Loď Manta ekologicky posbírá odpad z moří
Napsal: pát čer 25, 2021 1:43 pm
Dobrý den,
je tu poslední červnový pátek a s ním další článek ke čtení, zamyšlení a diskuzi. Dnes o zajímavém ekologickém projektu lodi, která bude čistit oceány a moře.
Přeji hezký den.
Karel Kilián
Loď Manta ekologicky posbírá odpad z moří
Švýcarská organizace The SeaCleaners představila Mantu - první recyklační loď, určenou ke sběru a zpracování velkého množství plovoucího plastového odpadu z moří. Plavidlo, které je výsledkem tříletého výzkumu a vývoje, bude „sloužit také jako špičková vědecká laboratoř pro pozorování, analýzu a pochopení znečištění oceánů plasty“.
Podle oficiálních webových stránek bude loď minimalizovat spotřebu energie, uhlíkovou stopu a provozní náklady tím, že jako preferovaný způsob pohonu bude používat plachty. Je navržena tak, aby fungovala „až 75 % času bez využití fosilních paliv, a stala se tak první pracovní lodí s tak vysokou mírou energetické autonomie“.
Prim hrají obnovitelné zdroje
Hlavním důvodem, proč o tomto plavidle píšeme na MyPower.cz, je skutečnost, že k výrobě elektrické energie používá hned několik typů obnovitelných zdrojů - mimo jiné energii ze slunce, vody a větru. Na palubě budou dvě větrné turbíny, které mají vyrábět až 100 kW elektřiny.
Naší pozornosti rozhodně nemůže ujít téměř 500 m² fotovoltaických panelů, které budou vyrábět přibližně 100 kWp elektrické energie. Třetina těchto panelů bude umístěna na zatahovacích křídlech, která dávají plavidlu vzhled paryby jménem manta obrovská - právě ta dala lodi její název.
Když bude loď poháněna plachtami, pustí se do akce dva hydroelektrické generátory, které budou dodávat až 100 kW elektřiny. Dalším zdrojem energie má být jednotka na přeměnu odpadu na energii, která bude vyrábět dalších až 100 kW.
V souladu s mezinárodními předpisy bude loď vybavena dvěma dieselovými motory. Jejich úkolem bude umožnit manévrování při nízkých rychlostech a zajišťovat bezpečnost posádky. Zvýšená manévrovatelnost umožní lodi přiblížit se při sběru a zpracování plastů k pobřeží.
Ekologicky vpřed
Manta je vybavena hybridním pohonným systémem, který kombinuje automaticky řízené plachty z modelu DynaRig a šroubové pohonné jednotky poháněné elektromotory. Elektrickou energii potřebnou k řízení plachet a chodu elektromotorů, dodává palubní zařízení určené k výrobě obnovitelné energie, jednotka pro přeměnu energie z odpadu a konvenční generátory.
Preferovaným způsobem pohybu je plachtění, avšak hybridní pohonný systém umožňuje manévrování při nízkých rychlostech během citlivých operací, jako je vplouvání do přístavů a vyplouvání z nich, či sběr odpadu, který se provádí v rychlosti 2 až 3 uzly.
Manta je obratná, energeticky účinná a může dosáhnout maximální rychlosti přes 12 uzlů (cca 22 km/h). Celá loď je vysoká 62 metrů, široká 26 metrů (46 metrů s vysunutými „solárními křídly“) a dlouhá 56,5 metrů. Její celková hmotnost je 1800 tun.
Manta - sběrač odpadů
Na palubě budou připraveny také dva menší čluny Mobula 8 a Mobula 10 (i zde je název inspirovaný podvodním světem - konkrétně rejnoky). Díky nim bude možné se dostat do úzkých a mělkých oblastí, jako jsou řeky, potoky, přístavy, jezera a podobně.
