BMS

Měniče Axpert
radot
Příspěvky: 66
Registrován: pát pro 28, 2018 7:49 pm

BMS

Příspěvek od radot »

Ahojte,

mám v pláne pripojiť 17ks Lifepo4 200Ah článkov v sérii s tým že nebudem využívať 100% ich kapacity nikdy.

Zaujímalo by ma aké BMS by bolo vhodné pre Axpert King presnejšie jeho klon od EASUN na tento účel?

Dokáže vôbec čítať info o batériách cez CAN/RS485 iných značiek než Pylontech?

Keďže je Pylontech komunikácia zverejnená, dá sa to použiť? Má to význam ak nemám firmware s podporou Pylontech?

Hlavná vec čo by sa hodila je možnosť informovať menič v kritickom prípade pred odpojením batérie.

No a fajn by bolo mať možnosť čítať reálnu hodnotu SOC z BMS.

Vyzerá že Orion toto zvládne a tá cena je masaker (môžem mať za to 2 ďalšie meniče)

Zdôrazňujem že hľadám odpoveď na tieto otázky, nechcem navádzať na iné riešenie.

Ďakujem
12x Poly Amerisolar 285Wp východne, 12x Poly Amerisolar 285Wp západne, 17x CALB LiFePo4 200Ah, EMUS BMS, EASUN ISolar SMV III 5KW (500V MPPT)
radot
Příspěvky: 66
Registrován: pát pro 28, 2018 7:49 pm

Re: BMS

Příspěvek od radot »

Len pre info, Orion, Battrium, REC, 123 Smart BMS som nateraz vylucil.

Nakoniec som vybral EMUS G1 Distributed Regular System.

Treba povedat ze vsetky spomenute maju porovnatelne ceny. EMUS som zvolil preto, ze:
1) su v Europe, cize rychlejsie dodanie a ziadne dalsie naklady na CLO a DPH
2) vemi rychla podpora a servis
3) vyborne zdokumentovane komunikacne protokoly
4) da sa pouzit pre akykolvek pocet clankov v rozsahu 2 az 255
5) nie je nutne hned objednavat vykonove rele a dalsie veci, zaklad funguje aj bez toho
6) pre vykonnejsie instalacie za doplatok ponukaju 1000A prudovy senzor, standardne maju vsetko skladom

Preco som nevybral ostatne vyssie spomenute znacky?
Orion - USA/Kanada, CLO, DPH, a nemaju zaujem riesit veci pre RS485, akakolvek drobnost je extremne predrazena
Battrium - Australia, velmi podobny scenar, boli by ochotni aj nieco urobit ale chcu na testovanie na moje naklady aspon 2ks menicov ak by 1 zhorel...a 25 AUD za hodinu vyvoja interface k Axpert, moze to trvat mesiac
123 SmartBMS - Holandsko, vobec ziadna moznost komunikacie s invertormi a tiez zabili cenu sad srobov, matic a podloziek na jednotlive moduly 5 eur/sadu, v mojom pripade 17 sad. To su bezne zlomky ceny.

Musim pockat az to vsetko dorazi a budem to moct pretestovat, potom dam vediet.
12x Poly Amerisolar 285Wp východne, 12x Poly Amerisolar 285Wp západne, 17x CALB LiFePo4 200Ah, EMUS BMS, EASUN ISolar SMV III 5KW (500V MPPT)
Uživatelský avatar
kybos
Příspěvky: 2719
Registrován: sob zář 08, 2012 10:40 pm
Lokalita: Šternberk
Systémové napětí: 48V
Výkon panelů [Wp]: 15000
Kapacita baterie [kWh]: 40
Bydliště: v údolí mezi kopci

Re: BMS

Příspěvek od kybos »

Používám BMS EMUS již několik let. Je to koncepce vhodná pro nepříliš rozdílné články s nižší kapacitou (balanční proud do 420 mA). Komunikace s řídicí jednotkou pomocí USB není zrovna excelentně stabilní (tak aby se na ni dalo spolehnout). Je potřeba se připravit na to, že účinný restart při zamrznutí komunikace lze provést jen úplným odpojením řídicí jednotky od napájení. Napětí článků hlášená jednotlivými moduly doporučuji alespoň poprvé po instalaci přeměřit externím přesným měřidlem (našel jsem moduly, které měly takovou odchylku měřeného napětí, že by mohly způsobit devastaci článku). Výraznou nevýhodou firmware, který mám k dispozici, je vlastnost, že neumožňuje současné nabíjení a vybíjení, což je použitelné u elektromobilů, pro které je tato jednotka navržena, ale už to není příliš použitelné v praktickém provozu pro řízení úložiště pro FVE, kde se častému střídání režimů nabíjení a vybíjení nelze vyhnout (nebo jen s obtížemi). Během provozu se mi již stalo, že se v řídicí jednotce poztrácely kalibrační hodnoty čidla proudu (1000 A) a přestala tak fungovat indikace SOC. Na dotaz jak potom smazat uživatelsky nemazatelné hodnoty zcestně naměřených veličin (do registrů hodnot energie se zapsaly řádově chybné hodnoty) výrobce nereagoval. Hodnotu energie prošlé úložištěm tak nelze brát jako relevantní ani ji nelze bez nějaké vyšší inteligence nadřazeného SW zálohovat bez logování pouhým přepisem.
15 kWp JJZ + 3x Tristar MPPT60 + Victron 150/100 + 48V LiFePO 850 Ah + UPS 8kW (MPP-Solar 8048 LC) + 4 x nabíječka 1,2 kW (DELTA) Start: 2012
Uživatelský avatar
kybos
Příspěvky: 2719
Registrován: sob zář 08, 2012 10:40 pm
Lokalita: Šternberk
Systémové napětí: 48V
Výkon panelů [Wp]: 15000
Kapacita baterie [kWh]: 40
Bydliště: v údolí mezi kopci

