E-kolo
Elektromobily, hybridy, elektrokola, elektroskůtry, řešení pro karavany, obytné přívěsy, maringotky, obytné automobily, mobilní domy.
-
- Příspěvky: 1775
- Registrován: pon zář 09, 2013 5:16 pm
- Lokalita: Šumperk
- Bydliště: Šumperk
Re: E-kolo
z motoru vede velmi kratky kabel... cca 20cm - od nej dal vede jakoby prdluzka, ktera je zakoncena klasicky 3 faze + 5 hall. Na 36V mi to jede jen 40km/h (28" kolo)
-
- Příspěvky: 95
- Registrován: pát čer 26, 2015 1:10 pm
Re: E-kolo
Tak to mám taky tak. Prodlužka se zastrči do gumového konektoru. Přihodím foto.
E-bike TREK MTB made by já. Magicpie - poslední model ext. řj 1000W 48V/11,6 Ah pláště cesťáky. Zvažuji časem sinusovku řj. Zatím mazec cena.
-
- Příspěvky: 95
- Registrován: pát čer 26, 2015 1:10 pm
Re: E-kolo
No pokud to pojede vic jak 50 km/hod budu spokojeny. Údajně sinusovka ktera se prodává u nás kolem 4900 tak dá 55 km/hod. Ptal jsem se na to prodejce , který ji testoval. A psal ze ty z Číny nejsou ok. A přitom ten samy model jsem nasel na Alíku, jo ono je vse na jedno brdo. Když vezmu v úvahu ze mam kola 26" a da mi to 44.6 je to jak kdy podle větru atd. a někdy i přes 45. Tak realna rychlost by kolem 50 mohla byt. Moje váha není zrovna ideální no inu 100 kg. Taky jsem zvažoval dat více baterek aby kolo jelo přes 60 km/hod. Ale těch 45 km je az někdy moc.
Poznámka k foru: asi by nebylo špatne povolit editace.
Poznámka k foru: asi by nebylo špatne povolit editace.
E-bike TREK MTB made by já. Magicpie - poslední model ext. řj 1000W 48V/11,6 Ah pláště cesťáky. Zvažuji časem sinusovku řj. Zatím mazec cena.
-
- Příspěvky: 1403
- Registrován: pon zář 12, 2011 11:32 am
Re: E-kolo
Zdravím e-cyklisti, mám dotaz: používám stále Agogs Uphill, píšou že LiPo 48V / 10Ah, 250W zadní motor. Ztrátu výkonu ani kapacity třetím rokem (1500km) nepozoruju, nicméně mám pocit, že ten motor časem odejde, protože se výrobce patrně neobtěžoval s tepelnou pojistkou, a já to kolo pořídila na ježdění na nákup s docela brutálním stoupáním pří cestě nazpět, takže to občas hřeje tak, až to jde cítit nosem. Používat se to dá, jen se musí při tom stoupání snížit míra asistence, jinak zabere jakási ochrana ŘJ, a motor bez pardonu odpojí, těžko říct, zda je to ochrana na napětí nebo proud, prostě odpojí bez ohledu na stav nabití baterie. Což je v okamžiku náročného stoupání, kdy jsem bez šance to utáhnout jen šlapáním, tak trochu o ústa.
Tak jsem si říkala, že časem přejdu na silnější motor, a možná i provedu repass baterky.
Není mi jasné, kolik článků je v té 48V LiPo, nedovedu se dopočítat
A co myslíte, co řekne 10Ah baterka a ta stávající ŘJ na silnější motor?
Tak jsem si říkala, že časem přejdu na silnější motor, a možná i provedu repass baterky.
Není mi jasné, kolik článků je v té 48V LiPo, nedovedu se dopočítat
A co myslíte, co řekne 10Ah baterka a ta stávající ŘJ na silnější motor?
Inteligentní ostrov - www.vati.cz
-
- Příspěvky: 95
- Registrován: pát čer 26, 2015 1:10 pm
Re: E-kolo
Baterku bych nechal mam 48 V 11.6 Ah. A těch 10 není až takova katastrofa. Nevím jaky mate motor na kole. Ale známý má kartáčový 250W a ten mu v kopci vypne a nadává na to jak čert. Kašlu jim na cele normy, co se muže a muže. Např v USA mají povolene kolo s max rychlosti 31 km/hod. Proto jsem volil motor 1000W a jedu kopec nekopec, nic nevypne atd.
