Komprese LiFePo4 baterie • Fórum | MyPower.CZ

Fórum | MyPower.CZ | Obnovitelné zdroje energie - energetická soběstačnost | Poslední návštěva: ned kvě 28, 2023 4:38 am


Komprese LiFePo4 baterie

LiFePO4, LiFeYPO4, atd., zkušenosti, rady, tipy ...
Předchozí

Re: Komprese LiFePo4 baterie

Příspěvekod Diablo1st » ned dub 23, 2023 7:40 am

Ja som články poposúval tak, aby boli terminály na konci busbarov, takže mám medzi článkami malú medzeru a kompresiu vôbec neriešim.
Pre naše použitie má podľa mňa kompresia zmysel vtedy, keď chcem s článkami častejšie hýbať napr. na kolieskach.
Na druhú stranu malá kompresia tým článkom neublíži, takže človek má aspoň možnosť výberu. :)
Victron ESS AC Coupling:
2,75kWp on-grid + 3,3kWp 280/85 + MP2 5kVA + 15x280Ah + JK BMS
?
Diablo1st
podporuje fórum
 
Příspěvky: 1067
Registrován: pon lis 01, 2021 7:41 pm
Bydliště: SR MY


Re: Komprese LiFePo4 baterie

Příspěvekod Dagus » ned dub 23, 2023 7:56 am

No takhle od sebe je právě narovnal i Andy a po roce byla mezera fuč.
7820Wp, SV 12° 1710Wp Poly, J 90° 1820Wp Mono, JZ 12° 1680Wp Poly, JZ2 12° 1800Wp Mono, J 40° 810Wp Hyundai
MP2 5000VA, MPPT1 150/60tr, MPPT2 150/60tr, 16.8kWh 17S 310Ah AKU1, 15.2kWh 17S 280Ah AKU 2, 2xJK-BMS
?
Dagus
podporuje fórum
 
Příspěvky: 1703
Registrován: ned úno 17, 2019 9:07 pm

Výkon panelů [Wp]: 7820
Kapacita baterie [kWh]: 32

Re: Komprese LiFePo4 baterie

Příspěvekod rottenkiwi » ned dub 23, 2023 9:16 am

Tie clanky, modre, neboli urcene do FVE, ale kvoli hmotnosti, su urcene do BEV
a vyrobca aut vie, ako chladit/nahrievat baterku, aby tomu rozpinaniu zabranil
a aby ten pack vydrzal vibracie BEV.

Nebal by som sa delaminacie, lebo tam je chemicky binder, ktory drzi vsetko pokope,
skor je tam rozdielne opotrebenie, vdaka tepelnym rozdielom, ktore su dane tvarom
clanku a umiestnenim tabov a tie su pripojene k terminalom.
A nie je jedno, ci su terminaly od seba 1 cm alebo 12 cm, toto ma vplyv na degradaciu.
CALB 280 Ah vazi 5.42 kg, Winston 260 Ah vazi 8.7 kg.
Tak ten obal je masivny, ale aj tak ak sa k nim spravam zle, aj Winstony balonuju.
How fungi changed REC Lion ChatGPT on ESP32 Solar Tracker SPA_SRA Laser lightning rod
Prajem si, aby vsetci moji susedia, na celej ulici mali konecne BEVs. Toyota bZ brand.
Uživatelský avatar
rottenkiwi
 
Příspěvky: 5270
Registrován: pát úno 13, 2015 2:24 pm
Bydliště: SO, SK


Re: Komprese LiFePo4 baterie

Příspěvekod Dagus » ned dub 23, 2023 9:46 am

Kiwi věřím že na tohle téma máš toho načteno a nakoukáno asi tisíckrát víc než já. Takže jsem rád, že se k tomu taky vyjadřuješ. Každopádně jsem zvědav jak můj test za 120tis s pouze slepením dopadne, ale řekl bych že to nebude nic dramatického. Každopádně až někdy budu u rozvaděče, tak se podívám jestli to něco nedělá po tom roce :)
7820Wp, SV 12° 1710Wp Poly, J 90° 1820Wp Mono, JZ 12° 1680Wp Poly, JZ2 12° 1800Wp Mono, J 40° 810Wp Hyundai
MP2 5000VA, MPPT1 150/60tr, MPPT2 150/60tr, 16.8kWh 17S 310Ah AKU1, 15.2kWh 17S 280Ah AKU 2, 2xJK-BMS
?
Dagus
podporuje fórum
 
