střídač píše:
No, vliv na rychlost automobilu má jen hloubka sešlápnutí pedálu plynu, ostatní veličiny jako množství vstřikovaného paliva ......... "na počet nezávisle řízených proměnných" nemá vliv.
Vidím, že se mi stále nepodařilo objasnit rozdíl mezi závislými a nezávislými proměnnými.
U automobilu sice řidič šlape na plynový pedál a mohlo by se zdát, že je to jediná nezávisle proměnná pro řízení výkonu motoru. Skutečnost je ale taková, že potenciometr plynového pedálu (v moderním automobilu) pouze dodává žádanou hodnotu výkonu řídicí jednotce ve které běží několik regulačních smyček a ty na základě vícerozměrné mapy motoru řídí ostatní nezávislé proměnné (bohatost směsi, tlak turba, teplotu motoru, přisávání spalin,...)
To, že tyto hodnoty proměnných jsou nezávislé, nám dokazují tuneři, kteří změnou nastavení konstant a parametrů zvolí jiné poměry nezávislých proměnných a motor má potom větší výkon za cenu vyšších exhalací, kratší životnosti...i když na pedál plynu jako řidič šlapete úplně stejně a i motor je fyzikálně tentýž.
střídač píše:
Nechci se přít, z mého pohledu jsou otáčky rotoru další proměnná.
Otáčky rotoru jsou proměnné, o tom se tady nebudeme přít. Ale nikoliv
nezávisle proměnné. Jelikož je řídíme nepřímo, neboť jsou svázány matematickým modelem s ostatními parametry soustavy. Když změníme zatěžovací impedanci generátoru změní se v
závislosti na zatěžovací impedanci a ostatních parametrech i otáčky rotoru. Otáčky rotoru jsou tedy
závislou proměnnou. Nemůžeme tedy nastavit libovolné otáčky nezávisle na zatěžovací impedanci. Na rozdíl od spalovacího motoru, kde můžeme nezávisle nastavit například tlak turba a množství vstříknutého paliva. Jiná věc je, že to za nás obstarává řídicí jednotka a řidič o tom nemusí přemýšlet a koordinovat spolupůsobení všech nezávisle proměnných veličin pro řízení motoru.
7,5 kWp poly JJZ + 3x Tristar MPPT60 (>66 MWh) + 5 kWp mono JJZ + Victron 150/100 + 48V VRLA 180 Ah + LiFePO 780 Ah + UPS 8kW (OPTI-Solar SP8000-SW) + 3F nabíječka 4,8kW (DELTA) Start: 2012