Stránka 40 z 62

Re: Elektricka / hybridni auta

PříspěvekNapsal: ned dub 28, 2019 8:01 am
od rottenkiwi
https://www.teslamagazin.sk/skoda-super ... jazd-cena/

Škoda urobila zázrak, na tú istú baterku prejde Passat 55 a Superb 70 km.

Re: Elektricka / hybridni auta

PříspěvekNapsal: ned dub 28, 2019 10:29 am
od NOPARasito
volente píše:Ono to hraní si na vlastním písečku rychle skončí s rozšířením elektromobilů. Když začalo video, a já to pamatuji, taky bylo více systému a vlastně přežil jen jeden. A tak to bude i s tímto.
Netvrdím že bude shoda v bateriích a budou se vyměňovat z Tesly do Renaultu, ale bude se muset nějakým způsobem unifikovat konektor nabíjení a jeho možnosti. Na benzinkách mají ty choboty taky unifikované.

Jj melo by to dopadnout jako s telefony. Nejrozsirenejsi je micro usb. Jen doufam, ze ty konektory budou, jak jsem rikal s tepolotnim cidlem a popripade u vetsich vykonu chlazene, nechtel bych jak se stavalo, ze zacal vuz horet od poskozeneho konektoru. Zname to, cim vice jednoduchych lidi to bude pouzivat, tim vice to musi byt "throtle geraet".(blbuvzdorne)

Re: Elektricka / hybridni auta

PříspěvekNapsal: ned dub 28, 2019 1:27 pm
od Tomanjan
brumlaj píše:ano používá se walbox z SDS mikro light2+trochu optooddělovačů. Měří via elektroměr spotřebu domu a pokud se spotřeba zvýší tak sníží PWM střídu.



Zdravím,

nevíte o nějakém řešení tohoto ? panely - střídač ( např. Axpert ) - wallbox - auto (v mém případě Outlander PHEV )
Tedy ostrovní provoz nejlépe bez baterie, wallbox by musel měnit výkon dle toho co dají panely. Mám fve pro otřev vody a hodně přebytků. Grid free řešení nechci.

Re: Elektricka / hybridni auta

PříspěvekNapsal: ned dub 28, 2019 2:43 pm
od youda
Jo, tak toto mne také zajímalo: Jak připojit wallbox k ostrovní elektrárně a do auta posílat přebytky?

Klasické wallboxy sice umí řídit svůj výkon na základě přebytků FVE, ale monitoring provádějí pomocí proudového transformátoru na vstupu objektu. Pro klasický wallbox je tedy potřeba mít buď ongrid nebo hybridní FVE, připojení k DS a povolené přetoky. Jakmile začnou přetoky do DS, wallbox pochopí, že může přidat na výkonu a tuto informaci také sdělí nabíjenému autu pomocí PWM signálu.

Zatím jsem vyčetl, že pro ostrovní instalace by dávalo smysl použít wallbox OpenEVSE. Tenhle wallbox totiž umí to samé co ty klasické, ale navíc má jednoduché API, přes které mu lze říkat, že má zvednout nebo snížit nabíjecí proud. Informaci o tom, jestli proud zvednout nebo snížit, by šlo získávat úplně stejně jako fungují bojlerové vytěžovače - tedy z napětí baterie. Úplně bez baterky to asi nepůjde, ale reálně by stačila i velmi malá, jen jako buffer.

To API u OpenEVSE funguje buď přes sériák, nebo i přes wifi.
Kód: Vybrat vše
RAPI over HTTP
RAPI (rapid API) commands can also be issued directly via a single HTTP request.
Assuming 192.168.0.108 is the local IP address of the OpenEVSE ESP.

Eg.the RAPI command to set charging rate to 13A:
http://192.168.0.108/r?rapi=%24SC+13

To sleep (pause a charge) issue RAPI command $FS
http://192.168.0.108/r?rapi=%24FS

To enable (start / resume a charge) issue RAPI command $FE
http://192.168.0.108/r?rapi=%24FE

https://libraries.io/github/OpenEVSE/ESP8266_WiFi_v2.x

Používáte to někdo?
Máte lepší řešení?

Re: Elektricka / hybridni auta

PříspěvekNapsal: ned dub 28, 2019 9:22 pm
od redcrown
A nešlo by použít Greenbono AKU, které má na jednom z výstupů použitelný PWM výstup?

Re: Elektricka / hybridni auta

PříspěvekNapsal: ned dub 28, 2019 9:57 pm
od youda
Teoreticky by šlo využít i GreenBono AKU.
Ovšem specifikace jak má EVSE (wallbox) komunikovat s autem je poměrně komplexní. Takže GB nelze použít jen tak, ale bylo by potřeba ho doplnit o další obvody. Například, PWM signál pro auto musí mít 1 kHz a +12V/-12V.

