NiCd v praxi

NiCd baterie, zkušenosti, obnova kapacity, údržba
kyocera
Příspěvky: 1312
Registrován: čtv led 15, 2015 1:37 pm

Re: NiCd v praxi

Příspěvek od kyocera »

Zdravím,
Každý akumulátor je nějak nebezpečný. Olovo má zase kyselinu.
Li-ionky umí zase samy od sebe někdy neočekávaně vybuchnout .
LiFEPO4 umí zase při přebití zahořet
Nebezpečnost li-ion a LIFEPO4 je ve vysoké
Hustotě energie na jednotku objemu. Není známý žádný případ, že by
NiCd vybuchl . Pokud se NiCd přebije, tak se pouze doplní destilka.
Velká Bezpečnost NiCd je právě v nízké koncentraci energie na jednotku objemu.
Ostatně o nebezpečném zahoření a zničení LIFEPO4 tady
na foru píší v příspěvcích 2 účastníci fora. Další nebezpečné zahoření li-ion
nebo LIFEPO4 je možné dohledat na netu. NiCd a olovo jsou dvě nejstarší
osvědčené technologie. NiCd se vyrábí už přes 100roků. Dají se dohledat
na netu informace, že někdo stále používá NiCd vyrobené od roku 1950. A pro
FV jsou NiCd výhodné pro hrubé zacházení, ojeté NiCd s nízkou pořizovací cenu
A prakticky jsou NiCd skoro nesmrtelné. A kdo si koupí NiCd obvykle si před koupí
najde všechny dostupné informace o NiCd třeba na www stránkách FERAK.
A kdo si najde a přečte dostupné informace , je potom osobou poučenou.
-------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Dotace NE, 6,9kWp ,reg.Harmonie Ver.1, 60A,aku 4kWh LTO,BMS Sokol 400E,řízení Leonardo, LF a HF měnič vlastní Ver.1 a Ver.2, LF Modrá trojka 3kVA,modul HIS,ohřev vody Malibu L.A.3kW,Ver.1
Příprava instalace panel 18kWp,reg.Harmonie12kW Ver.4,měnič AC-DC-AC 1f PECKA 22kW,BMS Sokol 400E řízení Leonardo 360V, modul HIS, DC modul AFDD,modul chytré řízení,Aku 360V, ohřev vody Malibu L.A.3kW,Ver.4
vla
Příspěvky: 1201
Registrován: čtv bře 12, 2015 10:18 pm
Lokalita: Praha 6
Bydliště: Praha 6

Re: NiCd v praxi

Příspěvek od vla »

Kdybych věřil tvému výplodu okamžitě bych musel vyhodit svých cca 2000 lion 18650, a všechny ostatní baterie co mám doma.
Nemám rád tenhle stát.
kodl69
Příspěvky: 7625
Registrován: sob črc 19, 2014 8:56 pm
Lokalita: severně od Brna
Systémové napětí: 48V
Výkon panelů [Wp]: 8kWp
Kapacita baterie [kWh]: 12kWh
Chci prodávat energii: NE
Chci/Mám dotaci: NE

Re: NiCd v praxi

Příspěvek od kodl69 »

Tak tohle vypadá jako příspěvek někoho, kdo má politický ambice (nechci jmenovat paralelu z politickýho světa :lol: .
A co plynovej kotel a sporák, to je taky nebezpečný, onehdy kvůli tomu vypadlo kus paneláku.
A co třeba dřevoplyn, mám spoustu fotek, jak to dokáže rozvalit nejenom kamna a komín.
A ten vodík, co při nabíjení z louhovek uniká, ten je taky nevybuchuje?
Mám dost známejch, kterejm vybuchla při nabíjení olověná baterka, akorát se tím nikdo nechlubí, dokud nepřijedou hasiči, pak je z toho senzace.
A na konec drobný info k "zahoření" LiFePO4 v "elektromobilu" - nebyla tam vůbec žádná BMS, a baterky se nabíjely na surovce, bez jakékoliv kontroly. Tak to taky o něčem svědčí.
Louhovky mají výše uvedené výhody, ale spoustu nevýhod, třeba že se prakticky nedají nabít malým proudem, že mají malou účinnost nabíjení/vybíjení, velkej rozdíl napětí nabitý/vybitý... Takže zůstává jako výhoda jenom ta blbuvzdornost. Já si zatím jako blbec nepřipadám, ale je to subjektivní názor :lol:
Je fakt, že louhovky nacházím zapomenutý ve sklepích, že nikdo ani neví, díky čemu to nouzový osvětlení svítí, ale za cenu trvale zapnuté nabíječky...
ostrov skoro 8kWp neustále ve stádiu zrodu: smartshunt(ex WBJR), MPPT150/45, MPPT 250/100(ex midnitesolar 150 clasic lite), 16S a různě P cca 340Ah Winston, MP II 5000,( ex Powerjack 8kW, ex samodomo cca 4kW). 48V DC rozvody a spotřebiče.
kyocera
Příspěvky: 1312
Registrován: čtv led 15, 2015 1:37 pm

