Jakou cestu zvolit(12 x 48V; Axpert x Victron; legislativa)?

Porada před realizací, doporučení, rady, nápady týkající se plánovaných ostrovních nebo poloostrovních systémů, projektování, zkušenosti, schémata, vhodné komponenty
SlezY83
Příspěvky: 121
Registrován: sob úno 02, 2013 7:01 pm
Reputace: 10

Jakou cestu zvolit(12 x 48V; Axpert x Victron; legislativa)?

Příspěvek od SlezY83 »

Ahoj,
Chtěl bych se tady poradit na PRO a PROTI.
Přemýšlím, jak teď dále rozvíjet systém.

Data&fakta:
- zatím mám 12V systém (Victron MTTP 150/35 (12/24/48V), 100/20 (12/24), BMV-700, Phoenix 12/375VA)
- Z měniče mám nataženo separátně 230V ke spotřebičům, které používám. Veškeré řízení je ruční.
- mám cca 2,5kWh v LiFePo4 (4S, 200Ah) a cca 5kWh v už použitém olovu (asi tak 20P baterií)
- mám roční spotřebu cca 3MWh (topení a TUV jede na plyn)
- máme doma 3F rozvody, ale jediný "3F" spotřebič je sklokeramická deska
- střecha JV a SZ (+ případně jižní stěna)
- Zatím se snažím držet jednu značku kvůli symbióze.
Instalace 2010-12.jpg
Vize:
- do budoucna počítám s 48V systémem
- počítám s LiFePo4 bateriemi, nemám rozhodnuto, jestli jednotlivé LiFe články nebo Pylony (můžou pylony fungovat paralelně s 15S samodomo LiFe?)...
- Online monitoring (chci vidět, jak mi přibývají watíky :-) )
- V budoucnu (cca 5-7 let horizont elektroauto), tepelné čerpadlo (cca 10-15 let horizont)

Ale...
... čím dál více si říkám, že v budování samostatného rozvodu nějako nevidím budoucnost.
... znamenalo by to se (nějako) napojit na domovní rozvody.
... vzhledem k naší legislativě na jedné straně a Victron systému na druhé straně (a samozřejmě finanční, na tu nezapomínejme :-) ) se nabízí 2 řešení...

1) Axpert/MPP Solar (a podobné klony)
2) Victron Multiplus
3) Zůstat ještě rok na 12V a trochu posbírat zkušenosti

1) Vzhledem k Axpertovi:
+ Nejsou přetoky
+ Relativně dobrý poměr cena/výkon
+ Umí 5kW
+ Relativně dobrá místní podpora :-)
- Nezapadá do mého systému
- Neumí hybridní provoz (to kdyby se v budoucnu změnila legislativa)
- co jsem si tak procházel fórum, tak občas má svojí hlavu

2) Multiplus
+ Zapadne do mého systému
+ Nabízí spoustu módů, jak může fungovat
+ Může pracovat sériově nebo paralelně se sítí
+ Možnost v budoucnu i zlegalizovat (pokud by se změnila legislativa /vitruální baterie, net metering, ..../)
- Docela dost peněz najednou (12V->48V; dokoupit jeden 48V regl, ...)
- Nejsem si jist, zdali je bezpřetokový
- nutno ještě dokoupit GX zařízení (ale asi by se mi i líbilo)
- nezapomeňme na cenu (cca 30k za 3kW a 50k za 5kW)...

3) Axpert/MPP Solar
* Ještě zůstat na 12V
* Napojit se na domovní rozvody a připojit takové nízko příkonové spotřebiče (osvětlení, plynový kotel, lednice, TV, IT balast, sušičku, ...). Asi by tam zůstala nějaká plotýnka ze sklokeramiky (nevím, jak je to zapojené)
* V klidu si doinstaluji na střechu další panely (2 mám na střeše, 6 po zahradě :-D) a pak další rok už s více zkušenostmi přepnutí na 48V...
* Axperta 12V poté prodat nebo mít jako "záložní" systém.
* Jde o to, abych si toho nevzal na bedra moc najednou :-)

Nikam nespěchám, dost si udělám, pokud nevím, tak se zeptám a případně si nechám udělat...

Názory a argumenty???
Ostrov 6,4kkWp mono; Victron 150/35 + 150/45; Multiplus II 5000; 50Ah+50Ah+120Ah LiFePo4 (11,2kWh); Cerbo; BMV-700
Topení klimou; TUV Bojler 80l (předřazen před plynový kotel)
Uživatelský avatar
rottenkiwi
Příspěvky: 5451
Registrován: pát úno 13, 2015 2:24 pm
Reputace: 285
Lokalita: SO, SK
Bydliště: SO, SK

Re: Jakou cestu zvolit(12 x 48V; Axpert x Victron; legislati

Příspěvek od rottenkiwi »

