Fórum | MyPower.CZ | Obnovitelné zdroje energie - energetická soběstačnost | Poslední návštěva: pon zář 21, 2020 10:03 am


Elektricka / hybridni auta

Elektromobily, hybridy, elektrokola, elektroskůtry, řešení pro karavany, obytné přívěsy, maringotky, obytné automobily, mobilní domy.
PředchozíDalší

Re: Elektricka / hybridni auta

Příspěvekod brin » úte čer 09, 2020 3:30 pm

Porsche dosahuje 750 V, E-Tron 450 V, napětí se různí, nejedná se o žádné standardy. Kona má třeba 3p98s článků, běžných je 96 článků, ale ochuzené verze mají třeba jen 2p80s článků apod. Standardizace se váže na nabíječky, tedy Chademo a CCS, kde první verze šly na max 500 V. Verze 2.0 už umí zpravidla 900 V. PM motory se za posledních 20 let neuvěřitelně posunuly vpřed hlavně s účinností. Reluktanční PM motor, co má Tesla, je velice účinný. To samé v i3 je hybridní PM motor, který zaostává jen mírně. Průlomy Tesly jsou hlavně v elektronice měničů apod. kde používají SiC technologii.
brin
 
Příspěvky: 725
Registrován: sob úno 18, 2012 3:59 pm

Re: Elektricka / hybridni auta

Příspěvekod NOPARasito » úte čer 09, 2020 3:33 pm

brin píše:Porsche má asi nejlepší systém HV baterie dneška, respektive v některých parametrech převyšuje i Teslu. V některých zase ne. 750V systém má i nevýhody, protože spousta dnešních 50kW nabíječek nepodporuje víc než 500 V, takže to Porsche řeší DC/DC měničem 50 kW (případně za příplatek 150 kW!!), který má značné ztráty.

K tomu zmenšení „jen proudů“ ono je to dost důležité, protože i když Ah kapacita baterky poklesne, použité li-ion baterie jsou docela tvrdé, takže skutečně můžete nabíjet velmi rychle poměrně dlouho. Fascinující je třeba rychlonabíjení Audi E-Tron, který zřejmě díky tomu, že má baterii značně naddimenzované dovede nabíjet 150 kW až někam k 80 % a končí na 50 kW ve 100 %!

Jinak trochu k "E-Tronu" to je vysledek VW spolecnosti s miliardovyma ziskama????
Trochu z reality Tesly.(nejsem extra fankuskem, ale techniku maj o.k., jen ty zivotnosti a komponenty HW na vozu jsou az ubohe.)
https://fdrive.cz/clanky/supercharger-v ... ychle-3480
Uživatelský avatar
NOPARasito
 
Příspěvky: 2252
Registrován: stř črc 18, 2018 11:14 pm
Bydliště: Vidím na Pálavu a komíny Dukovan

Re: Elektricka / hybridni auta

Příspěvekod brin » úte čer 09, 2020 3:51 pm

Tesla dovede převést cutting edge výzkum do praxe neuvěřitelně rychle. Viz to rychlé nabíjení s tím, že od vydání patentu uvádějící možnost rychlonabíjení 5C bez významné ztráty kapacity a bez velkých nákladů uplynulo asi jen půl roku a už bylo částečně implementováno v autech a to i v těch starších. Tesla je prostě rychlá, molochy typu VW Group jsou spíš jako parní mašina.
brin
 
Příspěvky: 725
Registrován: sob úno 18, 2012 3:59 pm

Re: Elektricka / hybridni auta

Příspěvekod NOPARasito » úte čer 09, 2020 3:55 pm

Jen tak nahodne v bazaru. Porad v Eautech hrozna bida a cena jak z pohadky.
https://m.automodul.cz/inzerce/elektro
Uživatelský avatar
NOPARasito
 
Příspěvky: 2252
Registrován: stř črc 18, 2018 11:14 pm
Bydliště: Vidím na Pálavu a komíny Dukovan