Re: NiCd v praxi

Příspěvek od kyocera »

Zdravím,
pro VLA
věřit můžete nebo nemusíte. Ale všechny informace co jsem napsal se dají dohledat.
Stačí zadat do Google. Třeba jen zde
https://www.ups.com/media/news/cs/intl_ ... ations.pdf
Nebo zde
https://vtm.zive.cz/bleskovky/nova-sanc ... fault.aspx
Nebo zde
http://www.scienceworld.cz/neziva-priro ... vybuchuji/
Nebo zde
http://www.rcmania.cz/viewtopic.php?f=4 ... 1&start=15
Nebo zde
http://www.stoplusjednicka.cz/skryta-hr ... va-baterie

Vyhazovat svých 2000ks li-ion určitě nemusíte ihned. Na zdejším foru se psalo např. také jaké zvolit
hasící zařízení pro aku. Li -ion určitě hned po přečtení mého příspěvku vyhazovat nemusíte ihned.
Nechte je dál cyklovat ve své FV. Za několik roků přijde jejich čas a teprve potom li-ion vyhodíte
nebo spíše správně zlikvidujete jako nebezpečný odpad. Li-ion mají jednu nepříjemnou vlastnost.
I když se nepoužívají, tak chemie uvnitř článku za roky sama článek znehodnotí. Pokud NiCd na několik roků
odstavíte a jsou alespoň dolité, tak se po letech můžete opět vrátit k používání starého odstaveného
NiCd. Tím ale nechci nijak vyvyšovat NiCd. Li-ion určitě mají vzhledem k vysoké hustotě energie na jednotku
objemu svoje místo v elektromobilitě, nebo alespoň na elektrokolo.
Když sluníčko málo svítí, dobijím NiCd i malým prodem. Učinnost je při menším
proudu asi horší, ale dobijení malým proudem také funguje.Dále platí co jsem výše napsal.
Každý akumulátor je nějak nebezpečný. Olovo má zase kyselinu.
Li-ionky umí zase samy od sebe někdy neočekávaně vybuchnout .
LiFEPO4 umí zase při přebití zahořet
Nebezpečnost li-ion a LIFEPO4 je ve vysoké
Hustotě energie na jednotku objemu. Není známý žádný případ, že by
NiCd vybuchl . Pokud se NiCd přebije, tak se pouze doplní destilka.
Velká Bezpečnost NiCd je právě v nízké koncentraci energie na jednotku objemu.
Ostatně o nebezpečném zahoření a zničení LIFEPO4 tady
na foru píší v příspěvcích 2 účastníci fora. Další nebezpečné zahoření li-ion
nebo LIFEPO4 je možné dohledat na netu. NiCd a olovo jsou dvě nejstarší
osvědčené technologie. NiCd se vyrábí už přes 100roků. Dají se dohledat
na netu informace, že někdo stále používá NiCd vyrobené od roku 1950. A pro
FV jsou NiCd výhodné pro hrubé zacházení, ojeté NiCd s nízkou pořizovací cenu
A prakticky jsou NiCd skoro nesmrtelné. A kdo si koupí NiCd obvykle si před koupí
najde všechny dostupné informace o NiCd třeba na www stránkách FERAK.
A kdo si najde a přečte dostupné informace , je potom osobou poučenou.
-------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Dotace NE, 6,9kWp ,reg.Harmonie Ver.1, 60A,aku 4kWh LTO,BMS Sokol 400E,řízení Leonardo, LF a HF měnič vlastní Ver.1 a Ver.2, LF Modrá trojka 3kVA,modul HIS,ohřev vody Malibu L.A.3kW,Ver.1
Příprava instalace panel 18kWp,reg.Harmonie12kW Ver.4,měnič AC-DC-AC 1f PECKA 22kW,BMS Sokol 400E řízení Leonardo 360V, modul HIS, DC modul AFDD,modul chytré řízení,Aku 360V, ohřev vody Malibu L.A.3kW,Ver.4
kyocera
Příspěvky: 1312
Registrován: čtv led 15, 2015 1:37 pm