Ja len k tomu monitoringu. Ak máš Victron, možes kúpiť CCGX, Cerbo GX či Venus GX,
ale možes si kúpiť Rasp Pi 3 / 3+ a Rasp Pi 4.
Na staršom rozbeháš Venus OS.
Na Rasp Pi 4 rozbeháš Venus + Docker + Grafanu + InfluxDB.
Chce to tri príkazy.
https://github.com/victronenergy/venus-docker-grafana

Kód: Vybrat vše

sudo apt install docker
sudo apt install docker-compose
sudo docker-compose up
Pozor, Rasp Pi 4 musí mať 32-bit OS, lebo kontajnery pre docker pod arm64 neexistujú.
Ale tiež nečakaj zázraky, že ak bude 20 dní hmla, že sa ti SOC nerozíde,
ako vidno na obr. dole.
Přílohy
victron_venus_docker_grafana.jpg
DC-AC inverter REC Lion DC-AC ESP32 DIY inv. 15 GB za sekundu DIY MPPT Holder
Zjedz vsetko, co si kupil, v obchode a netreba ti tasku, auto ci chladnicku.
Uživatelský avatar
marsal64
Příspěvky: 1200
Registrován: sob čer 16, 2018 1:45 pm
Reputace: 133
Lokalita: Velké Popovice
Systémové napětí: 48V
Výkon panelů [Wp]: 9,3
Kapacita baterie [kWh]: 30
Chci prodávat energii: NE
Chci/Mám dotaci: NE
Bydliště: Velké Popovice

Re: Jakou cestu zvolit(12 x 48V; Axpert x Victron; legislati

Příspěvek od marsal64 »

V prostoru rozhodování, který máš zmapovaný celkem dobře neexistují "jediná správná řešení". Sdílím tedy k případné inspiraci pár svých "nikoli nutně jedině správných" rozhodnutí (čerstvě buduji svou druhou FVE):
- užuž jsem pro druhou FVE šel variantou "Vítek" (3x Axpert King), pak jsem ale díky LukášoviK rychle zareagoval na https://www.secondsol.com/en/anzeige/24 ... tm-4000-48 a kostky byly vrženy
- užuž jsem kupoval Pylontechy, protože to je přece nejprogresivnější, nejjednodušší a "na jistotu". Poté, co jsem absolvoval několik cvičení ve své první FVE a měl pocit, že už ty články LiFePo4 mám trochu osahané v dobrém i ve zlém, a samozřejmě poté, co jsem si spočítal, kolik Kč vydám za stejnou kapacitu u pylonů a kolik za články od Mikela, jsem se rozhodl jít cestou článků, které budou rozumně hlídané a ošetřované (v mém případě plánuji BMS https://www.aliexpress.com/item/4000922225759.html s RS485 + vyčítání údajů z této BMS pomocí PLC a případné akce podle stavu typu omezení nabíjecího proudu a podobně)
- užuž jsem si kresili zapojení Studerů pomoci SmartBoost atd. (systém milhaus a další tady), ale nakonec jsem se rozmeditoval o třech možných variantách (https://forum.mypower.cz/viewtopic.php? ... 66#p134866) a nakonec půjdu variantou (a) (viz třeba https://forum.mypower.cz/viewtopic.php?t=311), která by měla být "právně nejčistší", tj. jistě bez přetoků a zarezonoval mi i (tuším) joskob se svou hláškou "nechápu proč nabíjet baterky ze sítě" (to ale znamená LiFePo)
- užuž jsem se chystal budovat v první FVE samostatné DC rozvody, ale usoudil jsem, že nakonec zůstanu u starého dobrého 230V a systému "všechno přes rozvaděč". Časem jsem usoudil, že ortodoxie v tomto směru zase není úplně nutná, dnes mám v první FVE na baterky PLC a také elektroniku topení, ale o zvláštních rozvodech nelze hovořit. U druhé FVE, kterou teď stavím, budu tahat pěkně lištou kabely "z domovního rozvaděče k novému rozvaděči FVE a zase zpátky"
- užuž jsem si říkal, že programování mám dost a o PLC nic nevím a nechci vědět. Nakonec pořízení v (mém případě Foxtrot) PLC bylo pro mne cestou, jak udělat nejen zmíněné online monitorování, ale obecně vzato spoustu dalších věcí, aby FVE mohla běžet "sama bez ručního cvičení".
Uživatelský avatar
ota
Příspěvky: 2298
Registrován: čtv dub 18, 2013 9:37 am
Reputace: 514
Bydliště: na chaloupce u lesa-Příbramsko
Kontaktovat uživatele:

Re: Jakou cestu zvolit(12 x 48V; Axpert x Victron; legislati

Příspěvek od ota »

Podle mě ani jedno ani druhé ani třetí. Dovolím si nadnést kacířskou myšlenku ale moje cesty nikdy nejdou s davem.

Plánuješ TČ a elektroauto a řešil bych proto budoucí stav abys nemusel vyměňovat technologii FVE což je ztráta peněz.

Zaměřím se proto na budoucnost a přidám příklady z vlastní domácnosti kde mám odběr domu cca 5MWh a v nedávnu jsem pořídil hybrida (10kWh baterka) a TČ -11kWvýkon, trojfáz.

