Fórum | MyPower.CZ | Obnovitelné zdroje energie - energetická soběstačnost | Poslední návštěva: pon čer 14, 2021 12:41 am


Ideálne nabijacie napätie a prúd pre 48V batériu

Hybridní elektrárny připojené do rozvodné sítě pro rodinné domy a bytové zástavby s možností plynulého řízení toku energie, popis, technické detaily, celkový výkon, fotografie.

Ideálne nabijacie napätie a prúd pre 48V batériu

Příspěvekod Jomko » ned kvě 02, 2021 11:05 pm

Zdravím,

Kúpil som si hybridný menič:
https://www.aliexpress.com/item/4001350046785.html?spm=a2g0s.9042311.0.0.3d504c4dD1GkLc

Zapojil som ho k sieti, pripojil panely 8x285Wp v sérii a chcem k tomu pripojiť 4 kusy 12V olovené auto-batérie zapojené do série čiže dohromady to bude mať 48V. Batérie sú z kamióna a majú po 220Ah.

Menič má viacero nastavení s ktorými potrebujem poradiť.

Tu je návod k inému meniču no nastavenia v mojom návode vyzerajú presne tak isto:
https://ecoprodukt.sk/product/20390/download/Manu%C3%A1l%20SK.pdf

Nastavenia sú v návode od strany 16 po stranu 26. Prosím o radu čo všetko mám nastaviť a na akú hodnotu.
Je tam napríklad možnosť výberu typu batérie (riadok 05 na strane 17) kde predpokladám že zvolím možnosť "Definované užívateľom" a potom na riadku 26,27,29 nastavím hodnoty pre nabíjanie.

Prosím teda o radu na aké hodnoty to mám nastaviť pre olovené auto-batérie? a prípadne aké nastavenie mám ešte zmeniť aby to nevybuchlo :)
Jomko
 
Příspěvky: 11
Registrován: úte led 28, 2020 2:51 pm
Bydliště: Spišská Nová Ves

Re: Ideálne nabijacie napätie a prúd pre 48V batériu

Příspěvekod Matess » pon kvě 03, 2021 12:32 am

typ baterie zaplacena je ok program pro vaše baterie. Takže bych vyšel z toho jen spodní hranici (29)bych posunul 42V je týraní olova. Každý to má jinde... pokud to má chodit doporučuji něco kolem 48V.
Matess
 
Příspěvky: 1048
Registrován: pon zář 09, 2013 4:16 pm
Bydliště: Šumperk

Re: Ideálne nabijacie napätie a prúd pre 48V batériu

Příspěvekod antoni_sk » pon kvě 03, 2021 7:06 am

Jomko, vyhladaj si príspevky užívateľa "Vlkazajac" - on má s Pb baterkami bohaté skúsenosti.
FV-1, 60°, 2019 3x Suntech STP280-20/Wfw (840Wp), EPSOLAR LS3024B (30A)
FV-2, 35°, 2020 3x CSUN 280-60P (840Wp), EPEVER LS3024B (30A),
FV-3, 35°, 7/2020 4x Trinasolar TSM-235 (940Wp), SRNE ML 40A MPPT
Meniče: CarSpa P600-24 24V/230V 600W (špičk.1200W), Soluowill NP1200-24 24V/230V 1200W (špičk.2400W) Carspa 3000W (špičk.9000W)
batérie: 21x Samsung SDI 60Ah (3P7S na 24V) 16x 200Ah LiFePo4 (24V)
Uživatelský avatar
antoni_sk
 
Příspěvky: 531
Registrován: pát lis 17, 2017 3:14 pm
Bydliště: Liptov

Re: Ideálne nabijacie napätie a prúd pre 48V batériu

Příspěvekod chatař » pon kvě 03, 2021 9:45 am

Nevím, jestli ti to pomůže, ale já při 24 V systému nabíjím trakční Pb akumulátory 230Ah na napětí: Bulk 29V, float 27V, Equalizace jednou za měsíc po dobu 1hod. na 31,5V. To znamená pro 48 V systém by to bylo: Bulk 58V, float 54V, equalize 63V. Baterky provozuju skoro rok a jsou možná ještě lepší, jak když byly nové. :D Se asi zformovaly. Je ale fakt, že je pod 24,6V nikdy nevybíjím, při mém panelovém poli a kapacitě baterek jsou prakticky pořád nabité.
11S (8 REC 295Wp POLY + 3 Canadian Solar 300Wp) Axpert VM II 24V/3000W, 2P Canadian Solar + MPPT Victron Smart Solar 100/20 + Carspa 24/230, 600W Pure sine + 4x Varta 6V/232Ah.
chatař
 