Re: NiCd v praxi

Příspěvek od kyocera »

Zdravím,
pro kodl69. Nevím, jestli na foru se píše o zahoření LIFEPO4 v souvislosti s auty.
V souvislosti s auty a používáním LIFEPO4 se psalo, NE že zahoří,ale že se často
Články LIFEPO4 v autě zničí při rekuperaci – tedy při jízdě z kopce.
Já měl namysli zahoření LIFEPO4 v souvislosti s FV.
Např, zde
https://forum.mypower.cz/viewtopic.php?f=39&t=486
Pak je na mypower další podobný příspěvek. Jen bych musel víc hledat.
Tady zas někdo jiný píše, že zažil zahoření LIFEPO4 v práci.
http://www.nakole.cz/diskuse/15227-limn ... fepo4.html
Můj známý měl 16ks LIFEPOE4 ve FV. Má BMS.
Nic mu sice nezahořelo, ale 2 x mu odešel jeden článek.
Jednou jeden dokoupil a nyní podruhé to vzdal a už provozuje jen 15ks.
A tady se zase píše o nevhodnosti li-ion pro domácí POWERWALL zde
http://www.prosolar.net/proc/proc-hori-tesla-
Kodl69 píše o vodíku z NiCd. Mnoha lidem jsem na mypower poradil. Sám jsem měl na
Členy fora za celé roky jen jeden jediný dotaz. Kolik destilky za roky dolejí ve svých NiCd
Abych měl představu, kolik vodíku vyprodukují.. Ale nikdo mně neodpověděl.
Jeden litr destilky vyprodukuje v NiCd při nabijení 1200l vodíku.
Tak alespoň sleduji svoje články, za jaké období a kolik litrů doleji destilky abych si
Vytvořil představu, kolik litrů vodíku vyprodukuji při nabijení za rok jako vedlejší produkt.
Za 8 měs. provozu zatím nebylo potřeba dolévat. Takže nemůžu zatím napsat, kolik litrů
Vodíku za rok jako vedlejší produkt při nabijení NiCd jsem za rok vyrodukoval.
Určitě tento údaj budu znát po delším časovém úseku .Ale kdo má nějaké
Aku, tak si o nich hodně věcí zjistí a je potom osobou poučenou i co se týče vodíku.
Kod69 l píše o vybuchujícím plynu a v jiném svém příspěvku uvádí, že plyn je nebezpečný
A nesmí do jeho domu . Stejně tak jako Kodl69 dělá revize na elektřinu, existují revizáci
Na revizi plynových zařízení. Když se dodržují pravidla,tak je plyn doma bezpečně spoutaný.
Ale tak je to se vším. Strachy z neznámého, strach z běžných věcí jako je plyn ve sporáku
nebo strach z nových technologií
se dá překonávat tím, že nové věci se snažíme poznat ,prozkoumat. Potom je možné
s přijatelnou mírou rizika nové věci i umět také bezpečně používat.
A je jedno, jestli je to auto na plyn nebo stavba li-ion pro zábavu v domácí FV.
-------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Dotace NE, 6,9kWp ,reg.Harmonie Ver.1, 60A,aku 4kWh LTO,BMS Sokol 400E,řízení Leonardo, LF a HF měnič vlastní Ver.1 a Ver.2, LF Modrá trojka 3kVA,modul HIS,ohřev vody Malibu L.A.3kW,Ver.1
Příprava instalace panel 18kWp,reg.Harmonie12kW Ver.4,měnič AC-DC-AC 1f PECKA 22kW,BMS Sokol 400E řízení Leonardo 360V, modul HIS, DC modul AFDD,modul chytré řízení,Aku 360V, ohřev vody Malibu L.A.3kW,Ver.4
Uživatelský avatar
ota
Příspěvky: 2298
Registrován: čtv dub 18, 2013 9:37 am
Bydliště: na chaloupce u lesa-Příbramsko

Re: NiCd v praxi

Příspěvek od ota »

NiCd je v provozu docela bezpečná technologie.
Jen bych zdůraznil a poprosil všechny renovátory kapacity NiCd.
Odvezte nepoužitý elektrolyt a sedimenty do sběrného dvora. Kadmium je těžký kov, toxický, hrozný svinstvo.
Když to vylejete do odpadu, čistička to nezachytí a Cd jde rovnou do vodních toků.

