Stránka 1 z 2

Provozování LI-FE za mrazu

PříspěvekNapsal: pon lis 02, 2020 12:27 pm
od vla
Je možno provozovat? Omezení odběru, nelze vůbec provozovat, nelze ani skladovat atd. Pokud lze provozovat do jaké teploty? Co vás k tomuto napadne. Jednalo by se o ostrov, kde mám zatím olovo, rozšíření by se hodilo, řeším jestli olovo-uhlík, nebo life, přinejhorším i li-on. Ohřev atd. je nepřijatelný.

Re: Provozování LI-FE za mrazu

PříspěvekNapsal: pon lis 02, 2020 1:14 pm
od diablo007
K zamyšlení jestli ztráty na olovu nebudou stejně jako ohřev dobře zaizolovane bedny z life

Re: Provozování LI-FE za mrazu

PříspěvekNapsal: pon lis 02, 2020 5:56 pm
od DanoP
K LiFe - CALB maju v data sheetoch nabijanie len pri teplotach nad 0 C), ale
napriklad A123 (velkost 26650 2,5Ah clanok) nabijaci prud max. 250mA na clanok pri teplotach pod 0C, vybijanie neobmedzene v rozsahu -30 + 50C). Takze treba pozriet datasheet ku konkretnemu typu.

Re: Provozování LI-FE za mrazu

PříspěvekNapsal: pon lis 02, 2020 6:50 pm
od lubomirz
spravne.

Pri vyssich prudoch dochadza k tzv. "lithium plating" teda nezvratnemu naneseniu lithioveho prasku na anodu. Tym sa zvysuje vnutorny odpor clanku, straca kapacitu lebo sa zabranuje prestupu atomov.

Ked si zoberes akym hrozne malym prudom mozes nabijat lithium a kolko mas slnka v zimnych mesiacoch (par hodin denne, od deviatej do tretej), znamena to ze ten clanok vlastne nikdy plne nenabijes. Podla odberu ho vzdy budes trieskat az uplne naspodok - a bude treba extremne extremne dobry BMS aby sa volaco horsie nestalo, nikdy ho nedostanes navrch, no neznie to dobre.

Nejaku formu ohrevu potrebujes :) V tomto ma olovo zlahka navrch, i ked so svojimi specifickymi problemami pri -10, -20...

Re: Provozování LI-FE za mrazu

PříspěvekNapsal: pon lis 02, 2020 7:35 pm
od vla
Není to auto, je to ostrov, klidně může být týden v mrazu bez ohřevu, protože by se stejně nakonec ohřevem vybila. Jde o to jestli obecně snesou mráz při skladování, případně nepatrném nabíjení (panely v našich zimách) zpravidla moc nedají a mírném vybíjení. Šlo prakticky o osvětlení a nějaká drobná elektronika. Pokud má někdo zkušenosti v takovýchto podmínkách s uvedeným provozem rád si je přečtu. Samozřejmě může se stát, že po týdnech zatažena vysvitne sluníčko a začne se nabíjet zmrzlá baterka, jak to proběhne, zničí se při tom, nebo než se ohřeje bude mít velký vnitřní odpor a pak už to bude Ok? Prostě zkušenosti LI-FE + zimní rekreační provoz. Klidně bych pro toto preferoval olovo, jenže v mrazu má podstatně nižší kapacitu a když to zahrnu do úvah už vlastně ani není levnější než Li-FE takže se pokouším ujasnit si možnosti.

Re: Provozování LI-FE za mrazu

PříspěvekNapsal: pon lis 02, 2020 9:56 pm
od vla
Můžeme to ukončit, skvělý OTA poradil. :)

