Vítr

Benzinové, naftové, LPG a jiné elektrocentrály, alternátory poháněné parou, stirglingův motor, atd.
Uživatelský avatar
fugas
Příspěvky: 2222
Registrován: sob pro 21, 2013 6:58 pm

Re: Vítr

Příspěvek od fugas »

Jasně ,to jsem myslel.Také k tomu mám nezávislý regulátor.
Isolar 5kW (Axpert klon), LiFePo4 202Ah Lishen 18s.Nyní v přestavbě P106 Electric z projektu LiFePo4 na LiIon 100Ah.
Ferko
Příspěvky: 63
Registrován: pon dub 21, 2014 3:06 pm

Re: Vítr

Příspěvek od Ferko »

U alternátoru je důležité příme napojeni na AKU. Né přes žádnou elektroniku. Pokuď je toto dodrženo tak, nabíjet bude. Ale nesmí se stát ani mžikově, že nejaká elektronika odpoji svorku B+. To by se na altíku naindukovalo napětí, co by prorazilo diody.
Uživatelský avatar
fugas
Příspěvky: 2222
Registrován: sob pro 21, 2013 6:58 pm

Re: Vítr

Příspěvek od fugas »

No jo ono je to vlastně v kupě i s regulací.
Isolar 5kW (Axpert klon), LiFePo4 202Ah Lishen 18s.Nyní v přestavbě P106 Electric z projektu LiFePo4 na LiIon 100Ah.
brin
Příspěvky: 930
Registrován: sob úno 18, 2012 3:59 pm

Re: Vítr

Příspěvek od brin »

Altík chvíli vydrží i bez připojení k baterce. Startovali jsme takto favority přehozením baterie.
Ferko
Příspěvky: 63
Registrován: pon dub 21, 2014 3:06 pm

Re: Vítr

Příspěvek od Ferko »

Hádat se nebudu, ale vždy mi bylo tvrzeno že se nesmí nabuzený altík nechat běžet bez zatěže. V autě se vždycky nějaká najde. Žarovky, kontorlky, ŘJ.. Ono asi hodně bude záležet na odebírané zátěži a otáčkách. Ten volnoběh (kolem 1000 ot./min) to asi přežije. Ale třeba tady jsou křemíkove diody na 50V max. A nějaká ta špička by se mohla sejít ve vyšších otáčkách+ je tu i převinuto komplet vinutí a má zase jinou indukčnost. Já bych to neriskoval.
solárník
Příspěvky: 1586
Registrován: pát bře 15, 2013 7:53 pm

Re: Vítr

Příspěvek od solárník »

Máme pracovní Škodu Superb a tam stačí hodně nabít baterku (zcela do plna) a při následné jízdě vždy odejde alternátor. Už se nám to stalo 4x tak už tu baterku radši nenabíjíme i když v zimě hůř startuje. Jak je to málo zatížené ten altík, tak to odejde pravidelně, natož kdyby se ta baterka odpojila.
kodl69
Příspěvky: 7403
Registrován: sob črc 19, 2014 8:56 pm
Lokalita: severně od Brna
Systémové napětí: 48V
Výkon panelů [Wp]: 8kWp
Kapacita baterie [kWh]: 12kWh
Chci prodávat energii: NE
Chci/Mám dotaci: NE

Re: Vítr

Příspěvek od kodl69 »

Tak to asi soudruzi udělali někde chybu... Ostatně u koncernu v poslední době nic zvláštního. Blikající světla na fabii I to je další ukázka, jak by se to dělat nemělo. Alternátory jsem svýho času generálkoval, a pokud je to 9-ti diodová klasika s integrovaným regulátorem, tak po roztočení se většinou sám nabudí (vlivem permanentního zmagnetování rotoru), nebo stačí na chvilku přes kontrolku připojit nějaký napětí a pak drží 14,4V, dokud to výkonově dokáže, zátěž nezátěž. Co dělají "moderní" altíky netuším.
ostrov skoro 8kWp neustále ve stádiu zrodu: smartshunt(ex WBJR), MPPT150/45, MPPT 250/100(ex midnitesolar 150 clasic lite), 16S a různě P cca 340Ah Winston, MP II 5000,( ex Powerjack 8kW, ex samodomo cca 4kW). 48V DC rozvody a spotřebiče.
Ferko
Příspěvky: 63
Registrován: pon dub 21, 2014 3:06 pm

