Fórum | MyPower.CZ | Obnovitelné zdroje energie - energetická soběstačnost | Právě je sob srp 19, 2017 8:30 am


LiFePO4 jako startovací baterie do auta ?

LiFePO4, LiFeYPO4, atd., zkušenosti, rady, tipy ...
Další

LiFePO4 jako startovací baterie do auta ?

Příspěvekod mypower.cz » sob bře 09, 2013 10:23 am

LiFePO4 baterie zvládají velmi vysoké proudy (400A po 10 sec. pro 40Ah baterii, 600A/10sec. pro 60Ah baterii). Napěťový rozsah je stejný nebo širší než u olověných baterií. Pracovní teplota LiFePO4 článků je od -25°C do 80°C. Proto je možné v odůvodněných případech je jako startovací baterie použít.

Celý článek naleznete zde.
Podpořte MyPower.CZ | 2.24kWp FVE | MyPower MicroLog2
BTC support 13cyzkTPH8C1aHQesr2ffLPb8APn9CKq92 | LTC support LV66K4p4yVxTfQ1qjfxzJGS1zbyrQTU8SV
Uživatelský avatar
mypower.cz
Site Admin
 
Příspěvky: 3095
Registrován: pát bře 04, 2011 11:36 am
Reputation: 118

Re: LiFePO4 jako startovací baterie do auta ?

Příspěvekod luge » sob bře 09, 2013 11:11 am

luge
 
Příspěvky: 514
Registrován: ned lis 13, 2011 5:52 pm
Bydliště: SK
Reputation: 1

Re: LiFePO4 jako startovací baterie do auta ?

Příspěvekod matej » sob bře 09, 2013 12:12 pm

Otázkou zůstává, jakou teplotu měla před připojením ona LiFePO4 baterie .. Jestli pokojovou, anebo taky -17°C anebo podobně ...?
Pravda a Láska zvítězí!.
SOLARSERVIS.EU - Slnko do každého domu - Montáže hybridných a ostrovných FVE.
matej
 
Příspěvky: 798
Registrován: čtv zář 01, 2011 5:30 pm
Reputation: 37

Re: LiFePO4 jako startovací baterie do auta ?

Příspěvekod Pan Taum » sob bře 09, 2013 3:27 pm

U martina kolaříka by to s největší pravděpodobností zvládly i jen samotné 4x 20Ah.

A to ruské video - měly 100% pokojovou teplotu, jinak by po otočení klíčkem trvalo nějakou chvíli, než by se vnitřně zahřály a otáčely startérem. Nakopnuly by ho stejně, jen za delší čas. Chápu to jako demonstraci, že 12V 10Ah LiFePO4 dokáže nastartovat ztuhlé auto v mrazu.

reklamní slogan: "A umí tohle vaše olovo??"
Pan Taum
 
Příspěvky: 510
Registrován: sob úno 25, 2012 9:36 pm
Reputation: 9

Re: LiFePO4 jako startovací baterie do auta ?

Příspěvekod havran » sob bře 09, 2013 4:23 pm

Podle mého názoru je LiFePO4 baterka dobrá na zimní provoz.

Nevýhodou LiFePO4 je, že když se baterie omylem vybije do dna, pak je nadobro odepsaná. Olovo lze většinou ještě zachránit.

Nějaké informace jsem též našel i zde: http://gwl-power.tumblr.com/tagged/Star ... src=PROM03
havran
 
Příspěvky: 44
Registrován: pát bře 30, 2012 3:32 pm
Reputation: 0

Re: LiFePO4 jako startovací baterie do auta ?

Příspěvekod abrams » ned bře 10, 2013 11:06 am

Zdravím ,

já chci nahradit stávající 50Ah volovo 40Ah 13V monoblokem , výměna je nevyhnutelná , volovo je takřka dead :D . Jen určitě doplním vhodným monitoringem :idea: . Už se těším :yes: . Akorát by to chtělo ještě něco udelat s tím nesyslem mezi startérem a převodovkou :mrgreen: .

Elektronům zdar *cloud*
3,96kWp monokrystalů + 2x regl PCM60X + 24kWh LiFePO4 + 6kW HF sínus měnič , celé na 52V systému .
Chibi v textu vyhrazeny :D
Uživatelský avatar
abrams
 
Příspěvky: 1869
Registrován: ned črc 17, 2011 11:19 am
Bydliště: Brno
Reputation: 162

Re: LiFePO4 jako startovací baterie do auta ?

