomas
tomasko
 
Příspěvky: 65
Registrován: sob říj 22, 2016 7:13 pm

Re: Trvale udrziavanie AUTObaterie v "pohotovosti"

Příspěvekod rottenkiwi » sob lis 23, 2019 8:53 pm

Otázka je : ... Čo sa tým získa ? Prúd treba presne vypočítať, tak aby presne odpovedal
FLOAT napatiu pre daný typ dosiek a elektrolyt. Práca na Ing. alebo PhD. :)

Ked dáš málo, nič nezískaš, dáš veľa budeš prebíjať, baterka vyschne.
Ak nie je dobre urobený odvod plynov z priestoru baterky / alebo priamo
z baterky, asi to nebude veĹmi dobré pre všetko okolo /.
Uživatelský avatar
rottenkiwi
 
Příspěvky: 3340
Registrován: pát úno 13, 2015 2:24 pm
Bydliště: SO, SK

Re: Trvale udrziavanie AUTObaterie v "pohotovosti"

Příspěvekod unicast » sob lis 23, 2019 8:58 pm

Řešil jsem vyhřívání bloku motoru elektřinou před startem. Při tom jsem zjistil, že norská firma DEFA, která nabízí řešení pro tyhle věci, k tomu nabízí i možnost dobíjení stojícího auta (přes stejný konektor). Není to nijak extrémně drahé, pokud se to kupuje přes eBay a ne od dealera v ČR (ten za to chtěl nesmysl a ještě trval na tom, že to můžou instalovat jenom oni). Konektor mám v předním nárazníku vedle mlhovky. Bohužel magnetický není.

https://www.defa.com/product/chargerkit-1x12a/
unicast
 
Příspěvky: 270
Registrován: sob bře 30, 2019 10:27 am

Re: Trvale udrziavanie AUTObaterie v "pohotovosti"

Příspěvekod jahodovák » sob lis 23, 2019 9:04 pm

;) Tuto otázku jsem dříve řešil a osvědčilo se mi jednou za čas dát auto na nabíječku a dobít do plna,to platilo ještě dříve u š1000,pak 100 a u 125 už byl větší altík a stačilo baterku dobít jen preventivně před zimou.Jezdil jsem do práce tak 8 až 10 kilometrů denně.U felicie kterou už mám 11 let jsem zatím měnil jen jednu baterku a myslím hlavně kvůli zapomenutému světlu v kabině.Takže za mě stačí před zimou preventivně dobít a dál neřešit.Jediné co dělám,že pokud měním,tak baterku s největší kapacitou co se do držáku vejde.Samozřejmě není od věci změřit napští alternátoru zda je v mezích a pokud ne,vyměnit regulátor...
6,4kWp-2 krát aexpert MKS,cca 40kW LIFE A LION
jahodovák
 
Příspěvky: 713
Registrován: ned dub 02, 2017 2:45 pm

Re: Trvale udrziavanie AUTObaterie v "pohotovosti"

Příspěvekod rottenkiwi » sob lis 23, 2019 9:08 pm

Ako vidno, dali tam natvrdo napatie 13.6 V.

Ja mám v aute baterku 7-my rok, keď prejdem 10 km a naštartujem auto
viac ako 10-x, tak ju pripojím na mikroprocesorovú nabíjačku.
Uživatelský avatar
rottenkiwi
 
Příspěvky: 3340
Registrován: pát úno 13, 2015 2:24 pm
Bydliště: SO, SK

Re: Trvale udrziavanie AUTObaterie v "pohotovosti"

Příspěvekod Nautilus » sob lis 23, 2019 9:22 pm

Dvacet let jsem používal upravené zvonkové trafo, tak aby dávalo proud několik desítek mA. Konektor jsem měl přímo na autobaterii.
Před dvěmi roky jsem udělal změnu. Použil jsem elektronický zdroj 15V/25W. Do série jsem přidal žárovku 12V/50W a diodu. Výstupní napětí (za diodou) mám nastaveno na 13V. Vše jsem doplnil pro lepší přehled o stavu akumulátoru měřidlem proudu a napětí. Zapojuji do konektoru v kufru, kterým je auto standardně vybaveno. Na měřidle vidím okamžitý stav akumulátoru a odebíraný proud. Ten se po delší době ustálí na 30mA, což je klidová spotřeba elektroniky v autě. Při otevření dveří a pod. je hned vidět zvýšený odběr.

Trvalý proud v desítkách mA (u prvního typu nabíječe) akumulátoru v autě neuškodí a udrží ho vždy plně nabitý. V případě jízd "kolem komína" a částečně vybitém akumulátoru dobije i tento malý proud akumulátor během týdne do plna.