Příspěvky: 772
Registrován: stř bře 20, 2019 4:05 pm

Re: Ideálne nabijacie napätie a prúd pre 48V batériu

Příspěvekod FRSO » pon kvě 03, 2021 5:13 pm

chatař píše:Nevím, jestli ti to pomůže, ale já při 24 V systému nabíjím trakční Pb akumulátory 230Ah na napětí: Bulk 29V, float 27V, Equalizace jednou za měsíc po dobu 1hod. na 31,5V. To znamená pro 48 V systém by to bylo: Bulk 58V, float 54V, equalize 63V. Baterky provozuju skoro rok a jsou možná ještě lepší, jak když byly nové. :D Se asi zformovaly. Je ale fakt, že je pod 24,6V nikdy nevybíjím, při mém panelovém poli a kapacitě baterek jsou prakticky pořád nabité.

nevím už co máš přesně, 230Ah byli Bannerky, ale ty máš tuším 232Ah Varty ?, no ale těch 29V bulk je hodně málo, to ti moc dlouho nevydrží, jednou za měsíc je Eqa taky špatně, aspoň jednou za 3dny by se měli povařit. Kolik jsi už dolíval destilky do článků ?, tipl bych si že ještě ne. :o
FRSO
 
Příspěvky: 1434
Registrován: ned srp 14, 2011 9:13 pm

Re: Ideálne nabijacie napätie a prúd pre 48V batériu

Příspěvekod chatař » pon kvě 03, 2021 7:27 pm

Nevím, proč by prakticky stále nabité baterky neměly dlouho vydržet, a proč bych je měl co tři dny trápit equalizací? Ten bulk je možná diskutabilní, možná pár desetinek přidám. Vody jsem trochu doléval, víc nebylo třeba. Já ty baterky prakticky necykluju, FRSO. Dle jejich datasheetu mají minimální skladovací napětí 12,3V. Při nižším se mají hned nabít. Takže já je vlastně pořád jen skladuju. :D A ano, mám Varty a jsem s nimi spokojený. Ovšem, hlídám je.
11S (8 REC 295Wp POLY + 3 Canadian Solar 300Wp) Axpert VM II 24V/3000W, 2P Canadian Solar + MPPT Victron Smart Solar 100/20 + Carspa 24/230, 600W Pure sine + 4x Varta 6V/232Ah.
chatař
 
Příspěvky: 772
Registrován: stř bře 20, 2019 4:05 pm

Re: Ideálne nabijacie napätie a prúd pre 48V batériu

Příspěvekod antoni_sk » pon kvě 03, 2021 8:13 pm

Epever regulátory majú štandardne nastavenú equalizáciu raz zas mesiac... takže asi niečo na tom bude. Napätie Equalizácie potom podľa typu Pb batérie a dlžku asi podľa kapacity batériového pola
FV-1, 60°, 2019 3x Suntech STP280-20/Wfw (840Wp), EPSOLAR LS3024B (30A)
FV-2, 35°, 2020 3x CSUN 280-60P (840Wp), EPEVER LS3024B (30A),
FV-3, 35°, 7/2020 4x Trinasolar TSM-235 (940Wp), SRNE ML 40A MPPT
Meniče: CarSpa P600-24 24V/230V 600W (špičk.1200W), Soluowill NP1200-24 24V/230V 1200W (špičk.2400W) Carspa 3000W (špičk.9000W)
batérie: 21x Samsung SDI 60Ah (3P7S na 24V) 16x 200Ah LiFePo4 (24V)
Uživatelský avatar
antoni_sk
 
Příspěvky: 531
Registrován: pát lis 17, 2017 3:14 pm
Bydliště: Liptov

Re: Ideálne nabijacie napätie a prúd pre 48V batériu

Příspěvekod vlkazajac » pon kvě 03, 2021 8:52 pm

Akurát s batériami od kamiónu skúsenosti nemám, ale môžem len predpokladať, že :
1/ Ide o batérie zaplavené s možnosťou dolievať vodu podľa servisných lehôt. Hodnoty bulk nebudú tak vysoké, ako u trakčných batérií.
2/ Regulácia v aute je jednoduchá nastavením bulk napätia okolo 14,2 - 14,4 V. Netuším, či sú dnes reglery už dokonalejšie a či po dobití znižujú napätie na float - to asi nie.
3/ V kamióne musia batérie zvládnuť štart aj za krutých zimných podmienok, ale jazdy trvajú dlhšie a štarty sú pomerne zriedkavé. Batérie sú teda trvale dobre nabité a nedochádza k hlbokému vybitiu. Ekvalizácia sa zrejme vynecháva.