Pro takovou konfiguraci spotřeby zapomeň na všechny Victrony, Axperty, neřkuli 12V systém.
Spotřeba auta a TČ tě posune z elektrikařiny do energetiky.

Budeš muset vyrábět MWh a bohužel jich nechat většinu potenciálně vyrobených přes léto na střeše bo je nikde nespálíš a v zimě ti budou chybět. Aktuálně vyrábí FVE v oblasti CZ/SK za poslední měsíc 0,15 - 0,30 Wh z každého kWp. a ještě 6 týdnů to nebude o mnoho lepší. Statisticky ne každá den, 4x měsíčně dá FVE více ale maximálně 1kWh z kWp.

Abys utáhl TČ musel bys mít cca 100-200kWp panelů a akumulační nádrž která ti akumuluje teplo na dobu od 15 do 9 hodiny kdy FVE nevyrábí
Na nabití auta (mimo léto) v baterii budeš potřebovat mít uloženo 30kWp abys večer za tmy až dojedeš domů, auto nabil z baterky.

Řešil jsem toto dilema ongridovou elektrárnou. Přes léto prodáš vyrobené MWh distributorovi (už se dá prodat okolo 1Kč/kWh) a v zimě si koupíš v nízkém tarifu elektřinu zpátky od distributora.

Bude ti stačit malá 10kWh baterka, budeš jí nabíjet nabíječkou z 230V, ongridové měniče jsou levné (nákupka 1kWh za 1500Kč, obvykle už mají připojení na web, kde máš komplet monitoring), odpadnou regulátory, 100V stringy s hromadou drahých drátů, budeš mít jen několik VN stringů (500-900V).

Nevýhoda je byrobordel ale tím se prokousat musíš, případně si někoho zaplatíš. Žádost o připojení, výstavba FVE 10kWp, projekt, revize, oficiální připojení. Ažý budeš mít připojeno, nic ti nebrání přepanelovat elektrárnu. Dodaný výkon nebude nikoho zajímat protože ten se kontroluje jen u dotovaných FVE.

Takže, pokud ušetříš statisíce za solární regulátory, Victrony, 100V stringové vodiče, zbyde ti dost peněz na postavení solárního pole 20kWp, nebo i více. Budeš prodávat elektřinu a zase si jí kupovat zpátky protože v zimě 3-4 měsíce nebudeš mít šanci vyrobit tolik co spotřebuješ a v létě zase nebudeš vědět co s elektřinou protože z každého kWp vyrobíš 5kWh za den.

Kupovat Victrony, Axperty s tím že ti za pár let budou k ničemu je škoda peněz.

Toť v kostce můj přístup, není to pro každého ale je to řešení pro FVE se spotřebou dům, auto a TČ.
70kWp + 10kW Infinity, 25kWh LiFe
Uživatelský avatar
vlkazajac
R.I.P.
Příspěvky: 3481
Registrován: úte čer 11, 2013 10:40 pm
Reputace: 527

Re: Jakou cestu zvolit(12 x 48V; Axpert x Victron; legislati

Příspěvek od vlkazajac »

Lego z modrých kocočiek ? Prečo nie, je to pekné. Keď sa to preloží šedou, bude to fajn umelecká kompozícia.

Po stý krát opakujem, začať treba od chvosta, presnejšie od cieľa, ktorý si musím vedieť stanoviť. Potom vyberiem komponenty, ktoré vyhovujú.

Pricucávacie šialenstvo a monitoring stoja peniaze a nakoniec neprinesú nič použiteľnejšie, ako potrvrdenie vlastného tušenia - v lete ani neviem, koľko mi uniklo prebytkov, v zime veľmi presne viem, o koľko som si viac kúpil z DS a že v jarnú a jesennú rovnodennosť som mal nabité batérie o 10:35.

Po ôsmych rokoch výskumu a vedátorstva si vystačím s odpísaním stavu dvoch elektromerov za meničmi dvakrát mesačne a s prekontrolovaním LiIon batérie, či sa už nezačala rozchádzať. Márne obavy.

Aby sa neprebíjali batérie, o to sa stará regulátor. Aby som ich nepodbil, stačí mi denná kontrola napätia večer. Keď už zleniviem úplne, pridám tam napäťové relé a nabíjačku.