Re: Provozování LI-FE za mrazu

PříspěvekNapsal: pon lis 02, 2020 10:08 pm
od Vláďa
Dělal jsem zařízení, kde z baterky běží měřící ústředna s dálkovým přenosem. https://vaelektronik.cz/epd160rd.html
Baterka LiFePO4 24V 12 Ah, ústředna si vezme cca 6W. Za normálních podmínek si EPD vytvoří dostatek energie pro dobíjení baterky z bludných proudů a uživí i ohřev baterky. Jenže u některých zařízení se baterka skoro nedobíjela. Tak se doplnil FV panýlek 20W a zavedlo se zapínání měřící ústředny jen párkrát za den na 5 minut.
Baterie se dobíjí takto: Pokud je dobíjecí proud menší, než 0,1C, baterie se pouze dobíjí bez ohledu na teplotu. Pokud je k dispozici proud větší a teplota pod +5 st, baterie se dobíjí 0,1C zbylým výkonem se ohřívá. Pokud se ohřeje nad +5 st, proudové omezení se zvedne na 0,5C. Četnost zapínání zátěže se přizpůsobuje stavu nabití baterie. Trvale běží jen procesor (cca 1 mA), který to řídí. Už to přežilo dvě zimy a vypadá to, že baterky drží.

Re: Provozování LI-FE za mrazu

PříspěvekNapsal: pon lis 02, 2020 11:21 pm
od diablo007
vla píše:Můžeme to ukončit, skvělý OTA poradil. :)

Zakopat to do země? Každopádně jestli je to dobrá rada povídej časem ji využijí i jiní

Re: Provozování LI-FE za mrazu

PříspěvekNapsal: úte lis 03, 2020 8:36 am
od josse
diablo007 píše:
vla píše:Můžeme to ukončit, skvělý OTA poradil. :)

Zakopat to do země? Každopádně jestli je to dobrá rada povídej časem ji využijí i jiní
Se zeptejte po zimě, jestli jsem musel přitopit...

Re: Provozování LI-FE za mrazu

PříspěvekNapsal: stř lis 04, 2020 5:10 pm
od rob.brno
Ještě by bylo zajímavé popsat jak se to chová při horní hranici, třeba při teplotách nad 30st. A co je pro aku horší, zda provozování v mrazech nebo za vyšších teplot.

Re: Provozování LI-FE za mrazu

PříspěvekNapsal: stř lis 04, 2020 5:28 pm
od josse
rob.brno píše:Ještě by bylo zajímavé popsat jak se to chová při horní hranici, třeba při teplotách nad 30st. A co je pro aku horší, zda provozování v mrazech nebo za vyšších teplot.
Nabíjení v mrazu je to poslední co LiIon Aku může udělat, pak už jen odvézt k recyklaci.

Při vyšších teplotách kromě nabíjení to snižuje životnost věkovou. Vyšší teploty při krátkém nabíjení svědčí povrchu elektrod.

V autě bych kopíroval Teslu(ohřev při nabíjení), doma se snažím držet je v nižší stabilní teplotě, zatím měli nejméně kolem 10°C, nejvíce kolem 18°C jestli si správně pamatuju. Uvidíme jestli i ty horní články zdržím nad +5°C.

Re: Provozování LI-FE za mrazu

PříspěvekNapsal: ned bře 28, 2021 1:17 pm
od rob.brno
Zajímavý článek o chování Li-aku za mrazu:
https://oze.tzb-info.cz/akumulace-elekt ... kumulatoru

Z článku vyplývá fatální problém lifepo provozovaného při nízkých teplotách. Jeho provozování už při -5st jej nenávratně likviduje.

Re: Provozování LI-FE za mrazu

PříspěvekNapsal: ned bře 28, 2021 3:19 pm
od vla
Asi špatně čtu, ale dle mě veškeré testy jsou dělané na li-on a ne li-fe, takže tvé jasné selhávání li-fe tam nějak nevidím.

Re: Provozování LI-FE za mrazu

PříspěvekNapsal: ned bře 28, 2021 5:13 pm
od Matess
čteš špatně... je to liion, life, lto. Jestli z toho lze dělat závěr a říct že to platí pro všechny life nějak nevím.

