Fórum | MyPower.CZ | Obnovitelné zdroje energie - energetická soběstačnost | Právě je ned pro 16, 2018 6:21 am


LiFePO4 jako startovací baterie do auta ?

LiFePO4, LiFeYPO4, atd., zkušenosti, rady, tipy ...
Předchozí

Re: LiFePO4 jako startovací baterie do auta ?

Příspěvekod ctirad » pon kvě 27, 2013 12:24 am

Ekonomický nesmysl to každopádně je, ale když si chce někdo hrát tak proč ne. Kamarád si takhle udělal startovací baterku ze 4 kusů starších 40Ah Winstonů (repektive Thundersky), které jsem mu vytřídil ze skútru, kde byly 4 roky týrané bez BMS následkem čehož měly sníženou kapacitu asi na 30Ah a nestěžuje si.
ctirad
 
Příspěvky: 71
Registrován: ned čer 24, 2012 11:18 pm
Reputation: 1

Re: LiFePO4 jako startovací baterie do auta ?

Příspěvekod Ondřej » stř pro 18, 2013 4:34 pm

abrams píše:Až našetřím , namontuju a vyzkouším :arrow: poreferuji :comp: .

Jsem se těšil, že už to máš v autí, ale ono nic... (ono relé hlídající vybití Lifepo.)
Ondřej
 
Příspěvky: 102
Registrován: sob pro 22, 2012 5:40 pm
Reputation: 1

LiFePO4 jako startovací baterie do auta ?

Příspěvekod Roger » úte pro 24, 2013 9:38 am

1. Akumulace do lifepo podle http://www.roznovan.cz/~kubis/optimalizace.php prý teoreticky pod 3 kč/kwh, a prakticky? Z DS to máme taky pod 3 kč..

2. Po oživení pb v autech šlape dál jak nová a prý vydrží i 11 let (asi ne každá a ne každému). PB 74Ah/680A startovačka pak stojí od 1100,- - takže dávat do auta lifepo se asi zatím nechystám :-)
Roger
 
Příspěvky: 505
Registrován: pon čer 10, 2013 7:25 pm
Reputation: -54

Re: LiFePO4 jako startovací baterie do auta ?

Příspěvekod petrzobran » pon dub 02, 2018 5:18 pm

[*]Pět let uběhlo od posledního příspěvku a tak se chci zeptat, jestli má LiFePo v autě nebo v moto.
Já přemýšlím o 4x LI-ION 18650 do moto Jawa 350 Style (bez startéru).
4x LI-ION 18650 z NTB baterky
Balancer nějakej číňan za 3˘dollary
Moc s ní nejezdím asi tak 200Km/r
Mam par dotzů:

Co se stane, když balancer odpojí nabíjení za provozu?
Bude stačit 2000mAh (má bejt 5Ah)?
Mám se o to pokusit a nebo se na to vyprdnout a koupit olovo?
Uživatelský avatar
petrzobran
 
Příspěvky: 117
Registrován: sob pro 07, 2013 5:41 pm
Bydliště: 8 KM východně od Brna
Reputation: 4

Re: LiFePO4 jako startovací baterie do auta ?

Příspěvekod kodl69 » pon dub 02, 2018 5:29 pm

Asi bych se na to vykašlal, baterky pojdou spíš na věk, lepší bude zkontrolovat dobíjení, jestli funguje jak má, u moto bez startéru vydrží obyč aku 5-7 let, pokud je mu dopřáno něco málo péče typu dobití po sezóně a cca jednou během zimy a na začátku sezóny.
ostrov 4600Wp neustále ve stádiu zrodu: 6x noark CHSM6610P250, 6x250Wp z I4wifi, 6xTratek 275Wp, 4x auria 120Wp, midnite classic 150 lite+whizbang jr., 16S a různě P cca 300Ah Winston, Powerjack 8kW (reálně 6kW po úpravě). 48V DC rozvody a spotřebiče.
kodl69
 
Příspěvky: 3005
Registrován: sob črc 19, 2014 7:56 pm
Reputation: 207

Re: LiFePO4 jako startovací baterie do auta ?