Re: Vítr

Příspěvek od Ferko »

Čau lidi :lol: , snad nevadí že oživím tohle vousatý téma. Zakládat další téma nebudu, vrznu to sem sem se to hodí. Dostaly se mi pod ruku zase dva altiky a při přechozím příspěvku jsem neměl moc fotek ze stavby, tak to snad napravím. (Opravdu 45kč s DPH za 1kg je hezká cena a nemohl jsem je tam nechat.) :lol: Altík má 4 kg, tak jsem si na šroťáku proměříl hned dva altíky ze Stodvacítek. Zatím do elektrárny s ním nepočítam, ale rád si opět oživím autoelektrikařinu. A tady se to třeba i někomu někdy hodí. Bral jsem je podle celistvosti rotoru a rovnosti hřídele. Rotor jsem potřeboval funkční, ten neopravím. Stator s diodama mi je celkem fuk, jestli je spálený, ty stejně převinu. Plus opravím i pár nedostatků co se mi nelíbilo na těch předchozích altíkách ver. 1 a 2. Nebude to hned, ale průběžně budu přidávat další foto, jak bude prostě chuť a čas.
Prvně bych chtěl napravit při dalším navíjení statoru rozdílný počet cívek, teď je sjednotím asi na 30z na cívku. Vyhodím ty původní křemíkový diodový bloky, ty měly snad napětí jen někde kolem 50-60V. Chtěl bych místo původního bloku s diodama udělat vlastní usměrňovač tam vrazit cca 10A (?) diody na 1000V. Dovnitř chci i rovnou vrazit regulátor napětí, místa uvnitř bude dost. Nic extra složitýho, je to snad někde z Amatérského rádia. Regulovatelný regulátor s OZ. A v této verzi (nazvěme to třeba ver. 3.0) bych si představoval přilepit epoxidem do rotoru pár malých magnetů. Dostalo se mi pod ruku několik stejných a docela silných magnetků někde ze spoťř. elektroniky, kde po otevření víka původně uspávaly notebooky do SleepModu. Stejná velikost a dramáž. Tak je zneužiju, mám jich docela dost. Mám představu, že díky nim by mi rotor měl generovat při roztočení slabé napětí na další operační zesilovač, který mi pak nahradí spínací skříňku na buzení altíku. Jen z magnetů ho budit nechci, líbí se mi možnost elektronické regulace nastavitelného napětí na baterii. Zkrátka aby při roztočení/zastavení už altík nepotřeboval nic a držel nastavené napětí. Rozočil se skoro bez odporu, zapnul buzení a zase pak i vypnul.
Začal jsem s tou špinavější a horší částí, rozebráni, odvrtání a stažení ložisek + "repas" rotoru. Běžná atoelektrikařina, návodů je na stodvacítkový altíky dost... Stator s víky příjde na řadu později. Hlavně nechci nikam vrtat do rotoru-kvůli vyvážení, tak magnety plánuji přilepit rovnoměrně ze spodu těch pólových nástavců. Očistil jsem ten sajrajt na rotoru, oblepil páskou co nemá být černé a stříkl černou + přestřikl i bezbarvým lakem, ať se trochu zlepší izolace na rotorovém vinutí. Líznul jsem soudruhem a šmirglem i sběrací kroužky no a na závěr připojil na napětí. Zatím vše co jsem stihnul udělat. Zbytek zase postnu později. Musím si teď sehnat ložiska, lakovaný drát na stator a čistič na karburátory na umytí sajrajtu z břemenových vík se statorem + zapřemýšlet nad tím hlavním-plošnákem do altíku. Zatím zdar.
Přílohy
Schema.jpg
Schema.jpg (26.98 KiB) Zobrazeno 979 x
..jdu na Jih.jpg
Jdu na Sever...jpg
Sběrací kroužky.jpg
Příprava před střikáním.jpg
Stahovák na ložiska.jpg
thomas.007
Příspěvky: 346
Registrován: pát říj 28, 2016 2:30 pm