Naštěstí se dají koupit různé kity pro vytvoření vlastního wallboxu. Chytřejší kity, jako právě OpenEVSE lze řídit po IP, ale našel jsem i takový, u kterého lze výkon 6-80A řídit pomocí potenciometru. Z GreenBono AKU by se tedy PWM signál asi nepoužil přímo, ale právě pro řízení výkonu toho EVSE kitu.

article-2018march-bringing-evs-into-the-fig1.jpg

tumblr_n4zvvhDEMl1qa2swjo1_500.jpg

controll_pot.jpg


Mě osobně zase více vyhovuje ta varianta s řízením příkazy přes IP, jelikož už dnes všechno řídím softwarově, takže dodělat tam pár řádků které budou posílat HTTP GET podle aktuálně dostupného výkonu FVE je pro mne nejsnažší. Můžu si tak udělat i logiku, jestli se má nejdřív nahřívat bojler nebo nabíjet auto, případně to celé ještě podmínit teplotou vody v bojleru atd.

Re: Elektricka / hybridni auta

PříspěvekNapsal: ned dub 28, 2019 10:16 pm
od Matess
to napěťové řízení je super... stačí arduino s ethernetem a kondik s odporem (DAC) a mělo by to chodit...

edit:
teď na to koukám podrobně... dělat DAC z arduina je pěkná blbost, když tomu stačí přimo PWM :-D

Re: Elektricka / hybridni auta

PříspěvekNapsal: ned dub 28, 2019 10:39 pm
od youda
Koukám, že dělají i variantu s řízením 0-10V nebo 0-5V. To je zase ideální pro ty, co používají průmyslová PLC. A myslím, že GreenBono má také výstup 0-10V, že jo?

http://evracing.cz/evse/evse-wallbox/ev ... 190205.pdf

Re: Elektricka / hybridni auta

PříspěvekNapsal: pon dub 29, 2019 8:32 am
od ota
Mě se na tom PWM nezdá, že ikdyž bude proud proměnný od 6 do 80A tak ve skutečnosti to to budou 80 A obdélníkové impulsy 1kHz s různou délkou střídy, na které nebude ostrovní měnič připraven a regulační smyčka na ně nedokáže zareagovat. Ani hybridní měnič by na 1kHz impuls nebyl schopen reagovat. Takové zapojení podle mne může fungovat pouze s DS.
Možná jsem to špatně pochopil, případně mi vysvětlete co mi uniklo...

Re: Elektricka / hybridni auta

PříspěvekNapsal: pon dub 29, 2019 9:07 am
od kodl69
uniklo ti to, že tohle je jenom signál pro řízení nabíječky v autě, nic víc. Proud si potom reguluje ta nabíječka v autě podle šířky impulsů. Tohle je fajn, když chceš to auto použít jako vytěžovač, nebo když máš víc nabíjecích míst a slabej hlavní jistič, tak to dokážeš nějak zregulovat.

Re: Elektricka / hybridni auta

PříspěvekNapsal: pon dub 29, 2019 9:07 am
od abrams
Zdravím ,

PWM signál řídící příkon palubních nabíječek eut je na 1kHz a to puls +12V následovaný pulsem -12V . Většina eut se spokojí s plusovými pulzy , ale plnohodnotný je i s mínusovými jež informují euto o bezpečnostních stavech .
https://www.ev-power.eu/Electric-Cars/EVSE-Kit-V1-1-for-EV-charging-station-cable-Wallbox-kit-only.html?cur=2
Jinak 1kHz je pouze nosná komunikační frekvence , nejedná se o spínanou frekvenci silového AC odběru :idea: .

Elektornům zdar *cloud*

Re: Elektricka / hybridni auta

PříspěvekNapsal: pon dub 29, 2019 9:34 am
od youda
Oto,

trochu jsem to nastudoval a ten protokol je dost chytře vymyšlenej. Jen s pomocí dvou drátů dokáže ošetřit spoustu provozních a chybových stavů. Přitom je to celé analogová komunikace -> evidentně byl zájem na tom, aby ten protokol dokázaly využít i hloupější zařízení. Vůbec tedy není potřeba mít na straně wallboxu (ani na straně auta) žádný CPU. Dnes tam samozřejmě mikroprocesory jsou, ale to jen proto, že jejich užití je pohodlné a levné.

Asi nejdůležitější je, uvědomit si toto:

    1) AC-DC nabíječka je v autě.
    2) Wallbox není nabíječka.
    3) Wallbox bez jakékoliv modifikace propouští do auta normální 1f až 3f AC 230V. Navíc ale po komunikačních drátech říká, jak moc si může auto sosat.