Příspěvekod marko250 » pon dub 02, 2018 7:05 pm

Jezdil jsem 13 let závodně enduro a crosscountry a pár motorek se startérem a baterkou jsem měl,včetně li-ion baterky.Především ,nikdy nebyla baterka v mrazu a sem tam jsem ji nabíjel zvlášť mimo moto.Já ji tam měl kvůli gramům motorky,oproti olovu celkem rozdíl.U té Jawy netuším jaké je dobíjení u těch modernějších to neplechu nedělalo.Pokud si ji budeš dělat tak není co řešit,ale pokud kupovat,tak z toho obchody udělaly hit za nemalý peníz.
JZ-50°/20xChaori<dává 5360W>,JV-90°/12xJinkoSolar<davá2750W>,MakeSkyBlue <60A>, Midnite Classic 150<89A>,baterka 58.4VDC LFP4/370A+Li-ion/300A<uloží 35kWh>,měnič PJ 10 kW<dává stále 8600W>
Uživatelský avatar
marko250
 
Příspěvky: 1174
Registrován: ned led 12, 2014 7:41 pm
Bydliště: Hlučín
Reputation: 113

Re: LiFePO4 jako startovací baterie do auta ?

Příspěvekod petrzobran » úte dub 03, 2018 1:32 pm

Všechno vlastně mám, baterka z akučky se čtyřmi clánky.
IMG_20180331_202145.jpg
Uživatelský avatar
petrzobran
 
Příspěvky: 117
Registrován: sob pro 07, 2013 5:41 pm
Bydliště: 8 KM východně od Brna
Reputation: 4

Re: LiFePO4 jako startovací baterie do auta ?

Příspěvekod spacek » sob říj 20, 2018 9:23 pm

Mám podobný dotaz, ale "převrácený".
Chtěl bych do auta zapojit LiFeP04 aku pro provoz el. zařízení, pokud je vypnutý motor. Expediční vozidlo s různými spotřebiči (nezávislé topení, autolednice, notebook, radiostanice, nějaká přídavná stac. světla, atd.). Existují systémy "dual battery" - další olovo 12V připojené přes nějaký propojovač (Cyrix, ...). Při nastartovaném motoru se obě baterie propojí paralelně a dobíjí se, po vypnutí motoru se rozpojí a vybrané spotřebiče napájí ta druhá "staniční" baterie.

Mé dotazy:
1. Pokud bych chtěl jako druhou baterii použít LiFePO4 a ne olovo, jak se pak řeší rozdíly v nabíjecích napětích?
2. Existuje nabíječka (DC/DC měnič), kterým bych nebíjel 12V LiFePO4 z 12V palubní sítě vozidla?

FV panel na střeše není zatím řešení (už mi jeden ukradli), navíc zamýšlené použití je hlavně pro překlenutí jedné, dvou "pracovních nocí".
Vítaným bonusem by bylo v případě potřeby chvilkové propojení obou aku pro možnost nastartování, pokud by (postarší) starovací baterie (v mrazu) nezvládla motor natočit.
Díky za Vaše podněty.
MPP Solar (PIP?) 5048MS, NiCd 13kWh, Solyndra 400Wp (zatím)...
spacek
 
Příspěvky: 53
Registrován: stř říj 29, 2014 3:10 pm
Reputation: 0

Re: LiFePO4 jako startovací baterie do auta ?

Příspěvekod fukuši » sob říj 20, 2018 10:15 pm

Budu řešit stejnej problém do svého vozidla.Zatím mám plán použít tuto BMS UART.
Možná půjde nastavit i nějaké omezení na nabíjecím a vybíjecím proudu.Nemá někdo otestované co vše se dá nastavit a jak to funguje.

https://www.aliexpress.com/item/4S-Life ... 56a8840776
fukuši
 
Příspěvky: 275
Registrován: úte úno 19, 2013 10:27 pm
Reputation: 7

Re: LiFePO4 jako startovací baterie do auta ?

Příspěvekod spacek » sob říj 20, 2018 10:27 pm

Mě by úplně stačil ten DC/DC konvertor - nabíječka LiFePO4 z 12V vstupu. Nouzové startování by se dalo vyřešit tím propojovačem baterií:
https://eshop.neosolar.cz/propojovac-ba ... 2-24v-120a
MPP Solar (PIP?) 5048MS, NiCd 13kWh, Solyndra 400Wp (zatím)...
spacek
 
Příspěvky: 53
Registrován: stř říj 29, 2014 3:10 pm
Reputation: 0

Re: LiFePO4 jako startovací baterie do auta ?

