YouTuber přestavěl starý VW Passat na elektromobil
Napsal: pát dub 10, 2020 1:25 pm
Zdravím při Velkém pátku,
a protože se jedná o výjimečný den, máme dnes pro Vás připravené tak trochu kuriózní téma k zamyšlení a diskuzi.
Přeji hezký den.
Karel Kilián
YouTuber přestavěl starý VW Passat na elektromobil
Americký YouTuber Eric Tischer se před jedenácti lety rozhodl přestavět VW Passat V6 z roku 2001 na elektrický pohon. Nyní se na YouTube chlubí, že s ním najel 90 000 mil, tedy bezmála 145 tisíc kilometrů. Čím je jeho elektromobil zajímavý?
O průběhu celé přestavby Tischer podrobně informuje na svých webových stránkách. 14. června 2008 koupil přes internet za 1800 dolarů ojetý VW Passat, o týden později si pak obstaral 90kW kapalinou chlazený třífázový motor značky Siemens.
V rámci přeměny musel například zkonstruovat vlastní střídač, který je umístěn v zadní části auta. Celkové náklady činily 25 000 dolarů, tj. asi 620 tisíc korun, a šikovný kutil strávil přestavbou kolem 500 hodin. Jak sám říká: v té době byla tato cesta jedinou možností, jak vlastnit elektromobil.
Elektrický Passat
Jako první Tischer vymontoval původní spalovací motor, který následně prodal. Tím získal velkolepý prostor k instalaci baterií a elektrického pohonu v podobě elektromotoru z Fordu Ranger, jež bylo následně nutné připojit k hnacímu ústrojí vozidla.
Napájení obstaralo 24 akumulátorů Optima, každý s kapacitou 55 Ah, přičemž osm z nich je namontováno pod kapotou. Hrdý majitel uvádí, že s vozem dojížděl za prací 30 kilometrů, přičemž asi polovinu cesty jel po dálnici rychlostí 105 km/h. Vůz poté dobíjel z běžné 230V sítě zhruba 3,5 hodiny.
Další čtyři baterie jsou nainstalovány pod autem v místě, kde původně byla palivová nádrž, dvanáct baterií je schováno v kufru, přičemž polovina z nich obsadila prostor pro rezervu. V kufru vozidla je také veškerá elektronika, nutná k provozu. S ohledem na vyšší hmotnost bylo nutné upravit pružiny vozidla.
Našlapaný technikou
Jedním z největších výdajů bylo pořízení nabíječky Micro PFC-20 od firmy Manzanit, která dokáže dodávat napětí 240 voltů a proud 20 ampér. Ta Tischera přišla na 8000 dolarů, tj. necelých 200 tisíc korun.
Správu nabíjení baterií zajišťuje systém od společnosti VoltBlocher.com, jehož úkolem je zabránit přebíjení. Když některá baterie dosáhne napětí 14,4 voltů, obvod odešle nadbytečnou energii do rezistoru, zatímco ostatní baterie pokračují v nabíjení.
Praxe ukázala, že přestavěný VW Passat je schopen na jedno nabití ujet asi 160 kilometrů, což je ve srovnání s dnešními elektromobily málo. Je ale nutné brát v úvahu prostorové dispozice a fakt, že elektrické vozy mívají baterie uložené pod podlahou. Majitel uvádí, že s autem jezdil do vzdálenosti 110 km, aby předešel přílišnému vybití akumulátorů.
Vyplatí se to?
Nutno podotknout, že Eric Tischer je v tomto směru odborníkem - vystudoval totiž mechatronické inženýrství na Kalifornské státní univerzitě v Chico. Jedná se o čtyřletý program kombinující elektrotechnické, mechanické a softwarové inženýrství.
O tom, že to Tischer myslí s elektromobilitou vážně, svědčí i fakt, že na svůj dům nechal nainstalovat fotovoltaické panely. takže vůz může nabíjet prakticky zadarmo. Sám počítá, že kdyby měl vůz spotřebu 9,4 litru na 100 kilometrů, pak jen na palivu ušetřil asi 357 tisíc korun.
Další peníze pak majitel elektrického Passatu ušetřil na nákladech za opravy a údržbu, které by během deseti let rozhodně nebyly zanedbatelné. Tischer odhaduje, že při započtení všech investic se mu přestavba na elektrický pohon už vyplatila.
Co říkáte na elektrický VW Passat?
