Fórum | MyPower.CZ | Obnovitelné zdroje energie - energetická soběstačnost | Poslední návštěva: pon lis 28, 2022 10:43 pm


DC istic pre pripojenie baterie

Diskuze ohledně rozvodů, kabeláže, způsobů využití stávajících rozvodů, vhodných průřezů dle potřebného výkonu, plánování rozvodů, atd.

DC istic pre pripojenie baterie

Příspěvekod DUGi » čtv lis 24, 2022 10:57 am

Zdravim,

chcel by som sa poradit aky DC istic (alebo poistku ?) dat medzi baterku a menic.
radsej by som chcel istic, aby som mohol odpajat bateriu v pripade nutnosti.

baterka:
16x Batérie LiFePO4 CATL 302AH 3.2V (48V v serii)
BMS 16S 48V 100A s bluetooth zapojením Model: R25A1-*-GL25

menic:
1 Fázový off grid menič REVO VM II 5,5kw

menic ma na stitku:
Inverter Mode - DC Input48VDC, 131A
AC Charger mode - DC Output 54VDC, Max 80A, Default 30A

Uvazujem o tomto istici:
TOB1Z-125 C125
DC istič dvojpólový 125 A pre fotovoltaické systémy .
maximálne pracovné napätie : 1000 V DC
prevedenie: vnútorné
pracovná teplota: -10 až +40 stupňov Celzia
krytie : IP 20
montáž : DIN lišta
rada : 6kA
nominálny prúd :125 A
počet pólov : 2
životnosť elektrická : 8000 cyklov

bude 125A dostatocnych ?
?
DUGi
 
Příspěvky: 4
Registrován: stř lis 23, 2022 3:29 pm

Re: DC istic pre pripojenie baterie

Příspěvekod Pawel » čtv lis 24, 2022 11:42 am

Tak často se ta baterka neodpojuje. Na jističi budou asi větší ztráty.
?
Pawel
 
Příspěvky: 599
Registrován: stř říj 02, 2013 7:57 am

Re: DC istic pre pripojenie baterie

Příspěvekod dusanmsk » čtv lis 24, 2022 11:49 am

Nie je u istica problem smer toku prudu?
?
dusanmsk
 
Příspěvky: 133
Registrován: pát říj 15, 2021 9:41 am

Re: DC istic pre pripojenie baterie

Příspěvekod Soban » čtv lis 24, 2022 12:26 pm

Fakt tam máš BMS co umí pouze 100A?

Tak asi bude problém......

Jistič na 125A ti při poruše je na nic, vypne to ta BMSka a jistič až když ta BMSka shoří....

Dále jak chceš nakrmit měnič co má proud 131A a máš baterku co dodá max 100A (pokud máš tedy jednu).
Samozřejmě se to provozovat dá, ovšem měnič nemůžeš zatížit na 100%

Jinak do 125A klidně OPVP22 https://www.oez.cz/opvp22-1
Pro větší proudy už jedině nožové pojistky. https://www.oez.cz/radove-pojistkove-odpinace
3,6kWp ::pv:: ((600Wp = 4x 150Wp 2S2P) + 500Wp + 500Wp + (2kWp = 4x 500Wp 4S)) | REVO VM3200-24, 3,2kW/24V | 11kWh *batt* (2x 12V/200Ah AGM) + 25.6V/120Ah + 25.6V/125Ah LiFePO4 | Jak nepostavit FVE Zlaté Hory :home:
?
Soban
podporuje fórum
 