Příspěvekod atom » ned bře 10, 2013 11:15 am

V autě je LiFePO4 škoda. Stačí aby něco selhalo, přelomené dráty ve víku kufru, puštěná světla, vadný alarm, řízení větráku, cokoliv ji může jednoho dne vybít na nulu. Bez automatického odpojení při poklesu napětí bych ji tam nedával. Bude odsouzená k smrti :cry:
Tristar / 11kWh v lithiu / 3,4kWp / Matrix 5000VA / arduino / >18MWh :o / start 05/2012 s 440Wp.
atom
 
Příspěvky: 423
Registrován: sob čer 02, 2012 7:22 pm
Bydliště: 580m n.m. na Vysočině
Reputation: 4

Re: LiFePO4 jako startovací baterie do auta ?

Příspěvekod abrams » ned bře 10, 2013 11:27 am

Zdravím ,

... nebude :idea: jako nouzový odpojovač použiji 100A bistabilní relé http://shop.mypower.cz/bistabilni-rele-stykac-12v-100a-770#.UTxfSWe0Pms ovládané podpěťovou ochranou ... napájenou přes relé , takže se odpojí úplně vše 8-) .

Elektronům zdar *cloud*
3,96kWp monokrystalů + 2x regl PCM60X + 24kWh LiFePO4 + 6kW HF sínus měnič , celé na 52V systému .
Chibi v textu vyhrazeny :D
Uživatelský avatar
abrams
 
Příspěvky: 1869
Registrován: ned črc 17, 2011 11:19 am
Bydliště: Brno
Reputation: 162

Re: LiFePO4 jako startovací baterie do auta ?

Příspěvekod atom » ned bře 10, 2013 11:52 am

téměř vše, mimo startéru, na ten by 100A nestačilo. Ale takhle by to už mělo pár let přežít :-) Doufám, že máš alespoň porsche, aby ta úspora hmotnosti stála za to :yes:
Tristar / 11kWh v lithiu / 3,4kWp / Matrix 5000VA / arduino / >18MWh :o / start 05/2012 s 440Wp.
atom
 
Příspěvky: 423
Registrován: sob čer 02, 2012 7:22 pm
Bydliště: 580m n.m. na Vysočině
Reputation: 4

Re: LiFePO4 jako startovací baterie do auta ?

Příspěvekod Ondřej » úte bře 12, 2013 9:08 am

jaja, kdybych měl auto s ochranou proti vybití, tak bych tam LFP frknul hned. Jezdil jsem doteď s olůvkem 6 let starým a při sezení v autě jsem 5 minut nevypl světla. Už jsem nenastartoval. Tak jsem vytáh z kufru 20Ah záložní LFP a motor měl najednou takový startovací otáčky, že jsem to s olovem ještě nezažil :mrgreen:

Než rusáci(?) 10Ah baterku namontovali, tak určitě vychladla. Tuším ji přece i měří teplotu.

Abramsův tip na relé je bezva. Vůbec přece nevadí, že startér půjde mimo. Mohl bys zrovna napsat krátký návod, jak a co přesně zapojit?

Relé by stačilo menší. Světla do 200W, zapalovač 150W, větrák 30W, topení skla 100W?, plus další blbosti +motor do 100W? = 580W/14= 41A
Ondřej
 
Příspěvky: 102
Registrován: sob pro 22, 2012 5:40 pm
Reputation: 1

Re: LiFePO4 jako startovací baterie do auta ?

Příspěvekod matej » úte bře 12, 2013 10:17 am

Pánové pamatujte že při startování to relé pokud bude nastaveno řekněme na 11V zaručeně odepne ..
takže asi před relé bych dal nějaký spožďovač aby to vyplo minimálně pár sekund po tom co to spadne pod 11V.
Pravda a Láska zvítězí!.
SOLARSERVIS.EU - Slnko do každého domu - Montáže hybridných a ostrovných FVE.
matej
 
Příspěvky: 798
Registrován: čtv zář 01, 2011 5:30 pm
Reputation: 37

Re: LiFePO4 jako startovací baterie do auta ?

Příspěvekod tomas » úte bře 12, 2013 10:52 am

Ondřej píše:Abramsův tip na relé je bezva. Vůbec přece nevadí, že startér půjde mimo. Mohl bys zrovna napsat krátký návod, jak a co přesně zapojit?


