Jsou budoucností elektromobily se solární střechou?
Napsal: pát srp 14, 2020 11:49 am
Dobrý den,
máme tu 33. pátek roku 2020 a s ním také další článek ke čtení, zamyšlení a případné diskuzi. Dnes se podíváme na firmu, která přimontovala na Teslu solární střechu....
Přeji hezký den.
Karel Kilián
Jsou budoucností elektromobily se solární střechou?
Elektromobily se solárními panely vzbuzují značné kontroverze, jež jsou dané především faktem, že sluneční paprsky zdaleka nestačí k průběžnému nabíjení jejich baterií. Plocha, na kterou lze umístit fotovoltaiku, je poměrně malá (v řádu jednotek metrů čtverečních), zatímco spotřeba je relativně vysoká (mezi 10 a 25 kWh/100 km).
Hodně ve zkratce se dá konstatovat, že solární energie v případě těchto vozů slouží jen k nepatrnému prodloužení dojezdu. Často je pak otázkou, zda se s ohledem na cenu instalace fotovoltaiky takové řešení vůbec vyplatí, nebo zdali je jen symbolickým ekologickým gestem.
Soláry na autech
Ani výše uvedená fakta však neodradila společnost Lightyear od úpravy dvou konvenčních elektromobilů, spočívající v instalaci solární střechy. Nizozemský startup si přitom klade vysoké cíle - chce vyvinout elektromobily, jež dokážou vyrábět více elektřiny, než samy spotřebují.
Firma v loňském roce představila své první auto Lightyear One, o kterém jsme na MyPower.cz podrobně informovali. Elektrický vůz při svém odhalení zaujal technickými parametry a specifikacemi, avšak jeho cena byla - mírně řečeno - znepokojivá.
Každopádně firma se nevzdává své myšlenky přinést světu auto, které se obejde zcela bez elektrické zásuvky a ke svému provozu vystačí pouze s energií ze slunce. Pokud se jí to skutečně podaří, mohlo by se jednat o jeden z nejzásadnějších argumentů ve prospěch elektromobilů proti autům se spalovacími motory.
Tesla se solárem
Práce pokračují a v červnu tohoto roku Lightyear připravil dvě testovací vozidla, jejichž cílem je prověřit funkčnost solárních technologií v osobních elektrických autech. Zásadním rozdílem proti sériovým vozům je integrace solárních článků Sunpower Maxeon do střechy automobilů Tesla Model 3 a Volkswagen Crafter LCV.
Auta nesou čísla 005 a 006 a odrážejí nejnovější vývoj v celé řadě platforem. Narazit na ně můžete i v běžném provozu - často se pohybují po silnicích v okolí sídla firmy Lightyear v nizozemském městě Helmond.
Upravenou Teslu si můžete prohlédnout v krátkém klipu, který firma nahrála na YouTube. Na jedné straně je nutné ocenit velmi pěkně provedenou integraci solárního panelu do střechy. Na straně druhé je však nad sluce jasné, že fotovoltaika těchto rozměrů nebude se stávající účinností žádným radikálním přínosem.
Zatím jen na zkoušku
„Díky solární technologii budou testovací vozidla v rámci programu Lightyear Research Vehicles demonstrovat přidanou hodnotu integrovaných solárních panelů na vozidlech“ uvádí firma v oficiálním prohlášení.
Z dalšího textu je ale zřejmé, že aktuálně nejde ani tak o prodloužení dojezdu, jako spíše o ověření vlastního technického provedení. „Vozidla budou poskytovat další reálná data o dopadech vibrací, tlumení nárazů a vodotěsnosti.“
Toto testování je považováno za zásadní pro zajištění bezpečného, spolehlivého a odolného solárního systému, který vydrží po celou dobu životnosti automobilů Lightyear a dalších vozidel využívajících solární střechy.
Budoucnost prozářená sluncem
Startup plánuje nasazení dalších testovacích vozidel - do konce tohoto roku prý přibude přinejmenším jedno (s číslem 007). To by mělo kromě solární střechy přijet i s vlastními elektromotory v kolech a bateriemi značky Lightyear.
Každopádně rozhodnutí nainstalovat solárních střechu právě na Teslu Model 3 je poněkud paradoxní. Původně chtěla s tímto řešením přijít samotná Tesla, nicméně v roce 2017 její generální ředitel Elon Musk uvedl, že inženýři společnosti dospěli k závěru, že v současnosti to nestojí za to.
O dva roky později se však situace změnila a při uvedení automobilu Cybertruck se Elon Musk nechal slyšet, že nový elektrický pick-up Tesly bude mít možnost doplňkové výbavy v podobě solární střechy, která přidá denně až 15 kilometrů dojezdu.
Druhý pohled
Možná by se Tesla mohla poučit z projektu Lightyear, protože tento způsob integrace vypadá velmi dobře. Na druhé straně ale musíme konstatovat, že pokud chcete napájet elektrické auto solární energií, je pravděpodobně lepší mít solární panely na domě a nabíjet auto v jeho rámci.
Myšlenka, že by se elektromobil mohl obejít bez elektrické zásuvky a zdlouhavého nabíjení, je jistě lákavá, avšak zatím její praktické realizaci brání celá řada faktorů. Vedle omezené plochy a tím pádem i relativně malého množství produkované energie hraje roli také ne vždy ideální poloha článků vůči slunci.
Účinnost solárů se však v posledních několika letech výrazně zlepšila, a pokud vezmeme v úvahu efektivní elektromobil s pěkně integrovanými solárními články, pak můžeme reálně získat ze slunce několik kilometrů denně.
Co myslíte: budou jednou elektromobily poháněné vlastními solárními panely?