U druhého řešení se proud v případě částečně vybitého akumulátoru zvýší až na cca 1A, takže k plnému dobití dojde už za několik hodin. I zcela vybitý akumulátor se nabije za několik dní.
Uživatelský avatar
Nautilus
 
Příspěvky: 36
Registrován: úte zář 17, 2019 12:37 pm

Re: Trvale udrziavanie AUTObaterie v "pohotovosti"

Příspěvekod PavelR » sob lis 23, 2019 9:34 pm

U nasich hasicu jsem toto resil. Kondicni dobijece s pristrojovym trafem a zarovkou prebijely, mizel elyt ...
Tak jsem sestrojil 4 kanalovej udrzovaci dobijec se stavitelnym napetim. ( dve auta, dve strikacky) a je to trvale pripojeno
Za mnoho let provozu se empiricky doslo k napeti tusim 12,8V respektive 25,6V. Auta startuji, elyt nemizi, baterie vydrzi 7 let i vic.
PavelR
 
Příspěvky: 2123
Registrován: ned led 29, 2012 3:59 pm

Re: Trvale udrziavanie AUTObaterie v "pohotovosti"

Příspěvekod goodbie » sob lis 23, 2019 9:44 pm

a obvod PB137 ještě nikdo neobjevil?? :o :o
goodbie
 
Příspěvky: 1107
Registrován: pát bře 08, 2013 7:19 pm
Bydliště:

Re: Trvale udrziavanie AUTObaterie v "pohotovosti"

Příspěvekod matobabetak » sob lis 23, 2019 9:46 pm

Ja mam zazimovanu motorku tak ze na riadiťkach mam USB a 12v zásuvku, zvlášť cez poistku aby to šlo aj keď tam nieje kľúčik. Mam malú nabíjačku 6/12v max 500mAh. Na zimu alebo ak dlho nejazdím mam napojené cez 12V zásuvku, napetie sa po týždni ustáli na 13,6V, to isté v aute. Elektrolit kontrolujem raz ročne a trochu dolejem, ale minimum. V motorke mi baterka vydržala 9 rokov, teraz tam mam druhu. V aute Dacia 1.5dci som tiež menil iba raz po 8 rokoch, aj keď ešte bola ok potrebujem auto stále ready tak som ju vymenil. Čokoľvek co dá 15v a 0,5 A bude stacit
matobabetak
 
Příspěvky: 236
Registrován: čtv pro 01, 2016 10:54 am

Re: Trvale udrziavanie AUTObaterie v "pohotovosti"

Příspěvekod rottenkiwi » sob lis 23, 2019 11:16 pm

Uživatelský avatar
rottenkiwi
 
Příspěvky: 3340
Registrován: pát úno 13, 2015 2:24 pm
Bydliště: SO, SK

Re: Trvale udrziavanie AUTObaterie v "pohotovosti"

Příspěvekod vla » sob lis 23, 2019 11:24 pm

O tom kolik let vydrží v autě baterie záleží na tom, jestli koupíš originál, která lze sehnat v prodejnách výrobce, nebo zdánlivě tutéž v prodejně s autobateriemi. Sa mozřejmě se liší nejen kvalita, ale i cena. Moje nejstarší byla 11 let a pak jsem ji prodal i s autem. Neměla žádnou velkou péči, v listopadu se auto odstavilo, v březnu vytáhlo a jelo. Žádné dobíjení, žádný servis přes zimu.
Nemám rád tenhle stát.
vla
 
Příspěvky: 823
Registrován: čtv bře 12, 2015 10:18 pm

Re: Trvale udrziavanie AUTObaterie v "pohotovosti"

Příspěvekod NOPARasito » sob lis 23, 2019 11:59 pm

Uživatelský avatar
NOPARasito
 
Příspěvky: 1761
Registrován: stř črc 18, 2018 11:14 pm
Bydliště: Vidím na Pálavu a komíny Dukovan

Re: Trvale udrziavanie AUTObaterie v "pohotovosti"

Příspěvekod dano » ned lis 24, 2019 12:12 am

11 rokov aj mne vydrzala prva bateria v aute, ale treba brat do uvahy, ze novsie auta maju omnoho viac "rozumnej elektroniky", ked uz kazde dvere maju svoju riadiacu jednotku a kazda ma nejaky odber, ono sa to scita + nejake prirodzene samovybijanie a bateria je vybita za 3-4 tyzdne, ak auto nejazdi. Tento problem som zazil viac krat v praci, kedze auto bolo v zaruke, vzdy museli dojst technici z mercedesu, vymenili bateriu, urobili diagnostiku a problem bol vyrieseny. Ked som sa s nimi rozpraval, povedali mi, ze je to normalne a preto aj ich predajcovia v showroomoch maju pod kazdym autom nabijacku stale pripojenu k baterii.
dano
 
Příspěvky: 120
Registrován: pát zář 01, 2017 7:54 am

Re: Trvale udrziavanie AUTObaterie v "pohotovosti"