Re: BMS

Příspěvek od kybos »

Minimálně během montáže BMS EMUS doporučuji řídicí jednotku napájet z externí nezávislé baterie 12 V, jelikož moduly na článcích nemají vůbec žádnou ochranu proti přepětí a jsou na něj extrémně citlivé. Indukčnost v DC-DC měniči 48/12V připojená k měřené baterii spolehlivě zlikvidovala modul posledního článku při nasunutí oka přívodu k měniči na závit upevňovacího šroubu.
Komponenty od této firmy mají relativně krátkou životnost a to i tu morální. Firma jednoduše ukončí jejich podporu a servis - viz https://emusbms.com/wp-content/uploads/ ... e-rev2.pdf
Tato skutečnost je zřejmě dána tím, že jsou to díly určené pro elektromobily s relativně krátkou projektovanou životností. Servisní podpora výrobce BMS EMUS je tak rychlá, že končí dříve než začala.
Dříve, než stihnete objednat doplňkové a náhradní díly, zjistíte, že výrobce ukončil jejich výrobu a nadále je nepodporuje.
Ceny produktů firmy EMUS odpovídají maržím automobilového průmyslu.
15 kWp JJZ + 3x Tristar MPPT60 + Victron 150/100 + 48V LiFePO 850 Ah + UPS 8kW (MPP-Solar 8048 LC) + 4 x nabíječka 1,2 kW (DELTA) Start: 2012
radot
Příspěvky: 66
Registrován: pát pro 28, 2018 7:49 pm

Re: BMS

Příspěvek od radot »

Spytal som sa na to a medzi casom a bolo odpovedali v tom zmysle, ze vela veci sa zmenilo.

Napr. balancing maju na vybranych moduloch az do 6A, ten standardny co som si objednal je do 1,5A co je tiez fajn.
Ochranne prvky ma teraz kazdy modul, co aj deklaruju v manualoch.

Netvrdim ze je to najlepsia volba, ale uz zaplatena. Zrejme najviac sa mi pacil Orion a Battrium ale...
12x Poly Amerisolar 285Wp východne, 12x Poly Amerisolar 285Wp západne, 17x CALB LiFePo4 200Ah, EMUS BMS, EASUN ISolar SMV III 5KW (500V MPPT)
Uživatelský avatar
kybos
Příspěvky: 2719
Registrován: sob zář 08, 2012 10:40 pm
Lokalita: Šternberk
Systémové napětí: 48V
Výkon panelů [Wp]: 15000
Kapacita baterie [kWh]: 40
Bydliště: v údolí mezi kopci

Re: BMS

Příspěvek od kybos »

Změnilo se i to, že je tato BMS učena i pro jiné použití než do automobilů, kde se z principu předpokládá buď režim nabíjení nebo režim vybíjení? Z manuálu, který je na stránkách výrobce k dispozici mi to tak nepřipadá. Podle popsaných řídicích signálů je potřeba tyto režimy před jejich spuštěním jednoznačně deklarovat. Dokonce jsem tam nenašel žádnou referenci na instalaci tohoto typu BMS ve stacionární FVE.
BMS, které jsou typicky určené pro vozidla mají algoritmy řízení přizpůsobené tomuto specifickému použití a dojde-li ve fázi nabíjení k otočení směru proudu úložiště, hodnotí tento stav jako závažnou chybu se všemi důsledky.
Rozhodnutí využít pro instalaci v FVE, u které předpokládám životnost nad 25 let, nákladné prvky s životností kratší než polovina této doby považuji za mrhání prostředky.
15 kWp JJZ + 3x Tristar MPPT60 + Victron 150/100 + 48V LiFePO 850 Ah + UPS 8kW (MPP-Solar 8048 LC) + 4 x nabíječka 1,2 kW (DELTA) Start: 2012
radot
Příspěvky: 66
Registrován: pát pro 28, 2018 7:49 pm

Re: BMS

Příspěvek od radot »

Toto zatial neviem, kazdopadne velmi detailne som im popisal ako funguje menic s dvojitou konverziou. Zatial mi nic neslubili ale vyzera ze maju snahu to riesit. Poskytol som im aj dokumentaciu k Axpertu a Pylontech baterie a zopar hintov tak uvidime.
12x Poly Amerisolar 285Wp východne, 12x Poly Amerisolar 285Wp západne, 17x CALB LiFePo4 200Ah, EMUS BMS, EASUN ISolar SMV III 5KW (500V MPPT)