"...nezapomeňme na cenu..." - zvlášť, ak máme pocit, že aj my musíme mať doma laboratórium.
750 Wp, LS3024B, 18650 - 198P8S 30,4 V, Multiplus C 800 nonstop / všetky slabé spotrebiče
1950 Wp, 2 x LS3024B, VS2024N, olovo - 330 Ah / 24 V, Carspa 3000 sin deň / silné spotrebiče a ohrev TUV
5995 kWh za meničmi za posledné 2 roky.
dano
Příspěvky: 394
Registrován: pát zář 01, 2017 8:54 am
Reputace: 53

Re: Jakou cestu zvolit(12 x 48V; Axpert x Victron; legislati

Příspěvek od dano »

Pricucavanie ma pri mensich instalaciach svoje vyhody a ak dokaze menic dodavat aj smerom do DS (po elektromer, alebo snimac prudu), tak to moze byt vyhoda pre spotrebice, ktore v lete nemusia byt za menicom, teda netreba ich zalohovat, ale v pripade prebytkov mozu byt napajane zo slnka, ako napriklad cerpadlo na polievanie.
Uživatelský avatar
marko250
Příspěvky: 3335
Registrován: ned led 12, 2014 7:41 pm
Reputace: 484
Lokalita: Hlučín
Bydliště: Hlučín

Re: Jakou cestu zvolit(12 x 48V; Axpert x Victron; legislati

Příspěvek od marko250 »

Oto a jak se to u Tebe chová,když svítí a vypnou DS na všech třech fázích? Máš měniče co pojedou dál do výkonu panelů a baterky?U nás letos probíhá spousta obměn vedení DS a vypnuto bylo od rána do šesti večera asi 14 dnů a pak za dva měsíce znova,mezi tím asi 3x výpadek neplánovaný.
12.68kWp/JZ-50°/20xChaori 230 ,JV-90°/8xLeapton 650 + <JZ-90° /8xGWL / Sunny Mono 310, regl Midnite Classic 150<89A> , 1x EASUN <80A> a 1x MakeSkyBlue <60A>,baterka 17s 54.4VDC LFP4/784Ah<uloží 42kWh>,měnič XTH 8000-48V špičkově 21kW
Uživatelský avatar
ota
Příspěvky: 2298
Registrován: čtv dub 18, 2013 9:37 am
Reputace: 514
Bydliště: na chaloupce u lesa-Příbramsko
Kontaktovat uživatele:

Re: Jakou cestu zvolit(12 x 48V; Axpert x Victron; legislati

Příspěvek od ota »

Ongrid ma ostrovní provoz zakázaný.
Záloha je teď 10kW Infinity (z prace půjčený) ale finální stav pro zálohu DS bude FV pole 4kWp, na něm 60A Makesky do LiFePo 15kW a 3kW APC UPSka na jednu fázi.
Nejsem žádný prepper ale záloha sítě je u nás nutnost.
70kWp + 10kW Infinity, 25kWh LiFe
pezizka
Příspěvky: 734
Registrován: úte čer 24, 2014 8:23 pm
Reputace: 68
Lokalita: Kyjovsko
Systémové napětí: 48V
Výkon panelů [Wp]: 9170
Kapacita baterie [kWh]: 33
Chci prodávat energii: NE
Chci/Mám dotaci: NE

Re: Jakou cestu zvolit(12 x 48V; Axpert x Victron; legislati

Příspěvek od pezizka »

ota píše:Podle mě ani jedno ani druhé ani třetí. Dovolím si nadnést kacířskou myšlenku ale moje cesty nikdy nejdou s davem.

Plánuješ TČ a elektroauto a řešil bych proto budoucí stav abys nemusel vyměňovat technologii FVE což je ztráta peněz.

Zaměřím se proto na budoucnost a přidám příklady z vlastní domácnosti kde mám odběr domu cca 5MWh a v nedávnu jsem pořídil hybrida (10kWh baterka) a TČ -11kWvýkon, trojfáz.

Pro takovou konfiguraci spotřeby zapomeň na všechny Victrony, Axperty, neřkuli 12V systém.
Spotřeba auta a TČ tě posune z elektrikařiny do energetiky.

Budeš muset vyrábět MWh a bohužel jich nechat většinu potenciálně vyrobených přes léto na střeše bo je nikde nespálíš a v zimě ti budou chybět. Aktuálně vyrábí FVE v oblasti CZ/SK za poslední měsíc 0,15 - 0,30 Wh z každého kWp. a ještě 6 týdnů to nebude o mnoho lepší. Statisticky ne každá den, 4x měsíčně dá FVE více ale maximálně 1kWh z kWp.

Abys utáhl TČ musel bys mít cca 100-200kWp panelů a akumulační nádrž která ti akumuluje teplo na dobu od 15 do 9 hodiny kdy FVE nevyrábí
Na nabití auta (mimo léto) v baterii budeš potřebovat mít uloženo 30kWp abys večer za tmy až dojedeš domů, auto nabil z baterky.

Řešil jsem toto dilema ongridovou elektrárnou. Přes léto prodáš vyrobené MWh distributorovi (už se dá prodat okolo 1Kč/kWh) a v zimě si koupíš v nízkém tarifu elektřinu zpátky od distributora.

Bude ti stačit malá 10kWh baterka, budeš jí nabíjet nabíječkou z 230V, ongridové měniče jsou levné (nákupka 1kWh za 1500Kč, obvykle už mají připojení na web, kde máš komplet monitoring), odpadnou regulátory, 100V stringy s hromadou drahých drátů, budeš mít jen několik VN stringů (500-900V).

