Fotovoltaická střecha prodlouží životnost dálnic
Napsal: pát zář 11, 2020 2:56 pm
Dobrý den,
máme tu pátek a s ním již tradičně článek ke čtení, zamyšlení a diskuzi. Zatímco Francouzi zkoušeli silnici ze solárních panelů, Rakušané, Švýcaři a Němci mají lepší nápad - fotovoltaika bude sloužit jako střecha nad silnicí. Co na to říkáte?
Přeji hezký den.
Karel Kilián
Fotovoltaická střecha prodlouží životnost dálnic
V roce 2016 testovali ve Francii první solární silnici. Výsledky zkoušek, prováděných na kilometrovém úseku, lze bez váhání označit jako totální fiasko. Panely se pod náporem automobilů začaly rozpadat, byly příčinou zvýšené hlučnosti a generovaly zhruba polovinu očekávaného množství elektrické energie.
Myšlenka spojení silniční komunikace a fotovoltaiky však neupadla v zapomnění. Rakouský Institute of Technology, německý Fraunhofer ISE a švýcarský Forster Industrietechnik pracují na projektu zastřešování dálnic solárními panely. Na rozdíl od francouzského pojetí by se tedy po fotovoltaice nejezdilo.
Příliš mnoho otázek
Celý projekt je aktuálně ve stádiu konceptu, nicméně připravuje se jeho realizace v reálných podmínkách. Stále je však nutné vyřešit řadu otázek a celé provedení musí být zásadně jiné než v případě klasických střešních solárních panelů.
Jednou z otázek jsou například autonehody - určitě by nebylo právě ekonomické, kdyby při haváriích docházelo k poškozování drahé infrastruktury. Kromě toho bude systém muset odolávat nízkému větru, dešti a sněhu. Musí být tedy bezpečný z hlediska dopravy a současně nenáročný na údržbu.
Myšlenka využít v podstatě jinak nevyužitý prostor silničních komunikací je jistě působivá. Otázkou ale je, kolik z naší potřeby elektřiny lze uspokojit pouhým umístěním solárních panelů nad silnice. Na mysl se přímo dere otázka, zda by nejprve nebylo lepší využít pro tyto účely co nejvíc dostupných střech.
Nesporné výhody
Již nyní jsou ale zřejmé výhody, jež solární zastřešení silniční komunikace přinese. Kromě dvojitého využití stejného prostoru je to v první řadě ochrana silnice před srážkami a přímým slunečním světlem. To, kromě vyšší bezpečnosti, může přinést i prodloužení její životnosti.
Ochrana vozovek, která by měla prodloužit periodu nutných oprav, je jednou z potenciálně velkých výhod, a to ještě předtím, než se dostanete k benefitu v podobě výroby elektřiny. Dalším kladem má být snížení hluku generovaného projíždějícími automobily.
Koncept je na první pohled rozhodně zajímavý. Jeho úspěšnost však závisí primárně na tom, zda nabízené přínosy dokážou vyvážit ekonomickou stránku včetně nezbytné údržby. Muselo by se jednat o systém, který poskytne uspokojivou životnost a odolnost za přesvědčivou cenu.
Zdroje jsou
Na financování projektu se podílí:
V první fázi bude vyvinut testovací prototyp fotovoltaické střechy, včetně výběru modulů a prvků nosné konstrukce. Cílem je zjistit, zda systém může uspokojit řadu různých požadavků, počínaje odvodem vody, přes působení větru, sníh, stabilitu, až po odolnost proti nárazu, možnost údržby a bezpečnost provozu.
Poté se odborníci zaměří na otázku, zda celý systém funguje spolehlivě. Plánovaná délka praktického testování je jeden rok. Znalosti získané z výzkumného projektu budou přínosem pro budoucí využití fotovoltaiky v silničních sítích všech tří zemí.
Jak vidíte budoucnost dálnic zastřešených fotovoltaikou?
