Jaký BMS a balancer na malou 200Ah baterii?

LiFePO4, LiFeYPO4, atd., zkušenosti, rady, tipy ...
cuki
Příspěvky: 119
Registrován: úte říj 25, 2022 11:40 pm

Jaký BMS a balancer na malou 200Ah baterii?

Příspěvek od cuki »

Jaký BMS a balancer na malou 200Ah LiFePo4 baterii?

Hledám řešení pro malou baterii do auta. Líbí se mi kapacitní aktivní balancer alá:
https://www.aliexpress.com/item/4001221 ... 7f76Naaguk

Nevadí mi ani tak "automatický" režim jako to, že k tomu potřebuji ještě teplotní čidlo, aby se nenabíjela baterie pod 5°C. To může ale obstarat i tracer Epever. Jen k němu musím sehnat čidlo a nejsem si jistý jestli nemusím řešit i odpojení toho balanceru.

Pochopil jsem zde z diskusí, že by po naformátování a počátečním srovnání mohl stačit sám o sobě.

Má nějaký význam k němu hodit i nějaký odporový? Rozhodí se baterie při jednotlivém nabíjení tak moc?

Pokud ano využil bych rovnou nějaký který lze lépe nastavit přes BT na androidu. Nějaké doporučení?

A k počátečnímu formátování. Mám doma modelářskou Turnigy Accucel 6 80W nabíječku. Kterou bych provedl počáteční formátování baterie (nebo asi lépe jednotlivých článků postupně).
Měl bych články nabít na 4V 0,1C, což je u tak velké baterie s touto nabíječkou nereálné. Bude vadit pokud zvolím menší proud? Stejně mám k tomu jen 2A trafo, takže budu muset dokoupit, ale jestli to má vůbec cenu.

Konkrétně mi jde o pásmo 3,6 -4V které bude časově delší. I když je pravda, že na konci už ten výkon nebude tak moc asi potřeba.
PetrDubi
Příspěvky: 1350
Registrován: úte říj 12, 2021 10:43 am
Lokalita: Blízko Ústí nad Labem
Systémové napětí: 48V
Výkon panelů [Wp]: 7100
Kapacita baterie [kWh]: 13
Chci prodávat energii: NE
Chci/Mám dotaci: NE

Re: Jaký BMS a balancer na malou 200Ah baterii?

Příspěvek od PetrDubi »

Menší proud nevadí, jenom se to bude nabíjet dýl. Otázkou je, jak dlouho se to bude nabíjet celkem, lepší je když tam před formátováním není velký časový rozdíl. Většinou se to řeší tak, že se zapojí všechny články paralelně a potom se to holt nechá třeba týden nebo dva nabíjet.
Jinak nabíjet LiFePo4 na 4V mi nepřijde moc rozumný, osobně bych nad 3,65V nešel..
mobilní elektrárna 3x Uni-solar PVL-68, 3x MPP modul, vše řízené přes arduino
doma 3280 Wp JV, 3810 Wp JZ, Easun SMW 8k (rebrandovaný MAX 8 kW), aku 13kWh 16s LiFePO4
Pawel
Příspěvky: 812
Registrován: stř říj 02, 2013 8:57 am

Re: Jaký BMS a balancer na malou 200Ah baterii?

Příspěvek od Pawel »

Bez speciálního opatření asi nedocílíte potřebnou teplotu pro provoz LiFePo4 baterie v autě.
cuki
Příspěvky: 119
Registrován: úte říj 25, 2022 11:40 pm

Re: Jaký BMS a balancer na malou 200Ah baterii?

Příspěvek od cuki »

PetrDubi píše: Jinak nabíjet LiFePo4 na 4V mi nepřijde moc rozumný, osobně bych nad 3,65V nešel..
Taky se toho bojím, ale prej je to dost důležité. Nikdy jsem to nedělal.
Pawel píše:Bez speciálního opatření asi nedocílíte potřebnou teplotu pro provoz LiFePo4 baterie v autě.
No ono bude v té době obydlené, takže pod 5°C tam bude jen když budeme dýl pryč.

Když bude pod 5°C tak to doufám odpojí tracer přes tohle čidlo: https://www.aliexpress.com/item/1005002 ... 88VKzJIRaP

Musím tedy najít manuál jestli se dá ta teplota vůbec nějak korigovat.

