od Ukonvej » úte úno 26, 2019 6:09 pm
Jako výkonný doplněk mé hybridní FV používám agregát Kipor KDE 6700.
Zkušenosti z provozu:
- cena 38000,-
- pořízen 2012 v provozu doteď bez GO, což na číňana považuji za vynikající výsledek...
- od novoty do teď natočeno 6200 motohodin.
- Diesel s mechanickým čerpadlem a přímým vstřikem, jednoválec, chlazení vzduchem, hluk 90db - 1m..., wattův odstředivý regulátor otáček (3000) nastavitelný. Celý gen. je kapotovaný a u mne navíc umístěn ve velkém boxu s nuceným chlazením.
- naměřená dlouhodobá spotřeba nafty 1l(850g) na 1kW/h - nová 0,68l - 1kW/h a pak postupná degradace.
- spotřeba oleje cca 1l na 1000 motohodin.
Postřehy: jako jeví se to docela použitelné ale,
- 1000 hodin. Odešel kondík v AVR a tím nenabuzeno... (Pro mě žádný problém. Vyměněné a facha dál)
- po cca 1500 startech se opotřebovala kluzná ložiska startéru. Vlivem prasklého krytu chlazení se pravděpodobně ložiska přehřívala horkým vzduchem, což postupně vysušilo mazací tuk... Ložiska byla suchá a všude šupinky kovu... Rotor se vzpříčil v uložení a nedosahoval spouštěcích otáček. Startér je klasický, bez redukční převodovky, vyžaduje velký proud a baterii minimálně 80Ah/800A. Dodaná 30Ah sranda je pro dlouhodobý provoz k nepoužitelná. (Starter vyměněn, kryt opraven, dodaná baterie Bars 140Ah/1000A a doteď klid).
- 2000 hodin. Odešlo nabíjení start. baterie. Opravil jsem. Pouze studený spoj. Vyměněno za normální autonabíječku s inteligencí na 230V. Od té doby klid a vždy nabito. Alternátor odpojen...
- 2200 hodin. Prasklá vstřikovací trubka. Nahrazena kvalitnější z Tatry 815. Při náhradě pozor na délku a vnitřní průměr trubky, není to jedno! Od té doby klid...
- 3000 hodin prasklé 3 silentbloky držící soustrojí v rámu a následně urvaný výfukový svod vibracemi (zavařeno a silentbloky vyměněny za silenty motoru škoda 120).
- 3200 hodin. Opět prasklý výfuk vlivem špatně dotaženého spoje. (zavařeno)
- 3500 motohodin. Odešlel digitální monitorovací display (neopraveno, protože to jede i bez toho, navíc na něj stejně není vidět... Musí se to však trochu přepojit, aby fungovaly ochranné prvky pro motor).
- 4000 hodin. Vstřikování potřebuje doseřídit vlivem opotřebení...
- 4200 hodin. Prasklá hadice přívodu paliva stářím. Všude nafta, ale bez požáru (je to relativně bezpečné palivo). Nádrž umístěna preventivně do exteriéru mimo box...
- Zatím, pominu-li pomalu rozpadající se kapotáž, tak už bez závad.
Specifické postřehy:
- vydrží docela dost široký rozsah provozních teplot a je snadno opravitelný. Má však celou řadu nectností. Nejhorší je hluk, což jde poměrně snadno vyřešit zástavbou, neboť všechny potřebné vstupy i výstupy jsou vcelku dobře uspořádány.
- při teplotách nad 30°C se bez dodatečného chlazení přehřívá olej až na 120°C dlouhodobě i mimo box. (I za chodu volně venku ve stínu a bez zatížení)... Vyžaduje tedy velmi kvalitní olej a dodatečné chlazení...(Osobně používám Mogul 15W/40 pro tepelně vysoce zatížené kamiony a zemědělské stroje). Nutná je jeho častá výměna, protože v cestě je jen hrubý filtr typu kovová síťka. Osobně provádím výměnu po 400 hodinách.
- Je citlivý na teplotu nasávaného zduchu. Líbí se mu v zimě teplejší vzduch než 0°C. Nemá totiž žádné žhavení ani předehřev. Nicméně i při -12°C naskočí, ale chvíli trvá, než má vyrovnaný běh a houpe. Připojení k síti je tedy dobré vykonat se zpožděním a až po ustálení chodu (cca za 2 minuty). Pomáhá předehřát palivo, pak je start i náběh v mrazech bezproblémový.
- Je citlivý a to velmi na kvalitu paliva. Pokud je v palivu i jen minimum vody motor vynechává a v extrémním případě zhasne. Motor také nemá podávací palivové čerpadlo a doprava paliva je řešena gravitací přes papírový filtr. Po zhruba 1000 hodinách se filtr zanese a palivo neteče dostatečným objemem k čerpadlu. Palivový okruh má vracečku pro přebytečné palivo a celkem to při provozu obíhá. Je to pozorovatelné okem. Takže požadavek na dobrou propustnost filtru je pro bezproblémový chod naprosto zásadní.
Závěrem? Samotné soustrojí (holý motor a generátor) se mi jeví jako vcelku kvalitní, ale přidané komponenty už jsou ošizené a tím pádem je centrála docela poruchová. Pro bezproblémový dlouhodobý provoz potřebuje prakticky neustálý dohled a kontrolu. Jak se něco zanedbá, tak brzy odejde něco zásadního a oprava pak už není tak finančně zajímavá, zvláště když si ji neuděláte sami. Pokud ale nepotřebujete servisní středisko a opravíte si vše sami, tak se nemusíte bát koupit pouze motor a generátor a to někam šikovně zastavět. Za vcelku přijatelnou finanční investici s přihlédnutím k podávánemu výkonu a jednoduchosti provedení, jde podle mého názoru o dobrou záložní mašinu, která pomůže s přijatelnou spotřebou paliva vykrýt dny bez slunce. Osobně při chodu agregátu ještě dobíjím baterie, abych dosáhl lepšího provozního zatížení. Výkon motoru je regulován množstvím vstřikovaného paliva při konstantních otáčkách v návaznosti na odebíraný kroutící moment. Výborné pro spotřebu paliva, ale při zatížení kolísá výstupní frekvence proudu v závislosti na odebíraném výkonu. V mém případě 50 - 55Hz.
- 55Hz při 0% zatížení a 50Hz při 75% zatížení. Když byla nová, tak frekvence kolísala jen o 3Hz. Postupem času a opotřebením součástek se rozptyl zvyšuje a je tak nutnost doseřídit předvstřik a množství vstřikovaného paliva...
- po 5000 hodinách pak už vcelku pálí olej a začíná hlavně studená smrdět... Blíží se její konec. Schválně jestli dá 8000 motohodin. Uvidíme...
Agregát používáme primárně na pohon čerpadla z vrtu (1200W), pračku (2000W), vysavač (1000W), kompresor(2200W), svářečku (1500W), ruční nářadí nad 1000W a žena má mandl (2500W). Agregát má maximální výkon 5500W při 3000rpm. Vše ostatní jede na FV. FV na to sice má instalovaný výkon, ale soustrojí zatím vychází na provoz levněji než patřičný bateriový pack a navíc je zcela nezávislý na OZE. Pokud to někomu pomůže budu rád. Na dotazy také rád odpovím.
ps: Jede to i na čistý rostlinný olej. Bylo s tím ale tolik problémů, že jsem se na další experimenty vkašlal.
-
- Příspěvky: 39
- Registrován: stř bře 26, 2014 10:34 am