Startér i alternátor doporučuji zapojit mimo relé. Alternátor se za provozu nesmí odpojit od akumulátoru, jinak přepěťová špička může v autě vše zničit.
A co další systémy jako ABS, posilovač řízení a brzd, vstřikování a řízení motoru atd.., co když je relé při jízdě odpojí? A jak se bude tvářit pojišťovna dojde-li k nehodě? U starých aut bez elektroniky bych se toho nebál, ale u těch nových je to třeba dobře promyslet co odpojovat a co ne. Totální nečekané zhasnutí všech světel taky nebude moc příjemné, i když bude auto stát.
Uživatelský avatar
tomas
 
Příspěvky: 1437
Registrován: pon bře 07, 2011 11:05 am
Bydliště: Třinec
Reputation: 31

Re: LiFePO4 jako startovací baterie do auta ?

Příspěvekod mypower.cz » úte bře 12, 2013 11:10 am

tomas píše:Totální nečekané zhasnutí všech světel taky nebude moc příjemné, i když bude auto stát.


Tohle jsem kdysi zazil.. za jizdy v mestskych ulickach ... HUMUS .. no ale asi za 10s se to restartlo a to auto "nabootovalo" a jelo se porad dal, jako by se nechumelilo. Motor jel stale bez problemu i behem vypadku elektriky, jenom vsechno zhaslo, radio, palubka, svetla, vsechno. Ze by se nachvilku odpojila baterka nejakym otresem a spatne pritahlou svorkou od baterky a zareagovala nejaka prepetovka na prepeti z alternatoru odpojenim vseho? No kdo vi jak je ford escort zapojeny.

Od te doby se mi to nestalo. Asi tak 5 let.
Podpořte MyPower.CZ | 2.24kWp FVE | MyPower MicroLog2
BTC support 13cyzkTPH8C1aHQesr2ffLPb8APn9CKq92 | LTC support LV66K4p4yVxTfQ1qjfxzJGS1zbyrQTU8SV
Uživatelský avatar
mypower.cz
Site Admin
 
Příspěvky: 3095
Registrován: pát bře 04, 2011 11:36 am
Reputation: 118

Re: LiFePO4 jako startovací baterie do auta ?

Příspěvekod Ondřej » úte bře 12, 2013 3:13 pm

Tak posilovače nemají s elektrikou nic společnýho. Šťavu pro motor jsem zmínil.
Proč by měli světla zhasínat při stání nebo jízdy? Když nebudou upadávat dráty...
Ondřej
 
Příspěvky: 102
Registrován: sob pro 22, 2012 5:40 pm
Reputation: 1

Re: LiFePO4 jako startovací baterie do auta ?

Příspěvekod JiříK » úte bře 12, 2013 3:31 pm

Nemusí upadávat dráty. Kdysi jsem provedl úpravu, abych odlehčil spínací skříňce, přes kterou teklo úplně všechno. Takže světla šla přepojit na relé. Leč spínačka, potvora, zvyklá na pořádné proudy, si po snížení proudů ta o 90%, umanula, že prostě semtam přeruší. Opálené kontakty udělaly své. Takže v noci, v zatáčce, no prostě labůžo... Ještě že jsem briskně zapnul mlhovky. napájené odjinud. Pak jsem spínačku kuchnul, vyčistil, namazal a je klid.
960Wp Schott ASI,600Wp poly, 1300Ah NiCd,200Ah Pb, 330Ah LiFePo,Juta 2024Z,2x3024Z, 5024Z,Victron Phoenix 1200W, UPS APC300 Back,UPS IMV (Victron) 500 VA a další...
JiříK
 
Příspěvky: 701
Registrován: pon bře 21, 2011 6:29 pm
Bydliště: 345m n.m. v Chřibech
Reputation: 20
 
  • 0


Re: LiFePO4 jako startovací baterie do auta ?

Příspěvekod Zbyněk Mulač » stř bře 13, 2013 5:34 pm

Posilovače s elektrikou mají hodně společného, jsou auta, které ho mají (třeba fabie). Napadá mě problém s tím podpětím, pokud baterie bude částečně vybitá vlivem vadného dobíjení a někdo se pokusí nastartovat pak do startéru tečou, nebo mohou téct, velké proudy a ty jen tak odpojit není nic lehkého, malého ani levného. Ale výrobci Lithiových baterií především do motorek už jsou (teda vím o jednom :)). Když vše funguje jak má...proč ne. Když vše funguje jak má tak ovšem myslím Lithium není třeba.
Zbyněk Mulač
 
Příspěvky: 26
Registrován: pát bře 02, 2012 5:23 pm
Reputation: 0

Re: LiFePO4 jako startovací baterie do auta ?