Re: Vítr

Příspěvek od thomas.007 »

Ferko píše: Chtěl bych místo původního bloku s diodama udělat vlastní usměrňovač tam vrazit cca 10A (?) diody na 1000V.
Těch altíků jsem se naopravoval, diody jsou KYZ70 a KYZ75 ( https://teslakatalog.cz/KYZ72.html ), stačí je vyměnit třeba za tohle: https://www.vpcentrum.eu/soucastky-nahr ... vem-vyvodu , jen pozor, prodávají se s kladným a záporným pólem na vývodu/pouzdru (barevné značení je na drátku). Sice nevím proč je třeba je měnit, ale OK. Špičky při odpojení napájení (za provozu se to fakt dělat nemá) tam stejně budou a případný kondenzátor "na vyhlazení napětí mezi + a kostrou" akorát tu špičku ještě posílí (altelnátor přejde do rezonance), protože odpojení má řešit opravdu jen regulátor.
Pro klidnější spaní (ochrana proti přepětí) je možné ke každé diodě připájet varistor, třeba tenhle https://www.gme.cz/varistor-erzc07dk270lc4 , pak už leda bleskojistky na vyšší napětí.
Ferko píše: ...bych si představoval přilepit epoxidem do rotoru pár malých magnetů. Dostalo se mi pod ruku několik stejných a docela silných magnetků někde ze spoťř. elektroniky, kde po otevření víka původně uspávaly notebooky do SleepModu. Stejná velikost a dramáž. Tak je zneužiju, mám jich docela dost. Mám představu, že díky nim by mi rotor měl generovat při roztočení slabé napětí na další operační zesilovač, který mi pak nahradí spínací skříňku na buzení altíku.
Lepit magnety není třeba, rotor jak je jednou nabuzenej, tak získá remanenci a ta stačí na napájení regulátoru i bez napětí (tedy napájecí napětí si bere ze statoru). Tedy, alternátor nepotřebuje externí buzení, nabudí se sám. Na čele rotoru jsou drátky k buzení a to jde tak těsně kolem držáku uhlíků, že jsem nejednou opravoval izolaci v tomhle místě (po neodborné výměně uhlíků a namlácení rotoru silou zpět). Takhle jsme roztláčeli 120 bez baterky, stačilo jen zapnout světla a hlavně je už nevypínat, viz. odstavec výše.
Nějaké info o buzení alternátoru (hledat na stránce samonabuzení) třeba zde:
http://www.tatraklubbrno.cz/phorum/read ... ,536895568
Ferko
Příspěvky: 63
Registrován: pon dub 21, 2014 3:06 pm

Re: Vítr

Příspěvek od Ferko »

Jo diky. O diodách vím. říká se jim plusové a mínusové. Liší se od sebe polaritou na kovovém pouzdru a na drátku. Taky jsem těch 120 altíků měl pár otevřených. Já hlavě potřebuju udělat místo uvnitř toho altíku an regulaci. Chci ji skrýt hezky dovnitř a ten můstek tam by už překážel. Po přemotání staroru už nebudu potřebovat tak výkonný diody. Já si pak zvolím třeba 8-10A 1000V diody v běžným pouzdru, vyleptám plošňák s můstkem, regulátorem a usadím ho místo můstku. Stejně po převinutí už z toho poleze tak do 10A max. Proto je chci odcvaknout pryč.
Ferko
Příspěvky: 63
Registrován: pon dub 21, 2014 3:06 pm

Re: Vítr

Příspěvek od Ferko »

