
- popraskane a dobré trubice
Zdravím solárníky, letos jsem byl nucen udělat repas mých Heat-pipe kolektorů a jelikož jsem na netu nenašel příliš mnoho informací tak bych se rád podělil o získané zkušenosti a mohlo by to někomu pomoct.
Již delší dobu jsem pozoroval postupný úbytek výkonu a tak jsem to chtěl rozlousknout proč - jelikož kolektor je jen ze skla a mědi což jsem považoval za stáločasové materiály. Stáří kolektorů je 5 let. Jako nejpravděpodobnější jsem si myslel že to bude vyschnutím teplovodivé pasty ve styku trubice-sběrač. Tak jsem udělal kontrolu - vytáhnul jednu trubici ale pasta byla stále mazlavá - v tom problém nebyl. Jelikož jsem stále nevěděl kde je zakopaný pes tak jsem jednu trubici snesl ze střechy, vytáhl jsem heat-pipe trubici z skleněné trubice a problém byl na světě (viz foto), trubice byla na spodním konci rozšířená a podélně prasklá, tedy bez teplonosného média. Začal jsem troch pátrat po netu a jak jsem předpokládat tak milí číňané to plní normální vodou což funguje ale jaksi není mrazuvzdorné. To byl pro mě šok a tak co s tím?
Po dlouhém bádání a hledání informací jsem zkusil použít jako teplonosné médium technický aceton který nezamrzá. Další otázka byla jaké množství, moc sem na netu nezjistil tak jsem dal odhadem 10-12ml do trubice. V originálu bylo použito cca 3-5ml vody (dal jsem do mrazáku a opravdu zamrzla) - to jsem z doposud funkčních trubic vylil.
Po podařené pokusu naplnění trubice acetonem následoval test trubice naprázdno a s porovnáním s trubicí originální naplněné vodou. Výsledkem byl fakt že trubice s acetonem rychleji "startuje" - tedy začne se dříve vařit aceton a kondenzovat v předávací baňce. Jelikož tento test pro mě nebyl nijak průkazný tak jsem připravil test výkonu. Na každou trubici (aceton, voda) jsem připevnil 5-ti litrový kanystr s vodou a nastavil rovnocenné podmínky. Výsledek byl z počátku super jelikož aceton měl výkonově navrch ale jak se teplota v kanystrech zvyšovala tak voda začala stahovat náskok a ke konci o chlup vyhrála voda test (bylo to i zaviněno zastíněním kanystru trubice s acetonem vlivem posunu slunce). Tedy pro mě to byl přesvědčivý výsledek že aceton je použitelný ba v zimním období asi i lepší pro svou nižší startovací teplotu.
Následovala sériová oprava trubic popraskaných i ještě dobrých (některé velmi viditelně nafouklé těsně před prasknutím). Dobré od vadných jsou krásně již při vytahování rozeznatelné - dobré mají barvu starší mědi a ty popraskané jsou prakticky černé od cyklického přehřívání a oxidace - nepřenáší teplo a teplota hravě stoupne k 200 stupňům a tím došlo i k změknutí (vyžíhání) vnitřních roznášecích hliníkových lamel zprostředkovávající přenos vnitřního tepla na vlastní heat-pipe trubici.
Provozuji kolektory 5 let a bilance byla taková že z 80 trubic jich bylo 39 popraskaných a 2 evidentně netopili (zčernalé ale nepopraskané)
Vytvořil jsem si jednoduchý postup, jelikož trubice byli z velké části nafouklé tak jsem vyrobil lisovací přípravek (dva plocháče podélně provrtané na průměr trubky 8mm, vzájemně zkolíkované a lisoval jsem pomocí svěráku). Konce trubek jsem odřezal kolečkovou řezačkou pár centimetrů za prasklinou, doposud neprasklé trubice jsem odřezal hned za svárem. Jelikož použitá trubka je cca průměru 8mm a tloušťka stěny 0,8mm tak jsem jí pro lepší práci nastavil měděnou trubičkou 6x1 v délce cca 5cm. Veškeré spoje jsou pájené autogenem a cca 40% stříbrem s tavidlem - jde to velmi dobře.
Takto připravené trubice jsou připravené na plnění. Problém byl v to že se po naplnění trubice musí dostat veškerá vzduch pryč, to se dá udělat tak že jsem v dílně měl na zemi jednoplotýnkový vařič a na něm hrnec z vodou a mírně se voda vařila. Trubice jsem plnil acetonem 10-12ml - množství asi není nijak kritické. takto naplněnou trubici jsem baňkou dolu dal do vroucí vody a konec trubice ucpal prstem, po několika vteřinách je cítit tlak tak ho necháváme mírně unikat až do doby kdy vystoupají páry acetonu až k prstu (velmi rychle se trubka ohřeje), vyndáme trubku z vroucí vody a poté okamžitě trubku uskřípneme (existují na to originál kleště pro chlaďaře nebo si je vyrobíme) a okamžitě zapájíme stříbrem. Toto je velmi důležitý moment - nesmí si trubka chladnutím nasát vzduch dovnitř jinak trubice nebude fungovat. V tento moment bych jen upozornil na fakt kdy jsem upravoval trubice které ještě nebily popraskané - je nutné po vykapání původní vody je vysušit. Dělal jsem to na slunci za použití skleněných origo trubic, po nějaké době se teplota trubiček přehoupne přes 100 stupňů a trubice vysuší. Bez tohoto procesu jsem vyráběl z větší části zmetky.
Po naplnění trubic jsem každou chvilkově otestoval - skleněná trubice na slunci bez odběru tepla má velmi vysokou teplotu tak po zasunutí heat-pipe naplněné trubice se do cca 5-10 sec velmi rychle ohřeje kondenzační baňka a to je správně. Odhadem každá 10-15 trubice nefungovala tak jsem plnění opakoval (vykapat, naplnit a zavařit).
Po úspěšné repasi heat-pipe trubic se trubice zkompletují a samozřejmě kondenzační baňky dostatečně před vložením do sběrače potřou teplovodivou pastou (klasická pasta na chladiče v elektrotechnice). Jelikož jsem toto prováděl za velmi horkých letních dní tak efekt opravy trubic byl okamžitý.
Snad tento popis někomu pomůže ať už k opravě nebo k zjištění proč mu klesá výkon panelů. Pavel K.

- detail přípravy nepopraskaných trubic

- detail přípravy popraskaných trubic

- lisování nafouklých konců pro lepší přenos tepla v kolektoru na hliníkové lamely

- vysoušení trubic na slunci pomocí vakuové trubice

- detail zapajených trubic po opravě

- test výkonu trubic aceton a voda

- měření teploty - test výkonu trubic

- plnění trubice
7,1kWp - 8x3 panely Renesola 240Wp, 2x3x235Wp lightway, 2xTristat TS60, trakční 48V 2x750Ah olovo, 2xměnič Studer XTM 4000, SDS Micro, solární dvouosý tracker se třemi panely