Jinak řj bude třeba určite nova. Protoze tu co tam mate bude omezena a nastavení nepujde změnit. Motor v rozmezí 500-1000W. Nebo rovnou 1000W a v řj mu ubrat dech. Lepší je vždycky mít možnost přidat
Jinak řj bude třeba určite nova. Protoze tu co tam mate bude omezena a nastavení nepujde změnit. Motor v rozmezí 500-1000W. Nebo rovnou 1000W a v řj mu ubrat dech. Lepší je vždycky mít možnost přidat
E-bike TREK MTB made by já. Magicpie - poslední model ext. řj 1000W 48V/11,6 Ah pláště cesťáky. Zvažuji časem sinusovku řj. Zatím mazec cena.
-
- Příspěvky: 978
- Registrován: sob čer 09, 2012 9:14 am
Re: E-kolo
Ten přímý Hub motor(s nízkým výkonem) z principu nemůže dát potřebný výkon k jízdě do kopců(např. v kopci se stoupáním 30m na 300m s příšlapem držím rychlost 25km/h při příkonu kolem 1500w 80Vx20A). Asi by se toho muselo spoustu předělat - silnější motor a regl. Baterky pokud jsou skutečně lipol(mám taky jen 10Ah na 80V ) by mohly zůstat, jsou hodně tvrdé, nemají problém dát proud několik C. Někde jsem viděl, že při 70st na krytu motoru je teplota uvnitř na cívkách přes 120st. Při vysokých teplotách dochází k "odmagnetování" magnetů, může se protavit izolace drátů a nebo upest Hall čidla. Navíc mohou ve vinutí vznikat "mikrozkraty", takže to ještě více hřeje a méně táhne.vata píše:protože se výrobce patrně neobtěžoval s tepelnou pojistkou, a já to kolo pořídila na ježdění na nákup s docela brutálním stoupáním pří cestě nazpět, takže to občas hřeje tak, až to jde cítit nosem. Používat se to dá, jen se musí při tom stoupání snížit míra asistence, jinak zabere jakási ochrana ŘJ,
A co myslíte, co řekne 10Ah baterka a ta stávající ŘJ na silnější motor?
V té jednotce to může vypínat jak proudová, tak i napětová pojistka(při vysokém odběru proudu poklesne napětí pod minimum).
-
- Příspěvky: 95
- Registrován: pát čer 26, 2015 1:10 pm
Re: E-kolo
Trochu jsem prispevek nepochopil a taky nechápu 10Ah 80V. Kdyz se výše pise ze baterka je jen 48V. Ještě se mi nestalo ze by motor byl extrémně horký. Byl tak akorat, že jsem na motoru vždycky v pohodě udržel ruku. Jinak když už je extrém a cítím ze se motor trápí, tam mu zvolnit a pomůžu více prislapem. Pokud motor krmíte 80V tak se nedivim ze už je to na hraně a motor se peče jak kuře v troubě.
E-bike TREK MTB made by já. Magicpie - poslední model ext. řj 1000W 48V/11,6 Ah pláště cesťáky. Zvažuji časem sinusovku řj. Zatím mazec cena.
-
- Příspěvky: 978
- Registrován: sob čer 09, 2012 9:14 am
Re: E-kolo
Jen jsem chtěl uvést výkonové poměry, s poukazem na to, že 250W není pro jízdu do jakéhokoliv kopce, s uvedením příkladu, že pro můj modelový kopec je třeba 1500W pro udržení rychlosti 25kmh. To vyšší napětí jsem pro svoje kolo zvolil, jednak kvůli vyšším rychlostem a jednak nižším ztrátám - při dvojnásobném napětí pro stejný výkon stačí jen poloviční proud.
"taky nechápu 10Ah 80V" -tím chci říct, že ta kapacita 10ah může být dostatečná i pro silnější motor než Vata nyní má.
Hřát to musí, když si vezmu, že např. jde do motoru 1,5kW s účinností kolem 90proc, tak těch 150W co jde do tepla se musí nějak vyzářit.
Pokud se motor trápí(řekl bych při rychlosti pod 10km za h), klesá mu rapidně účinnost a je nejlepší sesednout a tlačit nebo mu hodně ubrat a přidat do pedálů, jinak se "uvaří".
Taky jsem zatím vždy udržel na motoru ruku - odhaduju teplota kolem 50st.