Re: Elektricka / hybridni auta

Příspěvekod matobabetak » úte čer 09, 2020 6:24 pm

https://www.youtube.com/watch?v=fTiIG619VFA&t=30s
tu je rozborka tesly, ale hlavne su tam ukazane ako to je naozaj v tesle, i3.....popisuje aj vyhodyaj nevyhody
[5x235W poly, axpert 2,4kw,lion samsung sdi 24V 190Ah, rashberyy pi3, ICC
https://pvoutput.org/list.jsp?id=84584&sid=74995
matobabetak
 
Příspěvky: 396
Registrován: čtv pro 01, 2016 10:54 am

Re: Elektricka / hybridni auta

Příspěvekod josse » úte čer 09, 2020 7:18 pm

brin píše:Porsche má asi nejlepší systém HV baterie dneška, respektive v některých parametrech převyšuje i Teslu. V některých zase ne. 750V systém má i nevýhody, protože spousta dnešních 50kW nabíječek nepodporuje víc než 500 V, takže to Porsche řeší DC/DC měničem 50 kW (případně za příplatek 150 kW!!), který má značné ztráty.

K tomu zmenšení „jen proudů“ ono je to dost důležité, protože i když Ah kapacita baterky poklesne, použité li-ion baterie jsou docela tvrdé, takže skutečně můžete nabíjet velmi rychle poměrně dlouho. Fascinující je třeba rychlonabíjení Audi E-Tron, který zřejmě díky tomu, že má baterii značně naddimenzované dovede nabíjet 150 kW až někam k 80 % a končí na 50 kW ve 100 %!
Tohle mi zavání... Koncern a něco předimenzovat? Tomu neuvěřím.

A přesně ten DC/DC měnič je neuvěřitelná hloupost. Další kurvítko, navíc s mizernými parametry. Klasika. Těch 150V navíc přinese pouze nevýhody...

V jednoduchosti Tesly je právě ta výhoda, usměrnit 3f a rovnou do baterek. Dva tranzistory+indukčnost /na fázi, nic jednoduššího bytelnějšího asi vymyslet nejde.

Naopak Porsche je příklad jak se to dělat nemá, všechny detaily kterými se odlišili od Tesly jsou horší a vypadlo to od blbců z marketingu, ten je u koncernu fakt dokonalý.

PS: nebojte haním koncem a sám jezdím ve škodovkách...
15x GWL Poly 300Wp 72 cells, 1-2x Axpert MKS 48V 4000W, 2x80P14S 18650 (~360Ah/18kWh), https://emoncms.trenet.org/dashboard/view?id=3
josse
 
Příspěvky: 950
Registrován: úte úno 14, 2017 9:35 pm

Re: Elektricka / hybridni auta

Příspěvekod brin » úte čer 09, 2020 7:33 pm

matobabetak píše:https://www.youtube.com/watch?v=fTiIG619VFA&t=30s
tu je rozborka tesly, ale hlavne su tam ukazane ako to je naozaj v tesle, i3.....popisuje aj vyhodyaj nevyhody


Ty origo videa od Sandyho jsou zajímavější, ale ne v češtině. Tesláček v tom má občas chyby.
brin
 
Příspěvky: 725
Registrován: sob úno 18, 2012 3:59 pm

Re: Elektricka / hybridni auta

Příspěvekod dracekvo » úte čer 09, 2020 7:35 pm

NOPARasito: jo ceny jsou dost ujeté. Hlavně v porovnání s tím, že za 450 tis si můžu koupit fungl nové Citigo IV s dojezdem 250km. Když se člověk podívá do inzerce kolik chtějí za ojetiny x let staré s dojezdem 130km, tak se mu chce smát. A upřímě by mě zajímalo kdo to za ty peníze koupí. Co tak sleduju inzerci, tak velký pohyb aut tam není. Spíš dlouhodobé ležáky.