Příspěvky: 1703
Registrován: ned úno 17, 2019 9:07 pm

Výkon panelů [Wp]: 7820
Kapacita baterie [kWh]: 32

Re: Komprese LiFePo4 baterie

Příspěvekod microlan » pon dub 24, 2023 6:55 am

Ani bych netušil, co ten dvoukilový qicht spustí za reakce. Moje chyba, neuvedl jsem všechny parametry. Klíč má činnou délku jen 150 mm, závitové tyče jsou 8 mm, a koeficient tření matice uvažuji 0,23. Ale, napadla mě jiná věc, tyče krásně zvoní. Zkusím změřit frekvenci v závislosti na utahovacím momentu, pro danou délku by to mohlo být docela přesné měření. Zajímá mě, jak moc se to pnutí zvýší po nabití. Díky všem za reakce, zejména těm, kteří pochopili.
?
microlan
 
Příspěvky: 26
Registrován: pon kvě 09, 2022 7:47 am
Bydliště: Měnín

Výkon panelů [Wp]: 2200
Kapacita baterie [kWh]: 14

Re: Komprese LiFePo4 baterie

Příspěvekod Ivo12s » pon dub 24, 2023 8:22 am

Já bych tedy doplnil ze své praxe a rozumu. Victron BMV-700 jsem nainstaloval před 16 měsíci - v lednu 2022. A aktuálně hlásí že na bateriích proběhlo celkem 13 total charge cycles. Takže pokud platí, že bez fixace se životnost (na 80%!!) sníží na hodnotu cca. 2500 cyklů, tak by mi baterie měly vydržet 256 let. Se zvyšováním celkové kapacity by se snižoval jejich počet, proti tomu zase půjde zvyšující se spotřeba. Takže 0/0, remíza. Tedy kvůli kapacitě já kompresi opravdu nepotřebuji.

Komentáře:
1. Použití pro FVE jako "storage" je něco jiného, než auta, kde nabíjení a vybíjení MIN/MAX je při dnešních nájezdech KM docela nezbytné. U FVE je to naopak, jestliže bude kapacita navržena tak, aby pokryla maximum spotřeby v zimě, tak v létě se budou baterky dost flákat.
2. Andyho videa sleduji a zrovna tohle zmíněné se opíralo o jiné video https://youtu.be/2I-QdZFQqP8 kde hovoří nějaký Markus, prý expert. Jestli ano/Ne, to netuším...ale ten závěr byl, že komprese má hlavní důvod v primárním vytěsnění bublinek z elektrolytu. Tedy že fyzická změna velikosti v průběhu nabíjecích cyklů životnosti článků nevadí?
3. Pokud chci pro články to nejlepší, tak komprese je správná věc, to je jasný. A díky za technické vysvětlení vztahu kroutícího momentu a tlaku. Snad se nějak dopočítám i já správného řešení.
4. Já to tedy řeším hlavně kvůli mechanickému pohybu spojek článků a přechodovému odporu. Aktuálně mám na 16 článcích vnitřní odpor celkem 7,1 mOHM, tedy EVE články [3,26 mOHM]+ 15 x propojka, utahovací moment 5 Nm = 7,1 - 3,26 = 3,84 /15 = 0,256 mOhm průměr na propojku a budu to pravidelně sledovat. Asi hlavně v zimě, kdy bude rozdíl MIN/MAX největší.
100% OSTROV SČ KRAJ = 16 panelů Canadian Solar CS3K-305; 2 větve 2S4P; 2x Regulátor Victron BlueSolar Charger MPPT 150/60; Měnič 1F Smart Phoenix Inverter 48V 5000VA 230V; Monitoring Victron BMV700 + Raspberry Pi 4B; Energy Meter ET112 a spousta kabelů.
Baterie LiFePo4 =3P x 48V/120Ah = cca 17 kWh, skládaná z článků Winston WB-LYP60AHA ✔ Zlepšení pozice u vyhledávačů; Aktuální stav FVE instalace.
?
Ivo12s
 