"taky nechápu 10Ah 80V" -tím chci říct, že ta kapacita 10ah může být dostatečná i pro silnější motor než Vata nyní má.
Hřát to musí, když si vezmu, že např. jde do motoru 1,5kW s účinností kolem 90proc, tak těch 150W co jde do tepla se musí nějak vyzářit.
Pokud se motor trápí(řekl bych při rychlosti pod 10km za h), klesá mu rapidně účinnost a je nejlepší sesednout a tlačit nebo mu hodně ubrat a přidat do pedálů, jinak se "uvaří".
Taky jsem zatím vždy udržel na motoru ruku - odhaduju teplota kolem 50st.
-
- Příspěvky: 95
- Registrován: pát čer 26, 2015 1:10 pm
Re: E-kolo
Aha už mi to došlo. Asi jsem si to nějak špatne srovnal v hlavě. Jinak jsem zvědavý jak na tom bude sinusovka. Pak se podělim o poznatky oproti klasické řj.
E-bike TREK MTB made by já. Magicpie - poslední model ext. řj 1000W 48V/11,6 Ah pláště cesťáky. Zvažuji časem sinusovku řj. Zatím mazec cena.
-
- Příspěvky: 1775
- Registrován: pon zář 09, 2013 5:16 pm
- Lokalita: Šumperk
- Bydliště: Šumperk
Re: E-kolo
rad pridam svoje zkusenosti...
lipo 48V je 13 clanku... Pokud si stavite baterku na kolo sami, tak na tom zas az tak nezalezi... pokud sezenete nabijecku tak to neni problem. Ridici jednotky maji maximalni limit napeti pro kondenzatory a mosfety. Limit je obvykle o dost vys nez jake je maximalni napeti. Nechci tim rict ze do 48V muzete pustit 80V, ale treba 65V nebude zadny problem (obvzlast kdyz si clovek uvedomi ze 48V baterie je 58V pod odpojeni nabijecky)
Co se tyka spotreby tak hub motor neni zrovna efektivni reseni. Je to jednoduche a trvanlive reseni (hlavne v pripade primeho motoru) Co se tyka spotreby tak dokazi byt velice nenazrane dokud se nedostanou do optimalnich otacek.
Moje predchozi kolo bylo 60V baterie - RJ. 34A max. Realne dle wattmetru to bylo 70V na prazdno, 60V / 30A v zatezi.
1800W to opravdu bastilo a nejelo to spatne... Pokud clovek s motorem jen udrzoval rychlost spotreba byla v pohode, pokud se ale rozjizdel, nebo jel do kopce, tak to bastilo tohle.
Znamy si postavil kolo tak ze motor mel pod ramem (mezi slapkama a prednim kolem), motor byl napojeny na nejvetsi tac na slapkach a prehazovat mohl jen mezi strednim a nejmensim a vzadu v plnem rozsahu. U baraku mel velky kopec a tak jsme na nem udelali test.
Bez prislapu jsem dal plny plyn a kolo s 1800W bylo schopno do kopce jet 18km/h
On vedle me vytocil motor na plne otacky a prehazovackou dal takovy prevod aby jel vedle me.
Mu stacilo 760W.
Pokud jsme jeli po rovine vedle sebe, tak byl spotreba stejna.
Takze podle toho kam clovek jezdi musi volit motor. Pokud to mate jako dopravni prostredek (jako ja) volte hub motor, je to levnejsi, jednodussi a pri udrzovani rychlost i efektivni.
Chcete-li jezdit lesem stylem jak rika muj kamarad - bud to vyjedu anebo se prevratim volil bych motor ktery pohani retez a umozni vam menit prevody. Nevyhodou tohoto systemu je nemoznost rekuperace a vysoke namahani retezu. (je vhodne si koupit slapky s volnobezkou, tak aby motor a predni tac mohl bezet a slapky staly na miste)
Co se tyka toho odpojeni tak bych pocital ze zabira tepelna ochrana v ridici jednotce... v motoru bohuzel nic neni. Co smrdi se da lehce ocuchat. Me u slabeho motoru a silneho stoupani smrdela vzdy ridici jednotka ktera se pekla tak ze se na ni vypalovala barva. Nerikam ze motor smrdet nemuze - pokud je zprevodovany tak bych ocekaval ze se uvnitr mele silonova prevodovka.