Obyvatelé zátoky Minamata v Japonsku, kde se dodnes rodí mrzáci o tom mohou vyprávět pokud dovedou mluvit.
Ikdyž tam se jednalo hlavně o Hg a v menší míře o Kadmium.
70kWp + 10kW Infinity, 25kWh LiFe
josse
Příspěvky: 1183
Registrován: úte úno 14, 2017 9:35 pm

Re: NiCd v praxi

Příspěvek od josse »

Článek http://www.prosolar.net/proc/proc-hori-tesla- je účelově napsaný v neprospěch liion, Tesla články používá jiným způsobem. Cyklovatelnost klidně může být tisíce cyklů. Většině výrobců se podařilo chlupy lithia skoro naprosto eliminovat. Problémové jsou všechny Sanyo, ostatní výrobci si s tím poradili. NiCd jsou skoro nezničitelné, to je fakt, ale ty jejich ostatní výhody nejsou tak jasné jak na první pohled vypadají. V dost 18650 článcích je někde v + elektrodě něco jako pojistka. Při cca 20 A se přepálí za několik sekund. Mám to vyzkoušené na ICR18650-28A a novějších Samsung článcích. Stačila zbytková kapacita 50% a stav nabití 2.5 V, tlustým drátem zkrat a dojde k bezpečnému přerušení bez ohřevu. Od této chvíle je článek bezpečný, bude se dál sám vybíjet zhoršujícím se stavem elektrod a separátoru, skončí bez energie, odpojený. Prorezne, rozpadne se, jediné co ho udrží v celku je vnější bužírka. V domácím prostředí to je na několik let. Přesně jak ti zaznělo je to zbytkové riziko které si musí posoudit každý sám. Všichni za volantem máme rozbušku před obličejem a víc než půlka aut na celém světě nás mohla náhodně zabít. Všichni nosíme telefony s nebezpečným lithiem v kapse, rozmisťujeme lithium všude po domě. Radši ho vyskládám na jednom místě mimo obytný prostor a pod dohled.

Odesláno z mého SM-G920F pomocí Tapatalk
15x GWL Poly 300Wp 72 cells, 1-2x Axpert MKS 48V 4000W, 3x80P14S 18650 (~640Ah/34kWh), https://emoncms.trenet.org/dashboard/view?id=3, https://solarforum.cz/
kyocera
Příspěvky: 1312
Registrován: čtv led 15, 2015 1:37 pm

Re: NiCd v praxi

Příspěvek od kyocera »

Zdravím,
Všechny články na Google píší o tom, že při chemické havárii v Japonsku se jednalo o otravu
Jen rtutí. Nikde není psáno kadmium. Ale jinak platí co napsal Ota a nejen o elektrolytu
z NiCd. Ve sběrném dvoře by měly jednou končit všechny aku i jiné chemikálie.
Jinak si sami otravíme prostředí kolem. Stačí se podívat na rozbory odpadní vody.
V jednom příspěvku od Brčo jsme viděli, že nejvíce zodpovědně se chová ten, kdo má
vlastní čističku na vlastním pozemku.
Jen tak pro zajímavost. Před nějakým rokem jsem se byl podívat na výrobu ve Feraku.
Čekal jsem, že tam lidé budou nosit roušky.Nic takového.
Ale výroba ve fabrice byla naprosto technologicky bezpečná .
Ani jedna jediná molekula kadmia se ve vzduchu nevyskytovala. Nikdo nikdy za celou historii
výroby ve fabrice nikdy neonemocněl v nějaké souvislosti s kadmiem , s výrobou NiCd.
Tady je odkaz na havárii v Japonsku a to se týkalo jen rtuti.
http://arnika.org/obeti-chemicke-havari ... vy-o-rtuti
A pro FV, kde je návratnost dlouhá a i když je to koníček, měly by všechny tyhle nové aku
mít pro nás mnohem nižší cenu.
Pak by bylo možné nové aku nejen studovat, ale více zkoušet nové aku.
Nejsem nepřítel LIFEPO4 nebo li-ion , jen mně vadí vysoká nepřátelská cena všech
těchto nových aku.
-------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Dotace NE, 6,9kWp ,reg.Harmonie Ver.1, 60A,aku 4kWh LTO,BMS Sokol 400E,řízení Leonardo, LF a HF měnič vlastní Ver.1 a Ver.2, LF Modrá trojka 3kVA,modul HIS,ohřev vody Malibu L.A.3kW,Ver.1
Příprava instalace panel 18kWp,reg.Harmonie12kW Ver.4,měnič AC-DC-AC 1f PECKA 22kW,BMS Sokol 400E řízení Leonardo 360V, modul HIS, DC modul AFDD,modul chytré řízení,Aku 360V, ohřev vody Malibu L.A.3kW,Ver.4
Uživatelský avatar
ota
Příspěvky: 2298
Registrován: čtv dub 18, 2013 9:37 am
Bydliště: na chaloupce u lesa-Příbramsko