Příspěvky: 383
Registrován: ned kvě 06, 2012 2:47 pm


Re: Komprese LiFePo4 baterie

Příspěvekod sisdale » úte dub 25, 2023 8:09 pm

Ja natocim na kazde 280 Ah baterii 80 cyklu za rok. Baterie jsou stale naprosto rovne. Zadne deformace se nikde nevyskytuji. Baterie nemam stazene vubec, mam delsi propojky a mezi bateriemi mam 5 mm mezery, kdyby chtely expandovat. Nicmene vubec zadne deformace nenastavaji. Mam REPT (ne EVE), mozna pouzivaji silnejsi obal. Kompresi jsem zavrhl uplne na zacatku, clanky budou degradovat starim rychleji nez cyklovanim. Ve specifikaci REPTu se o zadne kompresi vubec nezminuji.
8.56 kWp - orientace JJV (160st.) sklon 23 st. - PERC, 72-half cut, bifacial
11 kW invertory - 2x Sorotec REVO II 5.5kW aka Easun iGrid VE II 5.5kW v paralelenim 1f zapojeni
33 kWh LiFePO4 baterie - cylindrical pack 100 AH a dve prismatic REPT 280 AH v 16-ti clankovem provedeni
plně elektrický dům, více v mém domovském vlákně zde
?
sisdale
 
Příspěvky: 185
Registrován: sob črc 02, 2022 8:13 pm
Bydliště: středočeský kraj, 400 m n.m.


Re: Komprese LiFePo4 baterie

Příspěvekod Ivo12s » úte dub 25, 2023 9:13 pm

Atman píše:Osová sila v skrutke dá sa pre metrický závit lineárne aproximovať dodola z bežných tabuliek napr. https://spojak.sk/blog/utahovacie-momenty-srobov-I


Ta tabulka zmizela a alternartivní jsem nějak nějak nenašel... Ale na internetu samozřejmě existuje stroj času, tak pokud ji bude někdo hledat, tak TADY.
A pro nevzdělaného v technickém strojírenství se zeptám:
- pokud má být na EVE počítáno 300Kgf, pak je to 2942 N
- podle té tabulky pro M8 a utahovací moment 16,1Nm je osová síla 10.003 N
- lineární aproximace pro 2942 N by tedy znamenala kroutící moment 4,74 Nm
a teď si nejsem jistý, ale pokud mám 4 šrouby M8, tak budu kroutící moment dělit, nebo budou všechny 4 tlačit stejnou silou? 4,74 Nm/4 = 1,18 Nm? To mi přijde nějak strašně málo. Mám momentový klíč, teď jsem utahoval propojky na bateriích momentem 5Nm a tak mi podle toho přijde, že ty šrouby utáhnu rukou a bude hotovo... :lol:
100% OSTROV SČ KRAJ = 16 panelů Canadian Solar CS3K-305; 2 větve 2S4P; 2x Regulátor Victron BlueSolar Charger MPPT 150/60; Měnič 1F Smart Phoenix Inverter 48V 5000VA 230V; Monitoring Victron BMV700 + Raspberry Pi 4B; Energy Meter ET112 a spousta kabelů.
Baterie LiFePo4 =3P x 48V/120Ah = cca 17 kWh, skládaná z článků Winston WB-LYP60AHA ✔ Zlepšení pozice u vyhledávačů; Aktuální stav FVE instalace.
?
Ivo12s
 
Příspěvky: 383
Registrován: ned kvě 06, 2012 2:47 pm


Re: Komprese LiFePo4 baterie

Příspěvekod Kostěj » stř dub 26, 2023 2:28 pm

Ivo12s píše:... a tak mi podle toho přijde, že ty šrouby utáhnu rukou a bude hotovo... :lol:

Už se to tu řešilo/počítalo - znovu díky, thomas.007.
viewtopic.php?f=23&t=9350&p=178733&hilit=kgf#p178733
?
Kostěj
podporuje fórum
 
