LiFeYPO4 balancéry • Fórum | MyPower.CZ

Fórum | MyPower.CZ | Obnovitelné zdroje energie - energetická soběstačnost | Poslední návštěva: ned kvě 28, 2023 12:24 am


LiFeYPO4 balancéry

LiFePO4, LiFeYPO4, atd., zkušenosti, rady, tipy ...
PředchozíDalší

Re: LiFeYPO4 balancéry

Příspěvekod abrams » sob kvě 24, 2014 4:09 pm

Zdravím ,

je-li to adresováno mě , děkuji ::rolleyes:: .
Jak se tak torchu znám , brzy to budu dělat skoro celé znovu ::facepalm:: . Nejen kvůli chybám co byly na plošňáku , v konstrukci , ve zvolených součástkách , ale teď vidím co sem měl udělat jinak a co by šlo vylepšit :repair: . No , snad nedopadnu jako jeden chalupář jest při opékání špekáčků prohlásil ža má chalupu dodělanou ... v noci do ní fláknul blesk a vyhořela do základů :hell: .

Elektronům zdar *sun*

Edit : 800-tý příspěvek :celebrate1: toto letí :))
3,96kWp monokrystalů + 2x regl PCM60X + 24kWh LiFePO4 + 6kW HF sínus měnič , celé na 52V systému .
Chibi v textu vyhrazeny :D
Uživatelský avatar
abrams
 
Příspěvky: 2768
Registrován: ned črc 17, 2011 11:19 am
Bydliště: Brno


Re: LiFeYPO4 balancéry

Příspěvekod Frenky » sob kvě 24, 2014 5:18 pm

:celebrate1: K oslavám chyběl 30 Reputation. :celebrate1:

:cheers: Gratuluji ke konstrukci a k oslavám výročí. :cheers:
24x Solární panel JINKO SOLAR 225 Pmpp=225W, 2x Regulátor STUDER VT-80, 2x Střídač Studer XTM 4000-48, BSP, RCC, AKU 48V LFP200Ah, 2x AKU DURATHON E4815. Řizení a dohled, SDS, vlastní vyčítání arduinem DUE v krabičce (ARMOSY), export dat do RPi s databází a html stránkou.
http://95.85.214.80, viewtopic.php?f=3&t=4809
Uživatelský avatar
Frenky
podporuje fórum
 
Příspěvky: 796
Registrován: pon led 21, 2013 6:36 pm
Bydliště: Doubravička

Lokalita: Doubravička
Systémové napětí: 48V
Výkon panelů [Wp]: 8700
Kapacita baterie [kWh]: 25

Re: LiFeYPO4 balancéry

Příspěvekod mopadzi » čtv kvě 29, 2014 6:34 pm

zajímavé obvody od LT
aktivní i pasivní balancování
http://www.linear.com/product/LT8584#overview
kdo si hraje nezlobí
9xRenesola 240Wp+9x Benq 265Wp, 6xTrina 410Wp, 6x Leapton 450Wp, 2xStuder VT65 1xVT 80, 2x XTM4000-48, 40kW Lifepo4..vše ve výstavbě, hotovo 99%. BMW i3 BEV
?
mopadzi
podporuje fórum
 
Příspěvky: 918
Registrován: úte led 24, 2012 8:55 am


Re: LiFeYPO4 balancéry

Příspěvekod tomas » čtv kvě 29, 2014 8:07 pm

Vypadá to že ten LTC3300-1 je pro 6 článků, ale vzájemně se dají ty LTC3300-1 mezi sebou propojovat a tedy násobky článků po 6, až do 1000V jestli to dobře chápu. Balancování až 10A.
Jen jsou k tomu potřeba zřejmě pulzní trafka s převodem 1:1, ale ty by se dali nechat vyrobit, jen kdo je spočítá?
Chci elektrárnu s licencí a s prodejem přebytků nebo komunitní výměnou energie: ANO
Uživatelský avatar
tomas
 
Příspěvky: 2503
Registrován: pon bře 07, 2011 11:05 am
Bydliště: Třinec


Re: LiFeYPO4 balancéry

Příspěvekod mopadzi » čtv kvě 29, 2014 8:24 pm

tomas píše:Vypadá to že ten LTC3300-1 je pro 6 článků, ale vzájemně se dají ty LTC3300-1 mezi sebou propojovat a tedy násobky článků po 6, až do 1000V jestli to dobře chápu. Balancování až 10A.
Jen jsou k tomu potřeba zřejmě pulzní trafka s převodem 1:1, ale ty by se dali nechat vyrobit, jen kdo je spočítá?


