Přeji pěkný den,
a protože je pátek, mám pro Vás další článek ke čtení, zamyšlení i diskuzi. Tentokrát se podíváme na Hyundai Sonatu se solárními panely na střeše.
Karel Kilián
Hyundai Sonata Hybrid bude mít solární střechu
Sluneční paprsky mohou napájet váš dům, ale co vaše auto? K výrobcům, kteří experimentují se solárními nabíjecími systémy, se nově přidává jihokorejský Hyundai. Jeho hybridní sedan Sonata 2020 dostane „solární střechu“, jejímž úkolem je nabíjení baterie, pohánějící elektromotor. Výrobce plánuje přidat v několika příštích letech solární variantu i k dalším svým modelům.
Jak už čtenáři MyPower.CZ jistě tuší, výkon křemíkových solárních panelů s plochou odpovídající střeše osobního automobilu nebude nijak závratný. Sám výrobce tvrdí, že s jejich pomocí bude možné nabít baterii automobilu na 30 - 60 % kapacity během šesti hodin. To by mělo přinést až 1300 „bezplatných“ kilometrů ročně - číslo vypadá působivě, ale jde asi o 3,5 kilometru denně.
To opravdu není mnoho, nicméně na druhou stranu při typickém scénáři všedního dne to s hybridem může fungovat. Majitel ráno dojede do práce, kde si „odkroutí“ svých osm hodin. Pokud jeho auto po tuto dobu stojí na slunečném místě, může tímto způsobem doplnit část energie, kterou vyčerpalo cestou do zaměstnání. Solární střecha přitom plní svůj účel při stání na parkovišti i během jízdy.
Hybrid se solárem
Podle automobilky může zdroj „zelené“ energie na střeše automobilu současně nejen snížit náklady na palivo, ale také emise oxidu uhličitého do atmosféry. Při vývoji solárního nabíjecího systému zohlednil Hyundai Motor nejen jeho účinnost, ale také design.
Hybridní vůz pochopitelně není elektromobil - elektromotor používá jen v nějaké více či méně omezené míře, nejčastěji při rozjezdech a pojíždění. I proto jsou jeho akumulátory podstatně menší, takže k úplnému nabití potřebují méně energie. Čistě prakticky dává instalace solární střechy na hybridní auto větší smysl než v případě elektromobilu.
Poskytovaný nabíjecí výkon sice není nijak ohromující, ale ukazuje, že solární střechy mají v segmentu elektrických a hybridních vozů potenciál. Instalace na Sonatu je důkazem, že střešní solární panely nemusí být omezeny jen na luxusní značky a experimentální vozidla.
Pro a proti solárních střech
Senior vice prezident Heui Won Yang u příležitosti představení hybridní Sonaty 2020 uvedl: „Technologie solární střechy je dobrým příkladem toho, jak se Hyundai Motor pohybuje směrem k tomu, aby se stal poskytovatelem čisté mobility. Tato technologie umožňuje našim zákazníkům aktivně řešit problematiku emisí. Snažíme se dále rozšiřovat aplikaci technologie i mimo ekologickou řadu vozidel, včetně aut se spalovacím motorem.“
Každopádně instalace fotovoltaických panelů na automobily není žádnou novinkou. Na „solární střechu“ vsadil například luxusní plug-in hybrid Karma Revero, zatímco Toyota pokryla soláry dokonce i kapotu. Na tento koncept sází také nizozemská firma Lightyear, která v červnu tohoto roku představila prototyp svého prvního elektrického automobilu One.
Ač zní představa elektrického vozu, který není nutné připojovat do zásuvky, velice lákavě, realita je zatím podstatně méně optimistická. Solární články zvyšují výrobní náklady a tím i konečnou cenu vozidla. Vedle toho se jejich přítomnost také podepisuje na hmotnosti a tím částečně i na spotřebě. Měly by být umístěny tak, aby absorbovaly maximum slunečního záření, což ovšem nemusí být v tomto případě vždy možné.
Hyundai Sonata kráčí vpřed
Vůz Hyundai Sonata Hybrid je založen na nejnovější generaci této modelové řady, vyznačující se poměrně stylovým designem. Kromě hybridní varianty bude k dispozici i klasická verze, poháněná výhradně spalovacím motorem. Obě varianty získají „digitální klíč“ Digital Key, který umožňuje řidiči používat chytrý telefon místo tradičního dálkového ovladače.
Hybridní verze bude mít vedle elektromotoru s výkonem 38 kilowattů také klasický spalovací motor Smartstream G2.0 GDi HEV a celkový výkon tak může být až 193 koňských sil. Přenos síly na kola má zajišťovat hybridní šestistupňová převodovka s technologií Active Shift Control, jejímž úkolem je plynulejší řazení. Kombinovaná spotřeba se má pohybovat kolem 5,0 litrů paliva na sto kilometrů.
Novou Sonatu je nyní možné koupit v Jižní Koreji a v dohledné době se plánuje zahájení prodejů v Severní Americe. Jihokorejská automobilka však v současnosti nemá v plánu rozšířit prodej tohoto modelu na evropský trh. Očekávaná cena se v USA pohybuje v přepočtu kolem 580 tisíc korun.
Dává vám hybrid se solární střechou smysl?
Zdroje: digitaltrends.com, tehnot.com, 4pda.ru, engadget.com, hyundai.news, autoblog.com.