Ohledně nabíjení. Mě by zajímalo, proč se používají separátní 3f nabíječky. Když mám v autě invertor. Sice do toho nevidím úplně a třeba to nejde. Ale proč se nepoužívá invertor v systému rekuperace pro nabíjení baterek přímo ze sítě. Stačilo by přes relé odpojit motor a připojit DS (samozřejmě možné pouze pro auta s napětím baterie pod 400V). A měl bych klidně 50kW nabíječku zadarmo, protože ta silová elektronika v autě je tak jako tak. Pro 1f nabíjení by pak mohla sloužit separátní 3.6kW nabíječka jako má většina starších aut.
Uživatelský avatar
dracekvo
 
Příspěvky: 1818
Registrován: čtv zář 13, 2012 3:35 pm

Re: Elektricka / hybridni auta

Příspěvekod brin » úte čer 09, 2020 7:37 pm

Kdyby někdo moc chtěl, není až takový problém sehnat Fiat 500e z USA za cca 220 tisíc (to je cena se vším, i s dovozem a přihlášením). Známý zrovna jednoho ve špičkovém stavu za tuhle cenu dotáhl.
brin
 
Příspěvky: 725
Registrován: sob úno 18, 2012 3:59 pm

Re: Elektricka / hybridni auta

Příspěvekod josse » úte čer 09, 2020 7:44 pm

Je to o optimalizaci. Při rekuperaci se jako indukčnost používá vnitřní indukčnost vinutí motoru. Nabíječka připojená k síti musí plnit cosFi, a musela by se tam ta indukčnost do PFC doplnit. A pak ten problém s tím přepínáním a příliš dlouhým vedením. DC vedení delší je lepší, AC vedení kratší je lepší (k motoru). Vyjde lépe to když se rychlonabijeci polovodiče dají do stojanu.
15x GWL Poly 300Wp 72 cells, 1-2x Axpert MKS 48V 4000W, 2x80P14S 18650 (~360Ah/18kWh), https://emoncms.trenet.org/dashboard/view?id=3
josse
 
Příspěvky: 950
Registrován: úte úno 14, 2017 9:35 pm

Re: Elektricka / hybridni auta

Příspěvekod dracekvo » úte čer 09, 2020 7:49 pm

Ale já nemluvím o DC dobíjení. Mluvím o 3f nabíjení z domácí zásuvky. Protože řada aut má separátní 22kW nabíječku.
Tak jsem se právě ptal, proč by nešlo místo samostatné 22kW nabíječky použít část elektroniky z invertoru. Protože v principu budou asi částečně stejné konstrukce.
Uživatelský avatar
dracekvo
 
Příspěvky: 1818
Registrován: čtv zář 13, 2012 3:35 pm

Re: Elektricka / hybridni auta

Příspěvekod brin » úte čer 09, 2020 7:53 pm

dracekvo píše:NOPARasito: jo ceny jsou dost ujeté. Hlavně v porovnání s tím, že za 450 tis si můžu koupit fungl nové Citigo IV s dojezdem 250km. Když se člověk podívá do inzerce kolik chtějí za ojetiny x let staré s dojezdem 130km, tak se mu chce smát. A upřímě by mě zajímalo kdo to za ty peníze koupí. Co tak sleduju inzerci, tak velký pohyb aut tam není. Spíš dlouhodobé ležáky.

Ohledně nabíjení. Mě by zajímalo, proč se používají separátní 3f nabíječky. Když mám v autě invertor. Sice do toho nevidím úplně a třeba to nejde. Ale proč se nepoužívá invertor v systému rekuperace pro nabíjení baterek přímo ze sítě. Stačilo by přes relé odpojit motor a připojit DS (samozřejmě možné pouze pro auta s napětím baterie pod 400V). A měl bych klidně 50kW nabíječku zadarmo, protože ta silová elektronika v autě je tak jako tak. Pro 1f nabíjení by pak mohla sloužit separátní 3.6kW nabíječka jako má většina starších aut.


K tomu druhému, ona to třeba Zoe takto používala a nabíjela normálně z třífázu AC 43 kW. A používala měnič s vinutím statoru. Ale je nutné taky poznamenat, že efektivita toho řešení byla jenom asi 80 %, takže docela ztráty. Proto se vyplácelo doma nabíjet pomalou 3,6 kW integrovanou AC/DC nabíječkou.
brin
 
Příspěvky: 725
Registrován: sob úno 18, 2012 3:59 pm

Re: Elektricka / hybridni auta

Příspěvekod NOPARasito » úte čer 09, 2020 8:17 pm

josse píše:
brin píše:Porsche má asi nejlepší systém HV baterie dneška, respektive v některých parametrech převyšuje i Teslu. V některých zase ne. 750V systém má i nevýhody, protože spousta dnešních 50kW nabíječek nepodporuje víc než 500 V, takže to Porsche řeší DC/DC měničem 50 kW (případně za příplatek 150 kW!!), který má značné ztráty.