jde o to že pro 16 článků už má multiplexer problém s napětím. Ty trafa jsou v datasheetech popsány vč. typu.
i když na http://chargery.com/ si na to troufl.

mě se líbí LT8584 s LT6804
kdo si hraje nezlobí
9xRenesola 240Wp+9x Benq 265Wp, 6xTrina 410Wp, 6x Leapton 450Wp, 2xStuder VT65 1xVT 80, 2x XTM4000-48, 40kW Lifepo4..vše ve výstavbě, hotovo 99%. BMW i3 BEV
?
mopadzi
podporuje fórum
 
Příspěvky: 918
Registrován: úte led 24, 2012 8:55 am


Re: LiFeYPO4 balancéry

Příspěvekod petr.truhlar » úte čer 17, 2014 3:21 pm

Zdravim vsechny. Snazil jsem se toto vlakno procist a moc jsem nezmoudrel. Chtel bych se zeptat. Zrovna mi dorazily 4xLiFeYPO4 (12V/90Ah) a k nim 2xAkumon A2. Jaky by mel byt spravny postup pro prvotni zapojeni. Jedna se mi predevsim prvni nabiti. Take bych potreboval vysvetlit jak ten akumon zapojit a zda dva na tyto 4 baterky budou stacit. System bych chtel mit zapojeny na 24V.
Dival jsem se na tento pdf http://files.i4wifi.cz/inc/_doc/attach/ ... ns_ENG.pdf a ve schematu se ztracim. Existuje nejaky navod pro blbce? Regulator budu jeste objednavat (rozhodl jsem se pro TriStar TS-MPPT-60) a menic take (Měnič Victron Quattro 24V 3000VA sinus) ktery bude slouzi take pro nabijeni techto clanku.
10*290Wp POLY, 2*450Wp Mono, 5000VA Victron Multiplus , VT-65, Victron 20/100, 16*190Ah LifePo4
?
petr.truhlar
 
Příspěvky: 75
Registrován: úte říj 29, 2013 12:28 pm


Re: LiFeYPO4 balancéry

Příspěvekod brumlaj » stř čer 18, 2014 9:15 am

jedná se o 4 články a výsledné napětí je 12V, nebo jde o 4 baterie každá o napětí 12V? Výsledné napětí předpokládáš 24V, jde tedy o baterie a předpokládáš sérioparalelní řazení? Proč jsi se rozhodnul pro 24V a ne 48V(nižsí proudy, menší ztráty)?
Moudrost nepřichází vždy s věkem, někdy věk přichází sám.
?
brumlaj
 
Příspěvky: 2467
Registrován: ned kvě 12, 2013 1:24 pm


Re: LiFeYPO4 balancéry

Příspěvekod petr.truhlar » stř čer 18, 2014 11:29 am

Jedna se o 4 baterie a kazda ma 12V. A presne jak rikas chystam se o sérioparalelní řazení s vyslednym napeti 24V. Baterie budou od panelu asi 5 metru, tak jsem nepredpokladal ze ztraty budou tak velke. Jak jsem psal tak zatim mam jen baterie + ty 2 akumony v2 a teda jeste taky panley 4xSCHUTTEN Poly 290Wp 72 cells (MPPT 35V).
10*290Wp POLY, 2*450Wp Mono, 5000VA Victron Multiplus , VT-65, Victron 20/100, 16*190Ah LifePo4
?
petr.truhlar
 
Příspěvky: 75
Registrován: úte říj 29, 2013 12:28 pm


Re: LiFeYPO4 balancéry

Příspěvekod petr.truhlar » stř čer 18, 2014 11:36 am

Samozrejme si rad necham poradi. Jestli je 48V vyhodnejsi, zatim by jeste nebyl problem se pro to rozhozhodnout, jelikoz menic jsem jeste neporizoval.
10*290Wp POLY, 2*450Wp Mono, 5000VA Victron Multiplus , VT-65, Victron 20/100, 16*190Ah LifePo4
?
petr.truhlar
 
Příspěvky: 75
Registrován: úte říj 29, 2013 12:28 pm


Re: LiFeYPO4 balancéry

Příspěvekod SJM » stř čer 18, 2014 9:47 pm

Baterie čtyř článků LiFeYPO 90 Ah je obtížné balancovat, již to na foru bylo uvedeno - viz abrams a jeden další příklad.
Lepší variantou by bylo koupit jednotlivé články, nebo pokud jsou již koupené 90Ah bloky, tak sejmout horní kryt a 4 články balancovat jednotlivě. Důsledek rozbalancování může být likvidační pro nejslabší články baterie.
?
SJM
 