Plachetnice Manta napodobuje rejnoka mantu, který proplouvá vodou a mezi svými trupy filtruje plastové nečistoty. Těmi zásobuje jednotku pro přeměnu odpadu na energii, jež vyrábí energii pro její pohonný systém.
Z nástinu mise vyplývá, že Manta má čtyři metody sběru a zařízení, které třídí, zpracovává a znovu využívá až 100 % shromážděného odpadu. Ponese také nejmodernější vědecké zařízení pro geolokaci, kvantifikaci a záznam podrobností o znečištění. Získané informace pak budou sdíleny s vědeckou komunitou.
Znečištěné oceány jsou problém
Podle dat publikovaných výrobcem katamaránu je do oceánů každou minutu vypuštěno těžko představitelných 17 tun plastového odpadu. Toto chování negativně ovlivňuje více než 1400 druhů mořských živočichů.
Manga je prezentována jako konkrétní řešení proti znečištění, které má přinést řadu průkopnických řešení. Na palubě lodi Manta se budou konat i další vědecké mise, a když bude kotvit v přístavu, bude pořádat vzdělávací a naučné konference pro širokou veřejnost.
Má fungovat jako ukázka inovativních technologických řešení pro nakládání s odpady a jejich opětovné využití, jakož i coby demonstrace čistých lodních technologií pro „chytrá zelená plavidla“. Bude demonstrovat zavádění oběhového hospodářství v oblastech svého působení.
Technické parametry
Sběrné systémy jsou schopné zachytávat plastový odpad od velikosti 10 milimetrů. Ročně mohou nasbírat pět až deset tisíc tun, přičemž v závislosti na hustotě rozložení vrstev odpadu může Manta shromáždit 1 až 3 tuny odpadu za hodinu.
Loď je schopná přímo na místě zpracovat 90 až 95 % shromážděného odpadu. Její systém se skládá z třídicí jednotky, kde se ručně třídí odpad podle druhu, a z jednotky pro přeměnu odpadu na energii, jež prostřednictvím pyrolýzy přeměňuje odpad na elektřinu. Tato ekologická metoda nevypouští do ovzduší téměř žádné emise CO2 ani jiné znečišťující látky.
Primárním účelem Manty je přeměna odpadu na energii, nikoli jeho skladování, protože to by zvyšovalo hmotnost lodi a její spotřebu. Odpad, který není okamžitě znovu využit, se balí do velkých pytlů a ukládá na palubu nebo trup lodi. Kapacita skladu odpadu je 140 m3 (přibližně 50 tun). Kromě toho jsou zde dva kontejnery o objemu 33 m3: jeden na sítě a druhý na nebezpečný odpad. Pouze ve výjimečných případech, kdy se odpad nepřeměňuje na energii, je během zastávek v přístavech svěřen místním zařízením na zpracování odpadu nebo recyklaci.
Ekologie na prvním místě
Konstruktéři provedli kompletní posouzení životního cyklu lodi a posoudili její dopad na životní prostředí ve všech fázích. To zahrnuje vše od první fáze montáže (včetně těžby potřebných zdrojů), až po poslední fázi ekologické likvidace. Díky tomu zvolili nejkvalitnější, nejekologičtější a nejrecyklovatelnější materiály s nejnižší uhlíkovou stopou.
Výsledkem je, že trupy lodi Manta budou vyrobeny z 95 % z recyklovatelné oceli a nástavba s kabinou a velitelským můstkem bude vyrobena ze 100% recyklovatelného hliníku. Toto provedení také umožnilo najít správnou rovnováhu mezi použitými materiály a hmotností lodi, což zajistilo, že Manta bude energeticky co nejúspornější.
Díky své energetické nezávislosti má loď téměř neomezený dojezd, což jí umožňuje rychle dosáhnout jakéhokoli místa na celém světě. Typicky se bude jednat o ústí a ústí velkých řek, kde se koncentrují vrstvy odpadu, nebo o oblasti zasažené klimatickými riziky a/nebo přírodními katastrofami.
Co říkáte na loď Manta?
