Nadšenec nabíjí Teslu přenosnými solárními panely

Dobrý den,
máme tu 17. pátek roku 2021, a to znamená, že přicházím s novým článkem k přečtení, zamyšlení a případné diskuzi. Tentokrát se podíváme na kutila, který zkouší nabíjet Teslu přenosnými solárními panely.
Přeji hezký den.
Karel Kilián
Nadšenec nabíjí Teslu přenosnými solárními panely
Sluneční paprsky jsou nesporně jedním z nejhojnějších zdrojů energie, který na naší planetě máme. To však neznamená, že je využíváme dostatečně efektivně. Na povrch Země neustále dopadá 173 000 terrawattů solární energie, což je více než 10 000násobek naší celkové spotřeby.
Mnoho firem, včetně americké Tesly, investuje do rozvíjejícího se segmentu solárních technologií. Společným cílem je snaha vytěžit ze slunečních paprsků maximum, abychom mohli co nejdříve opustit ekologicky škodlivé elektrárny, spalující fosilní paliva. Bohužel stále ještě nejsme v bodě, kdy bychom mohli instalovat solární články na všechny druhy povrchů.
Tesla a soláry
Některé automobilky experimentují s instalací solárních panelů na střechy a případně i kapoty a kufry svých vozidel. Účinnost takových řešení však není příliš vysoká a tato auta jsou schopna celodenním stáním na slunci získat energii maximálně k ujetí několika desítek kilometrů.
Americká automobilka Tesla nabízí solární panely a solární střešní tašky, které lze instalovat na domy. Z těch pak lze nabíjet (nejen) její elektromobily, díky čemuž lze tato auta provozovat prakticky bez jakýchkoli nákladů (pochopitelně s nějakou tou vstupní investicí).
Samotné Tesly však energii slunce nijak nevyužívají - jedná se v podstatě o konvenční automobily, poháněné elektrickými motory. To však rozhodně neznamená, že by jejich majitelé neměli o takovou možnost zájem.
Model 3 se solárními články
Na YouTube kanálu The Tech of Tech se v polovině března objevilo video (rozhodně doporučujeme zhlédnout!), ve kterém nadšenec pokryl svou Teslu Model 3 solárními panely. „Nabíjím svou Teslu Model 3 energií získanou ze slunce“ říká v úvodu a záhy vysvětluje, že se nejedná o pevnou instalaci.
Ve skutečnosti jde o přenosné skládací solární panely položené na střeše vozidla, jež jsou připojené k přenosné nabíjecí stanici Bluetti AC200P 2000Wh / 2000W. Přes tu je pak klasickým kabelem nabíjen samotný elektromobil.
Kutil se chlubí, že každý panel poskytuje výkon až 120 wattů. Sám konstatuje, že se nejedná o energeticky ani finančně efektivní řešení, které by mohl pro tyto účely doporučit. „Tyto produkty z nějakého důvodu existují, a pokud máte něco podobného, je dobré vědět, že to funguje“ konstatoval.
Jak nabíjet Teslu solárně?
Panely, rozložené na střeše, mohou posloužit jako ochrana před přehřátím interiéru. To je ale pouze sekundární využití. Jejich výstup je zapojen do přenosné nabíjecí stanice, zatímco k jejímu výstupu je přes adaptér připojen nabíjecí kabel automobilu.
Kutil ve videu ukazuje, že před zahájením nabíjení Tesla ukazuje dojezd 242 mil (asi 389 km). Pro vyšší efektivitu nabíjení byly deaktivovány veškeré funkce auta, jež by zbytečně odebíraly energii. Nabíjecí stanice generovala po zahájení nabíjení výkon 1400 wattů. Po 1 hodině a 25 minutách ukazoval palubní počítač dojezd 249 mil (cca 400 km), tedy o více než 10 kilometrů delší.
Velmi podstatnou roli při tomto způsobu nabíjení hrají okolní podmínky - tedy například správné nasměrování panelů vůči slunci nebo eliminace pokud možno všech stínů z okolních objektů. „V ideálním případě by se auto v průběhu dne mělo otáčet ve směru hodinových ručiček“ konstatuje kutil.
Nevysoká efektivita
Pokud by nabíjecí stanice byla schopná nabíjet elektromobil Tesla výkonem 1800 wattů, mohla by dodávat energii na zhruba 5 až 6 mil (8 až 9,5 kilometru) za hodinu. To není mnoho, avšak pokud by vůz stál na slunci celý den, mohlo by to pokrýt potřeby městských pojížděk.
Palubní počítač indikoval nabíjení proudem 12 ampér a napětím 120 voltů, tj. avizovaných 1440 wattů. Majitel vozu konstatoval, že to jsou zhruba stejné parametry, jako kdyby připojil auto k běžné elektrické zásuvce.
Je pochopitelné, že toto řešení není použitelné za všech okolností. Nechat takto Teslu na sídlišti by jistě neušlo pozornosti různých nepoctivců. Při parkování na uzavřeném parkovišti však může fungovat jako způsob, jak doplnit energii například na cestu do obchodu, do práce nebo domů.
Samozřejmě zásadní otázkou je, zda pořizovací náklady všech komponent nebudou v konečném výsledku vyšší než cena ušetřené elektrické energie při běžném nabíjení. Každopádně nápad a jeho provedení hodnotíme kladně.
Dává vám takové nabíjení elektromobilu smysl?