Nevýhoda je byrobordel ale tím se prokousat musíš, případně si někoho zaplatíš. Žádost o připojení, výstavba FVE 10kWp, projekt, revize, oficiální připojení. Ažý budeš mít připojeno, nic ti nebrání přepanelovat elektrárnu. Dodaný výkon nebude nikoho zajímat protože ten se kontroluje jen u dotovaných FVE.

Takže, pokud ušetříš statisíce za solární regulátory, Victrony, 100V stringové vodiče, zbyde ti dost peněz na postavení solárního pole 20kWp, nebo i více. Budeš prodávat elektřinu a zase si jí kupovat zpátky protože v zimě 3-4 měsíce nebudeš mít šanci vyrobit tolik co spotřebuješ a v létě zase nebudeš vědět co s elektřinou protože z každého kWp vyrobíš 5kWh za den.

Kupovat Victrony, Axperty s tím že ti za pár let budou k ničemu je škoda peněz.

Toť v kostce můj přístup, není to pro každého ale je to řešení pro FVE se spotřebou dům, auto a TČ.
To mně docela šokuje :o Ten přístup chápu, ale to je snad porušení pravidel fóra. Taky se snažím chovat ekonomicky, ale ne za každou cenu, tedy alespoň tu morální....
SlezY83
Příspěvky: 121
Registrován: sob úno 02, 2013 7:01 pm
Reputace: 10

Re: Jakou cestu zvolit(12 x 48V; Axpert x Victron; legislati

Příspěvek od SlezY83 »

Díky všem za názory. Vím, že žádná verze není ideální a proto si poslechnu rady a názory z toho si udělám nějaký svůj závěr.

@rottenkiwi:
Ten monitoring vypadá super. Takhle poskládaný... Co je za výhodu oproti řešení přes Venus?
Popravdě "Docker + Grafanu + InfluxDB" vůbec nevím, co znamená.
Je tady někde srozumitelně toto popsáno jak to zprovoznit?

Ohledně BMV-700. I mě se rozejde po několika dnech SOC. Na olovu to tolik znát nebylo, ale na LiFePo4 je to vidět hned...

@marsal64:
Super nakopnutí. Projdu si odkazovaný vlákna...
Ohledně DC:
- 12V rozvod mám jenom "přes zeď", jinak jsem si řekl, že to extra tahat nebudu. Extra jsem tahal i 230V rozvod z měniče (naštěstí přes ve zdi zabudované husí krky po telefonních linkách :-) ).

Ohledně baterie:
- Tady přesně jednou jsem rozhodnut tak, podruhé zase onak...
- jenom jedna úvaha - pokud bych si skládal postupně baterii - jak by se chovala, kdybych měl jednu lifepo např. 120Ah k tomu paralelně 50Ah, pak třeba 30Ah, ... Jde mi o proudovou zátěž, aby se 120ka neflákala a 30 nebyla přetěžována. Jde to nějako řešit?

@Ota:
Taky jsem o tom jednu dobu přemýšlel. Dokonce jsem si zjišťoval, kolik by můj současný obchodník dal - 0,9Kč/kWh... Ale asi to není ta forma, co by mě vnitřně bavila.
Spíše bych to postupem času směřoval k přepanelování a přes léto dodávat přebytky a v zimě se přepojit normálně na DS. V současné době (spotřeba 3MWh za rok) by mě vyšel účet za elektriku cca 0,-. Ale 10kWp elektrárnu nedám okamžitě...
Ale pokud by se v budoucnu otevřela rozumná forma netmeretingu, proč jí nevyužít.
I když podle mé současné představy by byla 10kWp elektrárna pak málo.

Kdyby se příští rok dařilo, tak ke konci roku můžu dát dohromady Multipluse 5kW na jednu fázi sériově se síti. Za další rok až 2 přidat druhý. Pak třetí...
Máte zkušenosti s takovým provozem Multipluse?

Pokud by se nedařilo nebo by byl moc veliký respekt :-), tak bych bych asi pořídil za těch 5000 nebo 7000 12V Axperta a nejprve se ještě trochu naučil.
Ještě jedna otázka? Kolik snese Axpert proudové zatížení přes bypass? Lze 12V Axperta (MPP Solar) nějako spojit s BMV-700kou a řídit ho přes SOC (nebo přes relé z BMV 700 do Axperta posílat příkaz baterie vybitá /nesosej z ní/)?
Ostrov 6,4kkWp mono; Victron 150/35 + 150/45; Multiplus II 5000; 50Ah+50Ah+120Ah LiFePo4 (11,2kWh); Cerbo; BMV-700
Topení klimou; TUV Bojler 80l (předřazen před plynový kotel)
Uživatelský avatar
ota
Příspěvky: 2298
Registrován: čtv dub 18, 2013 9:37 am
Reputace: 514
Bydliště: na chaloupce u lesa-Příbramsko
Kontaktovat uživatele:

Re: Jakou cestu zvolit(12 x 48V; Axpert x Victron; legislati

Příspěvek od ota »

Inu, je to na hraně. Někdo musí prošlapávat slepé uličky a sdělovat ostatním že tudy vede nebo nevede cesta.
Pro zadání spotřeby dům, auto, TČ není řešení baterie a několik Axpertů nebo Victronů, zkoušel jsem to a fakt to nejde. Tahle technologie je na menší výkony. Tak to fóru sděluji a říkám jak by to šlo řešit. Nic nepropaguji, nevnucuji, jen píšu jak to lze udělat.