PWM signál generuje wallbox, je to obdélník +-12V 1kHz. Signál si automobil převede na spojitou analogovou úroveň (která má přímou závislost na PWM duty cycle). Výslednou analogovou hodnotu automobil použije pro nastavení maximální hodnoty proudu svojí interní nabíječky. Je to úplně stejné, jako když člověk na laboratorním zdroji omezí maximální proud potenciometrem. Nabíječka tedy na AC straně neodebírá oněch 80A v pulzech, ale opravdu plynule odebírá třeba 20A.

Další hezké věci na tom protokolu jsou:

    1) Pokud by došlo k poruše wallboxu a ten přestal generovat PWM signál, tak nabíječka přestane sosat. Nemůže tedy dojít k tomu, že wallbox "zatuhne" a auto ti vycucne baterku FVE, protože wallbox nedokázal reagovat.

    2) Když vytáhneš konektor z auta, tak ve wallboxu odpadne stykač. Takže i kdybys vytažený konec kabelu hodil do kýble s vodou, nic se nestane. Dokud kabel není zapojen v autě, tak je bez AC napětí.

    3) Pokud je koncovka kabelu zapojena v autě, ikdyž třeba bez AC napětí, auto se odmítne rozjet. To proto, aby nějaký řidič neodjel i s připojeným wallboxem.

Re: Elektricka / hybridni auta

PříspěvekNapsal: pon dub 29, 2019 9:42 am
od youda
abrams píše:Zdravím ,

PWM signál řídící příkon palubních nabíječek eut je na 1kHz a to puls +12V následovaný pulsem -12V . Většina eut se spokojí s plusovými pulzy , ale plnohodnotný je i s mínusovými jež informují euto o bezpečnostních stavech .
https://www.ev-power.eu/Electric-Cars/EVSE-Kit-V1-1-for-EV-charging-station-cable-Wallbox-kit-only.html?cur=2
Jinak 1kHz je pouze nosná komunikační frekvence , nejedná se o spínanou frekvenci silového AC odběru :idea: .

Elektornům zdar *cloud*


Abramsi,
co jsem koukal já, je to maličko jinak:
- Normální pulzy jsou plusové
- Auto omezuje maximální výšku plus pulzů tím, že na své straně mění velikost odporu připojeného přes diodu
- Wallbox změří výslednou hodnotu napětí a tím se dozví, co po něm auto chce. Například: chci nabíjet a k tomu zapnout odvětrávaní prostoru
- Mínusové pulzy auto neořezává a většina aut je ani nepotřebuje
- Tesla mínusové pulzy vyžaduje, bez nich se nenabíjí

Pletu se?

Ať už je to jakkoliv, pro mne z toho vyšlo, že nejlepší bude použít některý z těch hotových kitů a jen mu předávat informaci z vytěžovače o tom, kolik přebytečného výkonu je aktuálně k dispozici.

Jinak ve standardu je:
- minimum 1x 230V x 6A (cca 1,3 kW)
- maximum 3x 230V x 32A (cca 22 kW)

Re: Elektricka / hybridni auta

PříspěvekNapsal: pon dub 29, 2019 12:15 pm
od abrams
Zdravím ,

Youdo přesně tak , zatím jen Tesla požaduje i záporné pulzy , ostatním stačí kladné .

Elektronům zdar *cloud*

Re: Elektricka / hybridni auta

PříspěvekNapsal: pon dub 29, 2019 9:14 pm
od jars10
Ještě tam bude něco jiného.
Tesla wallbox - destination charger je buď jen pro Tesly nebo pro všechna auta.
Všechna ale není úplně přesné. Podle výrobce redukce Mennekes-Yazaki je ve wallboxu potřeba něco přepnout, jinak nabíjení s redukcí nefunguje. Zkušenost např. Olympia Brno.
Takže to jsou 3 různé stavy. Z toho 2, kdy tesla potřebuje ještě něco navíc.
Víte někdo co?

Re: Elektricka / hybridni auta

PříspěvekNapsal: pon dub 29, 2019 10:17 pm
od youda
Uvnitr Tesla wallboxu jsou dva DIP prepinace. Pravy prepinac rika, jaka auta ma wallbox nabijet:
-nahoru = jen Tesla
-dolu = vsechny elektromobily
20170611_100956.jpg


Prepinac je tam proto, ze Tesla ve spolupraci s majiteli restauraci a hotelu buduje sit pomalych AC nabijecek - Destination Chargeru. Nabijeni u nich je zdarma, pomale AC ale predpoklada se, ze posadka vozu vyuzije sluzeb restaurace ci hotelu. Aby nebyla mista zabrana konkurencnimi elektromobily, da se pri instalaci pomoci tech DIP prepinacu zvolit ze treba 2 wallboxy jsou jen pro Tesly a treti je univerzalni.