Silna kola jsou uzasna a navykova vec. Mit naprosto tichy dopravni prostredek s rozjezdem ze ujedete vsem autum na krizovatce je uzasne - kdo nezkusil tak nevi. Jak je to s legalnosi to nevim...
Mozna kdyby to clovek ridil jen s ridicakem jako 125ccm skutr... nevim. Je fakt ze jsem pred policii uz preventivne ujel 2x - na moji obranu nehoukali ani jednou, ale kdyz jedou vecer za vama vasi rychlosti a nenapadne vypnou svetla, tak jsem to radeji vzal cestou kam autem nemuzou.
lipo 48V je 13 clanku... Pokud si stavite baterku na kolo sami, tak na tom zas az tak nezalezi... pokud sezenete nabijecku tak to neni problem. Ridici jednotky maji maximalni limit napeti pro kondenzatory a mosfety. Limit je obvykle o dost vys nez jake je maximalni napeti. Nechci tim rict ze do 48V muzete pustit 80V, ale treba 65V nebude zadny problem (obvzlast kdyz si clovek uvedomi ze 48V baterie je 58V pod odpojeni nabijecky)
Co se tyka spotreby tak hub motor neni zrovna efektivni reseni. Je to jednoduche a trvanlive reseni (hlavne v pripade primeho motoru) Co se tyka spotreby tak dokazi byt velice nenazrane dokud se nedostanou do optimalnich otacek.
Moje predchozi kolo bylo 60V baterie - RJ. 34A max. Realne dle wattmetru to bylo 70V na prazdno, 60V / 30A v zatezi.
1800W to opravdu bastilo a nejelo to spatne... Pokud clovek s motorem jen udrzoval rychlost spotreba byla v pohode, pokud se ale rozjizdel, nebo jel do kopce, tak to bastilo tohle.
Znamy si postavil kolo tak ze motor mel pod ramem (mezi slapkama a prednim kolem), motor byl napojeny na nejvetsi tac na slapkach a prehazovat mohl jen mezi strednim a nejmensim a vzadu v plnem rozsahu. U baraku mel velky kopec a tak jsme na nem udelali test.
Bez prislapu jsem dal plny plyn a kolo s 1800W bylo schopno do kopce jet 18km/h
On vedle me vytocil motor na plne otacky a prehazovackou dal takovy prevod aby jel vedle me.
Mu stacilo 760W.
Pokud jsme jeli po rovine vedle sebe, tak byl spotreba stejna.
Takze podle toho kam clovek jezdi musi volit motor. Pokud to mate jako dopravni prostredek (jako ja) volte hub motor, je to levnejsi, jednodussi a pri udrzovani rychlost i efektivni.
Chcete-li jezdit lesem stylem jak rika muj kamarad - bud to vyjedu anebo se prevratim volil bych motor ktery pohani retez a umozni vam menit prevody. Nevyhodou tohoto systemu je nemoznost rekuperace a vysoke namahani retezu. (je vhodne si koupit slapky s volnobezkou, tak aby motor a predni tac mohl bezet a slapky staly na miste)
Co se tyka toho odpojeni tak bych pocital ze zabira tepelna ochrana v ridici jednotce... v motoru bohuzel nic neni. Co smrdi se da lehce ocuchat. Me u slabeho motoru a silneho stoupani smrdela vzdy ridici jednotka ktera se pekla tak ze se na ni vypalovala barva. Nerikam ze motor smrdet nemuze - pokud je zprevodovany tak bych ocekaval ze se uvnitr mele silonova prevodovka.
Silna kola jsou uzasna a navykova vec. Mit naprosto tichy dopravni prostredek s rozjezdem ze ujedete vsem autum na krizovatce je uzasne - kdo nezkusil tak nevi. Jak je to s legalnosi to nevim...
Mozna kdyby to clovek ridil jen s ridicakem jako 125ccm skutr... nevim. Je fakt ze jsem pred policii uz preventivne ujel 2x - na moji obranu nehoukali ani jednou, ale kdyz jedou vecer za vama vasi rychlosti a nenapadne vypnou svetla, tak jsem to radeji vzal cestou kam autem nemuzou.