Re: NiCd v praxi

Příspěvek od ota »

josse píše:Článek http://www.prosolar.net/proc/proc-hori-tesla- je účelově napsaný v neprospěch liion, Tesla články používá jiným způsobem. Cyklovatelnost klidně může být tisíce cyklů.
No to je pravda, taky mě to trklo když jsem na ten odkaz najel.
On to psal nejspíš prodejce elektráren, který z připojení baterek z Tesly inzerovaných na Bazoši, do jím dodané elektrárny, nemá žádný zisk.

Osobně chápu jeho argumentaci ale pravda je jinde. Jiná věc je záruka, Prohlášení o shodě atp.
70kWp + 10kW Infinity, 25kWh LiFe
josse
Příspěvky: 1183
Registrován: úte úno 14, 2017 9:35 pm

Re: NiCd v praxi

Příspěvek od josse »

A ještě jsem zapomněl na jednu věc, to co jsme z lithia udělali je možná nebezpečné krátkodobou energii, ale v je to všude v moři a není toxické. Problematická je výroba, to je opak cadmia.

Odesláno z mého SM-G920F pomocí Tapatalk
15x GWL Poly 300Wp 72 cells, 1-2x Axpert MKS 48V 4000W, 3x80P14S 18650 (~640Ah/34kWh), https://emoncms.trenet.org/dashboard/view?id=3, https://solarforum.cz/
kyocera
Příspěvky: 1312
Registrován: čtv led 15, 2015 1:37 pm

Re: NiCd v praxi

Příspěvek od kyocera »

Zdravím,
je pravda, že článek zde
http://www.prosolar.net/proc/proc-hori-tesla-
od této soukromé firmy by mohl být tendenční, jak píše Ota nebo josse
Mohl bych tedy navrhnout místo toho jiné články .
Třeba zde
http://www.hybrid.cz/chevroletu-volt-se ... ly-baterie
Nebo zde
https://mobilizujeme.cz/clanky/proc-nek ... -exploduji
Ale přesto stále vidím hlavní problém ve vysoké nepřátelské ceně všech nových aku
-------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Dotace NE, 6,9kWp ,reg.Harmonie Ver.1, 60A,aku 4kWh LTO,BMS Sokol 400E,řízení Leonardo, LF a HF měnič vlastní Ver.1 a Ver.2, LF Modrá trojka 3kVA,modul HIS,ohřev vody Malibu L.A.3kW,Ver.1
Příprava instalace panel 18kWp,reg.Harmonie12kW Ver.4,měnič AC-DC-AC 1f PECKA 22kW,BMS Sokol 400E řízení Leonardo 360V, modul HIS, DC modul AFDD,modul chytré řízení,Aku 360V, ohřev vody Malibu L.A.3kW,Ver.4
vla
Příspěvky: 1201
Registrován: čtv bře 12, 2015 10:18 pm
Lokalita: Praha 6
Bydliště: Praha 6

Re: NiCd v praxi

Příspěvek od vla »

Stále si vybíráš jen články s tematikou zahoření či jiného nestandardního chování akumulátorů, bohužel v tvých odkazech je celkem jasně napsáno, že se jedná o destrukční testy vozidel, případně vadné baterie z výroby. Takže podle pravidla kdo hledá, najde se snažíš vytvořit fámu o nebezpečných bateriích. Mohl bych se tady rozepsat o havarovaných autech, vlacích, letadlech, zkažených potravinách, otrávené vodě atd. prakticky o všem v našem životě lze najít nějakou zmínku, že je to nebezpečné. Pro mě jsi proto jako zdroj informací zcela nedůvěryhodný. Jak se ke tvým závěrům postaví ostatní uživatelé je jejich věc.
Nemám rád tenhle stát.
Uživatelský avatar
rottenkiwi
Příspěvky: 5451
Registrován: pát úno 13, 2015 2:24 pm
Lokalita: SO, SK
Bydliště: SO, SK