Zdroje: latitude38.com, theseacleaners.org.
je tu poslední červnový pátek a s ním další článek ke čtení, zamyšlení a diskuzi. Dnes o zajímavém ekologickém projektu lodi, která bude čistit oceány a moře.
Přeji hezký den.
Karel Kilián
Loď Manta ekologicky posbírá odpad z moří
Švýcarská organizace The SeaCleaners představila Mantu - první recyklační loď, určenou ke sběru a zpracování velkého množství plovoucího plastového odpadu z moří. Plavidlo, které je výsledkem tříletého výzkumu a vývoje, bude „sloužit také jako špičková vědecká laboratoř pro pozorování, analýzu a pochopení znečištění oceánů plasty“.
Podle oficiálních webových stránek bude loď minimalizovat spotřebu energie, uhlíkovou stopu a provozní náklady tím, že jako preferovaný způsob pohonu bude používat plachty. Je navržena tak, aby fungovala „až 75 % času bez využití fosilních paliv, a stala se tak první pracovní lodí s tak vysokou mírou energetické autonomie“.
Prim hrají obnovitelné zdroje
Hlavním důvodem, proč o tomto plavidle píšeme na MyPower.cz, je skutečnost, že k výrobě elektrické energie používá hned několik typů obnovitelných zdrojů - mimo jiné energii ze slunce, vody a větru. Na palubě budou dvě větrné turbíny, které mají vyrábět až 100 kW elektřiny.
Naší pozornosti rozhodně nemůže ujít téměř 500 m² fotovoltaických panelů, které budou vyrábět přibližně 100 kWp elektrické energie. Třetina těchto panelů bude umístěna na zatahovacích křídlech, která dávají plavidlu vzhled paryby jménem manta obrovská - právě ta dala lodi její název.
Když bude loď poháněna plachtami, pustí se do akce dva hydroelektrické generátory, které budou dodávat až 100 kW elektřiny. Dalším zdrojem energie má být jednotka na přeměnu odpadu na energii, která bude vyrábět dalších až 100 kW.
V souladu s mezinárodními předpisy bude loď vybavena dvěma dieselovými motory. Jejich úkolem bude umožnit manévrování při nízkých rychlostech a zajišťovat bezpečnost posádky. Zvýšená manévrovatelnost umožní lodi přiblížit se při sběru a zpracování plastů k pobřeží.
Ekologicky vpřed
Manta je vybavena hybridním pohonným systémem, který kombinuje automaticky řízené plachty z modelu DynaRig a šroubové pohonné jednotky poháněné elektromotory. Elektrickou energii potřebnou k řízení plachet a chodu elektromotorů, dodává palubní zařízení určené k výrobě obnovitelné energie, jednotka pro přeměnu energie z odpadu a konvenční generátory.
Preferovaným způsobem pohybu je plachtění, avšak hybridní pohonný systém umožňuje manévrování při nízkých rychlostech během citlivých operací, jako je vplouvání do přístavů a vyplouvání z nich, či sběr odpadu, který se provádí v rychlosti 2 až 3 uzly.
Manta je obratná, energeticky účinná a může dosáhnout maximální rychlosti přes 12 uzlů (cca 22 km/h). Celá loď je vysoká 62 metrů, široká 26 metrů (46 metrů s vysunutými „solárními křídly“) a dlouhá 56,5 metrů. Její celková hmotnost je 1800 tun.
Manta - sběrač odpadů
Na palubě budou připraveny také dva menší čluny Mobula 8 a Mobula 10 (i zde je název inspirovaný podvodním světem - konkrétně rejnoky). Díky nim bude možné se dostat do úzkých a mělkých oblastí, jako jsou řeky, potoky, přístavy, jezera a podobně.
Plachetnice Manta napodobuje rejnoka mantu, který proplouvá vodou a mezi svými trupy filtruje plastové nečistoty. Těmi zásobuje jednotku pro přeměnu odpadu na energii, jež vyrábí energii pro její pohonný systém.