Zdroje: interestingengineering.com, youtube.com, etischer.com, wired.com.
a protože se jedná o výjimečný den, máme dnes pro Vás připravené tak trochu kuriózní téma k zamyšlení a diskuzi.
Přeji hezký den.
Karel Kilián
YouTuber přestavěl starý VW Passat na elektromobil
Americký YouTuber Eric Tischer se před jedenácti lety rozhodl přestavět VW Passat V6 z roku 2001 na elektrický pohon. Nyní se na YouTube chlubí, že s ním najel 90 000 mil, tedy bezmála 145 tisíc kilometrů. Čím je jeho elektromobil zajímavý?
O průběhu celé přestavby Tischer podrobně informuje na svých webových stránkách. 14. června 2008 koupil přes internet za 1800 dolarů ojetý VW Passat, o týden později si pak obstaral 90kW kapalinou chlazený třífázový motor značky Siemens.
V rámci přeměny musel například zkonstruovat vlastní střídač, který je umístěn v zadní části auta. Celkové náklady činily 25 000 dolarů, tj. asi 620 tisíc korun, a šikovný kutil strávil přestavbou kolem 500 hodin. Jak sám říká: v té době byla tato cesta jedinou možností, jak vlastnit elektromobil.
Elektrický Passat
Jako první Tischer vymontoval původní spalovací motor, který následně prodal. Tím získal velkolepý prostor k instalaci baterií a elektrického pohonu v podobě elektromotoru z Fordu Ranger, jež bylo následně nutné připojit k hnacímu ústrojí vozidla.
Napájení obstaralo 24 akumulátorů Optima, každý s kapacitou 55 Ah, přičemž osm z nich je namontováno pod kapotou. Hrdý majitel uvádí, že s vozem dojížděl za prací 30 kilometrů, přičemž asi polovinu cesty jel po dálnici rychlostí 105 km/h. Vůz poté dobíjel z běžné 230V sítě zhruba 3,5 hodiny.
Další čtyři baterie jsou nainstalovány pod autem v místě, kde původně byla palivová nádrž, dvanáct baterií je schováno v kufru, přičemž polovina z nich obsadila prostor pro rezervu. V kufru vozidla je také veškerá elektronika, nutná k provozu. S ohledem na vyšší hmotnost bylo nutné upravit pružiny vozidla.
Našlapaný technikou
Jedním z největších výdajů bylo pořízení nabíječky Micro PFC-20 od firmy Manzanit, která dokáže dodávat napětí 240 voltů a proud 20 ampér. Ta Tischera přišla na 8000 dolarů, tj. necelých 200 tisíc korun.
Správu nabíjení baterií zajišťuje systém od společnosti VoltBlocher.com, jehož úkolem je zabránit přebíjení. Když některá baterie dosáhne napětí 14,4 voltů, obvod odešle nadbytečnou energii do rezistoru, zatímco ostatní baterie pokračují v nabíjení.
Praxe ukázala, že přestavěný VW Passat je schopen na jedno nabití ujet asi 160 kilometrů, což je ve srovnání s dnešními elektromobily málo. Je ale nutné brát v úvahu prostorové dispozice a fakt, že elektrické vozy mívají baterie uložené pod podlahou. Majitel uvádí, že s autem jezdil do vzdálenosti 110 km, aby předešel přílišnému vybití akumulátorů.
Vyplatí se to?
Nutno podotknout, že Eric Tischer je v tomto směru odborníkem - vystudoval totiž mechatronické inženýrství na Kalifornské státní univerzitě v Chico. Jedná se o čtyřletý program kombinující elektrotechnické, mechanické a softwarové inženýrství.
O tom, že to Tischer myslí s elektromobilitou vážně, svědčí i fakt, že na svůj dům nechal nainstalovat fotovoltaické panely. takže vůz může nabíjet prakticky zadarmo. Sám počítá, že kdyby měl vůz spotřebu 9,4 litru na 100 kilometrů, pak jen na palivu ušetřil asi 357 tisíc korun.
Další peníze pak majitel elektrického Passatu ušetřil na nákladech za opravy a údržbu, které by během deseti let rozhodně nebyly zanedbatelné. Tischer odhaduje, že při započtení všech investic se mu přestavba na elektrický pohon už vyplatila.
Co říkáte na elektrický VW Passat?
Zdroje: interestingengineering.com, youtube.com, etischer.com, wired.com.