Je jasné že to někdy nebude nabíjet ze solárů nebo motoru, jen kvůli teplotě, ale s tím umím žít. Budu ho používat pouze v zimě, takže tohle řešit musím. Vytápět baterce ale fakt nebudu...
mihlit
Příspěvky: 493
Registrován: ned říj 17, 2021 7:43 pm
Lokalita: okr. Vyškov
Systémové napětí: 48V
Výkon panelů [Wp]: 5
Kapacita baterie [kWh]: 13
Chci prodávat energii: NE
Chci/Mám dotaci: NE

Re: Jaký BMS a balancer na malou 200Ah baterii?

Příspěvek od mihlit »

Co je to za baterii, vážně má v manuálu napsáno nabíjet na 4V / článek? To z běžné LFP baterie udělá spíš balón.

Hloupý aktivní balancer (viz odkaz) je pouze pro LiIon baterie, které mají napětí odpovídající stavu nabití. U LFP je po dobu 10-90 % napětí prakticky stejné a drobnými setinami voltu se mohou lišit jednotlivé články ale nezávisle na tom, jak jsou nabité, takže balancování v oblasti 3.1-3.3 V baterii naopak totálně rozbalancuje. Takže pro LiIon ok, pro LFP ne-e
cuki
Příspěvky: 119
Registrován: úte říj 25, 2022 11:40 pm

Re: Jaký BMS a balancer na malou 200Ah baterii?

Příspěvek od cuki »

mihlit píše:Co je to za baterii, vážně má v manuálu napsáno nabíjet na 4V / článek? To z běžné LFP baterie udělá spíš balón.
To jsem se dočetl v článku o prvotním formátování LIFEPO4 baterie
mihlit píše: Hloupý aktivní balancer (viz odkaz) je pouze pro LiIon baterie, které mají napětí odpovídající stavu nabití. U LFP je po dobu 10-90 % napětí prakticky stejné a drobnými setinami voltu se mohou lišit jednotlivé články ale nezávisle na tom, jak jsou nabité, takže balancování v oblasti 3.1-3.3 V baterii naopak totálně rozbalancuje. Takže pro LiIon ok, pro LFP ne-e
Ne ten balancer je pro oba typy. Jasně toho že balancování u LiFePo je obecně problém že napětí stoupá a to velmi až na konci nabíjecího cyklu, ale to nevyřeší žádný balancer. O tom že by se tím baterie ale rozhodili dost pochybuji. Výhodou je, že pracuje stále. Tedy jednou se srovnají. A když uvážím, že je nemalá skupina uživatelů, které balancer používají pouze ke srovnání a pak jen jednou za čas, tak předpokládám, že to nebude až takový problém.

Větší nevýhodu bych viděl v tom, že se srovnává vždy jen jeden nejnabitější a jeden nejvybitější čánek. Tedy pokud jsou dva cca stejně nad normu, může to být problém. Na druhou stranu se srovnávají 5A proudem, tedy od klasických bms balící přebitek přes rezistor je to velké plus. Možná by neuškodila kombinace, ale na vhodnou jsem zatím nenarazil.

pak třeba použít něco jako tohle:
https://www.aliexpress.com/item/1005004220673099.html

ale 2K5 Kč to už je za mě trochu drahý pokud to není nezbytné a stejně jeden jen 2A max
glottis
Příspěvky: 2066
Registrován: stř úno 02, 2022 10:30 am
Lokalita: okolí Mělníka
Systémové napětí: 48V
Výkon panelů [Wp]: 13000
Kapacita baterie [kWh]: 15

Re: Jaký BMS a balancer na malou 200Ah baterii?

Příspěvek od glottis »

Jk bms co posíláš teď je top co že ty peníze můžeš mít.

Ten balancer nahoře je taky ok ale musíš ho zapínat jen někdy. Je tam cínový můstek a místo něj můžeš dát spínač nebo třeba relé a ovládat odjinud. Třeba esphome.

Balancovat ještě před tak 3,4V je kontraproduktivní. Články jen víc rozhodí a ještě balancer ať ten levný nebo v jkbms opottebovavas.
Diablo1st
Příspěvky: 1621
Registrován: pon lis 01, 2021 7:41 pm
Bydliště: SR MY

Re: Jaký BMS a balancer na malou 200Ah baterii?

Příspěvek od Diablo1st »

Formátovať LiFePo batérie netreba a už vôbec nie na 4V, len im treba spraviť TOP balancing. T.z. zapojiť paralelne a nabiť aspoň na 3,45V, aby sa zrovnali. Dá sa to spraviť aj bez toho, ale potom aj JK BMS má čo robiť, aby to zrovnala a pri väčších kapacitách to trvá dllllho a stále odpája a pripája nabíjanie.
Andy natočil viac videí ohľadom balancovania LiFePo článkov a čo vie spôsobiť stále zapojený balancer. Napr. video TU
Victron ESS AC Coupling:
2,75kWp on-grid + 3,3kWp RS450/100 + MP2 5kVA + 17x280Ah + JK BMS
cuki
Příspěvky: 119
Registrován: úte říj 25, 2022 11:40 pm

Re: Jaký BMS a balancer na malou 200Ah baterii?