Vo FVE je namáhanie batérie iné. Nemusia zvládať tak veľké prúdy ako pri štarte, ale môže dochádzať k pravidelnému hlbšiemu vybitiu. Preto je ekvalizácia na mieste. Čím hlbšie a čím častejšie bola batéria vybitá, tým dlhšia bude ekvalizácia. Pomocným kritériom pre nastavenie ekvalizácie bude rozdielnosť napätí na štyroch batériach, ktoré sa môže po čase objaviť. Ak sa začnú moc rozchádzať, treba predĺžiť ekvalizáciu.

Ešte treba nastaviť pomery pre absorpciu. Tu sa nedá okrem napätia nastaviť nič. Musíme sa teda spoľahnúť, že regulátor má správne kritérium pre prechod z absorpcie do float.

Problém je, že návod na nabíjanie automobilovej batérie použitej vo FVE nikde nenájdeme. Tenis sa dá hrať aj vo vibramkách, že...hm.
1060 Wp, LS3024B, 18650 - 198P8S 30,4 V, Multiplus C 800 nonstop / všetky slabé spotrebiče
1920 Wp, 3 x LS3024B, VS2024N, olovo - 330 Ah / 24 V, Carspa 3000 sin deň / silné spotrebiče a ohrev TUV
Uživatelský avatar
vlkazajac
 
Příspěvky: 3057
Registrován: úte čer 11, 2013 9:40 pm

Re: Ideálne nabijacie napätie a prúd pre 48V batériu

Příspěvekod chatař » úte kvě 04, 2021 6:41 am

To FRSO:
Tak jsem se po čase začetl do záručního listu těch mých Vart. V části "Doporučení" jsem se dočetl: Normální, standardní nabíjení. Charakteristika nabíjení IU a to proudem I o velikosti 10% kapacity baterie. Nabíjecí napětí by se mělo maximálně pohybovat mezi 14,1 až 14,4 V. Takže těch mých 29 V by mělo být s ohledem na teplotní kompenzaci (ve sklepě mám kolem 15c) akorát. Ekvalizace by měla být do 16 V, float maximálně 13,38V. Každá baterka to má holt asi trochu jinak.
11S (8 REC 295Wp POLY + 3 Canadian Solar 300Wp) Axpert VM II 24V/3000W, 2P Canadian Solar + MPPT Victron Smart Solar 100/20 + Carspa 24/230, 600W Pure sine + 4x Varta 6V/232Ah.
chatař
 
Příspěvky: 772
Registrován: stř bře 20, 2019 4:05 pm

Re: Ideálne nabijacie napätie a prúd pre 48V batériu

Příspěvekod Jomko » úte kvě 04, 2021 9:25 pm

Ďakujem všetkým za rady.
Nejako som to naštudoval, pohrabal sa v nastavení a nakoniec som to nastavil takto:

01 Priorita zdroja výstupu: Priorita FV následne batérie SBU
05 Typ batérie: Definované užívateľom
12 Nastavenie bodu napätia späť na zdroj energie pri výbere SBU : 48V
13 Nastavenie bodu napätia späť do režimu batérie pri výbere SBU : 54V
16 Priorita zdroja nabíjania: Iba solár
23 Obtok preťaženia: Bypass enable
26 BULK nabíjacie napätie: 58V
27 FLOAT nabíjacie napätie: 54V
29 Medzné napätie batérie: 48V
30 Equalizácia batérie: zapnutá
31 Vyrovnávacie napätie batérie: 61V to je max. čo sa dalo nastaviť
33 Čas equalizácie batérie: 60min
34 Časový limit equalizácie batérie: 120min
35 Interval equalízácii: 7dní

Prosím o spätnú väzbu či je to OK a môžem to takto nechať, alebo mám niečo upraviť.
Jomko
 