Tak jsem zase lehce pokročil, povedlo se mi rozmotat, očistit a nabarvit stator. Přihodím pár fotek. Jednu půlku z té drbárny mám za sebou. Teď ještě musím navinout ten nový stator, očistit víka a vyměnit ložiska s uhlíky, demontovat diodový blok a udělat ten regulátor s usměrňovačem.
Ty magnety potřebuju do statoru proto, abych se nespoléhal jen na remanentní magnetismus. Ten časem po vypnutí slábne a proto se jen na něj nechci spoléhat. Blahé paměti vzpomenu, že s remanentním magnetismem se pracovalo snad na dynamech v autech. Když se nechtělo dynamu vyrábět, muselo se na chvíli připojit na napětí a roztočit jako elektromotor, aby se ten magnetismus ve vinutí oživil. Navíc je to hodně slabý magnetismus a aby něco to vinutí naindukovalo, potřebuje altík vysoké otáčky a to je u pomalobězných strojů trochu problém. Ja budu chtít po roztočení od magnetů jen nějaké slabší napětí na statoru třeba kolem 4-6V (?) jen pro zesilovač, který po dosažení tohoto napětí sepne budící proud do regulátoru a bude držet seplý zase až do jeho poklesu na pomocných diodách (D) -zpomalení/zastavení altíku. Vlastně chci nějak sloučit ty dvě předchozí schémata do jednoho. Magnety chci zasadit né na kraje rotoru, ale pod ty pólové nástavce na rotoru. Mezi cívku a spodní stranu nástavce. Mají tak 3x3x5 mm. Vlastně čim rychleji se bude rotor točit, bude odstředivá síla držet magnet silněji na místě. Jen si tam lámu hlavu nad tím jak tam vlastně na sebe poskládat S a J těch magnetů na rotoru. Aby mi pak neměly snahu odpadnout. :lol: To pak vyzkouším masazením magnetků a zapnu rotor na baterku na plné buzení a uvidím jakou orientací to bude správně držet.
Přílohy
Trochu mědi.jpg
Rotor a stator.jpg
Po barveni.jpg
Detail statoru.jpg
Ferko
Příspěvky: 63
Registrován: pon dub 21, 2014 3:06 pm

Re: Vítr

Příspěvek od Ferko »

Tak jsem si dneska naordinoval odpočinkovou práci. Usadit magnetky do rotoru. Zjistil jsem si podle kompasu S a J, označil barevnou lihovkou a na nabuzeném statoru je vyzkoušel jak se magnety usadí. Usadily tak jak jsem čekal. Sever magnetu se přilepil na jižní nástavec, tak že zase koukala zelená-J část magnetu z jižniho nástavce a na severním nástavci logicky naopak. Magnetická síla je doslova přilepila. Na obrázku je vyfocená ideální poloha magnetů-rovnoběžně, ale tu kvůli odstředivým silám nemůžu nechat. Magnety jsem vlastně přesunul o 90° na konec nástavce, kde je pak fixnu lepidlem. Asi se tam to magnetické pole bude trochu deformovat, ale nějak v tomhle směru by měly běžet siločáry S-J.
A dál jsem udělal pokus jak zhruba se mi poskládají cívky do statoru. Oproti těm předchozím altíkům dávám teď jednotně 25 závitů na cívku. (Třicet už by bylo moc.) Je to tedy 12 cívek po 25 závitech tj. 300 závitů na fázi. Teoreticky když by vycházelo 0,1V/Závit mělo by to hodit cca 30V na fázi hodně hrubým odhadem. (V 3f soustavě by to pak mělo vycházet ještě o odmocninu ze tří tj. 1,7x víc - Sdružené vs. fázové napětí.) tedy celkem někam na B+ až k cca Uef=50V. A zapojím je pak asi do trojúhelníku, jako původní vinutí.
Přílohy
Takhle jsem si to představoval.jpg
Pokus se statorem 25z na cívku.jpg
Severni pólové nástavce.jpg
Jižní pólóvé nástavce.jpg
Ideální poloha magnetů.jpg
Ferko
Příspěvky: 63
Registrován: pon dub 21, 2014 3:06 pm

Re: Vítr

Příspěvek od Ferko »