Zdroje: cleantechnica.com, pv-magazine.com, renewablesnow.com, ait.ac.at,
máme tu pátek a s ním již tradičně článek ke čtení, zamyšlení a diskuzi. Zatímco Francouzi zkoušeli silnici ze solárních panelů, Rakušané, Švýcaři a Němci mají lepší nápad - fotovoltaika bude sloužit jako střecha nad silnicí. Co na to říkáte?
Přeji hezký den.
Karel Kilián
Fotovoltaická střecha prodlouží životnost dálnic
V roce 2016 testovali ve Francii první solární silnici. Výsledky zkoušek, prováděných na kilometrovém úseku, lze bez váhání označit jako totální fiasko. Panely se pod náporem automobilů začaly rozpadat, byly příčinou zvýšené hlučnosti a generovaly zhruba polovinu očekávaného množství elektrické energie.
Myšlenka spojení silniční komunikace a fotovoltaiky však neupadla v zapomnění. Rakouský Institute of Technology, německý Fraunhofer ISE a švýcarský Forster Industrietechnik pracují na projektu zastřešování dálnic solárními panely. Na rozdíl od francouzského pojetí by se tedy po fotovoltaice nejezdilo.
Příliš mnoho otázek
Celý projekt je aktuálně ve stádiu konceptu, nicméně připravuje se jeho realizace v reálných podmínkách. Stále je však nutné vyřešit řadu otázek a celé provedení musí být zásadně jiné než v případě klasických střešních solárních panelů.
Jednou z otázek jsou například autonehody - určitě by nebylo právě ekonomické, kdyby při haváriích docházelo k poškozování drahé infrastruktury. Kromě toho bude systém muset odolávat nízkému větru, dešti a sněhu. Musí být tedy bezpečný z hlediska dopravy a současně nenáročný na údržbu.
Myšlenka využít v podstatě jinak nevyužitý prostor silničních komunikací je jistě působivá. Otázkou ale je, kolik z naší potřeby elektřiny lze uspokojit pouhým umístěním solárních panelů nad silnice. Na mysl se přímo dere otázka, zda by nejprve nebylo lepší využít pro tyto účely co nejvíc dostupných střech.
Nesporné výhody
Již nyní jsou ale zřejmé výhody, jež solární zastřešení silniční komunikace přinese. Kromě dvojitého využití stejného prostoru je to v první řadě ochrana silnice před srážkami a přímým slunečním světlem. To, kromě vyšší bezpečnosti, může přinést i prodloužení její životnosti.
Ochrana vozovek, která by měla prodloužit periodu nutných oprav, je jednou z potenciálně velkých výhod, a to ještě předtím, než se dostanete k benefitu v podobě výroby elektřiny. Dalším kladem má být snížení hluku generovaného projíždějícími automobily.
Koncept je na první pohled rozhodně zajímavý. Jeho úspěšnost však závisí primárně na tom, zda nabízené přínosy dokážou vyvážit ekonomickou stránku včetně nezbytné údržby. Muselo by se jednat o systém, který poskytne uspokojivou životnost a odolnost za přesvědčivou cenu.
Zdroje jsou
Na financování projektu se podílí:
- Německé spolkové ministerstvo pro opatření v oblasti klimatu, životní prostředí, energetiku, mobilitu, inovace a technologie
- Rakouská agentura pro podporu výzkumu
- Německé spolkové ministerstvo dopravy
- Švýcarský federální silniční úřad
V první fázi bude vyvinut testovací prototyp fotovoltaické střechy, včetně výběru modulů a prvků nosné konstrukce. Cílem je zjistit, zda systém může uspokojit řadu různých požadavků, počínaje odvodem vody, přes působení větru, sníh, stabilitu, až po odolnost proti nárazu, možnost údržby a bezpečnost provozu.
Poté se odborníci zaměří na otázku, zda celý systém funguje spolehlivě. Plánovaná délka praktického testování je jeden rok. Znalosti získané z výzkumného projektu budou přínosem pro budoucí využití fotovoltaiky v silničních sítích všech tří zemí.
Jak vidíte budoucnost dálnic zastřešených fotovoltaikou?
Zdroje: cleantechnica.com, pv-magazine.com, renewablesnow.com, ait.ac.at,