Příspěvekod abrams » čtv bře 14, 2013 8:57 pm

atom píše:téměř vše, mimo startéru, na ten by 100A nestačilo. Ale takhle by to už mělo pár let přežít :-) Doufám, že máš alespoň porsche, aby ta úspora hmotnosti stála za to :yes:

Zdravím ,

auto mám z opačného konce žebříčku :D . Já už volovo nechci ::stop:: . Přes nouzový odpojovač by bylo napájeno vše kromě startéru a altíku , to je jasný :yes: .
Já mám posilovače z doby kamenné ... bez elektroniky :yes: .
Až našetřím , namontuju a vyzkouším :arrow: poreferuji :comp: .

Elektronům zdar *cloud*
3,96kWp monokrystalů + 2x regl PCM60X + 24kWh LiFePO4 + 6kW HF sínus měnič , celé na 52V systému .
Chibi v textu vyhrazeny :D
Uživatelský avatar
abrams
 
Příspěvky: 1869
Registrován: ned črc 17, 2011 11:19 am
Bydliště: Brno
Reputation: 162

Re: LiFePO4 jako startovací baterie do auta ?

Příspěvekod JiříK » čtv bře 14, 2013 9:40 pm

A já ve voze nemám ani posilovač řízení, ani posilovač brzd, elektrické stahování oken, centrál, xenony, řídící jednotku, rádio, mlhovky, palubní počítač, dokonce ani fridex v zimě nepotřebuji! Ale k věci: v nouzi používám jako startovací zdroj olovo 12V/ 7 Ah z UPS a ono to startuje! Asi by mi tam stačila LiFe , co se za tuto baterku do UPS dá zaměnit. Někde jsem to viděl, sic je dražší, ale... :sm1:
960Wp Schott ASI,600Wp poly, 1300Ah NiCd,200Ah Pb, 330Ah LiFePo,Juta 2024Z,2x3024Z, 5024Z,Victron Phoenix 1200W, UPS APC300 Back,UPS IMV (Victron) 500 VA a další...
JiříK
 
Příspěvky: 701
Registrován: pon bře 21, 2011 6:29 pm
Bydliště: 345m n.m. v Chřibech
Reputation: 20
 
  • 0


Re: LiFePO4 jako startovací baterie do auta ?

Příspěvekod JirkaK » úte bře 26, 2013 5:27 pm

Sice to není přímo akumulátor, ale mrkněte na tohle 8-). V kombinaci s FV panýlkem pro udržování napětí by to byla i celkem dobře použitelná záležitost.
JirkaK
 
Příspěvky: 91
Registrován: čtv zář 27, 2012 12:38 pm
Reputation: 1

Re: LiFePO4 jako startovací baterie do auta ?

Příspěvekod dracekvo » úte kvě 21, 2013 5:30 am

A co jejich dobíjení? v autě je napětí někde kolem 14,2-14,4V a u těch co mají určené gelové baterie ještě míň. A závad kolem sebe typu vybytá baterie, špatný alternátor který najednou dává 16V už sem viděl celkem dost. Takže také čístou náhodou můžete mít do 3 let po baterce. Vymlácené olovo se dobije, nebo si při přebíjení trošku zabublá a jede celkem nerušeně dál.
Já vám nevím, ale při ceně startovacích aku se mi zdá poněkud zbytečné investovat tisíce do nejistého výsledku a ještě s nutností všelijakých úprav.
Když to vemu že instalace mě nevyjde určitě levěji než na 5 tis. za to mám olovo 5x4 roky = 20 let. Tak dlouho tam ta life určitě nevydrží. A hlavně tak dlouho nevydrží ani to auto.
2850Wp, Tristar MPPT 60A, 200Ah LiFePO 48V, 5kW LF PowerJack by Matěj
dracekvo
 
Příspěvky: 805
Registrován: čtv zář 13, 2012 3:35 pm
Reputation: 37

Další

Zpět na LiFe*

Kdo je online

Uživatelé procházející toto fórum: Žádní registrovaní uživatelé a 1 návštěvník

Reputation System ©'