Přidám další krátký foto-update práce za dva dny. Proběhlo očištění mastné špíny z břemenových vík a že to byla docela olejnička, odmaštění, lehké zbroušení šmirglem a nástřik barva+bezbarvý lak. Nejsem nějakej extra "stříkač" a žlutá je prý nejtěžší barva. Tak odpusťte lakýrníci případné nedostatky, ale snad se to i docela povedlo. Teď mi má přijít lakovaný drát CUL 0,5mm tak se ozvu zase na navíjení statoru.
Přílohy
Žlutá 3.jpg
Žlutá 2.jpg
Žlutá 1.jpg
Očištěno od litru oleje...jpg
Fuuuj.jpg
ACDC
Příspěvky: 495
Registrován: pon kvě 09, 2022 8:31 am
Lokalita: Litomyšlsko
Systémové napětí: >48V
Výkon panelů [Wp]: 4000
Kapacita baterie [kWh]: 14,4

Re: Vítr

Příspěvek od ACDC »

Fakt pěkná a pečlivá práce. Jenom malé varování. Když se něco dělá superpečlivě, pak je nějaký problém. Aspoň já to tak mám:-)
4,0kW teoreticky, RESACS, Pb-C 14,4kW
Teorie=vše víme ale nic nefunguje
Praxe=vše funguje a nevíme proč
Teorie spojena s praxí=nic nefunguje a nikdo neví proč

Neměl jsem dotaci na vůbec nic.
Jsem pitomec, ale mám čisté svědomí.
Ferko
Příspěvky: 63
Registrován: pon dub 21, 2014 3:06 pm

Re: Vítr

Příspěvek od Ferko »

Tak vím na 100%, že fungovat bude-viz ty dva předcozí altíky. Vinutí už jsem dělal 2, teď chci doladit to co se mi minule nelíbilo. Elektronika je vlastně taky jasná- je to regulátor z Amatérského rádia a docela často ho kdysi škodovkáři dělali..
thomas.007
Příspěvky: 346
Registrován: pát říj 28, 2016 2:30 pm

Re: Vítr

Příspěvek od thomas.007 »

Ferko píše:Navíc je to hodně slabý magnetismus a aby něco to vinutí naindukovalo, potřebuje altík vysoké otáčky a to je u pomalobězných strojů trochu problém.
Nevím, nechci kazit radost z jinak pěkné práce, ale rychloběžnost alternátoru se dá měnit jen počtem pólů na rotoru. V Š120 je řemenice převodována 2:1, takže alternátor dobíjí od cca. 1200 ot/min (liší se to podle typu 35-55A), což je volnoběh motoru těch 600 ot/min. Jestli má být z toho pomaloběžný stroj, je zapotřebí jiný rotor, prakticky ten původní vyhodit a dát nový. Rotor se dá rozlisovat, v servisu jsme to lisovali (v rámci praxe na učňáku, práce autoelektrikáře byla na to moc drahá), není to až takový problém jak se zdá, dá se tedy i pohodně převinout rotor. Lis tam byl samo-domo, něco v tomhle stylu: https://www.torriacars.cz/lis-hydraulic ... xZfDB8WXww

Když je k dispozici soustruh, udělal bych rotor nový a permanentní magnety dal tolik, kolik je pólů na statoru (případně přes 2 póly statoru). To jde udělat ale jen s 1f vinutím, pokud bude 3F tak se s tím nic dělat nedá, ještě by šel udělat hybrid na 2 fáze, kvůli odtržení ze statické polohy. 1 fázový bude klást před roztočením velký odpor.
Ferko píše: Ja budu chtít po roztočení od magnetů jen nějaké slabší napětí na statoru třeba kolem 4-6V (?) jen pro zesilovač, který po dosažení tohoto napětí sepne budící proud do regulátoru a bude držet seplý zase až do jeho poklesu na pomocných diodách (D) -zpomalení/zastavení altíku.
Tak tohle se dá elegantně vyřešit zdvojovačem nebo násobičem napětí. I kdyby indukoval rotor jen 1V, násobičem se dá vyrobit klidně 4-6V. Běžným regulátorům v autě remanence rotoru stačí aby se chytly (elektronické regulátor, ne reléový, ten by to nedal). Je ale pravda, že remanence časem mizí, nejsem si ale jistý, jestli na horní straně pólů rotoru po přilepení magnetu nějaké pole bude, ale to se dá lehce odzkoušet třeba odmagnetovaným šroubovákem jestli se přilepí?
Ferko
Příspěvky: 63
Registrován: pon dub 21, 2014 3:06 pm