Příspěvky: 11
Registrován: úte led 28, 2020 2:51 pm
Bydliště: Spišská Nová Ves

Re: Ideálne nabijacie napätie a prúd pre 48V batériu

Příspěvekod Franta2776 » úte kvě 11, 2021 10:23 pm

Chtěl bych se zeptat k tomuto měniči.Ten měnič je hybridní není OFFGRIID.Nebude dělat přetoky do sítě??
Díky Franta
Franta2776
 
Příspěvky: 50
Registrován: pon úno 01, 2021 4:00 pm

Re: Ideálne nabijacie napätie a prúd pre 48V batériu

Příspěvekod fugas » stř kvě 12, 2021 8:45 am

Měnič ze sítě jen odebírá v případě potřeby.Existuje mnoho značek tohoto v podstatě shodného výrobku.Každopádně regulátor v tom mém stojí za dvě věci.Doporučuji sledovat a vyzkoušet proces nabíjení.S přechodem na LiFePo jsem zjistil, že nikdy nedojede na nastavené napětí pro bulk a nikdy tak baterky nenabije.Po konzultaci zde jsem ho začal využívat jako měnič a regulátor jsem přidal externě.Jako měnič funguje výborně.Jen ho podezírám z vyšší vlastní spotřeby, to musím ještě změřit.
Navíc ten vysokonapěťový vstup také není nic moc šťastného i kdyby to fungovalo.Jak se slunce trochu schová, už NIC nedává.Epsolar regulátor se stejnými panely teď dává 60W a to je venku prakticky tma.
Ty nastavené hodnoty jsou dle mého dobře.
Isolar 5kW (Axpert klon), LiFePo4 202Ah Lishen 18s.Nyní v přestavbě P106 Electric z projektu LiFePo4 na LiIon 100Ah.
Uživatelský avatar
fugas
 
Příspěvky: 1482
Registrován: sob pro 21, 2013 6:58 pm

Re: Ideálne nabijacie napätie a prúd pre 48V batériu

Příspěvekod ok2vuv » stř kvě 12, 2021 12:00 pm

Jen takový poznatek.
Mám starého Axperta s MPPT 600W a známý má nového Axpert King nebo Powland něco...
U těchto strojů neukazuje displej malé nabíjecí výkony. Tváří se, že 0 W i 0 A, Když však mám měřák na vstupu pro panely tak ten ukazuje reálné hodnoty. U mého to vypadá, že ukazuje tak od 10% nahoru.
Jinak mám podezření, že ten MPPT bude nějaký divný... Ještě nemám vyzkoumáno, ale u Kinga máme 9 panelů 285Wp a s Vmp 31,8V, takže 286V. Podle informací z aplikace SmartESS to vypadá tak, že při malém osvitu spadne napětí na 110-125V a pak skočí na 240-310V. Nic mezi. Při těch 100V je nabíjecí výkon 0, ale ve skutečnosti třeba 40W.
Přikládám obrázek s průběhem napětí na vstupu a další. Ta díra od rána je přepnuté panely na nabíjení boileru.
Screenshot_20210512-122947_SmartESS.png

Screenshot_20210512-123316_SmartESS.png

Screenshot_20210512-123348_SmartESS.png

Screenshot_20210512-123423_SmartESS.png

Radek
Nemáte oprávnění prohlížet přiložené soubory.
ok2vuv
 
Příspěvky: 27
Registrován: stř dub 10, 2013 8:19 pm

Re: Ideálne nabijacie napätie a prúd pre 48V batériu

Příspěvekod fugas » stř kvě 12, 2021 12:36 pm

To mě pravda nikdy nenapadlo měřit.To že mi ale nenabije ani z poloviny baterky je zásadní problém.Proto jsem ten regulátor přestal používat.Nefunguje to dobře.Krom těch statistik v měniči o výrobě a spotřebě nemá používání externího regulátoru na nic vliv.Mimo to mám pocit že i ty statistiky jsou mimo.Ale to nemusí být u všech "Axpertů" samozřejmě pravda.
Isolar 5kW (Axpert klon), LiFePo4 202Ah Lishen 18s.Nyní v přestavbě P106 Electric z projektu LiFePo4 na LiIon 100Ah.
Uživatelský avatar
fugas
 
Příspěvky: 1482
Registrován: sob pro 21, 2013 6:58 pm


Zpět na Hybridní elektrárny

Kdo je online

Uživatelé procházející toto fórum: Žádní registrovaní uživatelé a 0 návštevníků

Reputation System ©'