K tomu zmenšení „jen proudů“ ono je to dost důležité, protože i když Ah kapacita baterky poklesne, použité li-ion baterie jsou docela tvrdé, takže skutečně můžete nabíjet velmi rychle poměrně dlouho. Fascinující je třeba rychlonabíjení Audi E-Tron, který zřejmě díky tomu, že má baterii značně naddimenzované dovede nabíjet 150 kW až někam k 80 % a končí na 50 kW ve 100 %!
Tohle mi zavání... Koncern a něco předimenzovat? Tomu neuvěřím.

A přesně ten DC/DC měnič je neuvěřitelná hloupost. Další kurvítko, navíc s mizernými parametry. Klasika. Těch 150V navíc přinese pouze nevýhody...

V jednoduchosti Tesly je právě ta výhoda, usměrnit 3f a rovnou do baterek. Dva tranzistory+indukčnost /na fázi, nic jednoduššího bytelnějšího asi vymyslet nejde.

Naopak Porsche je příklad jak se to dělat nemá, všechny detaily kterými se odlišili od Tesly jsou horší a vypadlo to od blbců z marketingu, ten je u koncernu fakt dokonalý.

PS: nebojte haním koncem a sám jezdím ve škodovkách...

Usmernit 3faze je 400V??? Tak proc regly v masinach maji minimum soucastek a jedou na 600VDC???
Ja koncern hanim, ale nejezdim s nim fyzicky, ale .......
Nemyslim si, ze vse nemaji spatne, maji i slabe dobre chvilky pred "komandem co chteji nastavit opotrebitelnost a spotrebu"
Jeden z prikladu je ta inkriminovana prevodovka v tom Porsche ;)
Uživatelský avatar
NOPARasito
 
Příspěvky: 2252
Registrován: stř črc 18, 2018 11:14 pm
Bydliště: Vidím na Pálavu a komíny Dukovan

Re: Elektricka / hybridni auta

Příspěvekod kodl69 » úte čer 09, 2020 9:07 pm

400V *odmocnina za dvou je 564V. A přímo do baterek to nejde, jestli jsem se dobře díval na video, tak jsou tam oddělovací HF trafa, na každou fázi jedno, ostatně PFC s tlumivkou už nedělají ani číňani do PC zdrojů, ale určitě je tam aktivní PFC...
ostrov 4600Wp neustále ve stádiu zrodu: midnite classic 150 lite+whizbang jr., 16S a různě P cca 300Ah Winston, Ex Powerjack 8kW (momentálně samodomo cca 6kW). 48V DC rozvody a spotřebiče.
kodl69
 
Příspěvky: 4819
Registrován: sob črc 19, 2014 7:56 pm

Re: Elektricka / hybridni auta

Příspěvekod josse » stř čer 10, 2020 6:47 am

Nastudujte Ti reference design. Tady to nemá cenu. Tlumivku myslím samozřejmě na xx kHz v PFC, ale problem je, že to je dva tranzistory + tlumivka, žádné usměrňovací diody, žádné oddělovací trafo, ... Jeden modul na 10kW a dávají se paralelně, podle potřeby, odkaz už tu někde máme asi v jiném vlákně. Ono to pak umí napětí jak menší tak vyšší, než je 6ti diodový usměrňovač. Galvanické oddělení je z VN na NN, proč tam přidávat další.