Zdroje: youtube.com, interestingengineering.com.
máme tu 17. pátek roku 2021, a to znamená, že přicházím s novým článkem k přečtení, zamyšlení a případné diskuzi. Tentokrát se podíváme na kutila, který zkouší nabíjet Teslu přenosnými solárními panely.
Přeji hezký den.
Karel Kilián
Nadšenec nabíjí Teslu přenosnými solárními panely
Sluneční paprsky jsou nesporně jedním z nejhojnějších zdrojů energie, který na naší planetě máme. To však neznamená, že je využíváme dostatečně efektivně. Na povrch Země neustále dopadá 173 000 terrawattů solární energie, což je více než 10 000násobek naší celkové spotřeby.
Mnoho firem, včetně americké Tesly, investuje do rozvíjejícího se segmentu solárních technologií. Společným cílem je snaha vytěžit ze slunečních paprsků maximum, abychom mohli co nejdříve opustit ekologicky škodlivé elektrárny, spalující fosilní paliva. Bohužel stále ještě nejsme v bodě, kdy bychom mohli instalovat solární články na všechny druhy povrchů.
Tesla a soláry
Některé automobilky experimentují s instalací solárních panelů na střechy a případně i kapoty a kufry svých vozidel. Účinnost takových řešení však není příliš vysoká a tato auta jsou schopna celodenním stáním na slunci získat energii maximálně k ujetí několika desítek kilometrů.
Americká automobilka Tesla nabízí solární panely a solární střešní tašky, které lze instalovat na domy. Z těch pak lze nabíjet (nejen) její elektromobily, díky čemuž lze tato auta provozovat prakticky bez jakýchkoli nákladů (pochopitelně s nějakou tou vstupní investicí).
Samotné Tesly však energii slunce nijak nevyužívají - jedná se v podstatě o konvenční automobily, poháněné elektrickými motory. To však rozhodně neznamená, že by jejich majitelé neměli o takovou možnost zájem.
Model 3 se solárními články
Na YouTube kanálu The Tech of Tech se v polovině března objevilo video (rozhodně doporučujeme zhlédnout!), ve kterém nadšenec pokryl svou Teslu Model 3 solárními panely. „Nabíjím svou Teslu Model 3 energií získanou ze slunce“ říká v úvodu a záhy vysvětluje, že se nejedná o pevnou instalaci.
Ve skutečnosti jde o přenosné skládací solární panely položené na střeše vozidla, jež jsou připojené k přenosné nabíjecí stanici Bluetti AC200P 2000Wh / 2000W. Přes tu je pak klasickým kabelem nabíjen samotný elektromobil.
Kutil se chlubí, že každý panel poskytuje výkon až 120 wattů. Sám konstatuje, že se nejedná o energeticky ani finančně efektivní řešení, které by mohl pro tyto účely doporučit. „Tyto produkty z nějakého důvodu existují, a pokud máte něco podobného, je dobré vědět, že to funguje“ konstatoval.
Jak nabíjet Teslu solárně?
Panely, rozložené na střeše, mohou posloužit jako ochrana před přehřátím interiéru. To je ale pouze sekundární využití. Jejich výstup je zapojen do přenosné nabíjecí stanice, zatímco k jejímu výstupu je přes adaptér připojen nabíjecí kabel automobilu.
Kutil ve videu ukazuje, že před zahájením nabíjení Tesla ukazuje dojezd 242 mil (asi 389 km). Pro vyšší efektivitu nabíjení byly deaktivovány veškeré funkce auta, jež by zbytečně odebíraly energii. Nabíjecí stanice generovala po zahájení nabíjení výkon 1400 wattů. Po 1 hodině a 25 minutách ukazoval palubní počítač dojezd 249 mil (cca 400 km), tedy o více než 10 kilometrů delší.
Velmi podstatnou roli při tomto způsobu nabíjení hrají okolní podmínky - tedy například správné nasměrování panelů vůči slunci nebo eliminace pokud možno všech stínů z okolních objektů. „V ideálním případě by se auto v průběhu dne mělo otáčet ve směru hodinových ručiček“ konstatuje kutil.
Nevysoká efektivita
Pokud by nabíjecí stanice byla schopná nabíjet elektromobil Tesla výkonem 1800 wattů, mohla by dodávat energii na zhruba 5 až 6 mil (8 až 9,5 kilometru) za hodinu. To není mnoho, avšak pokud by vůz stál na slunci celý den, mohlo by to pokrýt potřeby městských pojížděk.
Palubní počítač indikoval nabíjení proudem 12 ampér a napětím 120 voltů, tj. avizovaných 1440 wattů. Majitel vozu konstatoval, že to jsou zhruba stejné parametry, jako kdyby připojil auto k běžné elektrické zásuvce.
Je pochopitelné, že toto řešení není použitelné za všech okolností. Nechat takto Teslu na sídlišti by jistě neušlo pozornosti různých nepoctivců. Při parkování na uzavřeném parkovišti však může fungovat jako způsob, jak doplnit energii například na cestu do obchodu, do práce nebo domů.
Samozřejmě zásadní otázkou je, zda pořizovací náklady všech komponent nebudou v konečném výsledku vyšší než cena ušetřené elektrické energie při běžném nabíjení. Každopádně nápad a jeho provedení hodnotíme kladně.
Dává vám takové nabíjení elektromobilu smysl?
Zdroje: youtube.com, interestingengineering.com.