Přeji všem krásný poslední květnový pátek!
Jak se stalo zvykem, přináším další článek ke čtení, zamyšlení a případné diskuzi.
Karel Kilián
Elektromobily mohou zkrátit návratnost investice do solárůKombinace střešní fotovoltaiky s akumulátorem a elektrickým vozidlem
může zkrátit dobu návratnosti investice domácího solárního systému na méně než polovinu. To je dobrá zpráva pro všechny, kdož uvažují o přechodu na obnovitelné zdroje energie.
Výše uvedené tvrzení vychází
ze zprávy, kterou vypracoval Institut pro energetickou ekonomiku a finanční analýzu (IEEFA). Analyzoval v ní ekonomický dopad využívání solární energie, baterií a elektromobilů v návaznosti na účinky různých pobídek a překážek ve Velké Británii a Německu.
Zpráva tvrdí, že
baterie a elektromobily mohou vylepšit ekonomickou stránku využívání solární energie tím, že umožní domácnostem využívat více elektřiny, kterou produkují. Tím se zkrátí doba návratnosti vynaložených nákladů. V budoucnu to může znamenat zásadní změnu energetického systému směrem k „dekarbonizaci, decentralizaci, digitalizaci a demokratizaci“.
Elektromobily jako výhoda„
Elektrická vozidla vytvářejí nový zdroj poptávky po solární energii,“ řekl Christian Kunze, spoluautor zprávy a odborník na energetiku ze společnosti Smart Innovation Norway. „Ukládání do baterií dává domácnostem lepší kontrolu nad tím, jak využívají elektřinu, vyrobenou fotovoltaickým systémem.“
Poměrně optimisticky vypadají vyhlídky do budoucnosti - tedy alespoň dle použitých modelů. V současnosti je návratnost investice do solárních panelů, baterie a elektromobilu ve Velké Británii téměř devět let a v Německu zhruba o dva roky méně. Odborníci předpokládají, že v roce 2029 by mohla být tato čísla podstatně menší - konkrétně
ve Velké Británii 1,8 roku a v Německu 1,2 let. O rok později by měla klesnout dokonce pod hranici jednoho roku.
Ačkoli byla v rámci studie modelována situace pouze ve Velké Británii a v Německu, Institut pro energetickou ekonomiku a finanční analýzu předpokládá,
že stejné trendy můžeme očekávat i v dalších zemích. Zejména markantní mají být v jihoevropských státech a v Austrálii.
Kladů je celá řadaPřidáme-li do výpočtů „zdánlivě neoriginální regulační reformu“, která umožní domácnostem
prodávat vyrobenou solární energii na velkoobchodním trhu, budou výsledky rovnice ještě lepší, a to jak pro spotřebitele, tak pro distribuční soustavu.
„
Baterie a elektromobily mohou vylepšit ekonomickou stránku instalace střešních solárních panelů tím, že umožní domácnostem využívat více energie, kterou produkují. Tím se zvýší úspory na účtech za elektřinu,“ uvádí zpráva. Tyto úspory jsou v průběhu času stále zajímavější, protože
ceny solárních panelů, baterií a elektromobilů neustále klesají.
Zpráva také upozorňuje na pokračující
význam vládních dotací pro zelené a čisté technologie, jako je ukládání energie do akumulátorů a elektrických vozidel. Ty motivují obyvatele k nákupu potřebného vybavení a vedou k růstu využívání obnovitelných zdrojů energie.
Soběstačnost razí i TeslaZpráva konstatuje, že poměrně dlouhá návratnost investic do solární energie v Británii je z velké části způsobena nedávným zrušením všech solárních tarifů, což znamená, že domácnosti s novými střešními fotovoltaickými systémy musejí svou energii bezplatně odvést, pokud neuzavřely dohodu s poskytovateli elektřiny.
„Velkorysé dotace na obnovitelné zdroje energie jsou sice překonané, ale jejich
úplné vyřazení bez náhrady narušilo trh," říká analytik Gerard Wynn. „Došli jsme k závěru, že elektromobily budou v příštích pěti až deseti letech stále silnějším hnacím motorem změn v domácích energetických systémech a širších elektrických sítích,“ uzavírá spoluautor studie Arjun Flora.
Snižující se náklady na baterie a elektrická vozidla mohou tedy přispět k další fázi růstu využívání obnovitelných zdrojů energie, včetně solární. To je ostatně i idea Elona Muska - generálního ředitele společnosti Tesla. Jeho firma nabízí kromě elektromobilů i kompletní vybavení pro vybudování domácí solární elektrárny. Jestliže si zákazník koupí elektromobil, fotovoltaické panely a baterii, může auto nabíjet elektřinou, kterou si sám vyrobí, tedy (odmyslíme-li si náklady) prakticky zadarmo.
A to je právě ten bod, ve kterém začínají elektrická auta dávat smysl.
Jak vidíte vývoj návratnosti solárních elektráren vy?Zdroje: thedriven.io, ieefa.org, ieefa.org.