-
- Příspěvky: 95
- Registrován: pát čer 26, 2015 1:10 pm
Re: E-kolo
Legální je kolo do rychlosti 25 km/hod s PAS. Výkon motoru 250W. Tak moje kolo nesplňuje ani jednu podmínku. Mam ruční akcelerátor kolo jede do 45 km/hod a motor je 1000W A jak píšeš nikdo nepočítá s tim ze na zelenou z křižovatky kolo vystreli rychleji než auto. U tebe to uz musi byt raketa :-)Pokud jsem pochopil správně tak se sinusovku motor má dát údajně 1500 W a rychlost nad 50 km. Údajně prý až 55 km/hod! A od nízkých otáček ještě větší zrychlení.
Je to sice těžké hodnotit jaky kopec na kolik se jede. Ale v pohodě táhly kopec s plnou bát výfrčím 35 km/hod a samo ze tomu pomůžu šlapáním. Ten pocit jak v polovině kopce šlapou z posledního cyklisti a já jen kolem nich proletím. Je nepopsatelny A taky rad dražším borce na silničkách, si myslí , že mě doženou Kolem nich uberu aby nesel slyšet motor a jak je usmahnu tak přidám a tradá
Je to sice těžké hodnotit jaky kopec na kolik se jede. Ale v pohodě táhly kopec s plnou bát výfrčím 35 km/hod a samo ze tomu pomůžu šlapáním. Ten pocit jak v polovině kopce šlapou z posledního cyklisti a já jen kolem nich proletím. Je nepopsatelny A taky rad dražším borce na silničkách, si myslí , že mě doženou Kolem nich uberu aby nesel slyšet motor a jak je usmahnu tak přidám a tradá
E-bike TREK MTB made by já. Magicpie - poslední model ext. řj 1000W 48V/11,6 Ah pláště cesťáky. Zvažuji časem sinusovku řj. Zatím mazec cena.
-
- Příspěvky: 1027
- Registrován: pon bře 21, 2011 6:29 pm
- Bydliště: 345m n.m. v Chřibech
Re: E-kolo
Pozor, změna legislativy! Nyní platí 25 km/h, 1000 W, pedálový asistent.
Pokud mě uvidíte tančit a nehraje hudba, vypněte, prosím, hlavní jistič...
-
- Příspěvky: 95
- Registrován: pát čer 26, 2015 1:10 pm
Re: E-kolo
Už jo fakt? Hm, že by změna k lepšímu. To koukám. Stejné jim na cely PAS dlabu. Pro me je pohodlnější nastavit tempomat. Čim méně nesmyslů které se mužů pokazit tim lépe.
E-bike TREK MTB made by já. Magicpie - poslední model ext. řj 1000W 48V/11,6 Ah pláště cesťáky. Zvažuji časem sinusovku řj. Zatím mazec cena.
-
- Příspěvky: 951
- Registrován: čtv bře 20, 2014 9:17 pm
- Bydliště: Skoro u SK
Re: E-kolo
Kdyz honite kw co tak pořídit motorku?
Okolo 11kWp, soustava několika měničů krmící soustavu několik bojlerů.
-
- Příspěvky: 95
- Registrován: pát čer 26, 2015 1:10 pm
Re: E-kolo
Mel jsem skútra 50 tku a sel do sveta. Tak to skoro nic nežere a vždycky dojedu kam potřebují a nikdo me neslyší
E-bike TREK MTB made by já. Magicpie - poslední model ext. řj 1000W 48V/11,6 Ah pláště cesťáky. Zvažuji časem sinusovku řj. Zatím mazec cena.
-
- Příspěvky: 951
- Registrován: čtv bře 20, 2014 9:17 pm
- Bydliště: Skoro u SK
Re: E-kolo
Není to uz trochu nebezpečné jet na kole okolo 50ky?.
Ja jel kdysi s kopce 35 a teda stačilo..
Ja jel kdysi s kopce 35 a teda stačilo..
Okolo 11kWp, soustava několika měničů krmící soustavu několik bojlerů.
-
- Příspěvky: 95
- Registrován: pát čer 26, 2015 1:10 pm
Re: E-kolo
Myslím , že do 45 to je ok. Jinak z kopce kdysi na silničce jsem jel nejvíc 68 a to už jsem byl z toho více vyklepany než kolo.
E-bike TREK MTB made by já. Magicpie - poslední model ext. řj 1000W 48V/11,6 Ah pláště cesťáky. Zvažuji časem sinusovku řj. Zatím mazec cena.