Re: NiCd v praxi

Příspěvek od rottenkiwi »

Myslím, že kyocera sa len snaží na problém pozieť reálne.
Dovtedy, dokedy nebude v LiX 3. elektróda, ktorá bude detegovať,
či dendrity prešli až po separátor a odstaví baterku, nevieme o danej
baterke povedať, či ešte vydrží hodinu alebo 1000000 hodín.

Ale oveľa horšie to bude o pár rokov, keď súčasné baterky s 30-násobnou
g./v. hustotou energie sa dostanú z labákov do praxe.
Viete si predstaviť, že baterka s 1500 kWh energie
sa odporúča a má vnút. odpor 0.00005 ómu na par. vetvu ?

Riešenie je rozdeliť to na viac par. úsekov, každý istiť a každý nezávisle
chladiť alebo hasiť. Lebo keby sa táto energia naraz uvoľnila, tak
by to asi v aute/buse/náklaďáku/doma nedopadlo dobre.

A článkov je k tomu naozaj dosť:
http://akademiai.com/doi/abs/10.1007/s1 ... Code=10973
http://batteryuniversity.com/learn/arti ... ithium_ion
http://www.rechargebatteries.org/knowledge-base/safety/
https://www.youtube.com/watch?v=JYa-dBEYHW4
DC-AC inverter REC Lion DC-AC ESP32 DIY inv. 15 GB za sekundu DIY MPPT Holder
Zjedz vsetko, co si kupil, v obchode a netreba ti tasku, auto ci chladnicku.
PavelR
Příspěvky: 3262
Registrován: ned led 29, 2012 3:59 pm
Lokalita: Žabčice
Systémové napětí: 48V
Výkon panelů [Wp]: 29139
Kapacita baterie [kWh]: 12
Chci prodávat energii: ANO
Chci/Mám dotaci: NE

Re: NiCd v praxi

Příspěvek od PavelR »

Pekna diskuze. Mam life i nicd. U Nicd predpokladam jeste jednu nevyhodu - cenu. Myslim novych aku. Dokonce ani nejde vygooglit. Tusi nekdo co to vlastne stoji? Bo cena litia je znama a zbozi jde vlozit do kosiku coz je celkem zasadni.

Nevyhoda ucinnosti se da upanelovat to neni zas tak drahy. Ale ten rozsah napeti to je podstatnej problem. Proto u me jedou life a nicd prozatim stoji opodal.
Uživatelský avatar
rottenkiwi
Příspěvky: 5451
Registrován: pát úno 13, 2015 2:24 pm
Lokalita: SO, SK
Bydliště: SO, SK

Re: NiCd v praxi

Příspěvek od rottenkiwi »

Keď tu tak pekne diskutujete, tak ma ešte zaujíma niečo.
Viete o niekom, kto by používal tieto baterky ?
Je to vhodné domov, alebo nie, ak cena pojde dole ?
V tej baterke je nejaký ohrievač ?
http://ease-storage.eu/wp-content/uploa ... aNiCl2.pdf
DC-AC inverter REC Lion DC-AC ESP32 DIY inv. 15 GB za sekundu DIY MPPT Holder
Zjedz vsetko, co si kupil, v obchode a netreba ti tasku, auto ci chladnicku.
JiříK
Příspěvky: 1025
Registrován: pon bře 21, 2011 6:29 pm
Bydliště: 345m n.m. v Chřibech

Re: NiCd v praxi

Příspěvek od JiříK »

[quote="PavelR"]Pekna diskuze. Mam life i nicd. U Nicd predpokladam jeste jednu nevyhodu - cenu. Myslim novych aku. Dokonce ani nejde vygooglit. Tusi nekdo co to vlastne stoji? Bo cena litia je znama a zbozi jde vlozit do kosiku coz je celkem zasadni.

Tuší. Svého času jsem měl doma ceník Saft Ferak okolo roku 2010. 100 Ah při 12 V vycházelo cca. 25 000 korun. A patrně bez DPH.