Re: Provozování LI-FE za mrazu

PříspěvekNapsal: ned bře 28, 2021 7:04 pm
od Martin P
Co jsem tam četl lifepo4 dopadlo nejhůř- 50%kapacity fuč
Z vlastní zkušenosti musím uznat že to odpovídá. Mé první lifepo4 baterie byly od uživatele, který je měl ve stodole a v zimě mu zmrzly. Kapacitu měly tak 50 až 60%, proudová zatížitelnost byla tak 20A. A to se jednalo o 200Ah Winstony.
Můj závěr je tedy naprosto jasný a jednoznačný- lifepo4 do mrazu nepatří!!!

Re: Provozování LI-FE za mrazu

PříspěvekNapsal: ned bře 28, 2021 8:55 pm
od marko250
Ale ten pokus prováděl amatér,který to celé opřel o datalist článků od číňana.Jako nabíjet life 1C na 3.65V a pak vybíjet 0.2C na 2V je smrt i za pokojové teploty.Jako popření marketingového lhaní o parametrech pro lepší prodej dobrý no,to vyvrátil.

Re: Provozování LI-FE za mrazu

PříspěvekNapsal: ned bře 28, 2021 10:34 pm
od fukuši
Shodou okolnosti jsem dělal cca měsíc zpět jak bylo kolem dne cca 0 stupnů test dojezdu u el.ktm a šlo to z 22km v lete tak na 17km jako nebylo to uplně vybite ale už to omezilo výkon tak to vypadá v lete 32km zima 24km verze 2,6kW/h.
Baterie 72S5P Li on 18650 2Ah (360ks).No dnes 9 stupnu a dojezd 18,5km po omezeni výkonu.Tak nevím jestli se to v lete vráti na těch 22.

Re: Provozování LI-FE za mrazu

PříspěvekNapsal: pon bře 29, 2021 7:04 am
od rob.brno
marko250 píše:Ale ten pokus prováděl amatér,který to celé opřel o datalist článků od číňana.Jako nabíjet life 1C na 3.65V a pak vybíjet 0.2C na 2V je smrt i za pokojové teploty.


Tak doc.Kazda z VUT určitě není amatér :-)
On tu chemii li-aku vyvíjí a má patentovanou vlastní technologii Li-aku, kterou dávají do výroby někde v severských zemí.

V tom testu ždíme aku na dřeň v cyklech 0-100% DoD. A taky podle jakých jiných parametrů by měl testovat než podle těch oficiálních od výrobce ?!!

Jinak samozřejmě souhlas s tím, že v běžném provozu to takto nikdo provozovat nebude.

Re: Provozování LI-FE za mrazu

PříspěvekNapsal: pon bře 29, 2021 10:13 am
od brin
Kazda je borec, mluvil jsem s ním docela dlouho po telefonu o baterkách a co plánuje. Jinak málokdo ví, že pokud potřebuje jednorázově navýšit kapacitu baterií a neřeší jejich životnost, lze je ždímat opravdu hustě. Třeba moderní lionky lze nabíjet klidně na 4,6 V a vybíjet do 2,5 V. Sice je to rychle oddělá, ale navýšíte tak dočasně jejich kapacitu až o 20 %. Je to super pro jednorázové záležitosti jako závody apod.

Re: Provozování LI-FE za mrazu

PříspěvekNapsal: pon bře 29, 2021 11:27 am
od marko250
rob.brno píše:
marko250 píše:Ale ten pokus prováděl amatér,který to celé opřel o datalist článků od číňana.Jako nabíjet life 1C na 3.65V a pak vybíjet 0.2C na 2V je smrt i za pokojové teploty.


Tak doc.Kazda z VUT určitě není amatér :-)
On tu chemii li-aku vyvíjí a má patentovanou vlastní technologii Li-aku, kterou dávají do výroby někde v severských zemí.

V tom testu ždíme aku na dřeň v cyklech 0-100% DoD. A taky podle jakých jiných parametrů by měl testovat než podle těch oficiálních od výrobce ?!!

Jinak samozřejmě souhlas s tím, že v běžném provozu to takto nikdo provozovat nebude.


A k čemu tedy ten test byl,k poznání že štítky výrobce lžou?To víme všichni tady,kdyby provedl provozní test dle kolen napětí, tak by to pro nás mělo vypovídající hodnotu.