Příspěvky: 1366
Registrován: pon úno 07, 2022 10:11 pm
Bydliště: Zlaté Hory

Re: DC istic pre pripojenie baterie

Příspěvekod rva » čtv lis 24, 2022 1:37 pm

Dlouhé roky mám před měniči 5 kW na + přívodu od baterie jednopólový čínský DC jistič https://www.aliexpress.com/item/32673501954.html (Kromě společné pojistky na baterii pro případ katastrofy). Jističe nikdy nevybavily. Dříve se občas při přetížení měnič přepnul na distribuci a teď, když jsou paralelně, tak jsou zapínány tak, aby nebyly dlouhodobě pod vysokým zatížením.
BMS 100 A asi nebude stačit. Měnič se dá zapojit mimo BMS - sám to tak u jedné baterie mám (a ta pak slouží jenom k monitorování článků baterie, popřípadě i jako balancér), ale musí se pak vyřešit jak odpojit baterii pokud tato BMS zjistí článek mimo toleranci.
_______________________________________________________________________
33 kWp, LiFePo4 32 kWh,
EPSolar 60 A/150 V ET6415N + 3x Isolar SM II (5 kW, 450 V, 80 A)
?
rva
 
Příspěvky: 2562
Registrován: úte dub 23, 2013 9:21 am

Re: DC istic pre pripojenie baterie

Příspěvekod Diablo1st » čtv lis 24, 2022 2:25 pm

Ja by som skôr použil poistky a batériový odpínač ak je teda požiadavka na núdzové odpojenie batérie.

Poistky je jedno aké, či už Mega 125A, valcové 22x58 125A alebo 125A nožovky. Cenovo najlepšie vychádza nožový spodok + 125A nožovka.
Victron ESS AC Coupling:
2,75kWp on-grid + 3,3kWp 280/85 + MP2 5kVA + 15x280Ah + JK BMS
?
Diablo1st
podporuje fórum
 
Příspěvky: 744
Registrován: pon lis 01, 2021 7:41 pm
Bydliště: SR MY

Re: DC istic pre pripojenie baterie

Příspěvekod DUGi » čtv lis 24, 2022 3:02 pm

Vdaka za upozornenie a cenne rady,
presiel som si specifikacie a uz som trochu mudrejsi

Baterky:
Standard charge current 0.5C = 150A
Standard discharge current 0.5C = 150A
150A je nad moznosti BMS a striedaca takze baterky to budu v pohode zvladat az do 150A

BMS-100:
Continue discharge current: 100A
Sparkle Current: 300A
Over current protection current: 300+/-50 A
Charge current: 50A

Otazne je ci pojde a ako dlho nad 100A, pokial ho ochrana vypne az pri 300A poistka/istic ma zmysel.

Menic:
Discharge max 131A
Charge current: default 30A, max 80A

Pri vymene BMS za 150A (discharge 150, charge 75) by som mohol ist z nabijacim hore, vybijaci by bol v pohode aj s rezervou)
Pri vymene BMS za 200A (discharge 200, charge 125) by som bol na max invertora aj s velkou rezervou (130 z 200A vybijaci a 80 zo 125 nabijaci).

ja som si myslel, ze BMS je len na balancovanie clankov, aby mi zrovnal napatie na clankoch. Cize ono ju aj odpoji v pripade ze nejaky clanok je vadny ? dobre vediet.

Uz som pisal dodavatelovi ci by mi ho vymenil za 150/200 s doplatkom uvidime co odpovie, prinajhorsom asi kupim rovno 200A nech to stiha aj s rezervou.

pozeral som tie MEGA poistky a trosku ma zarazilo ze 32V 125/150/200A vsetky stoja okolo 3 eur ale 58V 125/150/200A uz stoja 34Eur co je destnasobok.
?
DUGi
 
Příspěvky: 4
Registrován: stř lis 23, 2022 3:29 pm

Re: DC istic pre pripojenie baterie

Příspěvekod Diablo1st » čtv lis 24, 2022 3:33 pm

Čo to je za BMS?
Balancovanie článkov je len jednou z funkcii BMS. Ďalšou je ochrana článkov pred prebitím, podbitím a teplotou.
Victron ESS AC Coupling:
2,75kWp on-grid + 3,3kWp 280/85 + MP2 5kVA + 15x280Ah + JK BMS
?
Diablo1st
podporuje fórum
 