Pokud bych už opravdu nevěděl, co s penězi, nakoupil bych si NiCd. Nové...
Pokud mě uvidíte tančit a nehraje hudba, vypněte, prosím, hlavní jistič...
Uživatelský avatar
ota
Příspěvky: 2298
Registrován: čtv dub 18, 2013 9:37 am
Bydliště: na chaloupce u lesa-Příbramsko

Re: NiCd v praxi

Příspěvek od ota »

Cenu nelze vygooglit a nabídky nejsou veřejné.
To je proto že použití NiCd akumulátorů je, kromě několika v zákoně vyjmenovaných vyjímek, zakázané.
70kWp + 10kW Infinity, 25kWh LiFe
PavelR
Příspěvky: 3262
Registrován: ned led 29, 2012 3:59 pm
Lokalita: Žabčice
Systémové napětí: 48V
Výkon panelů [Wp]: 29139
Kapacita baterie [kWh]: 12
Chci prodávat energii: ANO
Chci/Mám dotaci: NE

Re: NiCd v praxi

Příspěvek od PavelR »

tak to je mazec cena ...
kdyz pominu volovo ktere se v opzs blici cene life tak ty life jsou asi jasna volba ... no je to vesely z baterkama

ota: tady zijeme fakt v divnym state. zakazany. a maly clanky sehnat jdou. asi aby to lidi hazely do skarpy po mensich davkach. To je absurdni.
kyocera
Příspěvky: 1312
Registrován: čtv led 15, 2015 1:37 pm

Re: NiCd v praxi

Příspěvek od kyocera »

Zdravím,
pro VLA, odkazy jsem vybral záměrně abych přesvědčil VLA, že takový problém existuje.
A netýká se to jen vadných aku, nebo destrukčních testů. Já jsem ty články nepsal ,
VLA jsem v ničem nepřesvědčil a víc energie tomu věnovat nebudu. Každý at´si dělá co potřebuje a jak potřebuje.
Jiřík píše : Pokud bych už opravdu nevěděl, co s penězi, nakoupil bych si NiCd. Nové...
Kdybych já nevěděl co s penězi, nekoupil bych si nové NiCd. Koupil bych si LTO a pořádně je testoval.
Možná je někdo vzácně používá, ale zkušenosti s nimi skoro žádné nejsou. Něco nového ověřit, vyzkoušet ,něco
nového vymyslet je víc technicky zábavné, než se jen zabetonovat na jednom řešení FV a jen počítat vyrobené KWh.
Ale tohle téma je NiCd v praxi , měl bych dodržovat téma tohoto vlákna. K tomu co píše Ota, Ferak největší
část své produkce exportuje do světa. Nikoliv kvůli zákazu, ale kdo dělá na export, je na tom lépe.
A druhý důvod je ten, že ČD - jako bývalý největší odběratel NiCd,
nějakým zvláštním způsobem , přešli na používání gelových aku, které mají omezenou životnost.
Ale proč tomu tak je si netroufám napsat i když o tom něco vím. To je vše.
-------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Dotace NE, 6,9kWp ,reg.Harmonie Ver.1, 60A,aku 4kWh LTO,BMS Sokol 400E,řízení Leonardo, LF a HF měnič vlastní Ver.1 a Ver.2, LF Modrá trojka 3kVA,modul HIS,ohřev vody Malibu L.A.3kW,Ver.1
Příprava instalace panel 18kWp,reg.Harmonie12kW Ver.4,měnič AC-DC-AC 1f PECKA 22kW,BMS Sokol 400E řízení Leonardo 360V, modul HIS, DC modul AFDD,modul chytré řízení,Aku 360V, ohřev vody Malibu L.A.3kW,Ver.4
kyocera
Příspěvky: 1312
Registrován: čtv led 15, 2015 1:37 pm

Re: NiCd v praxi

Příspěvek od kyocera »