Re: Vítr

Příspěvek od Ferko »

"Pomaloběžnost" jde v tomhle případě nahnat i počtem závitů na statoru. Otáčky v poměru pólovým nástavcům řešíme třeba a AC motorech/generátorech. Kde je to dáno pevnou frekvencí 50Hz do které se musí vejít proměnlivé otáčky a ty jsou dány těmy pólpáry-pólovými nástavci S-J. Jednopólový motor/generátor 3000ot/min. dvoupólový 1500ot/min čtyřpól 750ot/min. Tady je však usměrňovač a proměnné otáčky a nikdo na autom. altíku na 12V neřeší výstupní frekvenci, jen napětí vzhledem k otáčkám. Tedy je celkem jedno jakou frekvenci ten generátor vyrobí, když je hned usměrněna. Jde jen o to, jaký proud a napětí při jakých otáčkách. Je to furt vinutí trafa, napětí měníme za proud a nebo naopak. Původní altík má začit nabíjet od 1000ot/min (na altíku), to však platí pro to původní vinutí. Tam bylo 1mm drát s 5-6 závity na cívku x 12 cívek. Já jsem zvolil drát 0,5 mm a dám teď 25 závitů. Tedy 5x víc a to teoreticky posune o 5x níže počátek dobíjení. Na původní verzi zvládal na 3f s 1mm drátem 55A, já mám cca 4x menší plochu a na 0,5mm tak proudově by měl dát 4xmíň teoreticky až 13A? Je to ale teorie, reálně mi nedokonalost ručního vinutí něco sebere a budu rád tak za max. 10A a počátek nabíjení nebude díky samobuzení někde u teoret. 200ot/min ale třeba tak 300-400ot/min. To by i tak zhruba sedělo co jsem naměřil u těch dvou předchozích. Kdy mi zhasla kontrolka taky tak kolem těch 300ot/min?-nemám to přesně odměřeno-nemám k ruce otáčkoměr. Ale bylo to rozhodně níž než na původním vinutí. Do těchto otáček bylo slyšet jak se nabuzuje rotor a od těch cca 300ot/min zhasla kontrolka a od toho okamžiku nabíji. Když jsem ho točil o kousek rychleji na ampérmetru naskočilo cca 8A, ale asi by dal ještě kousek víc, jen nebyla síla ho utlačit. Byla i krásně vidět po zapnutí v klidu opačná výchilka A.metru na cca -0,5A a naopak při dobíjení to skočilo na +8A. Dokonce na tvrdý nabuzení rotoru a s připojenou 2W kontrolkou na B+ a zapojení hvězda se rozzářila už někde od 10ot/min -doslova na drc. Ale je jasný že takhle v nízkých otáčkach by si na sebe altík "nevydělal". Já chci teď sjednotit počet cívek jednotně na 25z na cívku. Nevím jestli se u těch dvou předchozích i ty vinutí "nehádaly" 20-24z. Tak je sjednotím na 25z. A asi i zapojím pro trochu vyšší proud do trojúhelníku.
Třeba ten rotor jsem taky lisoval ještě na učňáku asi na 3t lisu. Problém te ale jak ho složit zpět-opět na lis a po rozlisování se rozhodí vyvážení rotoru. Ale jestli je někde na Ebay už hotový magnetický rotor, dal by tenhle altík asi taky pěkný volty. To už od pár otáček, ale zase se člověk připraví o regulaci. A navíc z klidu by měl odpor jako pjase, to s elektromagnetem v rotoru nehrozí. Na ty magnety jsem sám zvědavej, já potřebuju jen lehký napětí na zesilovač, co mi v předem zvolených otáčkách zapne buzení.
Ferko
Příspěvky: 63
Registrován: pon dub 21, 2014 3:06 pm

Re: Vítr

Příspěvek od Ferko »