Postavil jsem si za vlastní peníze vlastními silami a znalostmi elektrárnu a chovám se ekologicky.
Místo toho že 9 měsíců v roce nechám nespotřebovanou energii na střeše jí posílám do sítě. Od nikoho nic nechci jen to co nespotřebuji posílám dál a dostávám za to zaplacenu tržní, NIKOLI DOTOVANOU cenu.

To mám jako vyhazovat na hnuj vejce od vlastních slepic které nespotřebuji nebo pálit peníze které mi na konci měsíce zbydou na účtě.

Tak a teď se do mě pusťte.
70kWp + 10kW Infinity, 25kWh LiFe
Uživatelský avatar
marsal64
Příspěvky: 1200
Registrován: sob čer 16, 2018 1:45 pm
Reputace: 133
Lokalita: Velké Popovice
Systémové napětí: 48V
Výkon panelů [Wp]: 9,3
Kapacita baterie [kWh]: 30
Chci prodávat energii: NE
Chci/Mám dotaci: NE
Bydliště: Velké Popovice

Re: Jakou cestu zvolit(12 x 48V; Axpert x Victron; legislati

Příspěvek od marsal64 »

Oto, dobře, budu mohutně uvažovat proč a jak se do Tebe pouštět, ale zatím jsem na nic nepřišel, naopak je to inspirativní.

V podstatě mi z toho vycházejí k třem původně uvažovaným variantám (https://forum.mypower.cz/viewtopic.php? ... 66#p134866) navíc další dvě varianty:
(d) legální ongrid, včetně nutnosti zařídit schopnost odpojit FVE distributorem od sítě na dálku atd. atd.
(e) legální ongrid kombinovaný na přepnutí s ostrovem (když pomíjím finance, to je myslím varianta, která by SlezY83 nakonec i bavila, ne :-) ?). Btw, jak přesněji plánuješ, oto, "přepínání" z ongrid na ostrov? Toto (e) mi přijde jako takové "ultimate solution", blahopřeji Ti.

A ano, jsme pořád bez dotací, jméno varianty s dotacemi se koneckonců ani nesmí vyslovit a z mého pohledu je to tak správně.

O ongridu tady psalo a diskutovalo, s nadhledem třeba youda, stojí za to na tomto fóru googlit a číst, rychle jsem dohledal viz třeba:
https://forum.mypower.cz/viewtopic.php? ... 375#p96104
https://forum.mypower.cz/viewtopic.php?t=5231&p=100415
https://forum.mypower.cz/viewtopic.php? ... 71#p101071
Naposledy upravil(a) marsal64 dne pon pro 21, 2020 3:39 am, celkem upraveno 4 x.
Uživatelský avatar
marsal64
Příspěvky: 1200
Registrován: sob čer 16, 2018 1:45 pm
Reputace: 133
Lokalita: Velké Popovice
Systémové napětí: 48V
Výkon panelů [Wp]: 9,3
Kapacita baterie [kWh]: 30
Chci prodávat energii: NE
Chci/Mám dotaci: NE
Bydliště: Velké Popovice

Re: Jakou cestu zvolit(12 x 48V; Axpert x Victron; legislati

Příspěvek od marsal64 »

SlezY83 píše: - jenom jedna úvaha - pokud bych si skládal postupně baterii - jak by se chovala, kdybych měl jednu lifepo např. 120Ah k tomu paralelně 50Ah, pak třeba 30Ah, ... Jde mi o proudovou zátěž, aby se 120ka neflákala a 30 nebyla přetěžována. Jde to nějako řešit?
Prostě neřešit, připojit všechny packy paralelně (každý se svou BMS a pojistkou/odpojovačem, případně i balancerem) a pokojně se spolehnout na pány Kirchhoffa s Ohmem.
SlezY83
Příspěvky: 121
Registrován: sob úno 02, 2013 7:01 pm
Reputace: 10

Re: Jakou cestu zvolit(12 x 48V; Axpert x Victron; legislati

Příspěvek od SlezY83 »

Právě že pana ohma a kirchoffa trochu znám, tak když dám extrémní příklad.
Mám noname 200Ah baterie.
Pak se plácnu přes kapsu a koupím znočkové žluťásky, dejme tomu 60Ah.
Ty 60Ah budou parametrově mnohem lepší (Ri), nežli 200Ah a tudíž se proud rozdělí k poměrům vnitřního odporu.
Když bych dal extrémní příklad, tak:
- 200Ah a 60Ah baterie jsou paralelně
- z baterií tahám 100A
- 60Ah baterie vykryje 60A a 200Ah baterie vykryje 40A.
- Tím si rychle odpravým 60Ah baterii.
Takovouto zkušenost mám i z použitého olova, kde mám cca 20P baterií. Když z nich tahám 20A, tak některá přispívá 3A a některá jenom 0,4A....