Příspěvky: 744
Registrován: pon lis 01, 2021 7:41 pm
Bydliště: SR MY

Re: DC istic pre pripojenie baterie

Příspěvekod DUGi » čtv lis 24, 2022 4:09 pm

Mal by to byt DALY, aspon tak vyzera cerveny s 2mi kolieskami
je na nom napisane:
Lifepo4 16S 48V 100A
BT UART (comunikacne interf.)
R25A1-*-GL25

k tym poistkam vyhliadol som si:
Nožová poistka NV/NH 00C 125A gL/gG 500V KOMBI (ETI)
Poistkový spodok PK0 DC M8-M8 pre poistky NH0 (ETI)
pojde to dohromady ?
nepredava sa na to aj nejaky kryt ?
?
DUGi
 
Příspěvky: 4
Registrován: stř lis 23, 2022 3:29 pm

Re: DC istic pre pripojenie baterie

Příspěvekod Diablo1st » čtv lis 24, 2022 4:16 pm

Keď to chceš zakrytovať tak je lepšie kúpiť rovno poistkový odpínač na nožové poistky, niečo takéto

Ak sa dá si vybrať BMS, skús popýtať JK BMS 150A s 2A aktívnym balancérom.
Victron ESS AC Coupling:
2,75kWp on-grid + 3,3kWp 280/85 + MP2 5kVA + 15x280Ah + JK BMS
?
Diablo1st
podporuje fórum
 
Příspěvky: 744
Registrován: pon lis 01, 2021 7:41 pm
Bydliště: SR MY

Re: DC istic pre pripojenie baterie

Příspěvekod thomas.007 » čtv lis 24, 2022 7:02 pm

DUGi píše:Otazne je ci pojde a ako dlho nad 100A, pokial ho ochrana vypne az pri 300A poistka/istic ma zmysel.
............
pozeral som tie MEGA poistky a trosku ma zarazilo ze 32V 125/150/200A vsetky stoja okolo 3 eur ale 58V 125/150/200A uz stoja 34Eur co je destnasobok.

Ohledně výdrže pojistek proti nadproudu (výš než jmenovitá hodnota) je to tak, že každý jistič nebo pojistka musí trvale vydržet 1,1 násobek jmenovitého proudu, cokoliv nad tímto se dříve nebo později vypne. Takže jestli měnič pojede po delší dobu nad cca. 4700W, pojistka nebo jistič po pár hodinách vypnou, BMS může vypnout třeba po 30 vteřinách (dle výrobce a nastavení ochran). Těch 300A odpovídá špičkovému odběru měniče po několik sekund (10-30s).
Doporučuju BMS min. 150A, pojistka by byla možná i 125A, ale lepší bude 160A, aby měnič mohl poskytnout krátkodobý špičkový výkon (tj. zde asi 250A).
?
thomas.007
 
Příspěvky: 174
Registrován: pát říj 28, 2016 1:30 pm

Re: DC istic pre pripojenie baterie

Příspěvekod DUGi » pát lis 25, 2022 9:05 am

Tak som objednal z alika JK BMS B2A20S20P-Heat-CAN zo skladu v Polsku do 5 dni by mal prist za 165 Eur.
mal by to byt 200A s 2A balancerom s heat padom a navyse CAN co asi nevyuzijem
Som zvedavy ci ten heating pad bude k tomu, rozmyslam aj nad dokupenim RS485 kabla a displaya.

Ohladom poistiek ojednam:
Poistkový odpínač radový KVL-00 3p M8-M8 pre poistky NH00 s montážou na panel (ETI)
poistky kupit asi radsej tie z C (typujem ze sa jedna o Cckovy typ)
Nožová poistka NV/NH 00C 160A gL/gG 400V KOMBI (ETI)
Nožová poistka NV/NH 00 160A gL/gG 500V KOMBI (ETI)
?
DUGi
 
Příspěvky: 4
Registrován: stř lis 23, 2022 3:29 pm

Re: DC istic pre pripojenie baterie

Příspěvekod slavo » ned lis 27, 2022 7:06 pm

Maximálny vybijací prúd batérie mám 200A, poistku použiť na 200 A alebo menej?