Tak jsem se pomalu pustil do statoru. Ještě jsem ho jednou přestřík větší vrstvou bezbarvého laku-pro sichr další vrstva izolace a ze čtvrtky jsem si vystříh podkladový papír aby mi to vinutí neleželo přimo na železe. Zvolil jsem ale pro sichr 21z na cívku. Přece jen jsem to zkoušel bez toho papíru a nechtěl bych to fakt přemotávat, těch 25z se mi už pak s podkladovým papírem zdálo moc. Přeci jen je to pak o 50z míň na jednu fázi. Tedy celkem je navinuto na fázi 12x21z drátu CUL 0,5mm. Udělal jsem si z papíru předlohu, podle které jsem motal a motal..Cívky se vlastně motají jako jedna cívka-stejným směrem, jen se po 21 otočeních postupně rozdělí. pak si je provizorně fixnul lepící paskou a tu po naskladání do statoru oddělal pryč. Cívky pak po navinutí musíme roztáhnout a otočit o 180° ,aby se změnil na každé sudé směr vinutí S-J-S-J...(viz obrázek). Zbýva mi ještě někdy v týdnu dodělat L3. Pak jsem zas hodím nějaký to foto.
Přílohy
a ještě zbývá dodělat L3.jpg
L2.jpg
L1.jpg
Jdeme na to.jpg
Princip navijeni cívek.jpg
Ferko
Příspěvky: 63
Registrován: pon dub 21, 2014 3:06 pm

Re: Vítr

Příspěvek od Ferko »

Hurá, našel jsem trochu času a konečně jsem domotal celý stator. Tak přihodím zase pár fotek. Po navinutí jsem cívky proměřil multimetrem na celistvost vinutí, tam jsem asi s desetinovou odchylkou na cca 3.2ohm-jo vím nebrat moc přesně, multimetr není na měření desetinek, ale jen jako orientační měření. A pak vůči statoru i jednotlivá vinutí vzájemně proti sobě-obojí nekonečno. (Jo kdybych našel funkční baterky, tak je prosvítím i Megmetem na 100V, ale to je fakt nepřekonatelný problém..) :lol: Ještě musím to vinutí pořádně fixnout do statoru, provázat a stáhnout provázkem a zastřiknout lakem. (To však až po rychlotestu kolik dají jednotlivé cívky napětí.) No a další krok budou asi ložiska. Narvu tam původní typ radiálních ložisek. Pak vlastně už můžu složit přední víko a do zadního víka nasadit uhlíky, stator a zaměřit si desku na plošňáky. A už místo rozebírání, budu konečně skládat. Tak zase příště....
Přílohy
Boční pohled.jpg
Čelní pohled.jpg
L3.jpg
Ferko
Příspěvky: 63
Registrován: pon dub 21, 2014 3:06 pm

Re: Vítr

Příspěvek od Ferko »

Čau, přidám zase po chvíli rychlý foto-update, že jsem se na to nevykašlal. Konečně jsem sehnal ložiska. Jo bylo to dílo, musel jsem tam dvakrát. Obchod na druhé straně města a s fixou napsanou otvírací dobou PO-PA do tři odpol a na netu do čtyř (wtf nechápu co může prodat) :?: :!: A objednávat se mi je za tu cenu po netu fakt nechtělo, když je na počkání koupím hned v krámě, tak proč dávat další stovku za poštovný. Tak musely chvíli počkat do dovolené. Tak až budu mít po pracovní dovolené chvili čas-hahaha :mrgreen: ,vrhnu se na test statoru. Teď mě brzdily ložiska. Jinak jsou to dva typy již namazaných a zapouzdřených ložisek (6201-2RS a 6303-2RS), u škodovkářů jsou snad notoricky známe. Vzal jsem nějaký ty lepší ZKL závratná cena 46 kč a 56 kč. Měly by to být nějaký rychloběžný ložiska, to je ta koncovka 2RS. Má to snad o chlup větší vůli, kvůli případnému teplu při ohřivání ložisek.
Přílohy
Ložiska.jpg

  • Podobná témata
    Odpovědi
    Zobrazení
    Poslední příspěvek