Příspěvekod josse » ned říj 21, 2018 3:29 am

Obousměrný DC/DC jsem viděl, ale bohužel ke své funkci potřebuje rozdílné napětí na obou koncích, při stejném napětí, neumí dobře řídit spínání 4 spínačů do akumulační tlumivky. Viděl jsem 12/48 a 48/120.

https://www.analog.com/en/about-adi/new ... lable.html

http://www.ti.com/tool/TIDA-01168#

LT8490

Ještě před rokem toho moc nebylo, je vidět že mid-hybridy (nebo jak se jim správně říká) donutili zase nějaké vzorové zapojení I s dokumentaci vystavit na internet...
12x GWL Poly 300Wp 72 cells, 1x Axpert MKS 48V 4000W, 188P14S 18650 (300Ah) + 210xPytlík 4Ah (14S15P 58Ah) + 4x Dual Purpose 180 Ah, https://emoncms.trenet.org/dashboard/view?id=3
josse
 
Příspěvky: 152
Registrován: úte úno 14, 2017 9:35 pm
Reputation: 34

Re: LiFePO4 jako startovací baterie do auta ?

Příspěvekod kodl69 » ned říj 21, 2018 10:42 am

Ty BMS už jsem montoval 3, nastavit se dá skoro všechno co potřebuješ, jenom balanční propud je hodně nízkej, a 70A nastartuje tak malou motorku, ne auto, na to potřebuješ tak 200A, takže startér zapojit přímo na články a doufat, že obsluha má trochu rozumu (vlastně nemusí, protože elektrika na vývod 30 klíčku je přes tu BMS a když poklesne napětí na některým článku, tak to stejně vypne.
Spíš vidím problém v nabíjení, alternátory dávají tak 14.4V, rozděleno na 4 články je 3.6V a to už v li-ion baterce moc elektriky nezbývá, naopak na LiFePo4 je to moc. Abrams to tuším řeší připojením alternátoru přes nějakou mega diodu, což zajistí rozumný napětí pro lifepo4, možná by se dal sehnat regulátor na nižší napětí, a nebo udělat drobnej tunning v altíku, asi tuším jak.
Na LM5110 co je v aparátu od TI jsem se díval, jde použít tuším do 96V na jedné straně a 60V na druhé, ale rozdíl napětí tam musí být. Chtěl bych to zkusit pro nabíjení - vybíjení elektro přibližovadel, jako výpomoc systému a nebo nízkoztrátový rychlonabíjení v létě. Ale není toho času.
ostrov 4600Wp neustále ve stádiu zrodu: 6x noark CHSM6610P250, 6x250Wp z I4wifi, 6xTratek 275Wp, 4x auria 120Wp, midnite classic 150 lite+whizbang jr., 16S a různě P cca 300Ah Winston, Powerjack 8kW (reálně 6kW po úpravě). 48V DC rozvody a spotřebiče.
kodl69
 
Příspěvky: 3005
Registrován: sob črc 19, 2014 7:56 pm
Reputation: 207

Re: LiFePO4 jako startovací baterie do auta ?

Příspěvekod fukuši » ned říj 21, 2018 10:55 am

Použil bych to na lifepo přeci jen nehoří jak li on a to napětí cca 14,6V s alternátoru je ok.Nastavil bych nabíjení na cca 14V a nabíjecí proud cca 8A pokud to ta bms umí.Startování bych řešil jen jako nouzi nějakou propojkou a pod.
fukuši
 
Příspěvky: 275
Registrován: úte úno 19, 2013 10:27 pm
Reputation: 7

Re: LiFePO4 jako startovací baterie do auta ?

Příspěvekod dracekvo » ned říj 21, 2018 11:11 am

Taky to v autě budu řešit jak tam dát trakční baterku lifepo. Budu to asi řešit step up měničem12-24V a potom mppt regulátorem, kde si už nastavím potřebné napětí pro lifepo.
2850Wp, 500Ah LiFePO 48V - rozebráno, odstaveno
eauto Peugeot ION 2012, koupeno 9/2018 58 tis km, nyní 62 tis km
dracekvo
 
Příspěvky: 1080
Registrován: čtv zář 13, 2012 3:35 pm
Reputation: 60

Re: LiFePO4 jako startovací baterie do auta ?