Příspěvky: 586
Registrován: pon dub 23, 2012 1:51 pm


Re: LiFeYPO4 balancéry

Příspěvekod petr.truhlar » čtv čer 19, 2014 8:21 am

Tomu rozumim. Ted uz pozde bycha honit, ale nechci clanky rozdelavat dokud jsou v zaruce. Abrams mi jiz poslal ve zprave jak to mam zapojit, kdyztak pirpojim obrazek kdyz by to nekoho zajimalo.
Přílohy
connection_akumon_4aku.JPG
10*290Wp POLY, 2*450Wp Mono, 5000VA Victron Multiplus , VT-65, Victron 20/100, 16*190Ah LifePo4
?
petr.truhlar
 
Příspěvky: 75
Registrován: úte říj 29, 2013 12:28 pm


Re: LiFeYPO4 balancéry

Příspěvekod brumlaj » pát čer 20, 2014 10:48 pm

sérioparalelní zapojení baterií jak plánuješ by mohlo zvýšit spolehlivost ale to se v tomto případě asi nestane. Nemáš indikaci vadné části baterie. Důležité je vypínat nabíjení přesně v okamžiku kdy začne libovolný akumon topit. I tak pravděpodobně zničíš baterii, protože nenabíjíš řízeně pouze to, co jsi z baterie vysál. Holt potvrzuje se, že abramsovy zkušenosti jsou nepřenosné......

48V je investicí do budoucna, hůř se ale napájí DC spotřebiče.
Moudrost nepřichází vždy s věkem, někdy věk přichází sám.
?
brumlaj
 
Příspěvky: 2467
Registrován: ned kvě 12, 2013 1:24 pm


Re: LiFeYPO4 balancéry

Příspěvekod SJM » sob čer 21, 2014 8:29 am

brumlaj píše:48V je investicí do budoucna, hůř se ale napájí DC spotřebiče.


Z jakého důvodu by měl být DC-DC měnič 48-19V nebo 48-12V horší než 24-19V nebo 24-12V?
?
SJM
 
Příspěvky: 586
Registrován: pon dub 23, 2012 1:51 pm


Re: LiFeYPO4 balancéry

Příspěvekod brumlaj » sob čer 21, 2014 8:40 am

Neexistuje důvod proč by měl být technicky horší, jen není tak běžně na trhu. Překoná-li se tento zádrhel, tak je 48V správná volba.
Moudrost nepřichází vždy s věkem, někdy věk přichází sám.
?
brumlaj
 
Příspěvky: 2467
Registrován: ned kvě 12, 2013 1:24 pm


Re: LiFeYPO4 balancéry

Příspěvekod fukuši » sob čer 21, 2014 9:36 am

48V je jednoznačná volba pokud to člověk myslí vážně.Je to první krok k soběstačnosti.Každej na to příjde dřív či později.
I tak mi tam sem tam skočí 170A okamžitej proud.340 si už ani nechci představit.
?
fukuši
 
Příspěvky: 356
Registrován: úte úno 19, 2013 10:27 pm


Re: LiFeYPO4 balancéry

Příspěvekod vata » sob čer 21, 2014 2:28 pm

fukuši píše:48V je jednoznačná volba pokud to člověk myslí vážně.Je to první krok k soběstačnosti.Každej na to příjde dřív či později.
I tak mi tam sem tam skočí 170A okamžitej proud.340 si už ani nechci představit.

No, já bych tak negeneralizovala, myslím to zcela vážně, jsem na 12V a energeticky soběstačná z 80% :)
edit: A abych zůstala on-toppic - balancování právě kvůli pouhým čtyřem článkům v sérii nijak sofistikovaně řešit nemusím.
Inteligentní ostrov - www.vati.cz
Uživatelský avatar
vata
 
Příspěvky: 1403
Registrován: pon zář 12, 2011 10:32 am


Re: LiFeYPO4 balancéry

Příspěvekod fukuši » sob čer 21, 2014 3:45 pm

vata píše:
fukuši píše:48V je jednoznačná volba pokud to člověk myslí vážně.Je to první krok k soběstačnosti.Každej na to příjde dřív či později.
I tak mi tam sem tam skočí 170A okamžitej proud.340 si už ani nechci představit.

No, já bych tak negeneralizovala, myslím to zcela vážně, jsem na 12V a energeticky soběstačná z 80% :)
edit: A abych zůstala on-toppic - balancování právě kvůli pouhým čtyřem článkům v sérii nijak sofistikovaně řešit nemusím.