Zdroje: electrek.co, lightyear.one.
máme tu 33. pátek roku 2020 a s ním také další článek ke čtení, zamyšlení a případné diskuzi. Dnes se podíváme na firmu, která přimontovala na Teslu solární střechu....
Přeji hezký den.
Karel Kilián
Jsou budoucností elektromobily se solární střechou?
Elektromobily se solárními panely vzbuzují značné kontroverze, jež jsou dané především faktem, že sluneční paprsky zdaleka nestačí k průběžnému nabíjení jejich baterií. Plocha, na kterou lze umístit fotovoltaiku, je poměrně malá (v řádu jednotek metrů čtverečních), zatímco spotřeba je relativně vysoká (mezi 10 a 25 kWh/100 km).
Hodně ve zkratce se dá konstatovat, že solární energie v případě těchto vozů slouží jen k nepatrnému prodloužení dojezdu. Často je pak otázkou, zda se s ohledem na cenu instalace fotovoltaiky takové řešení vůbec vyplatí, nebo zdali je jen symbolickým ekologickým gestem.
Soláry na autech
Ani výše uvedená fakta však neodradila společnost Lightyear od úpravy dvou konvenčních elektromobilů, spočívající v instalaci solární střechy. Nizozemský startup si přitom klade vysoké cíle - chce vyvinout elektromobily, jež dokážou vyrábět více elektřiny, než samy spotřebují.
Firma v loňském roce představila své první auto Lightyear One, o kterém jsme na MyPower.cz podrobně informovali. Elektrický vůz při svém odhalení zaujal technickými parametry a specifikacemi, avšak jeho cena byla - mírně řečeno - znepokojivá.
Každopádně firma se nevzdává své myšlenky přinést světu auto, které se obejde zcela bez elektrické zásuvky a ke svému provozu vystačí pouze s energií ze slunce. Pokud se jí to skutečně podaří, mohlo by se jednat o jeden z nejzásadnějších argumentů ve prospěch elektromobilů proti autům se spalovacími motory.
Tesla se solárem
Práce pokračují a v červnu tohoto roku Lightyear připravil dvě testovací vozidla, jejichž cílem je prověřit funkčnost solárních technologií v osobních elektrických autech. Zásadním rozdílem proti sériovým vozům je integrace solárních článků Sunpower Maxeon do střechy automobilů Tesla Model 3 a Volkswagen Crafter LCV.
Auta nesou čísla 005 a 006 a odrážejí nejnovější vývoj v celé řadě platforem. Narazit na ně můžete i v běžném provozu - často se pohybují po silnicích v okolí sídla firmy Lightyear v nizozemském městě Helmond.
Upravenou Teslu si můžete prohlédnout v krátkém klipu, který firma nahrála na YouTube. Na jedné straně je nutné ocenit velmi pěkně provedenou integraci solárního panelu do střechy. Na straně druhé je však nad sluce jasné, že fotovoltaika těchto rozměrů nebude se stávající účinností žádným radikálním přínosem.
Zatím jen na zkoušku
„Díky solární technologii budou testovací vozidla v rámci programu Lightyear Research Vehicles demonstrovat přidanou hodnotu integrovaných solárních panelů na vozidlech“ uvádí firma v oficiálním prohlášení.
Z dalšího textu je ale zřejmé, že aktuálně nejde ani tak o prodloužení dojezdu, jako spíše o ověření vlastního technického provedení. „Vozidla budou poskytovat další reálná data o dopadech vibrací, tlumení nárazů a vodotěsnosti.“
Toto testování je považováno za zásadní pro zajištění bezpečného, spolehlivého a odolného solárního systému, který vydrží po celou dobu životnosti automobilů Lightyear a dalších vozidel využívajících solární střechy.
Budoucnost prozářená sluncem
Startup plánuje nasazení dalších testovacích vozidel - do konce tohoto roku prý přibude přinejmenším jedno (s číslem 007). To by mělo kromě solární střechy přijet i s vlastními elektromotory v kolech a bateriemi značky Lightyear.
Každopádně rozhodnutí nainstalovat solárních střechu právě na Teslu Model 3 je poněkud paradoxní. Původně chtěla s tímto řešením přijít samotná Tesla, nicméně v roce 2017 její generální ředitel Elon Musk uvedl, že inženýři společnosti dospěli k závěru, že v současnosti to nestojí za to.
O dva roky později se však situace změnila a při uvedení automobilu Cybertruck se Elon Musk nechal slyšet, že nový elektrický pick-up Tesly bude mít možnost doplňkové výbavy v podobě solární střechy, která přidá denně až 15 kilometrů dojezdu.
Druhý pohled
Možná by se Tesla mohla poučit z projektu Lightyear, protože tento způsob integrace vypadá velmi dobře. Na druhé straně ale musíme konstatovat, že pokud chcete napájet elektrické auto solární energií, je pravděpodobně lepší mít solární panely na domě a nabíjet auto v jeho rámci.
Myšlenka, že by se elektromobil mohl obejít bez elektrické zásuvky a zdlouhavého nabíjení, je jistě lákavá, avšak zatím její praktické realizaci brání celá řada faktorů. Vedle omezené plochy a tím pádem i relativně malého množství produkované energie hraje roli také ne vždy ideální poloha článků vůči slunci.
Účinnost solárů se však v posledních několika letech výrazně zlepšila, a pokud vezmeme v úvahu efektivní elektromobil s pěkně integrovanými solárními články, pak můžeme reálně získat ze slunce několik kilometrů denně.
Co myslíte: budou jednou elektromobily poháněné vlastními solárními panely?
Zdroje: electrek.co, lightyear.one.