Příspěvekod rva » ned lis 24, 2019 6:37 am

Řeším to zatím hloupě. Auta (4 ks) jsou pod přístřeškem, kde mám pod střechou přichycenu chytrou nabíječku (max. 12 A) u které jsem prodloužil kabely. No a přes den, když jdu okolo, tak u auta, které nepojede, přicvaknu nabíječku na baterku. A večer v rámci dalších rituálů nabíječku odpojím.
Metoda, kdy jsem napájel baterku ze zásuvky zapalovače se třeba neosvědčila, protože došlo ke zkratu, vodiče se rozžhavily a vypálili cestičku na sedadle, přes které vedly.
_______________________________________________________________________
14kWp, 48V LiFePo4 350Ah,
EPSolar 60A/150V ET6415N + Axpert pwm 4kW PIP4048HS + Axpert mppt 4kW PIP4048MS
rva
 
Příspěvky: 1603
Registrován: úte dub 23, 2013 9:21 am

Re: Trvale udrziavanie AUTObaterie v "pohotovosti"

Příspěvekod Vitek » ned lis 24, 2019 6:40 am

duležité je nemít až příliž vysoké napětí na těch udržovaných vozech. nabíjecí bývá 14,6 někdy i více, ale po absorbci je potřeba doplnovat jen ten proud který je vlastní spotřeba baterie a auta tak aby nedochazelo k plynování.
Většina baterií je bezudržbových je na nich přímo napsání jaké majů udržovací napětí.
Jinko 9,45 kWp,PIP5048mk,Vytěžovač greenbono, Pb 625 Ah, BMV 712 smart
https://pvoutput.org/list.jsp?id=81146&sid=71915
https://emoncms.org/dashboard/view?id=55800
Vitek
 
Příspěvky: 561
Registrován: pát bře 15, 2019 7:44 am

Re: Trvale udrziavanie AUTObaterie v "pohotovosti"

Příspěvekod Vitek » ned lis 24, 2019 6:41 am

Vitek píše:duležité je nemít až příliž vysoké napětí na těch udržovaných vozech. nabíjecí bývá 14,6 někdy i více, ale po absorbci je potřeba doplnovat jen ten proud který je vlastní spotřeba baterie a auta tak aby nedochazelo k plynování. a samozřejmě k vybíjení spotřebbiči typu alarm, gps atp
Většina baterií je bezudržbových je na nich přímo napsání jaké majů udržovací napětí.
Jinko 9,45 kWp,PIP5048mk,Vytěžovač greenbono, Pb 625 Ah, BMV 712 smart
https://pvoutput.org/list.jsp?id=81146&sid=71915
https://emoncms.org/dashboard/view?id=55800
Vitek
 
Příspěvky: 561
Registrován: pát bře 15, 2019 7:44 am

Re: Trvale udrziavanie AUTObaterie v "pohotovosti"

Příspěvekod goodbie » ned lis 24, 2019 7:11 am

rottenkiwi píše:http://www.farnell.com/datasheets/1767487.pdf

A aký heatsink na to treba ?
a co na to potřebuješ??napájecí zdroj co bude mít alespoň 15V1A a pár filtračních kondenzátorů
goodbie
 
Příspěvky: 1107
Registrován: pát bře 08, 2013 7:19 pm
Bydliště:

Re: Trvale udrziavanie AUTObaterie v "pohotovosti"

Příspěvekod diablo007 » ned lis 24, 2019 7:29 am

Uživatelský avatar
diablo007
 
Příspěvky: 2187
Registrován: stř lis 28, 2018 7:57 pm

Re: Trvale udrziavanie AUTObaterie v "pohotovosti"

Příspěvekod vla » ned lis 24, 2019 8:02 am

Tak na tu bych nesázel, pokud se chová jak je v popisu, tak může být baterka ráno horší než při příjezdu, záleží jakou fázi její práce zastihneme. Už ta cena mi přijde spíš pro hračku. :)
Nemám rád tenhle stát.
vla
 
Příspěvky: 823
Registrován: čtv bře 12, 2015 10:18 pm

Re: Trvale udrziavanie AUTObaterie v "pohotovosti"

Příspěvekod fukuši » ned lis 24, 2019 8:06 am

Pokud chceš opravdu profi řešení tak toto.Bonus máš vlastní spotřebu 0,5W,teplotní kompenzace ,nabíjení od 0V ale
hlavně funkce skladování páč žádné univerzální trvalé udržovací napetí NEEXISTUJE bud se ti bude rozpadat mřížka nebo
vytvářet sulfát.Dále vodě odolné,ovládání jedním tlačítkem pro hračičky po mobilu s přenosem aktualního stavu napětí,proudu,nabití, možnost regenerace(obdoba desuflátoru) 5 let záruka.Nejlepší univerzální nabíječka na trhu.
Victron posílá i aktualizace s vylepšením FW.Velice jednoduché i pro bojovniky s IP technologii.Můžeš dokoupit i redukci na
autozapalovač.

https://eshop.neosolar.cz/chytra-nabije ... c-konektor
fukuši
 
Příspěvky: 308
Registrován: úte úno 19, 2013 10:27 pm

Další

Zpět na Pb

Kdo je online

Uživatelé procházející toto fórum: CC [Bot] a 0 návštevníků

Reputation System ©'