To si vůbec nedokážu představit,to bych musel bydlet sám pak by to šlo ale pro 4 člennou domácnost s mírnou kázní...
?
fukuši
 
Příspěvky: 356
Registrován: úte úno 19, 2013 10:27 pm


Re: LiFeYPO4 balancéry

Příspěvekod honzasl » sob čer 21, 2014 4:39 pm

Neexistuje důvod proč by měl být technicky horší, jen není tak běžně na trhu. Překoná-li se tento zádrhel, tak je 48V správná volba.


Jenom malá poznámka. Vyšší systémové napětí je vždycky lepší, o tom žádná diskuze.
Na druhou stranu, třeba u kolejových vozidel byly tradičně obyčejné osobní vozy s malou spotřebou (svícení a regulace) projektovány na 24V (topí se VN napětím z lokomotivy), zdrojem byl altík na nápravě, dnes měnič VN/24V. Vozy s velkou spotřebou (přívěsy za motoráky s naftovým topením) se dělaly tradičně na 48V (zdroj spalovací motor+alt/dynamo). Podobně byla na 48V palubní síť elektrických lokomotiv (alespoň těch z Plzně se slepicí ve znaku). Lokomotov se vyrábělo hodně, existovaly přístroje, stroje i spotřebice (na každé lokomotivě najdete třeba vařič na 48V) - a na náklady se zas tak moc nehledělo.

Dnes je situace jiná, lokomotiv se vyrábí málo a je snaha ušetřit - takže se v konstrukci přešlo na využívání elektrické "bižuterie" z velkosériové produkce pro automobilní průmysl. Takže se přešlo, přes nevýhody, na nižší napětí 24 V u všech nových lokomotiv. Na 24V se dá koupit všechno a je to levné. Na 48 V je to zakázková výroba, některé věci jsou nesehnatelné za rozumné peníze. Pokud jsou někde potřeba velké výkony (pohon motorů), nasazuje se měnič 24V/3~400V

Tím jsem chtěl jen říct, že nelze očekávat, že by v brzké budoucnosti bylo k dispozici nějak více zařízení na 48V z velkosériové produkce. Takže:
- systémové napětí baterií - 48V i více, podle libosti
- systémové napětí DC rozvodů - 24V, je to levné, dostupné, perspektivní. V IEEE normách předpokládají pro budoucí "DC in home" bytové rozvody 24V, 4A, tj. s bezpečným malým napětím a s proudy, které půjdou jakž takž bezpečně vypínat a rozpojovat (takže žádné konvice a vařiče :( ).

Tak jako tak se pro profesionální provedení DC rozvodů nedá moc počítat s přímým připojením rozvodu na svorky baterie, vždycky bude potřeba nějaký DC-DC měnič, který se postará minimálně o to, že napětí v rozvodech nebude kolísat podle potřeb baterie (nabíjení, vybíjení), ale udrží se v mezích rozumných pro spotřebiče (+.10%). A je už potom fuk, jetli to bude 48-24, nebo XX-24.
----------------------------------------
http://honzasl.blogspot.cz/
?
honzasl
 
Příspěvky: 275
Registrován: stř srp 29, 2012 9:25 pm


Re: LiFeYPO4 balancéry

Příspěvekod xmasin » sob čer 21, 2014 4:53 pm

Myslím, že 48V DC se používá poměrně dost, ale hlavně v telekomunikacích. Tam kde pracuji máme prakticky vše na 48V, průšvih je, že většinou se použije pouze usměrňovač 230/400V AC -> 48V DC. Ale i tady se musí řešit kabeláž, třeba jedna serverovna jede na 48V a projektovaná proudová zátěž je 1200A, hlavní rozvadeč je tudíž trochu masivní a místo kabelů se používají slušný lana a v rozvaděči spíš měděná pásovina, pokud se tak dá říct kusu mědi cca 20x5x120 cm. Zálohování je potom řešeno olověnými články 2V/1500Ah a bez balancování, ale je pravda, že se články necyklují a slouží pouze k překlenutí výpadku než naskočí generátor. Bohužel měničů 48V -> 230V jsem taky moc neviděl.
?
xmasin
 
Příspěvky: 1747
Registrován: čtv čer 28, 2012 8:45 pm


Re: LiFeYPO4 balancéry

Příspěvekod honzasl » ned čer 22, 2014 5:50 am

Pravda, zapoměl jsem na systém PoweOverEthernet, který, pokud je v "profesionální" verzi IEEE 802.3af udělán s napětím 48 V.
http://cs.wikipedia.org/wiki/Power_over_Ethernet
----------------------------------------
http://honzasl.blogspot.cz/
?
honzasl
 
Příspěvky: 275
Registrován: stř srp 29, 2012 9:25 pm


PředchozíDalší

Zpět na LiFe*

Kdo je online

Uživatelé procházející toto fórum: CC [Bot] a 0 návštevníků

Reputation System ©'