-
- Příspěvky: 951
- Registrován: čtv bře 20, 2014 9:17 pm
- Bydliště: Skoro u SK
-
- Příspěvky: 2600
- Registrován: sob pro 29, 2012 10:22 pm
- Lokalita: pod Brnem
- Systémové napětí: 24V
Re: E-kolo
Nebyl problém na arabovi, za zadkem motor - pionýr 555 s uřízlou převodovkou a přítlačnou spojkou, přepletenýma špicama na 3mm, pádit i 80km/h.
3x2000VA-VMP-par, NiCd 24V, 22x210-320Wp, 2x85A-VMPPT
-
- Příspěvky: 1403
- Registrován: pon zář 12, 2011 11:32 am
Re: E-kolo
Mě jde jen o ten výkon do kopce, rychlost není moje priorita. Na to už jsem taky přišla, že 250W motor na silná stoupání nestačí. Abych to vůbec vyjela, snižuju asistenci před tím výstupem (1 km, hoodně příkrý kopec) pod 50%, tahá to míň, ale dá se to tak vyjet, ovšem velmi pomalu - kolem 6km/hod. Pořád je to lepší, než tlačit těžké kolo s nákupem.
No a ten motor (skutečně motor, ŘJ je schovaná pod baterkou, takže nevím, kolik hřeje ona) je pak úplně do běla, ruku na něm neudržíš. Protože jsem e-kolo pořizovala právě kvůli tomuhle kopci, budu to muset řešit, dobrá zpráva tedy je, že bych mohla zůstat u té stávající 48V/10Ah Li-Po baterie a nahradit jen motor a asi řídící jednotku, i když u té nevím, zda se vleze do toho vyhrazeného místa Agogsu. No a jakou řj byste mi doporučili k tomu silnému motoru (uvažovala jsem o BLDC MagicPie)? Nevím, co v tom kole (Agogs Uphill) je, výrobce si to nechává pro sebe, každopádně to má PAS s tuším pěti stupni, akcelerační páčku, brzdové senzory... Vadí mi, že to neumí výpomoc při tlačení kola, to by se velmi hodilo.
Určitě bych chtěla, aby to umělo rekuperaci - jezdím trasu 18 km stoupání, a pak zpět pěkně z kopce, před finále pak ten koncový příšerný stoupák, takže tam se každá wh počítá.
No ale nedá mi, když tady mluvíte o těch rychlostech - ve sjezdu dosahuju běžně kolem 50km/h, je to šrumec to ano, ale proč to brzdit, když to jede... S brejlemi je to ok, akorát pusu neotvírat Jela jsem už i víc, přes 60, ale to už nebylo příjemné, takže nad 50 už brzdím.
No a ten motor (skutečně motor, ŘJ je schovaná pod baterkou, takže nevím, kolik hřeje ona) je pak úplně do běla, ruku na něm neudržíš. Protože jsem e-kolo pořizovala právě kvůli tomuhle kopci, budu to muset řešit, dobrá zpráva tedy je, že bych mohla zůstat u té stávající 48V/10Ah Li-Po baterie a nahradit jen motor a asi řídící jednotku, i když u té nevím, zda se vleze do toho vyhrazeného místa Agogsu. No a jakou řj byste mi doporučili k tomu silnému motoru (uvažovala jsem o BLDC MagicPie)? Nevím, co v tom kole (Agogs Uphill) je, výrobce si to nechává pro sebe, každopádně to má PAS s tuším pěti stupni, akcelerační páčku, brzdové senzory... Vadí mi, že to neumí výpomoc při tlačení kola, to by se velmi hodilo.
Určitě bych chtěla, aby to umělo rekuperaci - jezdím trasu 18 km stoupání, a pak zpět pěkně z kopce, před finále pak ten koncový příšerný stoupák, takže tam se každá wh počítá.
No ale nedá mi, když tady mluvíte o těch rychlostech - ve sjezdu dosahuju běžně kolem 50km/h, je to šrumec to ano, ale proč to brzdit, když to jede... S brejlemi je to ok, akorát pusu neotvírat Jela jsem už i víc, přes 60, ale to už nebylo příjemné, takže nad 50 už brzdím.
Inteligentní ostrov - www.vati.cz
-
- Podobná témata
- Odpovědi
- Zobrazení
- Poslední příspěvek
-
- 4 Odpovědi
- 1333 Zobrazení
-
Poslední příspěvek od Matess