Zdravím,
O NiCd bylo napsáno v tomto vlákně hodně, ale nebylo zde uvedeno, kolik
Cyklů u Nicd je maximálně možných. Pátral jsem po tomto čísle ve vyhledávači
A našel jsem u čínského výrobce velkých kapalinových NiCd uvedeno 11000cyklů.
Jestli je takové číslo možné přiblížil bych úvahou. Můj známý má asi 15roků
Staré NiCd, které získal z nějakého nádraží , kde se před 15 roky vyřazovaly
A tehdy už měly stáří přes 20 roků. V režimu aku ve vagonu na železnici mohl
NiCd aku prodělat i jeden cyklus denně. Takže při stáří 20 roků je to 7300 cyklů.
Doma těch cyklů za rok ve FV už má méně , asi tak 200 ročně. To je za 15 roků
3000 cyklů. Tedy celkově je to už hrubým výpočtem 10300 cyklů za 35 roků.
A ten můj známý říká, že jeho NiCd už mají maximálně tak 50% původní kapacity.
Tak můžeme i odhadovat časovou životnost někde mezi 30 až 40 roky.
Číslo 11000 cyklu jako maximální by tedy mohlo být reálné. Také jsem se dočetl, že
Někdo NiCd provozuje už 50 roků. Velké kapalinové NiCd jsou tedy prověřená
Spolehlivá technologie za více jak 100roků co se vyrábí. A i Když EU zakazuje
kde co, tak velké stacionární kapalinové NiCd zatím nezakázala.
NiCd nejsou ale pro každého.
Těžko si je někdo dá do obývacího pokoje. Na druhé straně není nikde popsaný
Ani jeden případ samovznícení NiCd. NiCd má malou hustotu energie na objem
A pokud se dodrží nabijecí i vybijecí proudy nic nehrozí.
Další otázkou je účinnost. Letos v lednu jsem nainstaloval třetí elektroměr a poprvé zapsal
1 ledna stav všech 3 elektroměrů a tak i na tuto otázku budu moci dát přesnější odpověd.
V létě je ale energie hodně a tak možná horší účinnost ani nevadí a v zimě je z FV energie
tak málo, že ani vyšší účinnost drahého aku by nepomohla.
Pravda ale je, že NiCd z druhé ruky jsou vyhledávány především pro svoji nízkou cenu a
nenáročnost a spolehlivost. Také je výhodou odolnost při nízkých teplotách.
Už se mně také stalo že velký kapalinový NiCd byl během vybijení přepolovaný.
Ale kupodivu nic se nestalo. NiCd to přežil. I v zimě se mně automaticky systém přepne
Na NiCd aku na pár hodin skoro každý den, pokud venku světelné podmínky z panelů
něco vytěží, tak automatika přepínání pohotově reaguje a přepíná i v zimě.
To byly samé výhody. Pro korektnost je potřeba také uvést nevýhody NiCd .
A to je vývoj vodíku během nabijení. Baterkárna s NiCd tedy musí být odvětrána
A uživatel by si měl umět spočítat z množství dolité destilky za rok, kolik
Vyrobí vodíku a zda možná koncentrace není výbušná. Jsou to kupecké počty, ale tuhle
Základní bezpečnost by uživatel NiCd měl dobře znát. Potom v případě
Výměny louhu by měly být dodrženy všechny bezpečná pravidla včetně ekologické
Likvidace použitého louhu. Tady musím podotknout, že mně výměna louhu
Pro pracnost zatím odradila a
Tak jsem se spokojil s kapacitou jakou jsou schopny poskytovat bez výměnu
Louhu. Jediné co bych svým velkým kapalinovým NiCd vytknul je větší
Vnitřní odpor a neschopnost poskytovat výkon několika Kwh souvisle. Takže
Ty spotřebiče, které mají vyšší odběr kW zapínám při součinosti sluníčka během dne
A nikoliv v noci.
V domovském vlákně jako časosběrný dokument už několik roků popisuji postupný
Vývoj v domácí FV , nový typ měničů i postupná obměna aku , která je vedena
Především snahou udržet krok s novými moderními technologiemi.
-------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Dotace NE, 6,9kWp ,reg.Harmonie Ver.1, 60A,aku 4kWh LTO,BMS Sokol 400E,řízení Leonardo, LF a HF měnič vlastní Ver.1 a Ver.2, LF Modrá trojka 3kVA,modul HIS,ohřev vody Malibu L.A.3kW,Ver.1
Příprava instalace panel 18kWp,reg.Harmonie12kW Ver.4,měnič AC-DC-AC 1f PECKA 22kW,BMS Sokol 400E řízení Leonardo 360V, modul HIS, DC modul AFDD,modul chytré řízení,Aku 360V, ohřev vody Malibu L.A.3kW,Ver.4

  • Podobná témata
    Odpovědi
    Zobrazení
    Poslední příspěvek