Technicky je ta ochrana udelana tak, ze pri zapojeni konektoru do auta vozy Tesla nejprve sepnou stav "EV connected", potom par vterin cekaji a pak sepnou "EV ready".

Normalni elektromobily sepnou pri zasunuti konektoru oba stavy hned rychle za sebou. Podle toho wallbox pozna, ze pripojene auto neni Tesla.

Dala by se na to udelat redukce, kde by se nejdriv rucne sepnul knoflik a pak se teprve konektor zasunul. Tim by vznikla potrebna prodleva.

Re: Elektricka / hybridni auta

PříspěvekNapsal: úte dub 30, 2019 8:53 am
od Tomanjan
youda píše:
abrams píše:Zdravím ,

PWM signál řídící příkon palubních nabíječek eut je na 1kHz a to puls +12V následovaný pulsem -12V . Většina eut se spokojí s plusovými pulzy , ale plnohodnotný je i s mínusovými jež informují euto o bezpečnostních stavech .
https://www.ev-power.eu/Electric-Cars/EVSE-Kit-V1-1-for-EV-charging-station-cable-Wallbox-kit-only.html?cur=2
Jinak 1kHz je pouze nosná komunikační frekvence , nejedná se o spínanou frekvenci silového AC odběru :idea: .

Elektornům zdar *cloud*


Abramsi,
co jsem koukal já, je to maličko jinak:
- Normální pulzy jsou plusové
- Auto omezuje maximální výšku plus pulzů tím, že na své straně mění velikost odporu připojeného přes diodu
- Wallbox změří výslednou hodnotu napětí a tím se dozví, co po něm auto chce. Například: chci nabíjet a k tomu zapnout odvětrávaní prostoru
- Mínusové pulzy auto neořezává a většina aut je ani nepotřebuje
- Tesla mínusové pulzy vyžaduje, bez nich se nenabíjí

Pletu se?

Ať už je to jakkoliv, pro mne z toho vyšlo, že nejlepší bude použít některý z těch hotových kitů a jen mu předávat informaci z vytěžovače o tom, kolik přebytečného výkonu je aktuálně k dispozici.

Jinak ve standardu je:
- minimum 1x 230V x 6A (cca 1,3 kW)
- maximum 3x 230V x 32A (cca 22 kW)
¨

Napsal jsem do EVRACING a přišla mi tato odpověď:

řešení se nabízí více druhů, v podstatě co zákazník to řešení.

Asi nejjednodušší se mi zdá nastavování proudu pomocí vstupu 0-5V. Konkrétně použít např. SDS mikro a podle výroby / spotřeby ovládat nabíjení auta (takto to řešil pan Kolařík: http://www.ostrovni-elektrarny.cz/). Někdo už má v systému např. PLC a tak využije komunikaci s ním atd.

Jiné řešení (sběrnice RS485 nebo wifi)
https://www.openwb.de/

Nejprimitivnější regulace zapnuto / vypnuto může být taky řešení (pokud byste měl solární elektrárnu s baterií).

Re: Elektricka / hybridni auta

PříspěvekNapsal: úte dub 30, 2019 11:10 am
od brumlaj
jars10 píše:....... Podle výrobce redukce Mennekes-Yazaki ........
mám Iona. Ten se skrze zmíněnou redukci od Sampra nechtěl bavit s rychlonabíječkami Lidlu a novými pomalými ČEZ nabíječkami. Šlo o to, že mikroprocesorníci testují různé hodnoty izolačních stavů atakdále než se rozhodnou sepnout silový stykač ve walboxu což jim trvá. Inu a micubiši dojde trpělivost a jde do chyby. Protože přeci +12V bylo přítomno a to znamená že je napájení připraveno a ne že se bude ještě čekat až zahřmí. Tak holt jsem redukci upravil dvěma diodami že stáhne napětí na +9V a chvilku počkám než si walbox otestuje redukci (stačí 5sec.) a pak Yazaki zasunu do vozu. No a potom se auto a walbox spolu kupodivu baví. Někdy bych ty programátory zabil. Jako se vším zdržují. Test upravené redukce s DC walboxem Tesly ještě neproběhl, není čas zajet na orgčárd se s nimi domluvit na testu za koupený čaj. Ale léto se blíží, zima už není a čas si budu muset najít ;-)

Re: Elektricka / hybridni auta

PříspěvekNapsal: stř kvě 01, 2019 1:00 pm
od rottenkiwi

Re: Elektricka / hybridni auta

PříspěvekNapsal: čtv kvě 02, 2019 6:33 pm
od rottenkiwi
NOvý Ioniq má vačšiu nabíjačku.
https://www.teslamagazin.sk/hyundai-ion ... dstavenie/