K čemu je dobrých 22kW pro osobní potřebu? A navíc se zaměřením tohoto fóra na ostrovní elektrárny :-)
15x GWL Poly 300Wp 72 cells, 1-2x Axpert MKS 48V 4000W, 2x80P14S 18650 (~360Ah/18kWh), https://emoncms.trenet.org/dashboard/view?id=3
josse
 
Příspěvky: 950
Registrován: úte úno 14, 2017 9:35 pm

Re: Elektricka / hybridni auta

Příspěvekod NOPARasito » stř čer 10, 2020 8:21 am

josse píše:Nastudujte Ti reference design. Tady to nemá cenu. Tlumivku myslím samozřejmě na xx kHz v PFC, ale problem je, že to je dva tranzistory + tlumivka, žádné usměrňovací diody, žádné oddělovací trafo, ... Jeden modul na 10kW a dávají se paralelně, podle potřeby, odkaz už tu někde máme asi v jiném vlákně. Ono to pak umí napětí jak menší tak vyšší, než je 6ti diodový usměrňovač. Galvanické oddělení je z VN na NN, proč tam přidávat další.

K čemu je dobrých 22kW pro osobní potřebu? A navíc se zaměřením tohoto fóra na ostrovní elektrárny :-)

No my to studovat "nemusime", staci obecne povedomi, my nejsme projektanti ani vyrobci, tady se bavime o tom jakej "kočkopes" se da vymyslet za kazdou cenu kvuli odliseni. A to jaksi v masovce bude naprd. Stejne jak sjednoceni konektoru atd.
Holt automobilovej prumysl je past na zakaznika.
U spalovaku je tomu taky tak, jen si toho jiz nikdo nevsima.
Uživatelský avatar
NOPARasito
 
Příspěvky: 2252
Registrován: stř črc 18, 2018 11:14 pm
Bydliště: Vidím na Pálavu a komíny Dukovan

Re: Elektricka / hybridni auta

Příspěvekod NOPARasito » čtv čer 25, 2020 7:38 pm

Mozna trochu ulehci hysterii z haseni el. vozitek.
https://elektrickevozy.cz/clanky/jak-zv ... -20-sekund
Uživatelský avatar
NOPARasito
 
Příspěvky: 2252
Registrován: stř črc 18, 2018 11:14 pm
Bydliště: Vidím na Pálavu a komíny Dukovan

Re: Elektricka / hybridni auta

Příspěvekod diablo007 » čtv čer 25, 2020 8:14 pm

Ty hasící plachty už jsou starší počin nevím jestli je tahle v něčem jiná ale na hašení klasických aut to je fofr
Uživatelský avatar
diablo007
 
Příspěvky: 2980
Registrován: stř lis 28, 2018 7:57 pm
Bydliště: Vyškov

Re: Elektricka / hybridni auta

Příspěvekod brumlaj » čtv čer 25, 2020 8:40 pm

Ač elektromobilista, tak musím zchladit nadšení nad plachtou. Hodně záleží na chemii akumulátorů. Pokud v článku existují složky, které se teplem rozloží na prvky, které spolu reagují aniž by k reakci potřebovaly kyslík, tak plachta moc nepomůže. Ale i tak díky za aktualitu.
Moudrost nepřichází vždy s věkem, někdy věk přichází sám.
brumlaj
 
Příspěvky: 2467
Registrován: ned kvě 12, 2013 1:24 pm

Re: Elektricka / hybridni auta

Příspěvekod NOPARasito » čtv čer 25, 2020 8:50 pm

brumlaj píše:Ač elektromobilista, tak musím zchladit nadšení nad plachtou. Hodně záleží na chemii akumulátorů. Pokud v článku existují složky, které se teplem rozloží na prvky, které spolu reagují aniž by k reakci potřebovaly kyslík, tak plachta moc nepomůže. Ale i tak díky za aktualitu.

Jo Li-ion hori i pod vodou, resp. do doby nez se schladi. Ale tady asi pujde o potlaceni pristupu vzduchu do doby potrebneho k zasahu a rozjeti na dalsi majetek. Jen jsem chtel uvolnit napeti pred E-Autama, co v mem okoli omylaji takovej ten bezpecnostni kolorit.
Uživatelský avatar
NOPARasito
 
Příspěvky: 2252
Registrován: stř črc 18, 2018 11:14 pm
Bydliště: Vidím na Pálavu a komíny Dukovan

PředchozíDalší

Zpět na Mobilní elektrárny

Kdo je online

Uživatelé procházející toto fórum: CC [Bot] a 0 návštevníků

Reputation System ©'