dovolte mi nejprve popřát Vám všem do nového roku jen to nejlepší, hlavně zdraví!
No a protože je pátek, tak tu samozřejmě máme článek k přečtení, zamyšlení a diskuzi. Musím říci, že tohle vozítko mě hodně zaujalo... ...tedy až na tu cenu

Přeji hezký den.
Karel Kilián
Solární „Velorex“ zrychlí z 0 na 100 km/h za 3,5 sekundy
Solární elektřina se v oblasti elektromobilů prosazuje spíše okrajově - buď jako doplněk, nebo „prodlužovač dojezdu“. Přesto se občas najde někdo, kdo na ní vsadí jako na hlavní zdroj energie. V tomto případě je řeč o americkém startupu Aptera Motors, který počátkem prosince představil solární tříkolku.
Vozidlo se dvěma koly vpředu a jedním vzadu je poháněno slunečními paprsky a dokáže se obejít bez nabíječky. Nutnost nabíjení je přitom považována za jednu z největších slabin dnešních elektromobilů - zejména proto, že plné nabití akumulátorů může trvat až několik hodin.
Solární vozítko
Dle specifikací výrobce má tříkolka v nejvyšší verzi s plně nabitými bateriemi dojezd až tisíc mil (1609 kilometrů). Dovnitř se vejdou dvě osoby a jeden domácí mazlíček nebo zavazadla. K nabíjení akumulátorů slouží solární články na střeše a za příplatek i na kapotě a víku kufru.
Když vozidlo stojí na místě, vyrobí za jeden den takové množství elektřiny, na kterou je schopné ujet až 64 kilometrů. Může tak být v podstatě bezplatným způsobem přepravy pro ty, kdož dojíždějí do zaměstnání na vzdálenost až 30 kilometrů.
Výrobce označuje použitou technologii jako Never Charge (bez nabíjení). Touto myšlenkou zjevně zaujal celou řadu potenciálních zákazníků, neboť v rámci předobjednávek došlo k vyprodání limitované edice modelů Paradigm (dojezd 640 km) a Paradigm+ (dojezd 1609 km) během necelých 24 hodin.
Fascinující parametry
Spoluzakladatel Aptery Chris Anthony uvedl v tiskovém prohlášení, že solární systém je navržen tak, aby zachytil dostatek slunečního světla, který ve většině regionů bude stačit k ročnímu nájezdu až 11 000 mil (17 700 kilometrů).
Vozítko má také vcelku působivé dynamické jízdní vlastnosti. Z nuly na sto kilometrů v hodině zrychlí ve verzi s pohonem všech tří kol za velmi pěkné 3,5 sekundy. V případě pohonu jen na přední kola potřebuje k dosažení stokilometrové rychlosti 5,5 sekundy.
Maximální rychlost jízdy je dle oficiálních specifikací 160 km/h, nicméně lze předpokládat, že při takové hodnotě rapidně klesne deklarovaný dojezd. Nainstalované solární panely mají plochu tři metry čtvereční a poskytují výkon 700 wattů.
Kilometry ujeté zadarmo
Aptera na svých stránkách nabízí interaktivní kalkulačku, na které si můžete spočítat, kolikrát ročně budete muset tříkolku připojit k nabíječce. Výpočet bere v úvahu zónu dle množství slunečního světla a průměrný denní nájezd v mílích.
Pochopitelně nejlepších výsledků lze dosáhnout v regionech s celoročně velkým množstvím slunečního světla, jako je Jižní Amerika, rovníkové oblasti či Austrálie. Celý svět je rozdělený do osmi zón očíslovaných od nuly do dvanácti.
Česko dle mapky spadá do druhé zóny, ve které „solární Velorex“ dokáže ze slunečních paprsků vytěžit nájezd až 8120 mil (asi 13 000 kilometrů) ročně. Při denním nájezdu do 30 kilometrů tak nebudete muset na nabíječku ani jednou za rok.
Filip Procházka z webu MyPower.cz komentuje: „Dojezd je kalkulací společnosti. Je samozřejmě otázkou, zdali nenastane problém v našich končinách při posledních dlouhodobých zatažených dnech, kdy nabíjení i jinak než ze slunce občas skutečně bude potřeba. Alespoň během podzimu, kdy jsou několikatýdenní inverze s hodně silnou oblačnosti, alébrž doba temna.“
„Na druhou stranu v regionech typu Dubai a podobně, tam svítí slunce celý rok naplno, takže tam to bude jezdit dle mého naprosto v pohodě. Ovšem v těcto arabských státech je zase ropa, takže tam ji mají celkem zdarma, i když z pohledu ekologie, proč by ne. Nicméně je řada regionů, kde dlouhé doby temna nemají. I tak jaro i léto i v našich podmínkách může být celkem OK.“
Průkopník solární mobility?
Tříkolku od Aptery lze v tomto směru označit za průkopníka solární mobility. Jde o první projekt svého druhu, vyznačující se aerodynamickým tvarem, nízkým koeficientem odporu vzduchu a minimální spotřebou elektrické energie. Dle výrobce spotřebuje na stejnou vzdálenost o 70 procent méně energie než průměrný elektromobil.
Díky tomu Aptera i bez solárního nabíjení drtí veškerou konkurenci - zatímco Tesla v nejvyšší verzi ujede na jedno nabití necelých 600 kilometrů, s tříkolkou v nejvyšší variantě se dostanete zhruba třikrát dál. V domácnostech s fotovoltaikou pak lze vozidlo nabíjet výhradně sluneční energií.
Sériová výroba těchto nesporně zajímavých vozítek bude zahájena v průběhu roku 2021. K dispozici bude několik verzí, lišících se kapacitou akumulátorů a dojezdem. Cena se pohybuje mezi 25 900 a 46 900 dolary, což je v přepočtu asi 554 000 až jeden milion korun.Jak se vám líbí „solární Velorex“ Aptera?
Zdroje: interestingengineering.com, twitter.com, greenmatters.com, aptera.us.