Dá se to nějako řešit, nebo LiFe je v porovnání s tím jiná liga?
Ostrov 6,4kkWp mono; Victron 150/35 + 150/45; Multiplus II 5000; 50Ah+50Ah+120Ah LiFePo4 (11,2kWh); Cerbo; BMV-700
Topení klimou; TUV Bojler 80l (předřazen před plynový kotel)
PavelR
Příspěvky: 3104
Registrován: ned led 29, 2012 3:59 pm
Reputace: 220
Lokalita: Žabčice
Systémové napětí: 48V
Výkon panelů [Wp]: 29139
Kapacita baterie [kWh]: 12
Chci prodávat energii: ANO
Chci/Mám dotaci: NE

Re: Jakou cestu zvolit(12 x 48V; Axpert x Victron; legislati

Příspěvek od PavelR »

a nebo to stohovat z totožných článků a pak se pan ohm i kirchhoff spolem domluví.
Vitek
Příspěvky: 1916
Registrován: pát bře 15, 2019 7:44 am
Reputace: 289

Re: Jakou cestu zvolit(12 x 48V; Axpert x Victron; legislati

Příspěvek od Vitek »

SlezY83 píše:Právě že pana ohma a kirchoffa trochu znám, tak když dám extrémní příklad.
Mám noname 200Ah baterie.
Pak se plácnu přes kapsu a koupím znočkové žluťásky, dejme tomu 60Ah.
Ty 60Ah budou parametrově mnohem lepší (Ri), nežli 200Ah a tudíž se proud rozdělí k poměrům vnitřního odporu.
Když bych dal extrémní příklad, tak:
- 200Ah a 60Ah baterie jsou paralelně
- z baterií tahám 100A
- 60Ah baterie vykryje 60A a 200Ah baterie vykryje 40A.
- Tím si rychle odpravým 60Ah baterii.
Takovouto zkušenost mám i z použitého olova, kde mám cca 20P baterií. Když z nich tahám 20A, tak některá přispívá 3A a některá jenom 0,4A....

Dá se to nějako řešit, nebo LiFe je v porovnání s tím jiná liga?
Prosimte musim reagovat na olovo
...

Jako 20P baterii vypada na nejaky UPs kovy nebo cosi s malou kapacitou. Velkej vnitrni odpor na nekterych z clanku.... Vubec to sem nepis nedava to smysl. Sem si stoprocentne jisty ze baterie jsou jen z nouze postavene abys usetril za baterku.... a nemaj stejne parametry.....
To o tom ani neuvazujte lidi takhle stavet elektrarnu. Kdyz olovo tak asi jedine velke trakcni a to jeste hodne omezene.... ale kazdeho vec....


Prosim muzes nam specifikovat nominalni a realne kapacity clanku baterie 20P olovo abysme se vyvarovali a aby konecne lidi pochopili ze stavet baterku z ups nebo autobaterii nedava zadny smysl.a pochybuji ze mas 20P napr 500Ah clanku.....

Diky za vsechny.
Uživatelský avatar
ota
Příspěvky: 2298
Registrován: čtv dub 18, 2013 9:37 am
Reputace: 514
Bydliště: na chaloupce u lesa-Příbramsko
Kontaktovat uživatele:

Re: Jakou cestu zvolit(12 x 48V; Axpert x Victron; legislati

Příspěvek od ota »

Proudy co daji jednotlivé baterie jsou úměrné jejich vnitřnímu odporu.

Souhlas s názorem ze olovo z UPS není vhodné.
Je to slepá ulička, muzes si to vyzkoušet ale nediv se ze až zjistíš že ti olověné baterky odešly, tak ti budeme říkat “my jsme ti to říkali”.
70kWp + 10kW Infinity, 25kWh LiFe
Uživatelský avatar
shuty
Příspěvky: 691
Registrován: ned úno 05, 2017 7:21 pm
Reputace: 52

Re: Jakou cestu zvolit(12 x 48V; Axpert x Victron; legislati

Příspěvek od shuty »

SlezY83 píše:Právě že pana ohma a kirchoffa trochu znám, tak když dám extrémní příklad.
Mám noname 200Ah baterie.
Pak se plácnu přes kapsu a koupím znočkové žluťásky, dejme tomu 60Ah.
Ty 60Ah budou parametrově mnohem lepší (Ri), nežli 200Ah a tudíž se proud rozdělí k poměrům vnitřního odporu.
Když bych dal extrémní příklad, tak:
- 200Ah a 60Ah baterie jsou paralelně
- z baterií tahám 100A
- 60Ah baterie vykryje 60A a 200Ah baterie vykryje 40A.
- Tím si rychle odpravým 60Ah baterii.
Takovouto zkušenost mám i z použitého olova, kde mám cca 20P baterií. Když z nich tahám 20A, tak některá přispívá 3A a některá jenom 0,4A....