Příspěvek od cuki »

Diablo1st píše:Formátovať LiFePo batérie netreba a už vôbec nie na 4V, len im treba spraviť TOP balancing. T.z. zapojiť paralelne a nabiť aspoň na 3,45V, aby sa zrovnali. Dá sa to spraviť aj bez toho, ale potom aj JK BMS má čo robiť, aby to zrovnala a pri väčších kapacitách to trvá dllllho a stále odpája a pripája nabíjanie.
Andy natočil viac videí ohľadom balancovania LiFePo článkov a čo vie spôsobiť stále zapojený balancer. Napr. video TU
Ok kouknu na JK nějak víc. Ale měl jsem pocit že jde taky o active balancer.

To video je zajímavé, na duhou stranu jde o stav který JK dost nahrává. Možná se mýlím ale:
1) Baterie se dlouhou dobu pohybovala v ovladatelém pásmu JK. Sám to popisuje ve videu. Jen tak tak jí dotáhl na 100%. Baterie je relativně velmi štědře nadimenzována.
2) ten Heltec popisuje právě i v jiném videu a je vidět že dobře funguje pro 4 články, ale čím víc jich je, tím je to horší.

Mě se ten JK dost líbí, ale nevím jestli ho cpát do obytky. Tedy já bych ho tam klidně dal, ale rád bych abych ho později mohl využít i v domácnosti. Kde bych to viděl na baterii min 48V tedy 16S a oni jsou 4S-8S a pak 8 až kdoví co. :-(
Diablo1st
Příspěvky: 1621
Registrován: pon lis 01, 2021 7:41 pm
Bydliště: SR MY

Re: Jaký BMS a balancer na malou 200Ah baterii?

Příspěvek od Diablo1st »

Troška nechápem, ako ten stav nahrával JK?
JK má aktívny balancer, čiže najvyšší článok sa vybíja do kondenzátora, ktorý sa po nabití vybije do najnižšieho článku. Pasívny balancer len páli energiu.
Celý problém tých dodatočných 5A balancérov je, že nemôžu byť pustené stále. Balancér treba zapnúť len pri vyššom napätí článkov nad 3,4V. Riešiť sa to dá, len treba to niečím spínať. JK to má už zabudované.
Andy má nastavené nabíjanie na 3,45V + absorbciu na 1h (neviem, či má nastavené aj tail current).
Victron ESS AC Coupling:
2,75kWp on-grid + 3,3kWp RS450/100 + MP2 5kVA + 17x280Ah + JK BMS
cuki
Příspěvky: 119
Registrován: úte říj 25, 2022 11:40 pm

Re: Jaký BMS a balancer na malou 200Ah baterii?

Příspěvek od cuki »

Aha já měl pocit že JK je kombinace a na konci pálí taky. Tedy je to jen klasický přelévací, ale to co je na něm zásadní je to že pracuje až od nastaveného napětí?

Trochu mě štve že z číny mi nedorazí včas. našel jsem ho za super cenu ale nebude tu do konce ledna. :-(

A ještě jiná otázka. Je lepší když budu kontrolovat teplotu na balanceru a nebo na traceru? Chtěl jsem to řešit na traceru, abych mu neodpínal jen tak z plezíru baterii, ale mám pocit že se tomu stejně nevyhnu a ten Epever to nějak musí dát. Pak by bylo ali lepší aby teplotu kontroloval až JK. Už jen proto kdybych chtěl do budoucna zapojit DC DC měnič z altíku.
Dagus
Příspěvky: 1950
Registrován: ned úno 17, 2019 9:07 pm
Lokalita: Liberec
Systémové napětí: 48V
Výkon panelů [Wp]: 7820
Kapacita baterie [kWh]: 32
Chci prodávat energii: NE
Chci/Mám dotaci: NE

Re: Jaký BMS a balancer na malou 200Ah baterii?