Odporúčili mi tieto ochrany batérie:
https://www.aliexpress.com/item/32967621269.html

Táto stojí 6x viac, má význam?
https://www.aliexpress.com/item/1005002039194251.html
?
slavo
 
Příspěvky: 18
Registrován: pon říj 18, 2021 10:59 am

Re: DC istic pre pripojenie baterie

Příspěvekod thomas.007 » ned lis 27, 2022 7:36 pm

Ten první odkaz je jen tepelná pojistka (thermal protection), kdežto ten 6x dražší je plnohodnotný jistič a navíc by měl zvládat DC napětí až 400V. Nevím jak moc bude stačit jen tepelná pojistka, proti zkratu na LFP bude proud takový, že se ten odporový drát okolo bimetalu vypaří...to už je lepší použít nožovku, kde se s přepálením (zkrat i přetížení) počítá.
U těch tepelných pojistek se počítá s tím, že zdroj (startovací akumulátor) nedá proud o mnoho větší než je samotná hodnota, protože na 12V je velká ztráta na samotném kabelu, na karoserii a dejme tomu na vinutí stréru, které se prorazí, takže tam může téct třeba 300-500A a to ochrana ustojí (měla by). Pokud to bude LFP s napětím 48V, tak takový akumulátor při zkratu dá řádově kA.
Na druhou stranu jen tepelná ochrana je také ochrana, i když třeba tvrdý zkrat LFP nepřežije...
?
thomas.007
 
Příspěvky: 174
Registrován: pát říj 28, 2016 1:30 pm

Re: DC istic pre pripojenie baterie

Příspěvekod Diablo1st » ned lis 27, 2022 7:39 pm

Záleží aj aká je kapacita batérie, aké je pole a aký je menič.

Tomu čudu z prvého linku by som sa vyhol. Ten druhý je ok, ale nevidím zmysel v jeho použití. Stačí držiak pre nožovú poistku + nožovka, príp. valcové poistky.

Ja mám pre 280Ah baterku, 6kWp a 5kW menič OEZ OPVP22-2 + 2x 125A 22x58 valcové poistky. Aj tak tam viac ako tých 120A nepôjde, takže stačí aj 125A poistka.
Victron ESS AC Coupling:
2,75kWp on-grid + 3,3kWp 280/85 + MP2 5kVA + 15x280Ah + JK BMS
?
Diablo1st
podporuje fórum
 
Příspěvky: 744
Registrován: pon lis 01, 2021 7:41 pm
Bydliště: SR MY

Re: DC istic pre pripojenie baterie

Příspěvekod slavo » ned lis 27, 2022 8:41 pm

bateria je 202ah, lifepo4, menic ma 4kv, fotovoltaicke panely maju 150v/2600w, napatie baterie/menica: 24V

Ta pojistkova ochrana je lepsie kupit 200A alebo 165A?, na kolko voltov?
https://www.kvelektro.cz/nozova-pojistk ... g-p1188240
https://argos.cz/produkty/detail/103005 ... c-m8-m8-1p

Toto bude asi taký štandard, len nechapem preco tam pisu ze je potrebny par?
https://www.unisolar.sk/prislusenstvo-k ... teriu-bmz/
?
slavo
 
Příspěvky: 18
Registrován: pon říj 18, 2021 10:59 am

Re: DC istic pre pripojenie baterie

Příspěvekod Diablo1st » pon lis 28, 2022 9:52 am

Ak BMS a káble ustoja 200A, tak 200A poistka. Ale pozor na prierez káblov! aby sa nezačali taviť pri takom prúde.

Pri batérii sa väčšinou istia oba póly batérie.
Victron ESS AC Coupling:
2,75kWp on-grid + 3,3kWp 280/85 + MP2 5kVA + 15x280Ah + JK BMS
?
Diablo1st
podporuje fórum
 
Příspěvky: 744
Registrován: pon lis 01, 2021 7:41 pm
Bydliště: SR MY


Zpět na Rozvody, kabely, dimenzování výkonu

Kdo je online

Uživatelé procházející toto fórum: Žádní registrovaní uživatelé a 0 návštevníků

Reputation System ©'