Příspěvekod spacek » ned říj 21, 2018 11:32 am

Pochopil jsem to dobře, že na vstup MPPT reglu pro LiFePO4 zapojíš DC/DC měnič (příp. nabíječku), která bude suplovat FV panel?
MPP Solar (PIP?) 5048MS, NiCd 13kWh, Solyndra 400Wp (zatím)...
spacek
 
Příspěvky: 53
Registrován: stř říj 29, 2014 3:10 pm
Reputation: 0

Re: LiFePO4 jako startovací baterie do auta ?

Příspěvekod rottenkiwi » ned říj 21, 2018 11:37 am

A toto sú čo za baterky ?
https://www.battery-import.sk/baterie-6 ... 12v--20ah/

Majú v sebe nejakú ochranu, či sú tam len holé články a 15 V ich určite zabije ?
Only God & bank can create something from nothing. LTC: LX4UmmYHzT293zcJJ4BjTcPTRSHoLWLDn7
Vodík LiFePO charge BMS SEI formation Float IBM Quantum Enphase IQ7x 787 Dreamliner Issue Ako žiť eko Izolácia
Uživatelský avatar
rottenkiwi
 
Příspěvky: 1831
Registrován: pát úno 13, 2015 2:24 pm
Bydliště: SO, SK
Reputation: 69

Re: LiFePO4 jako startovací baterie do auta ?

Příspěvekod spacek » ned říj 21, 2018 3:42 pm

Jak tak pátrám, narazil jsem na tuhle věcičku - Victron Peak Power Pack:
https://eshop.neosolar.cz/victron-peak- ... 40ah-512wh
Na první pohled je to drahé, když však sečtu všechno, co v tom je, téměř se to blíží součtu jednotlivých komponent (4xLiFePO4 40Ah, 1x BMS, DC/DC booster pro nabíjení z palubní sítě auta, AC nabíječka k tomu)...
Celkem se mi to líbí, ale obávám se, že bych musel mít spotřebiče zapojené samostatně zvlášť přímo na tenhle pack.
Může někdo ze zdejších znalců potvrdit nebo vyvrátit, zda bych tohle mohl zapojit v autě přes Cyrix-ct propojovač (linkníže), který je na jinak duální systém v autě téměř ideální?
https://eshop.neosolar.cz/propojovac-ba ... 2-24v-120a
MPP Solar (PIP?) 5048MS, NiCd 13kWh, Solyndra 400Wp (zatím)...
spacek
 
Příspěvky: 53
Registrován: stř říj 29, 2014 3:10 pm
Reputation: 0

Re: LiFePO4 jako startovací baterie do auta ?

Příspěvekod spacek » ned říj 21, 2018 4:27 pm

Na straně 14 návodu k tomu Victron Peak Power Packu píšou, že to není určeno ke startování auta, ale myslím, že by to vzhledem k těm silovým vývodům šlo...
https://eshop.neosolar.cz/images_conten ... -es-se.pdf
MPP Solar (PIP?) 5048MS, NiCd 13kWh, Solyndra 400Wp (zatím)...
spacek
 
Příspěvky: 53
Registrován: stř říj 29, 2014 3:10 pm
Reputation: 0

Re: LiFePO4 jako startovací baterie do auta ?

Příspěvekod abrams » pon říj 22, 2018 6:26 pm

Zdravím ,

v autě mám 40Ah LiFe Winston už 6 let :mrgreen: . Origo bylo tuším 55Ah volovo . S alternátorem sem nehnul , myslím tím úpravu napětí :? , jak psal Kodl69 , použil sem sestavu 11-ti diod o reálném úbytku cca 0,6V k dosažení 13,6V na aku čili i v el síti auta . Mimo jiné mám dééélší životnost 12V žárovek :D .

Zmiňovaná Viktorova krabička není použitelná coby náhrada startovacího volova , už kvůli startovacím proudům od 400A až 800A dle typu motoru a startéru .

Elektronům zdar *sun*
3,96kWp monokrystalů + 2x regl PCM60X + 24kWh LiFePO4 + 6kW HF sínus měnič , celé na 52V systému .
Chibi v textu vyhrazeny :D
Uživatelský avatar
abrams
 
Příspěvky: 2321
Registrován: ned črc 17, 2011 11:19 am
Bydliště: Brno
Reputation: 250

Předchozí

Zpět na LiFe*

Kdo je online

Uživatelé procházející toto fórum: Semrush [Bot] a 1 návštěvník

cron
Reputation System ©'