Příspěvky: 433
Registrován: úte úno 25, 2014 9:33 pm


Re: Komprese LiFePo4 baterie

Příspěvekod Dagus » stř dub 26, 2023 6:32 pm

Zajímavé je konstatování "proto stačí i stažení balící páskou pro skladníky."
7820Wp, SV 12° 1710Wp Poly, J 90° 1820Wp Mono, JZ 12° 1680Wp Poly, JZ2 12° 1800Wp Mono, J 40° 810Wp Hyundai
MP2 5000VA, MPPT1 150/60tr, MPPT2 150/60tr, 16.8kWh 17S 310Ah AKU1, 15.2kWh 17S 280Ah AKU 2, 2xJK-BMS
?
Dagus
podporuje fórum
 
Příspěvky: 1703
Registrován: ned úno 17, 2019 9:07 pm

Výkon panelů [Wp]: 7820
Kapacita baterie [kWh]: 32

Re: Komprese LiFePo4 baterie

Příspěvekod thomas.007 » stř dub 26, 2023 7:23 pm

Utahovací moment je fakt malý, já to stahoval "průměrně" 1,2 N.m, více viz. zde:
viewtopic.php?f=3&t=10769&p=202395#p202395

Jen aby nevznikly nejasnosti, tou balící páskou jsem myslel polypropylénovou pásku, kterou se stahuje zboží k paletě a pojistí se ocelovou sponou, vypadá to takhle:
https://www.eobaly.cz/napinac-paskovac-pp-12f-rucni
https://www.youtube.com/watch?v=Q_A0H8WBOUU
Kupovat to kvůli baterce nedává smysl, ale pokud zná někdo skladníka, tak si to půjčí a práce je s tím jednoduchá...hlavně myslet na to, že se musí napřed zalisovat spona a pak až střihnout :lol:
Pokud tohle někdo použije, tak si dejte na každou hranu i rohový chránič, jinak ty články sedřete.

Sílu stažení těžko přesně určit, ale kdybych to dělal já, tak bych vzal dvě tuhé desky, mezi to dal osobní váhu a stáhnul jednou pásku a měřil co to dá...zjištěnou sílu (hmotnost) pak lze pronásobit počtem pásek do 300kg, ale co jsem viděl, tak se většinou použily jen 2ks.
https://www.youtube.com/watch?v=AiEmhC8f9lo
?
thomas.007
 
Příspěvky: 246
Registrován: pát říj 28, 2016 1:30 pm


Re: Komprese LiFePo4 baterie

Příspěvekod Ivo12s » čtv dub 27, 2023 7:42 am

:yes: :yes: Děkuji. Konečně se v tom trochu vyznám. To slovo "trochu" podtrhuji. Moje cvičení a postup od @thomas.007 tedy +- dávají stejné hodnoty kroutícího momentu - u mě 1,18 Nm na šroubu M8. A ta profi stahovací páska dává jasný pohled na to o jakém tlaku se bavíme.
To ohýbání mé PE desky při utahování není takový průšvih, protože požadovaný tlak a kroutící moment není nijak zásadní. Jde hlavně o to, aby tlak byl rovnoměrně rozložený na plochu článků. No už mám koupené Lko kterým nahradím tu DIN lištu a bude hotovo. Viz to video Dirt Cheap 24V Preassembled. Tam je vidět třeba v čase 7:21, má na bocích jen nějaký tenký montážní plech přes který je to stažené. Pro sebe si tedy shrnuji - Komprese článků LiFePo4 typu EVE je z pohledu nezbytné síly a tlaku spíše mechanická záležitost, která má své důvody i výhody.
100% OSTROV SČ KRAJ = 16 panelů Canadian Solar CS3K-305; 2 větve 2S4P; 2x Regulátor Victron BlueSolar Charger MPPT 150/60; Měnič 1F Smart Phoenix Inverter 48V 5000VA 230V; Monitoring Victron BMV700 + Raspberry Pi 4B; Energy Meter ET112 a spousta kabelů.
Baterie LiFePo4 =3P x 48V/120Ah = cca 17 kWh, skládaná z článků Winston WB-LYP60AHA ✔ Zlepšení pozice u vyhledávačů; Aktuální stav FVE instalace.
?
Ivo12s
 
Příspěvky: 383
Registrován: ned kvě 06, 2012 2:47 pm


Předchozí

Zpět na LiFe*

Kdo je online

Uživatelé procházející toto fórum: Žádní registrovaní uživatelé a 0 návštevníků

Reputation System ©'