Z nástinu mise vyplývá, že Manta má čtyři metody sběru a zařízení, které třídí, zpracovává a znovu využívá až 100 % shromážděného odpadu. Ponese také nejmodernější vědecké zařízení pro geolokaci, kvantifikaci a záznam podrobností o znečištění. Získané informace pak budou sdíleny s vědeckou komunitou.
Znečištěné oceány jsou problém
Podle dat publikovaných výrobcem katamaránu je do oceánů každou minutu vypuštěno těžko představitelných 17 tun plastového odpadu. Toto chování negativně ovlivňuje více než 1400 druhů mořských živočichů.
Manga je prezentována jako konkrétní řešení proti znečištění, které má přinést řadu průkopnických řešení. Na palubě lodi Manta se budou konat i další vědecké mise, a když bude kotvit v přístavu, bude pořádat vzdělávací a naučné konference pro širokou veřejnost.
Má fungovat jako ukázka inovativních technologických řešení pro nakládání s odpady a jejich opětovné využití, jakož i coby demonstrace čistých lodních technologií pro „chytrá zelená plavidla“. Bude demonstrovat zavádění oběhového hospodářství v oblastech svého působení.
Technické parametry
Sběrné systémy jsou schopné zachytávat plastový odpad od velikosti 10 milimetrů. Ročně mohou nasbírat pět až deset tisíc tun, přičemž v závislosti na hustotě rozložení vrstev odpadu může Manta shromáždit 1 až 3 tuny odpadu za hodinu.
Loď je schopná přímo na místě zpracovat 90 až 95 % shromážděného odpadu. Její systém se skládá z třídicí jednotky, kde se ručně třídí odpad podle druhu, a z jednotky pro přeměnu odpadu na energii, jež prostřednictvím pyrolýzy přeměňuje odpad na elektřinu. Tato ekologická metoda nevypouští do ovzduší téměř žádné emise CO2 ani jiné znečišťující látky.
Primárním účelem Manty je přeměna odpadu na energii, nikoli jeho skladování, protože to by zvyšovalo hmotnost lodi a její spotřebu. Odpad, který není okamžitě znovu využit, se balí do velkých pytlů a ukládá na palubu nebo trup lodi. Kapacita skladu odpadu je 140 m3 (přibližně 50 tun). Kromě toho jsou zde dva kontejnery o objemu 33 m3: jeden na sítě a druhý na nebezpečný odpad. Pouze ve výjimečných případech, kdy se odpad nepřeměňuje na energii, je během zastávek v přístavech svěřen místním zařízením na zpracování odpadu nebo recyklaci.
Ekologie na prvním místě
Konstruktéři provedli kompletní posouzení životního cyklu lodi a posoudili její dopad na životní prostředí ve všech fázích. To zahrnuje vše od první fáze montáže (včetně těžby potřebných zdrojů), až po poslední fázi ekologické likvidace. Díky tomu zvolili nejkvalitnější, nejekologičtější a nejrecyklovatelnější materiály s nejnižší uhlíkovou stopou.
Výsledkem je, že trupy lodi Manta budou vyrobeny z 95 % z recyklovatelné oceli a nástavba s kabinou a velitelským můstkem bude vyrobena ze 100% recyklovatelného hliníku. Toto provedení také umožnilo najít správnou rovnováhu mezi použitými materiály a hmotností lodi, což zajistilo, že Manta bude energeticky co nejúspornější.
Díky své energetické nezávislosti má loď téměř neomezený dojezd, což jí umožňuje rychle dosáhnout jakéhokoli místa na celém světě. Typicky se bude jednat o ústí a ústí velkých řek, kde se koncentrují vrstvy odpadu, nebo o oblasti zasažené klimatickými riziky a/nebo přírodními katastrofami.
Co říkáte na loď Manta?
Zdroje: latitude38.com, theseacleaners.org.