Příspěvek od Dagus »

Ano pravuje pouze od nastavené hodnoty napětí a nastavené delty napětí.
7820Wp, SV 12° 1710Wp Poly, J 90° 1820Wp Mono, JZ 12° 1680Wp Poly, JZ2 12° 1800Wp Mono, J 40° 810Wp Hyundai
MP2 5000VA, MPPT1 150/60tr, MPPT2 150/60tr, 16.8kWh 17S 310Ah AKU1, 15.2kWh 17S 280Ah AKU 2, 2xJK-BMS
glottis
Příspěvky: 2066
Registrován: stř úno 02, 2022 10:30 am
Lokalita: okolí Mělníka
Systémové napětí: 48V
Výkon panelů [Wp]: 13000
Kapacita baterie [kWh]: 15

Re: Jaký BMS a balancer na malou 200Ah baterii?

Příspěvek od glottis »

cuki píše:Aha já měl pocit že JK je kombinace a na konci pálí taky. Tedy je to jen klasický přelévací, ale to co je na něm zásadní je to že pracuje až od nastaveného napětí?

Trochu mě štve že z číny mi nedorazí včas. našel jsem ho za super cenu ale nebude tu do konce ledna. :-(

A ještě jiná otázka. Je lepší když budu kontrolovat teplotu na balanceru a nebo na traceru? Chtěl jsem to řešit na traceru, abych mu neodpínal jen tak z plezíru baterii, ale mám pocit že se tomu stejně nevyhnu a ten Epever to nějak musí dát. Pak by bylo ali lepší aby teplotu kontroloval až JK. Už jen proto kdybych chtěl do budoucna zapojit DC DC měnič z altíku.
ne, jen prelejva energii ale je unikatni v tom, ze nezalezi na diferenci napeti a dany balancni proud dokaze udelat i treba na 1mv rozdil.

mppt meri teplotu proto, aby upravil parametry nabijeni - nabijeci napeti. Pokud mas baterii v normalnich podminkach muzes na to kaslat. BMS by pak mela byt nastavena tak, aby branila zniceni baterie, v tomhl epripade teplotou nad nebo pod. Muze se stat ze treba mppt se zasekne, vyresetuje nastaven ia bude tam valit moc a nebo naopak zatez bud emoc a nebo proste jen vadny clanek. BMS pak miva dve cidla. JK BMS ma dve. BMS bych meril tedy teplotu v kazdym pripade a MPPT si muzes rozmyslet. Ja ji treb ana mppt nemerim.
cuki
Příspěvky: 119
Registrován: úte říj 25, 2022 11:40 pm

Re: Jaký BMS a balancer na malou 200Ah baterii?

Příspěvek od cuki »

glottis píše: ne, jen prelejva energii ale je unikatni v tom, ze nezalezi na diferenci napeti a dany balancni proud dokaze udelat i treba na 1mv rozdil.
.
Aha to jsem nevěděl.

No to čidlo potřebuju právě zcela zásadně, protože nízká teplota nastane v autě určitě. Spíš mi šlo o to jestli je lepší odpojovat baterii až na BMS Nebo je lepší se primárně snažit odpojit MPPT. Nejsem si jistý co to může s MPPT udělat. Přeci jen tam tečou docela velké proudy.

Nejde jen o nastavení spodní hranice nabíjení, ale obecně odpínání. Některé stavy mohu nastavit jak na MPPT tak i na BMS některé jen na jedné z nich.
glottis
Příspěvky: 2066
Registrován: stř úno 02, 2022 10:30 am
Lokalita: okolí Mělníka
Systémové napětí: 48V
Výkon panelů [Wp]: 13000
Kapacita baterie [kWh]: 15

Re: Jaký BMS a balancer na malou 200Ah baterii?

Příspěvek od glottis »

nastavil bych mppt na nejakou teplotu kdy chces prestat nabijet a treba o par stupnu min bms, aby odpojila i vybijeni. Nic bych v tom nehledal
cuki
Příspěvky: 119
Registrován: úte říj 25, 2022 11:40 pm

Re: Jaký BMS a balancer na malou 200Ah baterii?

Příspěvek od cuki »

glottis píše:nastavil bych mppt na nejakou teplotu kdy chces prestat nabijet a treba o par stupnu min bms, aby odpojila i vybijeni. Nic bych v tom nehledal
No mě šlo hlavně jestli mám schánět k němu teplotní sondu a nebo stačí ta co koupík k JK :-)
glottis
Příspěvky: 2066
Registrován: stř úno 02, 2022 10:30 am
Lokalita: okolí Mělníka
Systémové napětí: 48V
Výkon panelů [Wp]: 13000
Kapacita baterie [kWh]: 15

Re: Jaký BMS a balancer na malou 200Ah baterii?

Příspěvek od glottis »

kdyz ji sezenes lepsi, kdyz ne, nic se nedeje a odpoji to bms

  • Podobná témata
    Odpovědi
    Zobrazení
    Poslední příspěvek