Dá se to nějako řešit, nebo LiFe je v porovnání s tím jiná liga?

60ah winston ma 0,7mohm, 200ah noname 0,3mohm.
navyse ak budu spojene paralelne budu mat rovnake napatie.
doporucujem precitat toto:

http://rcmodely.cevaro.sk/index.php?id=111

inu na druhu stranu vsade sa pise ze sa maju spajat len rovnake baterky a aj tie by mali byt rovnako stare...

ked uz tak by som si vybral nejaku kapacitu a potom dokupoval nove baterky aspon rovnakej kapacity. napr. vsetky 100ah a hotovo.
**********
•MPP Solar PIP-5048MK•3.69kWp•5kWh LiFePo4•
SlezY83
Příspěvky: 121
Registrován: sob úno 02, 2013 7:01 pm
Reputace: 10

Re: Jakou cestu zvolit(12 x 48V; Axpert x Victron; legislati

Příspěvek od SlezY83 »

Nehodlám aktivně používat toto olovo. Uvedl jsem to jako příklad.
Mám to naskládáno v regálu a když jsem potřeboval, tak jsem z toho přicucnul.
Jde mi o to paralelní spojování LiFe. Pokud bych se rozhodl jít cestou jednotlivých článků a více baterií, a abych se časem nedostal do podobné situace, jako jsem popisoval.
S LiFe nemám velké zkušenosti, tak mě hned nebijte :oops: .
Ostrov 6,4kkWp mono; Victron 150/35 + 150/45; Multiplus II 5000; 50Ah+50Ah+120Ah LiFePo4 (11,2kWh); Cerbo; BMV-700
Topení klimou; TUV Bojler 80l (předřazen před plynový kotel)
SlezY83
Příspěvky: 121
Registrován: sob úno 02, 2013 7:01 pm
Reputace: 10

Re: Jakou cestu zvolit(12 x 48V; Axpert x Victron; legislati

Příspěvek od SlezY83 »

shuty píše:
SlezY83 píše:Právě že pana ohma a kirchoffa trochu znám, tak když dám extrémní příklad.
Mám noname 200Ah baterie.
Pak se plácnu přes kapsu a koupím znočkové žluťásky, dejme tomu 60Ah.
Ty 60Ah budou parametrově mnohem lepší (Ri), nežli 200Ah a tudíž se proud rozdělí k poměrům vnitřního odporu.
Když bych dal extrémní příklad, tak:
- 200Ah a 60Ah baterie jsou paralelně
- z baterií tahám 100A
- 60Ah baterie vykryje 60A a 200Ah baterie vykryje 40A.
- Tím si rychle odpravým 60Ah baterii.
Takovouto zkušenost mám i z použitého olova, kde mám cca 20P baterií. Když z nich tahám 20A, tak některá přispívá 3A a některá jenom 0,4A....

Dá se to nějako řešit, nebo LiFe je v porovnání s tím jiná liga?
60ah winston ma 0,7mohm, 200ah noname 0,3mohm.
navyse ak budu spojene paralelne budu mat rovnake napatie.
doporucujem precitat toto:

http://rcmodely.cevaro.sk/index.php?id=111

inu na druhu stranu vsade sa pise ze sa maju spajat len rovnake baterky a aj tie by mali byt rovnako stare...

ked uz tak by som si vybral nejaku kapacitu a potom dokupoval nove baterky aspon rovnakej kapacity. napr. vsetky 100ah a hotovo.
Určitě mi ty zákonitosti jsou známi. Sám také modelařím. Ovšem LiPol a LiFe je trochu rozdíl v tom, že u LiPol změřím % nabití podle napětí poměrně jednoduše.
Pokud jsem používal 2S, 2000mAh LiFe jako baterii pro přijímač, tak jsem jí raději každé 2 - 3 lety nabíjel a pro jistotu ještě sledoval přes telemetrii.

Ale beru doporučení, že pokud bych chtěl baterii postupně rozšiřovat, tak i vybrat kapacitu (např. těch 100 Ah /nebo 50Ah, ale zase cena poroste kvůli BMS/) a s tou pracovat.

Ještě se zeptám, jak to dělají Pylony? Když je zapojím paralelně a každý bude jinak starý. Třeba model, že si každý rok koupím pod stromeček jeden modul? Dokáží si navzájem pohlídat vybíjecí proudy?
Ostrov 6,4kkWp mono; Victron 150/35 + 150/45; Multiplus II 5000; 50Ah+50Ah+120Ah LiFePo4 (11,2kWh); Cerbo; BMV-700
Topení klimou; TUV Bojler 80l (předřazen před plynový kotel)

Odpovědět
  • Podobná témata
    Odpovědi
    Zobrazení
    Poslední příspěvek